Visum Cambodja kopen. Thuis zelf regelen, via een visumburo of bij aankomst?

Hallo,

Eind augustus ga ik 4 weken richting Cambodja, met Bangkok als hub. Het is mijn eerste Cambodja bezoek.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring van het regelen van een visum voor Cambodja. Er is geen consulaat/ambassade in Nederland bijv.
Tot nu toe heb ik wanneer ik weg ging de visa in Nederland geregeld of wanneer ik de tijd had ter plekke in het land(grens).

Nu ga ik maar 4 weken weg, en ik wil geen dagen vergooien met het (onzekerheid) regelen van een visum, in bijv. Bangkok.

Wat is volgens jullie een snelle en goedkope (dus normale prijs en niet via een Visumburo.nl) manier om een visum voor dit land te regelen zonder vakantie vertraging? Ik ben benieuwd.

Waarschijnlijk vlieg ik van Bangkok weer (na 2 dagen) verder naar Phnom Penh. Om zo max. tijd in Cambodja te zijn. De route moet ik nog verder uitstippelen.

Groeten,
Arthur

Wanneer je vanuit Bangkok naar Phnom Phen vliegt, kun je zonder problemen een visum op het vliegveld kopen. Het formulier krijg je in het vliegveld, je betaalt bij aankomst 25 dolar en je krijgt de benodigde sticker en stempel in je paspoort. (Nu weet ik alleen niet meer of je nu wel of geen pasfoto’s nodig hebt, maar die zou je voor de zekerheid gewoon mee kunnen nemen.)

Veel plezier!

Jenny

Hey Arthur,

wij gaan begin september ook via BKK met airasia naar PP, om van daaruit verder te gaan in Cambodja. Je koopt je visum gewoon in PP op het vliegveld bij aankomst. Je hebt minimaal 1 pasfoto nodig, maar wij nemen er voor de zekerheid wat meer mee :wink:

Je kan ook veel informatie vinden op bv -> www.talesofasia.com

Succes! Misschien komen we elkaar nog wel tegen :wereld:

Ah, perfect! Mooi, sites om verder naar te kijken, thanx.

Ik lees dat mensen OF per bus naar Cambodja gaan vanuit Bangkok OF met het vliegtuig.
Is de trein geen goede 3de optie? De trein vind ik over het algemeen een relaxte manier van reizen, maar ik weet niet hoe dit in Z-O Azië is. Iemand?

Want wanneer ik voor de trein zou kiezen, hoe kun je dan het beste het visum voor Cambodja regelen? Op BKK airport? in NL of alsnog aan de grens met Cambodja?

Zou wel mooi zijn als we elkaar spontaan tegen het lijf lopen. Ik heb het vaker meegemaakt. Cambodja is ook weer niet zo groot :-).

Er zijn geen treinen in Cambodja… Goede reden dus om niet de trein te nemen :slight_smile:

Je kan wel vanuit BKK een trein richting oosten nemen, maar dan moet je op een gegeven moment weer overstappen op een bus o.i.d. Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe makkelijk dit gaat, wanneer je in BKK met de bus gaat is alles in een keer al geregeld, wat een voordeel kan zijn.

Al raden sommige mensen aan om dit traject op eigen gelegenheid te doen, zie elders die forum. (Zelf ben ik vanuit Laos naar Cambodja gegaan, ik heb dus geen ervaring met dit traject.)

Jenny

Arthur,
Je kunt vanuit BKK met de trein tot vlak aan de grens (Poipet) van Cambodja komen. Het laatste stuk vanaf het station tot aan de grens kun je met de tuk-tuk doen. Het is inderdaad een leuke en relaxte manier om richting Cambodja te gaan. Aan de grens kun je een visum voor Cambodja kopen. Een mooie manier om naar Siem Reap te gaan is via Battambang en daar de boot te pakken naar Siem Reap.
Om weer terug te gaan kun je in Shihanoukville de boot naar de Thaise grens pakken om weer terug te gaan naar BKK. Hoef je niet dezelfde weg heen en terug.

