Ervaringen met trekkings noorden van Laos

Hallo,

Wij gaan woensdag as al naar Laos en beginnen in het noorden. Wij willen daar een mooie, niet al te zware trekking gaan doen waar we van zowel de mooie natuur als cultuur willen genieten. Het liefst een trekking door primair bos en waar we onderweg dorpjes tegenkomen van diverse stammen (met hun traditionele kleding).

Een homestay lijkt ons ook leuk. Wie heeft er goede ervaringen met trekkings in het noorden?Wij hebben zelf Vieng Phouka of Luang Nam Tha als startpunt op het oog maar als iemand andere opties heeft horen we dat graag.

Alvast bedankt!!

Ik heb geen ervaring met meerdaagse trekkings door Laos, maar ik heb wel eendaagse trekkings gedaan vanuit Luang Prabang en Luang Nam Tha.

De trekking vanuit Luang Nam Tha ging in de richting van het Nam THa national park. Een bergachtig gebied, zo af en toe door een dorp. Het grootste deel van de trekking liepen we karensporen en smalle paden, maar af en toe liepen we ook ‘off road’ door een soort van bamboe bos. Een mooie trekking, al vond ik het schrikbarend hoeveel berghellingen in brand stonden ten baten van de landbouw.

De andere trekking vanuit Luang Prabang was eigenlijk (nog) mooier! (En vreemdgenoeg ook minder touristisch.) We bezochten dorpen van verschillende stammen en kregen een goede uitleg over de gewoontes van de mensen. Bovendien was de route die we aflegden een stuk gevarieerder, van bos naar sawa naar grasland enz…

De trekking vanuit Luang Prabang was tevens te combineren met raften.

Kijk is op de site van http://www.greendiscoverylaos.com/, zij organiseren diverse trekkings vanuit oa Luang Namtha, waarbij ze de lokale bevolking betrekken bij hun tracks.