Veel backpackers en reizigers gaan via Bangkok naar Siem Reap. ze nemen dan de grensovergang bij Poipet. Waarom? Omdat thaise reisburootjes dat graag willen en omdat dit ook in alle reisgidsen staat. Ik wil iedereen waarschuwen die deze grensovergang nemen. Deze grensovergang kan voor sommige een nachtmerrie opleveren en krijgen een totaal verkeerd beeld van Cambodja. Het begint al bij de reisburootjes in Thailand. zij verkopen package deals en het lijkt erop dat je een goede deal hebt afgesloten. 5 km voor de grens stoppen ze bij een restaurant waar ze commissie krijgen. Hier moet je minimaal 1,5 uur wachten omdat zij je visa wel even kunnen regelen. Kosten: tussen de 1200 en 1500 baht. Als je het zelf doet max. 1000 baht. Dan vertellen ze dat je geld moet wisselen. Je kunt niet in dollars betalen en je moet dit wisselen in Riel. Uiteraard tegen een zeer slechte koers. Dan wordt je in een busje gepropt (overvol) dat betaald wordt door een guesthouse in Siem Reap. Je leest het goed…zij betalen voor jou de bus! Door de busmaatschappij wordt je dan ook bij dit guesthouse afgezet. Zij hopen dat jij blijft overnachten, eten, drinken, tours boekt, etc etc. Je komt in het donker aan…daar zorgen ze wel voor…je bent in een nieuwe stad…je kent de weg niet…dus je blijft hier overnachten. Als je besluit om weg te gaan of je boekt later geen tickets bij hun of je eet er niet, dan zijn ze ineens niet meer zo vriendelijk.
Mijn advies: regel het vervoer zelf. Het is makkelijk te doen. Of je pakt een andere grensovergang. Er is een grensovergang bij Pailin nu open. Weinig mensen die dit weten. En je vermijd ook de slechte weg tussen Poipet en Siem Reap. Wil je meer weten over deze grensovergang dan stuur me maar een mail.
Nogmaals: Als je toch een package deal hebt en je gaat naar Siem Reap…het is niet reprensatief voor Cambodja!! Cambodja en uiteraard de Cambodjanen zijn een uiters vriendelijk en behulpzaam volkje. Dus ga dan ook verder dan alleen maar Siem Reap. Veel plezier in Cambodja
Dit is precies de trip die ik heb gemaakt.(mei 2005) Vanuit Bangkok lijkt er nog niets aan de hand. Grote touringcar. Mijn visum kostte 1200 baht. Wel duurder dan de ca 20USD die er voor staat. Eenmaal de grens over mag je even wachten in een hotel om de hoek. Ze hebben er maar even een bordje change opgehangen. Koers 8000 riel voor 100 baht. Daar hoor je er 10000 voor te krijgen.
De bus aan de andere kant van de grens valt enorm tegen. Klein en volgepropt.
Dan inderdaad een weg als een gatenkaas. Onderweg gaat de bus nog een keertje stuk. (misschien ook wel voor de show, maar ook niet ondenkbaar gezien de staat van de weg.)
Na 6 uur lang stuiteren en je komt dan aan om 20.00 alles donker. En er wordt dan aardig gepusht om je in het guesthouse te krijgen. Wij zijn het straatje uitgelopen en hebben een heel aardige kamer gevonden.
Het is totaal doorgestoken kaart. Heel vreemd is het natuurlijk niet als je voor 300 baht een buskaartje koopt op Khao San Road. Misschien niet de meest confortabele manier, maar wel heel goedkoop. Alle waar naar z’n geld.
Ik ben benieuwd hoe het op de terugreis gaat van Siemriep naar Bangkok.
Als je in Siemriep een busreis boekt naar Bangkok krijg je dan ook met dat soort irritante zaken te maken of valt het dan wel mee??
Hallo Andre,
Wat voor vervoer is er vanaf deze grensovergang beschikbaar.
Ik ben geen backpacker, dus …
Ik ben er wel al geweest, maar alleen om mijn Thais visum te verlengen. Dus niet echt de grens overgestoken.
Kun je er een auto huren? Is er een bus?
Groet
Guido
Hoi,
Ik heb de route gedaan vanuit SienReap naar BKK.
