Alleen backpacken in Cambodja, tips!?

Hallo,

ik ben van plan om in november naar Azie te reizen. Na enkele dagen Bangkok wil ik graag een dag of 10-12 naar Cambodja. Natuurlijk kan ik in 10-12 dgn niet heel Cambodja bekijken maar wie kan me tips geven over een eventuele route en wat echt aan te raden is. Ik ga alleen en vind het best eng. Heeft er iemand ervaringen met het alleeen reizen door Cambodja? Waar ontmoet je veel andere backpackers? Wat zijn de do’s :thumbsup: en dont’s :thumbsdown:?

Ik hoop op een reactie.

groetjes Manon (27V) :dag:

Hallo Manon

Reizen door Cambodja krijgt de stempel: veilig.
Veel BackPackers zul je ontmoeten in de grotere steden Phnom Penh en Siem Reap.
In de korte periode dat je hier verblijft kun je het beste Siem Reap, Phnom Penh en eventueel Battambang of Sihanoukville bezoeken. Echter om Siem Reap te ontdekken heb je wel meerdere dagen nodigen voor Phnom Penh geldt hetzelfde.
Hoe kom je naar Cambodja?
En waar wil je het eerste heen gaan?

Als je me hierop kunt antwoorden zal ik je meer info kunnen geven.

Groetjes Angelo

Hoi Angelo,

Bedankt voor je reactie! Ik kom in Bangkok aan en daarna wil ik richting Cambodja. De volgorde van plaatsen maakt mee eigenlijk niet uit. In de eerste instantie wilde ik met het vliegtuig richting Cambodja omdat het toch tijd scheelt maar ik vind de tickets toch wel redelijk duur. Daarom kies ik er waarschijnlijk voor om met de bus te gaan. Ik moet dus nog gaan uitzoeken welke grensovergang goed te doen is. Tips zijn dus nog steeds heel erg welkom! Het enige dat ik zeker weet is dat ik in iedergeval naar Siep Reap en Phnom Penh wil. De rest is nog helemaal open!

Hoe vond jij Cambodja??

groetjes Manon

Hoi Manon,

Ik heb net ff voor je gekeken op http://www.airasia.com, een ticket van BKK naar PP in nov kost (nu nog) 700 bath. Dat is nog geen 15 euro! Van PP kun je ‘terug’ reizen naar Siem Reap, Batambang, enz. Prijzen stijgen echter wel vlak voor vertrek! Maar als je precies weet wanneer je naar Cambodja wilt en je het geen probleem vindt een datum vast te leggen, dan is dit best een goed alternatief voor mensen met weinig tijd.

Groet,

Jenny

Hey Manon

Inderdaad is het het goede optie om per Air Asia naar Phnom Penh te vliegen. Echter volgens mij zijn de genoemde 15 euro exclusief tax. Maar het blijft goedkoop en comfortabel. En Jenny heeft gelijk: hoe vroeger je boekt: des te goedkoper het ticket is.

Een andere optie is om met de bus van Bangkok naar Siem Reap te gaan. Nadeel is dat vanaf de Cambodjaanse grens de weg erg slechts is. Maar dit is wel weer goedkoper en avontuurlijker.

Cambodja kun je in verschillende manieren bezoeken. Vogelvlucht of omarmen en de cultuur opsnuiven. Bij de laats genoemde optie is een maand zelf nog tekort.

Naast Phnom Penh en Siem Reap zijn Battambang, Bokor Hill, Sihanoukville, Kratie en de oerwouden in Rattanakiri en Mondulkiri leuk. Maar nog steeds is er meer!!!

Ik vond Cambodja zo leuk dat ik er nu al ruim 1 jaar woon. Ik woon in Siem Reap. Naast de tempels van Angkor heeft Siem Reap en omgeveing heel veel meer te bieden.

Mijn bescheiden advies route is: Siem Reap-Phnom Penh of visa versa, en dan of Battambang of SIhanoukville of Kampot (Bokor Hill). Kampot en Sihanoukville kun je ook combineren

Verdere vragen zijn van harte welkom.

Succes

Groetjes Angelo

Hey Manon,

wij gaan over 2 weken eerst naar Bkk en dan met airasia verder naar PP. Kosten van de 2 tickets waren 84 euro samen. Dit hebben we in Mei geboekt via internet.

