Hoi Michelle,
zoals Moira ook al aangaf is het geen probleem om bij Aranya Prathet - Poipet de grens over te gaan. Als je 's morgens vanuit Bangkok noord noord-oost busterminal naar de grens gaat, kun je het makkelijk voor de avond tot Siem Reap of Battambang halen. Bkk - Aranya Prathet zijn zo’n 5 tot 5,5 uur. Dan met de tuk tuk naar de grens (5 - 10 minuten). Na de Thaise douane 5 minuten lopen naar de Cambodjaanse kant en je visum halen.
Er zijn hier en daar wat mensen aan de grens die je aanspreken en je tas willen dragen, je willen brengen naar de andere zijde, je het visum willen regelen etcetera. Gewoon vriendelijk nee schudden met het hoofd en je eigen weg gaan. Niets moet, ze willen enkel wat bijverdienen. Kies je eigen tuk tuk en/of taxi/bus uit :dag:
De problemen in de media zijn niet in de buurt van je route en zijn momenteel geen struikelblok bij de genoemde grens. Cambodja is een van de veiligste en vriendelijkste landen die ik ooit heb bezocht.
Vanuit Battambang kun je met de boot naar Siem Reap, of je gaat vanuit Siem Reap met de boot een paar dagen naar Battambang. Gaat vrij makkelijk allemaal.
Phnom Penh is zeker een aanrader voor een paar dagen. In de buurt van de boulevard (Sisowath Quay) en het centrum kun je makkelijk en goedkoop een hostel/guesthouse vinden en 's avonds is er nog best wat vertier.
Siem Reap met Angkor heb je sowieso al op de planning. Misschien kun je daar vanuit guesthouse Baca-Villa een tour naar het platteland (e.e.a. aan projecten) doen, wat erg leuk en educatief is.
Als strand kun je voor Sihanoukville gaan, wat niet ieders ding is, maar smaken kunnen natuurlijk verschillen. Voor de kust liggen een paar eilandjes, waarvan ik je Bamboo Island wel kan aanraden. Je kunt het in Sihanoukville regelen, of vooraf even goegelen en contacten
Kep is misschien ook een alternatief, maar misschien vind je het te rustig.
Als je ruim in je tijd zit kun je eventueel ook naar 4000 Islands in Laos, wat aan de grens met Cambodja ligt. Vanuit Phnom Penh of Siem Reap via Kratie reizen. Duurt een dikke dag, maar dan heb je wel een mooie bestemming erbij.
Je vraag m.b.t. de klamboe kan ik met ja beantwoorden. Overal hoor je dat men overal klamboes voor de gasten heeft, maar ik neem er voor de zekerheid altijd een mee. Neemt niet veel plek weg en kan wel eens erg handig zijn. Heb 'm bijna elke reis wel eens nodig. Neem ook wat touw mee om 'm te spannen, want een klamboe die slap hangt en op je huid ligt heeft niet veel zin 
Succes!