Hallo allemaal,

Ik heb een soort gelijke vraag als arthur. Ik vertrek begin oktober naar thailand en wil vanuit daar een aantal dagen naar siem reap (angkor wat)
in cambodja. Nu lees ik verschillende verhalen op het internet over de grensovergang bij poipet. Dat daar veel corruptie is met de visums en dat je vaak duurder uit bent. Ook dat het soms 3 a 4 uur duurt voordat je verder kan. Nu wilden wij wel met de bus gaan naar cambodja en dus via poipet want we komen vanuit bangkok of trat. En met de bus is toch wel erg goedkoop vergeleken met het vliegtuig. De prijzen die ik op de sites van de vliegmaatschappijen in thailand krijg zijn niet normaal! voor 2 personen zit je al gauw op 400 a 500 euro voor een enkeltje of een retourtje naar phnom phenm of siem reap! Dat vind ik belachelijk, daar vlieg ik voor terug naar nederland bij wijze van spreken:zon:

Of kan iemand mij vertellen of de vluchten die je op bangkok vliegveld zelf boekt een stuk goedkoper zijn naar siem reap??? Vanuit chang mai naar bangkok vliegen we voor 50 euro pp zag ik, waarom siem reap dan zo duur?

Helpppp advies advies advies!!!

alvast bedankt

groetjes adeline

Hey Adeline,

wij hebben een ticket van Bkk naar PP geboekt bij airasia.com voor zo’n 87 euro inclusief voor 2 personen. Hebben dat wel al in mei geboekt voor begin september.

genoeg ideën hier prima.

Over het visum. Ik had het consulaat van Cambodja nog even gebeld en die gaven hetzelfde aan.
Ze zeiden dat het niet nodig was om een visum bij hun( in Brussel) te kopen/halen. Dat deden alleen oude mensen die alles van te voren zeker wilde hebben (zei hij). :slight_smile:
Hij gaf ook aan dat het duurder was, en helemaal duurder als je het via zo’n visumburo zou doen (logisch).
Dus hij gaf aan: regel een e-visum: www.evisa.mfaic.gov.kh/

Dan bij de grens(Poipet) het e-visum inwisselen voor een echt visum. Goedkoper.

De ideëen om van Battambang naar Siem Reap te gaan zijn mooi en dan via Shihanoukville terug naar Thailand. Ik vraag me af hoe makkelijk zo’n boottocht over de grens is? Tijdrovend? Is er dan

Ik heb het ding met het visum nu helder. Nu nog mijn reisroute van 2 weken:-). En daarna kijken hoeveel malariapillen ik nodig ga hebben:-).

Ik denk dat ik in dik 2 weken (van de totaal 4) niet verder ga komen dan:
Poipet-Battambang-Siem Reap- Angkor (en omgeving), omlaag via Kompong Thom-Phnom Penh- Naar de kust door via Kampot-Bokor Hill en daarna Sihanoukville (boot terug->met de bus verder naar Bangkok? (->vliegtuig))…
Maar andere aanbevelingingen voor deze 2 weken zijn altijd welkom:-). Ik hoef niet direct alle LP-locaties te bezoeken:-).

Groeten Arthur

Wij zijn recentelijk van BKK naar SR gereisd, per bus en shared taxi.
Ik kan alleen maar zeggen: aanrader! Je ziet gewoon veel meer van het land.
De grensovergang bij Poipet is een appeltje/eitje-verhaal als je weet hoe het werkt.
Heel simpel: de bus vanuit BKK brengt je naar Aranyaprathet. Vandaar uit is het nog een km of 7 naar de grens, de grens moet je lopend oversteken.
Eerst haal je een visum, dan nog wat stempels en vervolgens word je met een gratis busje naar de transportation zone gebracht. Daar neem je bus, jeep of shared taxi. That’s all :nod:

En dan nu de handleiding voor zo min mogelijk ergernis en tijdverlies:
Als de bus uit BKK (250 baht pp) je in Aranyaprathet gedropt heeft moet je een tuktuk regelen. Prijs is afhankelijk van je onderhandelingskunsten en zin en tijd om op zoek te gaan naar de goedkoopste, maar reken op 80 baht. Relatief duur, maar natuurlijk nog niks voor ons.
De tuktuk zet je bij de grens af, die je te voet moet oversteken. Je hebt de documenten nodig die je hebt gekregen toen je Thailand binnen kwam.
Daarna haal je bij een klein kantoortje aan je rechterkant een visum. Prijs: 20 dollar. Plus een ehh…“bonus”…van een paar honderd baht (bij ons 300 pp).
Betaal je 20 dollar + bonus dan heb je je visum binnen 3 minuten
Betaal je de bonus niet dan duurt het zo’n 3 - 5 uur.
Discussieren heeft geen zin, zij hebben alle tijd, en natuurlijk het visum wat jij nodig hebt. Mijn advies: betalen.