Kan me eerlijk gezegd niet meer herinneren hoe het met het geld zat, weet wel dat we uren hebben moeten wachten bij de grens in de snik hete zon. In Thailand zou een bus voor ons klaarstaan…nou goed zoeken dan. Na veel gemopper en 5 e 6e hadden ze een bus. Wel stukken beter dan de Cambodjaanse bus maar na 10 min werd de bus aan de kant gezet om daar vervolgens uren te staan…
wachten op andere mensen totdat de bus vol zat. We kwamen uiteindelijk aan in BKK, op Kho San Road, om half 2 s’nachts…nou vind dan nog maar een een plekkie om te slapen…
Al met al komt het wel goed maar wat een toestand… maar kan me niet meer goed bedenken wat er met ons geld is gebeurt. We hebben wel zelf de visums betaald aan de grens…geloof ik. Maargoed het is in blijft Azie…geweldig toch!
Groetjes
P.S ook wel weer leuk om zulke verhalen terug te lezen, kan ik me weer helemaal herinneren hoe zielig ik me toen vond!
Ben al een paar keer in Cambodja geweest, de eerste keer in 2005 heb ik een rechtstreekse vlucht genomen naar Siem Reap met Malaysia Airlines.
Een lange vlucht via Kuala Lumpur maar goed verzorgd.
In 2006 heb ik via 333 Travel een ticket geboekt naar Bangkok en via de site van Air Aisia een ticket geboekt naar Phom Penh.
Dit is redelijk goedkoop en binnen een uur ben je geland op het vliegveld van Phom Penh.
Het is natuurlijk comfortabeler dan met de bus en sneller.
Maar als je van avontuur houd dan kun je beter de bus nemen vanuit Bangkok naar Siem Reap.
hallo,
Kan er mij iemand vertellen wat de afstand is tussen
battambang en ratanakirri is ?
Zijn de wegen goed berijdbaar?
Hallo Erwin
De afstand van Battambang naar Ratanakiri is heel ver. Je zult dit via Phnom Penh moeten doen, en vandaaruit naar het noorden richting Stung Treng en dan Ratanakiri. De weg tot aan Stung Treng is meestal goed. Maar de weg naar Ratanakiri is minder omdat je door de jungle gaat rijden.
Battambang-Phnom Penh circa 6 uur rijden
Phnom Penh - Stung Treng circa 6 uur rijden.
Naar Ratanakiri ?. Ligt aan de weg en omstandigheden van dat moment.
Groetjes
Bedankt Angelo,
Ben eind december voor één week in Cambodja waaronder 3 dagen in Battambang.
Aangezien niks georganiseerd is en ik reeds in sommige reisverslagen kon lezen dat Battambang in één enkele dag te bezichtigen is had ik graag toch nog iets gepland in de buurt. Zijn er vanuit Battambang nog interessante daguitstappen te maken?
Erwin
Hoi Erwin
Battambang is voor velen te rustig. Echter voor het authentieke plattelands leven is dit the place to be. En veel mensen weten niet waarheen.
Spotlights:
Bamboo trein
Wat Banon (tempel van de Angkor periode)
Phnom Sampeu ( een berg met een pagoda en de killing caves uit de Pot periode)
Chili plantages
Fruitplantages
Wat Ekk (tempel uit Angkor periode)
Ancient House
Springroll farms
Sticky rice farms
Dit zijn een paar puntjes die eventueel te bezichtigen zijn.
Succes en veel plezier
Groetjes
Angelo,
Dank je wel voor de informatie…
groetjes
Erwin
Hallo,
Wij vertrekken 1 jan naar BKK en willen 3 jan. naar Battambang in Cambodja.
Ons plan is om niet via Poipet te gaan,maar via Pailin. Welke bus nemen we vanuit BKK?
Mvg.Cor en Elly
Pailin is een vriendelijke grensovergang, veel vriendelijker dan Poipet.
Echter de transportmogelijkheden zijn veel beperkter, volgens mij gaat er geen bus van Poipet naar Battambang, omdat je door de (prachtige)Cardamom-mountains met slechte wegen moet. Je bent dus aangewezen op een taxi, en dat zijn er niet zoveel.
Het gebied is “heavily mined”, dit is niet zo erg als het lijkt, maar het betekent wel dat je op de hoofdwegen moet blijven, even plassen in de bossen is levensgevaarlijk !
