Tips gevraagd advies 4 weken Laos Cambodja?

Hai!

Ik ben ontzettend aan het prutsen met een backpackersreisje samenstellen. Heb zelf half jaar door Afrika gebackpackt en een maand door Indonesie, dus niet onervaren.

Ik ben alleen altijd een beetje te enthousiast met wat ik wil zien in 4 weken (vliegen op bangkok)
Laos, Cambodja en nog in het begin of eind een paar dagen Koh Chang oid.

Ik wil sowieso naar phnom phen en siem reap, en battangbang meepakken als dit kan en het waard is. En graag noord-laos luang prabang, de mekong tocht naar huay xai, andere tips? En las ook over Tha Kheak/The Loop, maar dat ligt weer in het midden…Aaah! Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Eerst was ik bezig met direct door naar Koh Chang vanaf Bangkok na vlucht, dan door naar Phnom Phen met bus, vanaf PP naar SR en dan wilde ik omhoog naar Laos, vanaf noord laos naar chiang mai en dan vliegen naar bangkok. Alleen lijkt dit niet helemaal haalbaar wbt van PP/SR door laos…schijnt heel lastig te zijn?

Zoiets:

Alleen dat ‘vanaf daar naar daar’ is niet zo makkelijk dus…Geen problemen met uren in krakkemikkig busje zitten, maar het moet wel haalbaar zijn.

Mijn iets te enthousiaste beknopte lijstje:

Aankomst bangkok ochtend 10 feb
Bus Koh chang
Aankomst Koh Chang einde middag/begin avond

14 februari naar Cambodja, Phnom Phen vertrek ‘sochtends grensovergang
Aankomst laat middag, avond ongeveer 10 uur rit, daar te regelen

15 Phnom Phen

18 Van Phnom Phen naar Siem Reap / Battambang

24 van Siem Reap naar Pakse/ 4000 islands Si Phan Don

26 naar Loop Thakhek

2 naar Luang Prabang
4 Boottocht Mekong Luang Prabang – Huay Xai
5 aankomst Huay Xai

6 naar Chiang Mai bus

8 Chaing Mai vliegen naar Bangkok

11 naar HUIS

Werkt niet he? lol2

Het mag ook andersom, dat we via chang mai naar noord laos gaan en dan naar cambodja maar hoe? Perse vliegen tussen Vientane en SR?

Argh!

Vooral het van Siem Reap naar Pakse/ 4000 islands Si Phan Don is niet zo logisch als het eruit ziet. Hoor over busjes van 2 dagen die alsnog via PP gaan etc…

Ik zit er nu aan te denken om alleen naar SR te gaan en dan terug via Thailand naar Noord Laos. Is dit haalbaar en wat is de slimste manier?

Dan willen we dus vanaf Bangkok direct naar Koh Chang, vanaf Koh Chang naar SR en dan de snelste manier om in Noord Laos te komen (liefst niet vliegen, vind 180 euro voor een enkeltje van SR naar Laos nogal prijzig…)
Volgens mij is het dan het handigst om via Thailand te doen. Dus terug van SR Thailand in (Is bangkok en dan vliegen (20 euro Chiang Mai) of de nachttrein dan het slimst?
Via waar is dan het beste Thailand in te gaan? Of nachttrein naar Vientane? Las ik ook iets over.
Dan Noord Laos verkennen, via LP met slow boat naar Huay Xai, weer naar Chiang Mai en terug naar Bangkok…

10 februari Aankomst Koh Chang einde middag/begin avond
Pick up truck naar hostel
15 februari naar Cambodja, Siem Reap vertrek ‘sochtends grensovergang
Aankomst laat middag, avond ongeveer 10 uur rit, daar te regelen

16 Siem Reap omgeving etc

20 Naar Battambang boot

22 Battambang naar Bangkok – nachttrein door naar Chiang Mai

23 Chiang Mai

24 naar Luang Prabang bus oid omgeving tours andere dorpjes, tips?

4 Boottocht Mekong Luang Prabang – Huay Xai
5 aankomst Huay Xai

6 naar Chiang Mai bus etc

8 Chiang Mai vliegen naar Bangkok

11 Naar huis

Ik heb het inderdaad andersom gedaan. (Bangkok - Chiang Mai kan gewoon in een nacht) Chiang Mai naar Huay Xai (dan krijg je er nog een stopje Chiang Rai white temple gratis bij haha, wisten wij niet). Huay Xai heb ik de Gibbon Experience gedaan. Doe je die niet, dan is daar echt niks te doen dus zou ik direct doorgaan. Wij zijn toen nog omhoog gegaan etc, maar ik begrijp dat je dat niet hoeft, dus dan zou je naar Luang Prabang gaan. Heel leuk daar! Vanuit daar Vang Vieng of Vientiane (of allebei). Vientiane is ook weinig te doen, 's avonds even naar de boulevard is wel leuk, mensen aan het sporten etc. Vanuit daar hebben wij een bus naar de Kong Lor Cave gedaan. Ik denk dat zelf de loop doen heeeel gaaf is, maar natuurlijk ook tijdrovender. Hoewel ik vind dat je alles best ruim doet (misschien soms anders verdelen). De Kong Lor vond ik indrukwekkend maar je moet er wel ver voor om. Vanuit daar kan je een bus naar Pakse pakken (wel een keer overstappen ergens en dit is inderdaad lokaal vervoer, we zouden er 8 uur over doen en dit werd 16 uur). Pakse weer weinig te doen, dat Bolaven plateau schijnt tegen te vallen. Vanuit daar kan je naar de 4000 islands, dat is dan dichtbij. Vanuit de 4000 islands kan je dan weer naar Pnohm Penh of Siem Reap. Ik ben toen naar Siem Reap gegaan en je gaat dan inderdaad gewoon langs PP maar je stopt er alleen en rijdt dan weer door. Er zijn in Cambodja gewoon maar een paar hoofdwegen dus je zal altijd langs het een moeten rijden om ergens anders te komen. Vanuit Don Det naar Siem Reap was echt een hele chille slaapbus dus echt geen probleem dat je langs PP gaat. Daarna dus PP en vanuit daar kan je dan vliegen naar BK en is het rondje compleet. Battambang kan je evt. vanuit Siem Reap doen dan.

Chiang Mai vond ik overigens heel erg leuk en blijven de meesten best lang omdat er veel te doen is, dus zou daar wel iets langer inplannen dan 1 dag (6e kom je laat aan in je planning nu, heb je er de 7e en vlieg je de 8e misschien wel weer vroeg).