Als je dan je visum hebt, moet je nog eventjes een stempel halen en daarna wacht er een gratis busje die je naar de transportation zone brengt. Vraag gerust even nadrukkelijk of het free is.
Want eenmaal aangekomen in de transportation zone zetten ze je af bij hun vrienden die woekerprijzen rekenen voor een taxi naar SR
(Taxi is het beste vervoermiddel om naar SR te reizen!!! Bus duurt 2x zo lang, en de Jeep wil je echt niet. Tenzij je van stof happen houdt en het niet erg vindt als je nieren ter hoogte van je amandelen zitten.
Shared taxi dus. Prijs schommelt rond de 35-50 dollar, afhankelijk van je tijd en zin om te zoeken. Wil je de beste prijs dan moet je verder het stadje in gaan. Onze oplossing was een taxi delen met een derde persoon: wij betaalden 25 dollar, de ander 15 dollar. 3,5 uur later waren we in Siem Reap (waar ze vervolgens alles aan elkaar liegen om jou naar een bepaald hotel/guesthouse te krijgen, u bent gewaarschuwd dus)

Het vliegtuig is zo duur omdat Bangkok Airways als enige maatschappij op SR vliegt vanuit BKK. Boze en minder boze tongen beweren dat er smeergeld betaald wordt om de weg naar SR expres in slechte staat te houden. De druk van andere maatschappijen wordt inmiddels zo groot dat deze situatie binnenkort wel zal veranderen zodat ook andere maatschappijen op SR mogen vliegen.

O ja, wij waren ca 1,5 uur kwijt bij de grens (deels omdat het voor ons ook zoeken was, deels omdat degene die met ons meereisde de steekpenningen niet wilde betalen, uit principe. Wij weten dus uit eerste hand dat principes hebben in Cambodja niet altijd even handig is. Men heeft geen boodschap aan onze mentaliteit, en je kunt het land simpelweg niet veranderen)

De terugreis is ook wel leuk, zelfde weg, maar toch anders. De klassieke fout die wij ook maakten is dat de meesten meteen, zodra ze de grens gepasseerd zijn, op zoek gaan naar een bus naar BKK of, in ons geval, Trat.
En da’s niet slim.
Als je namelijk naar een bus vraagt, zegt iedereen, maar dan ook iedereen, dat er maar 1 bus gaat naar BKK of Trat. En die bus kost echt een vermogen, mijn oren doen er nu nog zeer van.
Het is ook waar trouwens, vanaf die plek gaat er ook maar 1 bus, maar wat ze er niet bij zeggen is dat verderop, in Aranyaprathet (waar je op de heenreis aankwam) veel meer bussen zijn die je voor 100-250 baht ongeveer door heel Thailand brengen.
Dus: grens over, tuktuk naar Aranyaprathet nemen en van daaruit de bus. Tenzij je tijd en geld teveel hebt natuurlijk…

RobertE,

In november gaan wij ook vanuit Bangkok naar SR. Dit wilden wij met het vliegtuig doen, maar blijkbaar is dat toch heel duur.
Kun je mij vertellen hoe lang je hebt gedaan over de reis van BKK naar SR?

Groeten Sandra

Sandra,

Als alles vlotjes verloopt zou ik al gauw op 9 uurtjes rekenen van Northern Busstation BKK tot in SR. (transfer hotel naar busstation niet meegerekend dus)
Dat lijkt heel lang, maar de reis wordt onderbroken aan de grens met Cambodja.
Wij hadden in Cambodja een shared taxi, de meest snelle en comfortabele manier van reizen. Met de bus of Jeep doe je er nog langer over…

Oke, bedankt voor de info, die zal ik zeker gebruiken!
Ik denk dat we nog een tussenstop maken in Battambang, want de omgeving moet daar ook heel mooi zijn en dan verder met de boot naar SR.