Op zoek naar advies: Backpacken Thailand, Laos en Cambodja

Hallo!

Ik ga in januari samen met mijn vriend naar Thailand, Laos en Cambodja. We hebben alleen de tickets geboekt en verder niks.

Nou ben ik een beetje begonnen met orienteren, maar het is lastiger dan ik dacht.
-We willen van Bangkok naar Chiang Mai (nachttrein of vliegtuig?)
-Vanuit Chiang Mai naar Laos (Welke grenspost, visa nodig?, vervoer?) en van Laos naar Cambodja (Zelfde vragen, visa, welke grenspost en hoe te reizen?)…
-Vanuit Cambodja willen we naar het zuiden van Thailand om eilanden te bezoeken Koh Pi Pi iig, iemand nog andere tips? En ervaring hoe je daar het beste heen reist?

-Welke bezienswaardigheden zou ik moeten bezoeken?? En kan ik daar ook gewoon pinnen?

Een aardige hoeveelheid vragen maar misschien kan iemand me adviseren?

Groetjes,

Lianne

:chin:Hoe lang ben je eigenlijk van plan te gaan ?:thailand::cambodia:

6 weken :slight_smile:

:chin:Ik zal 2 landen doen in 4 weken thailand en 2 weken laos of Cambodja houd gewoon rekening mee dat als je lange af standen af legt je veel reis tijd kwijt bent
:thailand::cambodia:

We willen sowieso Thailand, Laos en Cambodja… Dus ongeveer 4 weken thailand en twee weken laos en cambodja. Maar heb je ook antwoorden op mijn vragen?

Hoi Lianne,

Wij doen het in 24 dagen (3 landen). Hier mijn mening over je vragen:

-We willen van Bangkok naar Chiang Mai (nachttrein of vliegtuig?)
Heb je budget vliegen. (bv avondvlucht met airasia) 45eur pp.
je bespaart zo wat tijd en komt niet gebroken aan. je mist wel de ervaring van de nachttrein…

–Vanuit Chiang Mai naar Laos (Welke grenspost, visa nodig?, vervoer?) en van Laos naar Cambodja (Zelfde vragen, visa, welke grenspost en hoe te reizen?)…
Chiang Mai - Chiang Khong/Huxai daar de slow boat (2dagen) naar Luang Prabang. Visa aan de grens… (dollars meenenem)
Om vanuit Laos naar Cambodja te gaan zijn er veel mogelijkheden (via land, vliegen) Dit ligt aan je plannen wat je precies wilt zien in Laos.
Wij vliegen bv vanuit Vientiane direct nar Siem Reap. Ander optie is om via het zuiden van Laos de grens over te trekken. Doe wel even onderzoek naar de reistijden als je over land gaat. Transport in Laos en Cambodja duurt wat langer als wij gewend zijn haha…

-Vanuit Cambodja willen we naar het zuiden van Thailand om eilanden te bezoeken Koh Pi Pi iig, iemand nog andere tips? En ervaring hoe je daar het beste heen reist?
Wij doen dit niet, maar ik weet dat je in een uur of 7-8 vanuit Siem reap in Bangkok kunt zijn. vanuit daar kun je met diversen airlines naar het zuiden…

zo dat is een aardig reistempo, ben je dan niet meer aan het reizen dan dat je iets ziet?

is dit jullie 1ste keer azië?

:chin:Ja ik zal het ook wat rustigger aan doen maar ieder zijn ding:THAILAND::cambodia:

Lentj schrijft: Wij vliegen bv vanuit Vientiane direct naar Siem Reap.

Ik neem aan dat dat met Lao gaat ? Staat helaas bekend als de maatschappij die het slechtst z’n vliegtuigen onderhoudt.
Ik weet niet hoe het nu is, maar dit was de situatie enkele jaren terug.
Ik neem niet aan dat Lao nu in de toptien staat.

Mocht je hiermee willen vliegen dan is dat uiteraard jouw keuze, maar niet iets wat ik aan een ander als tip zou geven.

Hans.

Dat was jaren geleden zo, tegenwoordig niet meer. Zelf met Lao Airlines gevlogen en me geen moment onveilig gevoeld.
Als de vloot van Lao Airlines echt zo slecht onderhouden zou worden, zou er wel regelmatig eentje naar beneden vallen, en dat is echt niet het geval.

zo dat is een aardig reistempo, ben je dan niet meer aan het reizen dan dat je iets ziet?

is dit jullie 1ste keer azië?

2e vraag: nee 4e keer Azie. (wel eerste keer 3 landen)

Op de eerste vraag: Valt mee denk ik. Zeker omdat we 2x vliegen >>> Ik moet erbij zeggen dat het hoofddoel Laos is. Omdat via BKK vliegen nu eenmaal de enige (normale) optie is pakken we een stukje Thailand (lees alleen Chiang Mai en BKK) mee. Dus eigenlijk doen we het Noorden van Laos, BKK, Chiang Mai, met aflsuiting op Koh Chang. Omdat Angkor al zo lang op mijn lijstje staat pikken we dat ook mee, maar goed welgeteld zijn we dus 3 dagen in Cambodja. Dat kun je natuurlijk niet echt een land bereizen noemen.
En een geluk Thailand gaat niet weg, dus Centraal-Thailand en het mooie Zuiden komen bij ons ook zeker nog aan de beurt in een volgende reis… :zon02:

Maar goed wij hebben 24 dagen en de vraagsteller 6 weken, wat genoeg opties geeft om van alle 3 landen leuke spots te bezichtigen. UIteraard kun je niet alles zien. Vooraf goed uitzoeken wat je zeker niet wil missen en een grove planning maken met genoeg speling zodat je hier en daar wat langer kan blijven.

Ik neem aan dat dat met Lao gaat ? Staat helaas bekend als de maatschappij die het slechtst z’n vliegtuigen onderhoudt.
Ik weet niet hoe het nu is, maar dit was de situatie enkele jaren terug.
Ik neem niet aan dat Lao nu in de toptien staat.

Mocht je hiermee willen vliegen dan is dat uiteraard jouw keuze, maar niet iets wat ik aan een ander als tip zou geven.

De gemiddelde bus is gevaarlijker dan Laoairlines (oude verhalen)

Veel voorpret nog! (bijna net zo leuk als de trip zelf soms…)

Houd er rekening mee, dat als je over land Thailand weer inkomt, je maar 15 dagen kunt blijven zonder visum. Als je Thailand invliegt bv vanuit Cambodja mag je 1 maand blijven. Reizen in Laos, kost veel tijd! Wegen zijn slecht en er zijn geen treinen.
Visum voor Laos, wordt aan de grens geregeld, en dat voor Cambodja ook. Vanuit Cambodja het best dus met het vliegtuig naar Phuket via Bangkok (Air Asia) en dan naar PhiPhi. Mijn tip: Ga naar Koh Phangan!