Dag allemaal!
Even een vraagje. In juni ben ik klaar met m’n opleiding en ik wil dan eindelijk eens een grote reis maken, wat al jarenlang een droom van mij is.
Ik had dus al bedacht dat ik een maand naar Thailand zou willen. Dag of 3 Bangkok, dan 2 dagen Aytuhha, misschien nog Hua Hin, Chiang Mai, een trekkingstocht door de jungle, dan naar Phuket en dan weer eindigen in Bangkok. Ik was behoorlijk blij met deze route, want eindelijk zag ik door het bos de bomen weer!
Maaaaaarrrr toen bedacht ik me vanochtend dat ik een jaar (!!) vrijneem en dan maar een maandje wegblijf. Best zonde, eigenlijk. Nu zit ik er dus sterk over na te denken om Cambodja en/of Laos ook te bezoeken.
Alleen heb ik nu dus geen idee wat daar dan weer de highlights zijn (dat is trouwens wel te googlelen), en ik weet vooral niet wat een handige route is om te nemen. Misschien is Laos wel helemaal niet zo bijzonder bijvoorbeeld, of geldt dit juist voor Cambodja. Ik ben dus heel benieuwd naar jullie mening. Die trekkingstocht kan ik misschien beter maken vanuit Laos; dat soort tips zoek ik! Ik hoop op jullie hulp.
Ik wil graag een week of 7 (maar nogmaals: ik ben flexibel!) wegblijven. Tegen die tijd ben ik 19 (en ik ga alleen) dus ik zou wel graag in ‘veilige’ situaties blijven. Alvast bedankt!!
wat een leuk vooruit zicht heb jij zeg!! en dan het luxe probleem van ga ik 4 of ga ik 7 weken!! Dat is echt lekker.
7weken lijken echter veel maar zijn zo voorbij als je op reis gaat. Ik denk dat je in 7 weken het best 2 landen kan bezoeken aan gezien een week of 3 a 4 (per land) veel lijkt maar dat de landen ook groter zijn dan de meeste mensen denken en dat verplaatsen tussen twee steden/gebieden nog wel eens meer tijd in beslag neemt dan vooraf gedacht
dan komt de keuze welke landen, als ik je bericht lees wil je thailand zeker bezichtigen en dan dus een land erbij. Dan zou mijn keuze vallen op Laos en in dit land zou ik dan van noord naar zuid reizen. Je zou er dan nog voor kunnen kiezen om in Cambodja angkor wat te gaan bezichtigen
dan zou je route er als volgt uit kunnen komen te zien:
Bangkok, Kanchanaburi (bridge on the river kwai en erawan watervallen), Ayutthaya, Chiang Mai, Chiang Rai, Slowboat naar Luang Prabang hier van daan naar het zuiden van Laos, de grens over naar Cambodja voor Angkor Wat (Siem Raep) terug naar Bangkok en dan naar het zuiden van Thailand via Hua Hin naar Surat thani en hier kiezen of je naar de oost kust (golf van thailand) wilt Koh Tao, koh Samui, Koh Phangan (bekend van de fullmoon feesten maar heeft zeker meer te bieden) of naar de west kust (andamanzee) Phuket, Koh Phi Phi, Koh Lanta, Krabi, Railey beach wilt
een jungle trekking maak je het beste in het noorden van thailand of in Laos
je bent 19 jaar dus mischien is de fullmoon party wel iets voor jou zoek uit wanneer er 1 is als je dit wil bezichtigen
als je wilt leren duiken is de andanman kust mooier maar de golf van thailand (koh tao) goedkoper
denk eraan dat als je deze reis zo gaat doen je voor thailand een visum moet regelen het handigst is een double entree tourist visa dit geeft recht op 2x60 dagen verblijf in thailand wat dan in thailand evt nog is te verlengen dit visa kost 60 euro
ik ken je budget niet en weet niet hoe luxe je wenst te overnachten maar mischien kan je zelfs wel wat langer reizen alle drie deze mooie landen bezoeken, tel voor thailand minimaal 4 weken en voor laos en cambodja samen een week of 5 (kan uiteraard makelijk langer, korter is moeilijk)
al deze drie landen zijn veilig om alleen te bereizen, uiteraard dien je wel op te letten maar ze zijn zeker veiliger dan nederland of belgie
in noord thailand als ook in Laos heb je meerdere organisaties die “the flight of the gibbon” of iets soort gelijks aanbieden dit is heel leuk om te doen
in bangkok is het echt leuk om een fietstocht te maken ook hier zijn weer meerdere bedrijven die dit aanbieden
plan aan het einde van je reis ook nog een paar dagen bangkok je zal dan meer kunnen genieten van deze stad daar je al wat aan azie gewent bent geraakt en het is er geweldig winkelen
succes en plezier met je voorbereidingen en alvast een geweldige reis gewenst en mocht je meer vragen hebben dan weet je nu waar je ze stellen kan:cheer:
Hoi! Wat een goed antwoord: hier heb ik wat aan! Ik heb je advies ten harte genomen en een globale route door Laos uitgestippeld (oh, wat is het MOOI daar!). Dat zal worden:
Luang Prabang - Phonsavanh - Vang Vieng - Vientiane - Savannakhet - Pakse - Champassak - Don det. Er zullen nog veel haken en ogen aan zitten en er zal ook nog wel het nodige afvallen, want anders moet ik bijna een jaar op reis - en dat gaat helaas niet qua geld enzo. Arm studentje.
