Van Thailand naar Laos en Cambodja

Hallo allemaal,

De tickets zijn binnen en naast de trotter over Thailand nu ook één over Laos en Cambodja gekocht. In 2010 ben ik voor 3 weken naar Thailand geweest en heb toen erg veel aan jullie adviezen gehad. Ik ben toen in 3 weken tijd van noord naar west en het zuiden gereisd, erg indrukwekkend maar eigenlijk was het een te druk programma.
Nu heb ik dus 4 weken de tijd maar wil ik ook graag naar Laos en cambodja.
Mijn bedoeling is om van Bangkok naar Chiang Mai te gaan en vervolgens naar Nong Chiam te reizen en daarna over te steken naar Laos.
Vanuit Cambodja wil ik graag naar Ko Chang,ben daar eerder geweest en vond het daar fantastisch.
Kijk daarin vraag ik jullie advies want je kunt veel vinden in de trotter maar een goed reisschema op papier zetten is in de theorie niet moeilijk maar is het haalbaar ? ( bijv alles met de trein te doen ipv een keer het vliegtuig te pakken )
Op welke plek kun je het beste vanuit Thailand naar Laos gaan en waar vertrek ik vanuit Cambodja naar Ko Chang?
Zo weer een heel verhaal en hoop dan ook ook dat jullie me letterlijk op weg kunnen helpen. Wat het belangrijkste is, ik heb er weer zo,n zin in!!

Alvast bedankt voor het meedenken, lezen en adviezen

Hee Yvonne,

Je geeft zelf aan dat je de vorige keer een te druk programma had.
Helaas gaat dat, als je je plan doorzet, helaas dit keer weer gebeuren.
Dat komt doordat Thailand een relatief makkelijk land is om te bereizen, de andere twee zijn alweer een graadje moeilijker (lees: zwaarder).

Ik zou ook enorme zin hebben in zo’n reis, maar ik heb er nu een stuk of 12 gehad, en iedere keer stel ik mijn ambities naar beneden bij. Nog steeds denk ik: Teveel gereisd, wel heel veel gezien en beleefd, maar te weinig genoten. Misschien komt het ook wel door mijn leeftijd…

Hans.

1 like

Hey hans,

Jouw reactie komt mij heel erg bekend voor. Vorige keer heb ik ook van alles gezien en beleefd maar doordat het allemaal zo snel ging kon ik er niet echt van genieten op “het” moment. Dat vind ik jammer. Moet dus keuzes maken of een jaar onbetaald verlof nemen. Maar dan wel eerst de loterij winnen;-)

Groetjes Yvonne

De meeste toeristen steken vanuit Thailand de Friendship bridge over naar de hoofdstad van Laos, Vientiane.

Ko Chang ligt vlakbij Cambodja, met in de buurt een grensovergang. Vanuit Battambang of Sihanoukvilla kan je overal, via je hotel e.d makkelijk transport regelen.

1 like

Je kan ook via Chiang Rai reizen en in het stadje Huey Xiai Laos binnentrekken. Van hieruit gaan slowboats in 2 dagen over de Mekong naar Lung Prabang. Heel mooie tocht en een heel mooie stad…

Grts,

Jelle

1 like

Hee Yvonne,

Mooi dat je jezelf zo goed relativeert…

In Laos zou je het bekende werk Luang Prabang-Vang Vieng-Vientiane kunnen doen. Vervolgens kun je dan via Nong Khai op een rustige manier
weer ri. BKK.

In Cambodja moet je natuurlijk naar Siem Reap, vervolgens kun je Phnom Penh doen, om te eindigen in Sihanoukville. Van Sihanoukville naar Koh Chang is te bereizen in een dag, maar die is wel lang, dus laste ik een tussenstop in, Koh Kong, ideale plek om je overtollige dollars of riel kwijt te raken , en als ze op zijn, betaal je in baht, want dat kan ook.

Houd in de gaten dat waar je ook heengaat, Laos of Cambodja, je je valuta opmaakt, deze zijn in bijv. BKK niet of moeilijk inwisselbaar.

Hans.

1 like

Ik zou kiezen voor alleen Laos of alleen Cambodja (naast het feit dat je waarschijnlijk zult moeten starten en eindigen in Bangkok).

Ik heb 3,5 week door Laos en een stukje Thailand gereisd (zonder Cambodja!) en dat voelde ook al gehaast. Dat komt mede doordat de bussen in Laos enorm lang doen over afstanden. De afstanden zijn al best groot en door de bergen ook nog slingerend. Maar daarnaast hebben ze in Laos erg oude en slechte bussen die gewoon niet zo hard kunnen, en vaak kapot gaan. Ik kreeg dus ook een keer te maken met 2x panne met dezelfde bus, in totaal 2 uur vertraging en dat viel dan nog mee want het kan nog wel erger.
Het is wel een fantastisch mooi land met superaardige mensen, dus ik zou het wel aanraden.
Ik heb dingen bezocht in het noorden, midden en zuiden van Laos.

Ook nog Cambodja erbij proppen… dan gaat een Thais eiland op het eind echt niet lukken.
Verder vind ik het ook zonde van het visum van US$35 voor Laos als je dat maar voor korte tijd gebruikt omdat je er zo snel doorheen reist en allemaal dingen overslaat.

Zelf heb ik vanuit Bangkok de nachttrein naar Nong Khai genomen en toen door naar Vientiane. Maar daardoor heb ik het stuk Vientiane - Vang Vieng - Luang Prabang dubbel moeten reizen, wat ik niet zou aanraden, want dat is juist een erg pittig stuk (11 uren in totaal, die ik dus dubbel heb gedaan).

Je zou kunnen gaan zoals Jellebowski beschrijft.
Of je zou van Bangkok kunnen vliegen naar Luang Prabang en dan naar het zuiden reizen. Maar dat vliegen is niet zo goedkoop.
In een andere thread las ik dat het gunstig kan zijn om vanuit Europa naar Kuala Lumpur te vliegen en dat je van daaruit ook veel goedkope vluchten naar steden in Azië hebt met Air Asia (dus wellicht ook naar Luang Prabang). Maar ik geloof dat je al een vliegticket hebt??

Probeer niet teveel in een reis te proppen… je weet al van vorige keer dat het dan lastiger genieten is. In Laos is echt al heel veel te zien, dus je zult je zeker niet vervelen ook al houd je het ‘slechts’ bij 1 land (wel een groot land!). Alleen al in en om Luang Prabang kun je prima een week zitten.

“less is more” :smiley:

In mijn Laos-blog kun je lezen hoe het mij beviel, en vind je behalve mijn verhalen en foto’s, ook handige links en tips.

Veel plezier!

1 like

Ik ben inderdaad bij Huay Xai Laos binnen gekomen (daar de Gibbon Experience gedaan), toen via wat noordelijke plaatsjes die je bij haast beter kan skippen naar Luang Prabang gegaan (hele leuke stad!).

Verder ben ik het wel eens met bovenstaande dat je beter een land goed kunt doen, dan snelsnel zodat je veel landen af kunt strepen en je eigenlijk ooit nog eens terug moet voor je gevoel. Zo ben ik 1,5 maand in Thailand geweest, toen 3,5 week Laos, toen ruim 2 weken Cambodja (en daarna rest van mn trip wat er voor jou niet toe doet).

Als je de tijd hebt: met de motor van het noorden van Thailand via HX Laos binnen en verder naar LP… Heerlijk! :wink: