3 weken Zuid Laos, Cambodja, Thailand (Koh chang). Adviezen?

Later dit jaar (september, oktober) wil ik met mijn vriendin de volgende reis maken:

Tijd: 3 á 3,5 weken
Te bezoeken landen: Zuid Laos, Cambodja, Thailand (Koh chang)
Route/plan: vliegen op Bangkok, meteen doorvliegen naar Pakse. Van daaruit Zuid Laos (4000 Islands, Bolaven plateau) in ca. 5-6 dagen. Door naar Cambodja voor ca. 10 dagen. Dan overland naar Thailand om te relaxen op Koh Chang. Via daar terug naar Bangkok en naar huis.

• Heeft iemand adviezen v.w.b. dit reisschema?
  • Welke plekken in Cambodje moeten we zeker zien?
  • Waar op Koh chang is het nog enigszins rustig en authentiek? Las dat het steeds meer richting Phuket-achtige taferelen gaat.
  • Iemand adviezen voor Zuid-Laos wat we, behalve 4000 Islands, zeker moeten zien/bezoeken?
  • Alle opmerkingen welkom.

Ter info: we zijn het type reiziger dat het niet zo heeft op megatoeristische sights als Angkor Watt. Sterker nog: we overwegen om het helemaal over te slaan. Meer dan de nog enigszins onontdekte plekken, motortje huren en de binnenlanden in. Maar er moet anderzijds ook wel weer íets zijn qua hotel, barretje hier en restaurantje daar. Maar niet te massaal. We zijn qua budget van het backpacking deluxe. We gaan maar kort en werken de rest van het jaar, dus kijken niet heel erg op het geld.

poeh das wel wel veel in 3 a 4 weken…

Ik zou ankor wat zeker niet overslaan. Zelf ben ik ook niet echt een kudde dier wat betreft sight met duizenden toeristen, maar het is ten eerste super indrukwekkend en ten tweede is het bij lange na niet zo druk als de andere zeek bekende sights die ik bezocht heb. Het is er zo uitgestrekt dat je helemaal niet zo veel mensen tegen komt.

Verder zou ik het denk ik op Laos en Cambodja houden, je kan ook aan de kust van cambodja relaxen, bv sihanoukville…

Ik moet toch terugkomen naar Bangkok en vanaf daar terugvliegen… En het Thaise eten nog een paar daagjes, inclusief het eilandgevoel, trekt me nog wat meer dan Sihanoukville (foto’s hebben me niet heel enthousiast gemaakt)

We hebben eerder Vietnam van Noord naar Zuid in 3,5 week gedaan en Noord india/Rajasthan inclusief Varanasi, dus we zijn wel enigszins wat gewend.

Ik wil eigenlijk gewoon iets van 7 a 8 plekken definieren waar we steeds mininaaml 2 of 3 nachten blijven.

• 2 in zuid Laos
  • 4-5 in Cambodja
  • 1 in Thailand (Kho chang)

1.opm: ik denk dat alle flights BKk (ben weer hier)-Pakse zijn opgeheven-de oude carrier=PBair is failliet.
Bovendien is-zoals elke een beetje op de hoogte zijnde wereldreiziger allang weet-domestic flights stukken goedkoper als international. Dus neem ASirAsia naar Ubon-als je vindt dat je echt zonodig weer moet vliegen-en dan per bus (4 direkte bussen Ubon CITY=niet airport)-Pakse. Of gewoon nachtbus of trein vanaf hier=BKK erheen.
tenzij geld geen rol speelt natuurlijk-maar die mensen gaan nooit naar see phan=4000 don, is ja veels te primitief.
2.je moet helemaal niks, echt niet. Maar als mensen de 1e keer naar Khmer gaan, dan gaan ze voor 99,99% naar Angkor/Siem Reap. je kan op 2 manieren van dat deel Laos daarheen_most easy via Thailand. kijk op talesofasia.com voor een overzicht alle grenspunten+vervoer.
3.dito voor SR-> Koh Chang. kan ook via PnomPenh=zie je nog wat meer van Khmerland.
4.die tijd van het jaar is bepaald niet de beste-niet zozeer de regen, maar de tijd net darrvoor-echt naar klam-heet, vooral zuid Laos (vaak geen electric=geen fan zelfs!). VoordeelP de wat beter ingelichte toeristen komen dan ook niet-veel rustiger. Zelf denk ik ook dat je alleen al daarvoor onderweg van de helft van dit inderdaad erg ambitieuze program gaat skippen.

