Aantal vragen

Ik ga binnenkort naar Cambodja en heb daar een aantal vragen over :slight_smile: Ik heb een retour Bangkok dus vanaf daar ga ik naar Cambodja. Ik heb ongeveer 3,5 week om rond te reizen.

• Is het het handigst om bij Poipet de grens over te gaan? Is dat veilig nu gezien de omstandigheden? Ik reis alleen en mijn ouders zijn een beetje bezorgd :wink:
  • Hoe kan ik het beste de grens over gaan? Had al iets gelezen dat ze je afzetten als je georganiseerd de grens over gaat. Zelf de bus boeken naar de grens overgang en dan lopend de grens over ofzo?
  • Ik twijfel over of ik een klamboe mee moet nemen. Ik lees verschillende verhalen, wat raden jullie aan?
  • Ik twijfel een beetje over waar ik nog meer heen moet gaan behalve Phnom Penh en Siem Reap. Is Battambang iets? Klopt het dat Sihanoukville het Phuket van Cambodja is? Dan is dat denk ik niks voor mij. Wat zijn nog meer aanraders, eventueel mooie stranden/eilandjes?
  • Hoelang is aan te raden voor Angkor Wat, en is het het beste om een tour te boeken of niet?
  • Wat is de goedkoopste manier om te bellen naar huis (niet via skype)?

Alvast bedankt voor jullie hulp :slight_smile:

Hallo,

Ben zelf 2 keer de grens overgegaan bij Boipet ik vond er niet heel veel aan en heb me geen moment onveilig gevoeld. Ik zou alleen wel overdag gaan.
Verder wat ik gedaan heb is van Bangkok met de trein naar Aranyprathet. Daar 1 nacht geslapen een tuktuk genomen voor 80 baht naar de grens en daar overgelopen. Vanaf daar een taxi genomen naar Battambang. Battambang is niet heel veel te doen maar vond het wel leuk omdaar 2 dagen te zijn.
Angkor wat hebben wij gedaan met een tuktuk die we hebben ingehuurd voor 15 USD en hebben dat 2 keer gedaan en ons overal naar toe laten rijden. Wil je echt met een gids dan kun je beter wat georganiseerd boeken.

Ik persoonlijk vond Sihounville helemaal geen bal aan en het is niet te vergelijken met Phuket daar is het veel te rustig voor. Je zit daar wel aan de kust maar het zeewater vond ik echt er niet mooi uitzien net als de stranden maar goed het is persoonlijk.
Je zou ook aan het einden door kunnen vliegen weer terug naar Thailand en daar nog naar een eilandje kunnen gaan.

Goedkoop is inderdaad Skype maar je zou daar een simkaart kunnen kopen maar ik weet verder de tarieven daar niet van.

Hoi Michelle,

zoals Moira ook al aangaf is het geen probleem om bij Aranya Prathet - Poipet de grens over te gaan. Als je 's morgens vanuit Bangkok noord noord-oost busterminal naar de grens gaat, kun je het makkelijk voor de avond tot Siem Reap of Battambang halen. Bkk - Aranya Prathet zijn zo’n 5 tot 5,5 uur. Dan met de tuk tuk naar de grens (5 - 10 minuten). Na de Thaise douane 5 minuten lopen naar de Cambodjaanse kant en je visum halen.

Er zijn hier en daar wat mensen aan de grens die je aanspreken en je tas willen dragen, je willen brengen naar de andere zijde, je het visum willen regelen etcetera. Gewoon vriendelijk nee schudden met het hoofd en je eigen weg gaan. Niets moet, ze willen enkel wat bijverdienen. Kies je eigen tuk tuk en/of taxi/bus uit :dag:

De problemen in de media zijn niet in de buurt van je route en zijn momenteel geen struikelblok bij de genoemde grens. Cambodja is een van de veiligste en vriendelijkste landen die ik ooit heb bezocht.

Vanuit Battambang kun je met de boot naar Siem Reap, of je gaat vanuit Siem Reap met de boot een paar dagen naar Battambang. Gaat vrij makkelijk allemaal.

Phnom Penh is zeker een aanrader voor een paar dagen. In de buurt van de boulevard (Sisowath Quay) en het centrum kun je makkelijk en goedkoop een hostel/guesthouse vinden en 's avonds is er nog best wat vertier.

Siem Reap met Angkor heb je sowieso al op de planning. Misschien kun je daar vanuit guesthouse Baca-Villa een tour naar het platteland (e.e.a. aan projecten) doen, wat erg leuk en educatief is.