Nu zit ik een beetje met Cambodja in de knoop. Want, hóé kom ik van Don Det naar Cambodja (dat is op zich niet zo moeilijk, want is 5 minuten van elkaar. Ik bedoel meer waar ik moet overnachten, dat soort dingen.) en hoe ziet m’n verdere route in Cambodja eruit? Ik wil eigenlijk vanuit Cambodja meteen door naar Phuket (of iets in die buurt) en dan eindigen met Bangkok, maar ik weet niet of dat mogelijk is. Cambodja wil ik niet uitgebreid doen, want ik ben al veel tijd kwijt aan de andere 2 landen.
je zo vanaf Phnom penh met air asia kunnen vliegen (via Bangkok) dan ben je in 1 dag vanuit Cambodja in Phuket, als je dan toch van Siem Rap Naar Phnom Penh reist mag je de killing fields toch niet missen, niet mooi maar erg indrukwekkend
verder zullen veel van je vragen onderweg worden beantwoord door de vele andere backpackers die (zo goed als) de zelfde route afleggen zij hebben allemaal wel een advies voor een goed guesthouse voor de volgende avond/nacht, en zo niet er zijn overal wel overnachtings plaatsen te vinden en vaak worden ze je aangeboden op straat bijv, als je van Laos via de 1000 eilanden naar cambodja wilt gaat dit met de boot als je dan in Cambodja bij de pier aanlegd staan daar al meerdere mensen met bordjes van guesthouses aldaar
maar ik zou je toch willen adviseren om de lonely planet van south east asia aan te schaffen en deze eens rustig door te spitten hier staat heel veel van dit soort info in zoals waar vind ik een bus station en welke tijden rijden de bussen van A naar B
ook sttan er heel veel guesthouses in dus dan kan je alvast een beetje een keuze maken, zelf schreef ik meestal een top 3 op per plaats en als ik daar dan aankwam ging ik na mijn nr 1 en als deze vol was of het zag er heel anders uit dan ik had verwacht (vies,onveilig) dan ging ik naar mijn nr 2
het is altijd goed om een globale planning te maken zoals je nu hebt gedaan voor Laos (ja het is daar echt mooi), blijf echter flexibel, je zal waarschijnlijk toch wel gaan afwijken. blijf daar waar het echt tof is (Luang Prabang) lekker 1 of 2 dagen langer hangen en daar waar het tegen valt… snel weer verder
hou er vooral in Laos rekening mee dat er lange reistijden zijn de weg is er slecht en soms is de weg zelfs weg ook zijn hier in deze landen de vertrek tijden van treinen boten bussen etc nogal flexibel (lees veel vertragingen)
je hebt een jaar vrij dus wat houdt je tegen om hier een jaar te komen rond trekken?? haha. Nou ik ken je budget niet maar na de aanschaf van je vliegticket is het niet meer zo heel duur hoor, reizen hier is behoorlijk goedkoper dan in nederland
nogmaal denk aan je visum (double entree tourist visa)voor thailand, voor Laos en Cambodja koop je dit aan de grens (te betalen in NIEUWE dollars), Laos 35 dollar hier is wissel geld aanwezig, Cambodja ben ik de prijs vergeten maar geen wissel geld dus gepast betalen…
Vanuit Cambodja is het logistiek gezien gemakkelijker om de Ko Chang-hoek in te duiken. De stranden zijn net zo mooi, en het ligt op de route.
Je gebruikt Koh Kong (Grensplaats in Cambodja) als overnachtingsplaats om van je overtollige riel of dollars af te komen. Zijn deze op, betaal je met baht. Iedereen accepteert het.
Houd er als arme student vooral rekening mee dat Cambodja het goedkoopste land is. Slapen kun je bijna overal voor 5 dollar.
In Phnom Penh en Sihanoukville betaal je meer, maar ben je in vergelijking met Thailand nog steeds veel goedkoper uit.
En nog meer goed nieuws voor studenten: Het bier kost in Cambodja meestal minder dan de helft van wat dat in Thailand kost.
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben weer wat verder in mijn zoektocht naar de bomen. Een jaar op reis gaat helaas niet, maar wat zou ik dat graag willen!
Ik heb bedacht dat ik vanuit Don Det naar Siem Reap reis. Waar ik tussendoor overnacht komt later wel, daar ben ik nog niet uit.
Vanuit wil ik de mooie boottocht naar Battambang niet missen, ook al levert dat wel veel tijdverlies op. Vanuit Battambeng wil ik eigenlijk het liefste zsm naar Ko Chang (ohhh ook al zo’n mooi eiland) om daar m’n reis af te sluiten. Onderweg zal ik waarschijnlijk nog langs Phon Penh of Koh Kong komen. Daar wil ik dan overnachten. Hebben jullie tips voor m’n reis van Battambag naar Ko Chang? Waar kan ik het beste de grens over (Koh Kong? Maar vanuit Battambag gaat er geen vervoer naar Koh Kong!) en welke stad kom ik dan tegen om nog eventjes (lees, 1 dag) te blijven?
Je ontkomt er bijna niet aan om tussendoor in Phnom Penh te overnachten:
Battambang-Phnom Penh schat ik in op een busreis van 6-7 uur, en PP-Koh Kong zal weinig anders zijn.
In Phnom Penh raad ik je aan te overnachten in Dara Reangsey Hotel ($7-15), of een hotel daar in de buurt. Het busstation zit daar vrij dichtbij, 3 minuten met de brommertaxi.