Dit is nog niet alles, want het is lastig om er te komen, ik probeerde het vanuit Chanthaburi. Chanthaburi bereik je vanuit BKK Eastern Bus station, de rit duurt 4,5 uur en kost 200 baht. Dat is het makkelijke gedeelte.
Vervolgens moet je een bus nemen naar Sa Kaew, en dan moet je bij Pong Nam Ron eruit, en daar een songthaew nemen naar de grens. (45 minuten)
Het moeilijke punt hier is: Geen of zeer weinig buitenlanders nemen deze grensovergang, dus iedereen in die bus denkt dat je naar Poipet wilt, en daar ging het bij mij fout, ik kwam er halverwege pas achter en heb een taxi moeten nemen terug naar de grensovergang Pailin.
Hans.
Hoi, ik hoor veel mensen over dat je prima met een bus kan reizen. En dat de bussen ook goed zijn. Maar ik zit met het volgende, ik heb een vrij zwakke blaas, dus 6 uur in een bud red ik nooit :biggrin: Of zijn dit van die moderne touringcars met pispot, ook al kom je daar liever ook niet hehe. Stopt zo een bus vaak?
Ik ga 28 februari (alleen) naar Thailand. Afgelopen week heb ik bij Air Asia een ticket geboekt voor omgerekend 38 euro inclusief 25 kg ruimbagage. Bkk naar Phnom Penh enkele reis. Ik denk dat dit een goede deal is, als ik er in Thailand anders over denk kan ik ook altijd nog met de bus gaan en gooi ik slechts 38 euro weg. De 25 kg heb ik ruimgenomen, denk niet dat ik er aan kom, lang niet zelf, maar wil geen enkel risico lopen met overgewicht.
De touringcars tussen Siem Reap en Phnom Penh zijn modern. Of er een toilet in de bus zit weet ik effe niet meer, Maar halverwege wordt een stop bij een wegrestaurant gehouden. Daar zijn genoeg toiletten en kun je ook nog eens heel lekker eten ![]()
hallo
net terug van cambodja, thailand en ook de trip siem reap bangkok gemaakt. je koopt best niks in een reisbureau, maar regelt zelf een deeltaxi naar poipet. je vertrekt 's morgens rond 9u, maar kiest dit eigenlijk zelf. die stoppen ook onderweg. daar raak je te voet makkelijk de grens over, heeft bij ons misschien 5 minuutjes geduurd, moesten helemaal niet aanschuiven.
aan de andere kant stond er iemand die ons vroeg of we niet een minibus wilden naar bangkok. (het staat er daar vol van dus dat kan je zelf ook wel regelen). we waren wel wat skeptisch maar toch een ticketje gekocht en hadden ruim plaats (dat vraag je wel best of je zeker een stoel per persoon hebt). die busjes rijden wel rap maar veilig en we zijn ook een paar keer gestopt bij tankstations. we hadden ook vooraf gevraagd om ons waar we wilden af te zetten, als argument om te kopen, en ook dat was geen probleem.
uiteindelijk waren we supersnel van siem reap in bangkok geraakt! tussen 8 en 9u vertrokken en 14u aangekomen. wij waren met drie, hadden uiteindelijk een eigen taxi die ons 20 dollar kostte en het minibusje was 300 baht per persoon. kortom veel sneller en goedkoper dan wanneer je iets regelt met je guesthouse of operator :), maar je moet het zelf wat regelen natuurlijk…
hopelijk heb je hier iets aan!
hai, wij vlogen ook van BKK naar PP, goeie keuze, en je hoeft niet veel mee te nemen, ik had al met 10 kg bagage al te veel mee!
richting cambodja is vliegen de makkelijkste optie, als je tenminste tot phnom penh wil reizen. naar siem reap vliegen is immers duur.
dus ik zou niet met de bus gaan, want in die richting is het (naar horen zeggen) een heel gedoe aan de grens, want ze zien in thailand niet graag toeristen richting cambodja vertrekken
Ik vlieg in Januari via Kuala Lumpur op PP. Dit was de goedkoopste optie. Van KL naar PP kost het maar 70 euro. Van AMS naar KL is het 580 ofzo. Heb gewoon de goedkoopste heen en terugreis gezocht, ben toch flexibel.