Als strand kun je voor Sihanoukville gaan, wat niet ieders ding is, maar smaken kunnen natuurlijk verschillen. Voor de kust liggen een paar eilandjes, waarvan ik je Bamboo Island wel kan aanraden. Je kunt het in Sihanoukville regelen, of vooraf even goegelen en contacten :wink: Kep is misschien ook een alternatief, maar misschien vind je het te rustig.

Als je ruim in je tijd zit kun je eventueel ook naar 4000 Islands in Laos, wat aan de grens met Cambodja ligt. Vanuit Phnom Penh of Siem Reap via Kratie reizen. Duurt een dikke dag, maar dan heb je wel een mooie bestemming erbij.

Je vraag m.b.t. de klamboe kan ik met ja beantwoorden. Overal hoor je dat men overal klamboes voor de gasten heeft, maar ik neem er voor de zekerheid altijd een mee. Neemt niet veel plek weg en kan wel eens erg handig zijn. Heb 'm bijna elke reis wel eens nodig. Neem ook wat touw mee om 'm te spannen, want een klamboe die slap hangt en op je huid ligt heeft niet veel zin :wink:

Succes!

1 like

Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik zeker wat aan! Heb op de site van Baca Villa gekeken en dat ziet er erg leuk uit dus dat schrijf ik op als optie om te gaan overnachten :smiley:

Nog even over 4000 islands, lijkt me erg mooi om heen te gaan maar het wordt wel wat lastig kwam ik gister achter. Zou eigenlijk ook nog naar Chiang Mai in Thailand willen. Om daar vanaf 4000 islands te komen is best veel gedoe. Heb vanaf 4000 islands waarschijnlijk nog een dag of 4 om vanaf daar naar Chiang Mai te gaan en weer in Bangkok te komen. Naar Chiang Mai moet ik of via Pakse naar Vientiane en vanaf daar naar Chiang Mai dat beide al vliegen ivm de tijd. En dan eigenlijk ook vliegen naar Bangkok (of vanaf Pakse naar Bangkok en dan naar Chiang Mai en weer terug naar Bangkok). Als ik naar 4000 islands ga moet ik sowieso terug in bangkok komen (ookal ga ik niet naar Chiang Mai) wat ook best een eind is. Vliegen is 175 euro voor een enkeltje dus best duur.

Voor mn route is het eigenlijk het handigst als ik niet verder ga dan Phnom Penh en vanuit daar weer terug naar Bangkok. Hmm twijfel twijfel haha. Denk dat ik het gewoon daar bedenk en bekijk hoeveel tijd en geld ik nog heb :wink:

Hi Michelle,

dat lijkt mij ook het beste. Kijk wat je absoluut niet wil overslaan en kijk verder tijdens je reis. Misschien ben je ergens korter dan gedacht en heb je extra tijd over. Onderweg krijg je ook vaak tips van andere reizigers. Ik kijk vooraf in bv de LP en op internet en kijk tijdens de reis wel of het lukt of niet.

Als tip kan ik je nog meegeven, leg je eventuele route zoveel mogelijk in een lus, zodat je de route niet dubbel hoeft te doen. Hiermee kan je behoorlijk geld en tijd besparen.

Succes!

Even ter aanvulling.

Op dit moment is het niet mogelijk om met de boot van/naar Phnom Phen/Siem Riep/Battambang te reizen. Wilde dit zelf ook doen maar het water staat overal veel te laag. Zelfs naar een floating village was bijna niet mogelijk. (Dit was 3 weken geleden het geval tenminste.)

En zelf verbleef ik in Siem Riep in Baca Villa wat me prima is bevallen. Goed/goedkoop, op loop afstand van het centrum en wat ook niet onbelangrijk is goede opties om incluis een tuk tuk voor de hele dag op je gemak Ankor Wat en alle andere tempels te bekijken.

Trouwens waarom niet naar Phnom Phen, dan met de bus (6 uur voor rond de 10 dollar VIP) naar Siem Riep, en van daaruit met een nachtbus (rond de 15 dollar, 15 uur VIP) weer terug naar BKK. en vanuit BKK kan je dan gemakkelijk met de bus richting Chiang mai/rai. (voor mijn was het terug naar BKK met de nachtbus vanuit Chiang Rai 11 uur rijden VIP a 860 baht. En Chiang Mai ligt dichter bij BKK.) Heen ben ik met het vliegtuig naar Chiang Mai gegaan, a 2500 baht en 1:15 vliegen. En dagelijks gaat die vlucht 5 keer. Dus je kan gewoon op de dag zelf naar het vliegveld gaan en ter plekke een eerstvolgend ticket kopen. (Chiang Rai vond ik zelf toch iets te duur om heet te vliegen.)

