Zorg dat je een gedownloade pasfoto op je pc hebt staan, die moet je meesturen met de aanvraag.
Verder kun je betalen met visa en mastercard.
Heb je geen visum, dan is dit de procedure:
Zorg dat je bij je hebt:
een kopie van je paspoort (gegevens-pagina)
2 pasfoto’s
USD 20 in cash
Tijdens de heen-vlucht krijg je een aanvraag formulier wat je dient in te vullen. Vul dit dan ook zo volledig mogelijk in.
Bij aankomst op de luchthaven, is de eerste rij wachtenden die je tegenkomt, de rij voor de “visa-application”. Hier geef je je papierwerk af en daarna verhuis je naar de rij achter het loket: “cashier”.
Wacht hier tot je naam afgeroepen wordt. Als het zover is dan betaal je USD 20, neem je paspoort in ontvangst en klaar-is-klara.
Tijdens dezelfde heenvlucht, krijg je ook nog een arrival- en departure card om in te vullen (net als naar en van Thailand). Deze heb je nodig NADAT je je visum hebt gekregen. Bij de paspoort controle, wordt de departure card in je paspoort geniet.
Een ander formuliertje (ook weer verkregen tijdens dezelfde vlucht), is het customs-declaration form. Vul ook dit weer volledig in en lever het bij degene die het wenst te ontvangen.
Als je dat allemaal gehad hebt, dan loop je door naar het meeting-point.
LET OP: In tegenstelling tot Thailand, kent Cambodja nog een airport-tax. Deze bedraagt USD 25 (USD 13 voor kids) en dient te worden betalen VOOR men bij de paspoort controle komt. HIER is betaling met cc weer wel mogelijk.
Beste joepattaya,
Dank voor het delen van deze informatie.
Weet je ook hoe het werkt als je vanaf land (Thailand) Cambodja in wilt reizen. Ik had begrepen dat je dan op de grenspost met Dollars een Visum kunt regelen, klopt dat?
Groet,
Sophie
Werkt eigenlijk hetzelfde; aan de Cambodjaanse kant zit ter hoogte van de Cambodiaanse Immigratie een piefje met wat formuliertjes.
Vul een formuliertje in en lever dit in bij de immigratie, samen met een kopie van je paspoort, je paspoort en 2 pasfoto’s. Vergeet uiteraard de USD 20 niet. Met een minuut of 5-10 heb je je visum.
Hallo Sophie,
Bij elke grenspost van Laos waar internationale toeristen over mogen, zelfs de meest
afgelegen met Vietnam, kun je voor ongeveer $30 een visum kopen, zonder gezeur.
Bij de Laos ambassade in Bangkok kun je er s´morgens gewoon op wachten wanneer je
de moeite neemt om er zelf heen te gaan.
Fijne reis,
Jose
Hoe moeilijk zijn ze daar in Cambodja als je vanuit Thailand aankomt per vliegtuig en het land wenst te verlaten over land (naar Thailand), en dus een enkeltje hebt?
Geen idee, altijd over land binnengekomen en vertrokken, daar is nooit moeilijk over gedaan
of vragen over gesteld, wanneer of waar wij uitreisden.
Heb niet de indruk dat er moeilijk gedaan wordt, maar weet dit niet zeker.
Kan de ambassade dit misschien voor je beantwoorden???
Goeie reis, het is een fantastisch land
Jose
Da’s geen probleem. Ben zelf al met een enkeltje vanuit Bangkok en vanuit Kuala Lumpur naar Cambodja gegaan. Ook een keer over land terug naar Bangkok gedaan, wat geen probleem was.
Is echt geen punt om het daar te doen. Let er wel op dat je gepast geld hebt aan de overland grenzen en twee pasfoto’s. Die foto’s hoef je vaak niet beide af te geven, maar officieel moeten het er twee zijn.
Is het vandaag de dag nog steeds makkelijk om een visum voor Cambodja te krijgen aan de grensovergang tussen Bangkok en Siem Raep? Wat hebben we daarvoor nodig?
toeristenvisum kun je gewoon aan de grens krijgen. Neem US $ 20 gepast mee en twee pasfoto’s. Aan de grens vraagt men bij de douane/immigratie vaker 25 dollar, maar dat is aan jou om daar in mee te gaan.
Let er ook op dat je geen begeleiding of hulp van “mannetjes” nodig hebt
:chin:ja makkelijk 20$ of 1000 Thai bath wil je snel klaar zijn geef je iets meer en Pasfotos vragen ze niet altijd maar zorg er wel voor dat je ze bij je hebt.
Wij gaan over land vanuit Ho chi Min naar Siem Reap is het dan ook eenvoudig om bij de grensovergang je visum te regelen.
Via Cambodja gaan we naar Thailand om uiteindelijk in Bangkok te eindigen. Daar zullen wij ook wel een visum voor nodig hebben.
Wat zijn daar de kosten van. Om vanuit Ho chi Min naar Bangkok te reizen (openbaar vervoer) willen wij 2weken voor uittrekken. Is dat te doen.
Vanuit Ho Chi Minh City naar Siem Reap is met de bus best te doen. De bus neemt dan dezelfde grensovergang als de bus naar Phnom Penh en zal waarschijnlijk in Phnom Penh ook een tussenstop maken. Misschien moet je in Phnom Penh overstappen. Een visum is geen probleem. 20 dollar, 2 pasfoto’s en een paspoort dat nog minimaal 6 maanden geldig is en je bent zo de grens over.
Twee weken om van Ho Chi Minh City naar Bangkok te reizen is zeker voldoende. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal in Cambodja wilt doen, maar stel dat je niets in Cambodja wil ondernemen dan kun je met de bus vanuit Ho Chi Minh City in twee dagen in Bangkok zijn.
Hallo Ate,
Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik had toch nog een vraag. Kan ik de visum om Cambodja binnen te komen daar ter plekke regelen.
Wij willen wel wat ondernemen in Cambodja en zo te lezen hebben we daar ook voldoende tijd voor.
Ik vond het visum voor Cambodja vrij eenvoudig bij de grens overgang te regelen, volgens mij was $20,- betalen voldoende, foto’s waren dacht ik niet nodig. Wel vingerafdrukken van beide handen…
Wij willen vanuit Ho Chi Minh City naar Phnom Penh reizen, nu las ik op internet dat je je visum dan al in Bangkok geregeld moet hebben. Is er echt geen mogelijkheid om dit in PP zelf te regelen?