We gaan de volgende dag al verder naar Siem Reap, waar we minimaal 3-4 dagen blijven. Verder laten we alles open. Terug naar Thailand gaan we via Poipet of Sihanoukville, maar dat ligt er net aan hoe en wat…:slywink: We willen sowieso ook 2-3 daagjes strand/relaxen, maar of dat nou in Cambodja of in Thailand is, dat maakt ons niet zoveel uit.

We hebben wel al een aantal plaatsjes op internet en in de LP bekeken, zodat we terplekke niet meer zo hoeven te zoeken. Dit is meer ter orientatie en is ook leuk om vooraf een beetje te neuzen natuurlijk. We willen in Thailand ook zeker naar Kanchanaburi, maar dat is het enige wat we niet willen overslaan. De rest laten we gewoon op ons afkomen en hoe lang we in welk land zij, tjah…, dat zien we wel.

Veel plezier!

Ha die Manon,

Ik heb in mei een maandje in mijn eentje rondgereisd in Thailand, Laos en Cambodja…en als vrouw alleen, prima te doen…je ontmoet genoeg mensen!

Ben een dikke week in Cambodja geweest en het was heel indrukwekkend, ik heb vanuit Laos (Vientane) een vlucht genomen naar Siem Reap waar de tempels van Ankor Wat zijn en daar moet je eigenlijk wel naar toe, dat is prachtig voor een paar dagen, ook is het plaatsje zelf best ok, in pub street kan je genoeg barretjes vinden (daar in de buurt zijn ook genoeg betaalbare guesthouses)

Vanuit Siem Reap ben ik met de bus naar Phnom Penh gegaan, je kan ook met de boot…maar heb van verschillende mensen gehoord dat dit niet echt comfortabel reizen is en dat je toch niet zo heel veel ziet, de bus is ook sneller. Vanuit Phnom Penh heb je diverse excursies naar de Killing Fields etc. vanuit de hoofdstad ben ik naar Sihanoukville aan de kust gegaan om bij te komen en van daaruit de ferry weer richting Thailand.

Ik heb begrepen dat er vanuit Bangkok verschillende trips rechtstreeks naar Siem Reap gaan, maar dat je dan moet rekenen op zeker 2 dagen reizen en vanaf de grens met Cambodja zijn de wegen erg slecht…

Als je nog meer tips wilt, geef een gil,
Grtz

Wat je ook kunt doen is de boot nemen van Siem Reap naar Battambang, daar een middagje het platteland verkennen en dan de volgende dag met de bus naar Phnom Penh.

Het voordeel is dat de boot tocht naar Battambang ontzettend heel mooi is, de boot gaat door riviertjes (dus niet zoals SR-PP). Het platteland van Battambang staat bekend om zijn fruit teelt, dus veel fruit ipv rijstvelden.
Ook de weg van Battambang naar PP is geasfalteerd en veel rustiger als van SR-PP. Mooi landschap.

Succes
Jan

Hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties. Altijd prettig om de ervaringen van andere mensen te horen. Ik heb besloten om van te voren geen vliegticket te boeken. Misschien doe ik het ter plaatse alsnog misschien kies ik toch voor de bus. Ondanks de lange (zware) rit lijkt het me wel avontuurlijk. Morgen eerst nog even een weekje relaxen in Turkije en daarna ga ik me helemaal op mijn reis storten… De tip om tussendoor naar Battambang te gaan, vind ik ook super!

groetjes Manon

Hallo Manon,

In Cambodja zijn de mensen allemaal ongelofelijk aardig. Het leukste
is als je gewoon een beetje gaat rondwandelen, en kijken wat je
tegenkomt. Doe dit wel overdag.Je kunt dat in PP, SR , of SHV doen, maar in andere plaatsen is dat leuker. Ikzelf was bijv. in Takeo, Pursat,
Pailin en Svay Rieng. In al deze plaatsen heb ik “filmster-achtige” ervaringen. Dit komt omdat Aziatische mensen niet begrijpen, dat je zoiets
in je eentje onderneemt, maar tegelijkertijd hebben ze er wel veel
respect en bewondering voor.

Het lijkt mij het beste idee om 2-3 dagen BKK op het laatst te doen, omdat je daar het beste kunt shoppen, en anders moet je bepakt naar
Cambodja.

Alhoewel ik nooit geen problemen aan de grens met Cambodja heb gehad,
adviseer ik toch te gaan vliegen, alleen daarom al. Op het vliegveld van PP lukte het mij zelfs Cambodja binnen te komen zonder paspoortfoto’s.

