Adviezen gevraagd rondreis Thailand-Laos juli-aug.

Wij gaan begin juli naar Bangkok, vandaar via Ayuthia en Sukothai naar Chiang Mai, door naar Laos (Luang Prabang), en dan ?, vervolgens Bangkok en de laatste 4, 5 dagen een eilandje. 5 weken totaal. We hebben reiservaring, zijn niet de jongste meer, dus echt goedkoop hoeft het niet. Alle tips zijn welkkom, m.n. leuke, redelijk confortabele guesthouses, de route van Chiang Mai naar Luang Prabang, hoe de vlakte der kruiken te “doen”, hoe van Luang prabang verder (direct naar Bgk? eerst iets anders?) en welk eiland (niet te toeristisch, wel redelijk makkelijk bereikbaar, minste last van de moesons - we denken aan Ko Tai). Al vast dank voor de tips.
roel

Ik ben net terug uit Laos. In Luang Prabang zijn erg veel guesthouses die deze tijd van het jaar allemaal voldoende plaats hebben. Prijzen liggen tussen de 10 en 15 dollar per nacht incl. ontbijt. Wij zaten in Villa Suan Maak, een beetje aan de rand van L.P. Prima kamers met airco.
Ik weet niet of het ver is naar de vlakte der kruiken van uit L.P. maar je zou ook kunnen vliegen naar Vietiane en vandaar doorvliegen naar de kruiken. Vientiane is best ook wel een leuke stad voor 2 of 3 dagen.
Over die moessons zou ik mij niet zo druk maken. Meestal regent het gedurende een uur per dag en daarna schijnt gewoon de zon weer en is het 30 graden. Een opvouwbare paraplue kopen is een goede investering zowel tegen de regen als de zon. Ze kosten daar niet veel meer dan 2 dollar.

Het villa suan maak guesthouse in Luang prabang is inderdaad een fantastische plek om te logeren. nog hartelijk dank voor die tip. Overigens was deze guesthouse behoorlijk bezet, en hebben we twee (van de acht) nachten in een nabijgelegen guesthouse door moeten brengen. Redelijk wat andere reizigers gesproken, en ook andere guesthouses gezien, maar Villa Suan Maak springt er in alle opzichten positief uit, vind ik. Overigens hebben we ook dagen met regen gehad, echt druilerig weer, en niet alleen even een paar uur en dan weer zon. De vlakte der kruiken was geweldig, wij hebben een auto plus gehuurd en zijn vanuit Luang Prabang op en neer geweest (paar dagen). Is mij veel beter bevallen dan de tours, waarbij je 20 minuten krijgtt om iets te bekijken, meestal stalletjes met koopwaar, en dan weer verder moet. Nu konden we alles min of meer zelf bepalen. En het was nauwelijks duurder.

Tja, het is altijd moeilijk iemand iets te adviseren, maar gelukkig was Suan Maak naar wens. Goed idee trouwens om per auto naar de vlakte der kruiken te gaan. Want wat je schrijft over tours kan ik absoluut beamen en voor een paar centen meer kan je helemaal zelf bepalen hoe je het hebben wilt. Bij welke stad in de vlakte der kruiken ben je trouwens geweest?

phonsavan, tenminste, daar hebben we overnacht.