Ja je kan inderdaad naar het vliegveld gaan om een ticket te regelen maar als je het ticket wat langer van tevoren boekt via airasia.com betaal je ongeveer de helft van wat jij betaald hebt per persoon. Dus als je geld wilt besparen kan het soms handiger zijn om het toch van te voren te boeken. Dat het water laag staat is inderdaad een vaak gehoord ding heb zelf ook altijd de bus genomen van en naar Siem Reap.

Nou de helft goedkoper is wel overdreven hoor haha, het zal eerder om een paar honderd baht gaan.
maargoed zoals je al zei, het hangt idd helemaal af van je budget :smile:
En niet alle vluchten zoals BKK <–> Chiang Mai gaan een keer of 5 per dag.

p.s. Die 2500 waar ik het in mijn vorige post over had was uit het blote hoofd ongeveer zo op gebouwd:

Base fare 1500
APT 400
Extra bagage(kg) 350
Seat choise 300

Dus haal die extra bagage(kg) en seat choice waar ik toen voor gekozen had eraf en dan kom je zo rond de 2000 baht voor een enkeltje.

Iig heel veel plezier daar!
(Ik hoor soms nog de cambodjaanse drankverkopers in mijn slaap, "Sir wanna buy a cold drink, one dollahh lol2)

Hallo,

Sorry het is met toch echt gelukt om van Bangkok naar Chaing Mai te vliegen voor 1200 bath inclusief alles. Dit was via een aanbieding van Airasia. Airasia werkt namelijk hoe eerder je boekt hoe goedkoper het is. Heb net even gekeken en inderdaad als je en vlucht in augustus boekt ben je ook rond de 1200 a 1300 bath kwijt inclusief bagage.

Rupert, ik hoop toch eigenlijk wel erg dat als ik er zit het waterniveau weer wat hoger is zodat een boottochtje mogelijk is. Wilde graag van Battambang naar Siem Reap varen. Zou ik jammer vinden als dat niet kan omdat het een mooie tocht schijnt te zijn.

Mijn route is ongeveer als volgt: Bangkok-Battambang-Siem Reap-Phnom penh-Sihanoukville/eilandje- hierna weet ik het nog niet, denk weer terug naar Phnom Penh. En van daar uit waarschijnlijk weer naar Bangkok en dan wil ik eigenlijk nog naar Chang Mai. Laatste stuk hangt dus van de tijd af.

Rupert zoals jij beschrijft weer terug naar BKK met de bus kan wel maar vind het wel aardig ver en lang in de bus zitten. Zie het niet zo zitten om die bussen meteen achter elkaar te nemen maar met een dag er tussenin kost ook weer tijd plus dat ik dan eerder ook al in Siem Reap ben geweest.

Hallo,

Kijk eens bij Airasia je kunt van Phom Phenh naar Bangkok vliegen voor best voordelige tarieven. Zo hoef je die trip niet te doen met de bus.

Nou ik vrees voor je dat het helaas niet het geval zal zijn, Boeung Tonle Sap lake is nu niet een simpele badkuip die met een paar regenbuitjes weer vol zal zijn, 3 weken geleden was het zelfs bijna niet mogelijk om vanuit Siem Riep naar Chong Khneas te komen omdat het kanaal dat ze gegraven hebben om in het droge sezoen ook het meer op te komen al te ondiep was. (M.u.v. de kleinste bootjes die er nog wel konden varen.)
Dus ik wil je pret niet drukken, maar gewoon aangeven hoe het er 3 weken gelden voor stond.

edit Kijk net naar het weer in PP en Siem Riep en het is er behoorlijk aan het regenen, dus misschien heb je geluk :smile:

Met de bus reizen kost idd meer tijd, dus als dat je grootste “vijand” is (En je in Cambodia in Sihanoukville/eilandje eindigd.) dan is met het vliegtuig vanuit PP een goede optie. En zoals Moira1309 al noemde gaat er dagelijks een vlucht van PP naar BKK en wel om v17:20/a18:30.

Dus wellicht kan je in 1 keer door van PP naar Chiang Mai. Aangezien die (BKK naar Chiang Mai) vlucht 5 keer per dag gaat. Dus zou je de vlucht van v19:55/a21:05 of die van v22:40/a23:50 kunnen pakken.

P.s. Tip, haal bij je aankomst op BKK gelijk bij de Airasia balie een A4tje met al hun vluchten en tijden, er handig.

waarom niet Chiang Mai overslaan en vanuit Cambodja nog naar Koh Chang e.d voor wat stranddagen… gaan wij in oktober ook doen.

1 like