Wat een handige tips allemaal! Ik vroeg mij dus ook af of het slim is om als 22 jarige alleen reizende meid door Cambodja te reizen(het wordt me de laatste tijd steeds vaker afgeraden namelijk) maar als ik dit lees, kan ik het er best op gokken :slight_smile:

Nog vier weekjes en dan ga ik, vind het erg spannend, ben super benieuwd naar de Angkor en de rest van het land! Ik vlieg vanuit Ho Chi Minh naar Phnom Penh denk ik, las in de lonely planet dat die tickets goed te betalen waren.

Hallo,

Ik ga over 2 maanden alleen op wereldreis en het lijkt me heerlijk!Heb al wel wat reiservaring en daarom zet ik nu ook de stap om lekker in mn uppie te gaan!! Spannend is het altijd, maar dat alleen reizen als chick van 22;) ( ben ik ook) is in Azie zeker goed te doen…Je hoort altijd verschillene verhalen, maar als je het doet kan je het het beste in Azie doen…En dus ook cambodja!!! Top!! Geniet!!

Groetjes Marjolein

Ik gebruik dit handboek als ik op reis in Cambodja. Het is zeer nuttig. Ik denk dat het misschien kan u helpen.
www.a4trip.com
www.a4blog.com

Hallo,

Ik ben samen met mijn man inmiddels al 2 keer in Cambodja geweest in 2007 wij zijn nu nog steeds op wereldreis.
Wat je ook zou kunnen doen en een hele leuk ervaring is met de trein van Bangkok naar Aranyapratet ik weet even niet hoe je het schrijft. Dit is de grensplaats van Thailand naar Cambodja. Dan ga je de grens over bij Boipet. Het is een treintje wat 7 uur erover doet en ik geloof dat ie 2 keer per dag gaat. Wat het leuke is aan deze trein dat je tussen de lokale reist een erg leuke ervaring. Het treintje kost geloof ik 1 a 2 euro.
Vanaf daar kun je of 1 nacht blijven slapen in het plaatsje en in de ochtend de grens over of gelijk vanaf de trein kun je de tuktuk nemen. Hier betaalde wij 60 bath voor. Dan kun je vanaf de grens de bus of taxi nemen naar Battambang of naar Siem Reap. Ik kan je vertellen dat de weg naar Siem Reap stukken verbetert is ze zijn nu ook bezig om er een asfaltweg neer te leggen. Dit word nu gedaan door de Thaise overheid.

Welke plaatsen ik zeker zou bezoeken zijn Siem Reap, Phom Phenh en als je van natuur houd het plaatsje KEP is ook erg mooi en erg groen. Het is trouwens wel zo dat als je besluit vanuit Cambodja terug te vliegen naar Bangkok dat je 25 US dollar moet betalen. Waar dat voor is weet ik niet, wij zijn altijd over land terug gegaan naar Bangkok. Dan betaal je deze kosten niet.

Groetjes van Moira

Wij wiilen in augustus Thailand combineren met Cambodja.
We vertrekken vanuit Bangkok en willen naar PP en SP Battambang dan via land naar Trat (thailand) en dan Koh Chang.
Heeft iemand tips hoe dit het best te doen?? hoe is het vervoer in Cambodja en zijn hotels daar makkelijk te boeken??
We wachten vol verwachting en alvast hartelijk dank.

Hee rems,

Je schrijft: We vertrekken vanuit Bangkok en willen naar PP en SP Battambang dan via land naar Trat (thailand) en dan Koh Chang.

Je bedoelt waarschrijnlijk PP en SR ?

Wellicht is het strakste plan om te vliegen op SR, met de bus naar PP
en vervolgens met de bus naar Koh Kong. Koh Kong grenst aan Thailand, is relaxed en een prima plaats om je Cambodjaanse geld op te maken, je kunt daar betalen in riel, dollar of baht. Vanuit Koh Kong zit je binnen enkele uren op Ko Chang. Brommertaxi grens: 100 baht. Minibus Trat 150 baht.
Minibus Laem Ngop pier: 50 baht, en minibus op Ko Chang 100 baht.

Meestal zijn er meerdere busmaatschappijen die van A naar B gaan in Cambodja. Het loont om rond te vragen. Phnom Penh Sorya heeft de beste naam, een betrouwbare maatschappij.

Hans.

Mijn advies kwa goedkoop vliegen zou zijn dan van Bangkok naar Phom Phenh te vliegen en dan naar beneden te reizen zodat je weer terug in Thailand aankomt. Airasia is vrij goedkoop om mee te vliegen.