tip: als je naar Angkor Wat gaat zorg er dan voor dat je daar bent met zons opkomst dan heerst er werkelijk een betoverende sfeer door de lichtinval en een tweede voordeel is dat je de meeste toeristen voorbent en er even redelijk rustig rond kan dwalen want later op de dag zal het er druk worden
dit kan je doen door de dag van te voren af te spreken met een van de vele taxi-brommers

groet dirk :chin:

Bkkflyer, dank voor je respons, al komt deze wel een beetje ‘wie denk je wel niet dat je bent groentje’ over. Geloof me, ik heb al redelijk wat gereisd en ken mn weg ook op het internet v.w.b. dit soort zaken.

Vluchten naar Pakse vanaf Bangkok gaan met Lao Airlines en kosten ca. 150 euro, net nog weer even gechekt. En ja, zoals elke beetje op de hoogte zijnde wereldreizer (me incluis) weet, zijn domestic flights goedkoper. Maar daarom gaf ik ook al aan: geld speelt een minder belangrijke rol. Met Air Asia eerst naar Ubon en vervolgens op de bus naar Pakse is veel langer en omslachtiger. En ja, dan wordt het reisprogramma intensief…

Laat staan een nachtbus vanuit Bangkok, dan begrijp je dus niet helemaal wat mn wensen zijn. Ben géén bebaarde backpacker die de tijd heeft om een jaar lang door Azië te niksen. Heb ‘gewoon’ een baan en wil met mn spaarse vakantiedagen de wereld zien.

K’hmerland is backpacks voor Camdodja? Anyway, ik wil dus eigenlijk Ankor Watt juist óverslaan, en meer van het ‘rural’ cambodja zien. Dus als je advies hebt voor een orignele route vanuit de 4000 Islands in Laos (grens overgang richting Stung Treng…) die eindigt bij de Thaise grens richting Ko Chang, be my guest. Dat is nog mn grootste vraagteken. Wat en waar in Cambodja…

Ik begrijp niet helemaal waarom je een wereldwonder overslaat als je er praktisch langs rijd. Ook als je niet van drukke toeristische plekken houd is het zeker de moeite waard. Echter misschien zijn de tempels in de omgeving van Angkor wat meer voor jullie Er liggen nog een aantal complexen verborgen in de jungle die je per fiets of per auto kan bereiken. Je ziet dan gelijk het “rurale Cambodja”

Verder kan je tegenwoordig meerdaagse trekkingen maken of kanotochten in de omgeving van Ban Lung. Niet ver van Stung Treng vandaan. Dit is een mooi gebied waarbij je zeker nog het echte onaangetaste Cambodja kan zien. Het toerisme is hier sterk teruggelopen sinds de vluchten naar Ban Lung zijn gestaakt.

Groet
Edwin

Ik zou Angkor Wat zeker niet overslaan. Is echt de moeite waard, al ga je maar een dag en doe je het kleine rondje. (waarbij je toch ook zo’n 4 grote tempels ziet: Bayon, Angkor Wat, Angkor Tom sowieso).

Wel zou ik persoonlijk Ko Chang verruilen voor Ko Samet.

Hoihoi,

Moet eerlijk bekennen dat ik ook zwaar onder de indruk was en nog steeds ben van Ankor Wat! Maar goed, daar is al genoeg over gezegd.

Over Koh Chang, in oktober en in november ben ik er geweest. Zelf heb ik het meest genoten van New Treehouse (aan de rustige en enigzins verlaten kant van t eiland) maar omdat geld geen rol speelt kan ik je aan die kant http://www.dusit.com/hotels/thailand/koh_chang/dusit_princess/index.html aanraden. Al wandelend ben ik daar per ongeluk terecht gekomen, geweldig mooi relaxed resort. Heb daar een paar biertjes gedronken zodat ik met mijn reismaatje een bubbelbad vol kon laten lopen (op t strand!) om naar de geweldige zonsondergang te kijken!! SUPER relaxed :slight_smile: New Treehouse is erg heel erg basic, met een super sfeertje (echt een backpackersding).

Lonely beach & white beach op Koh Chang vond ik niet super! maar elk wat wils natuurlijk.

Over Cambodja, Sihanoukville raad ik zeker niet aan. Ben er geweest in oktober en vond de sfeer niet prettig, onveilige straten zodra t donker is, hou ik niet van. Bijna geen strand vanwege de tornado’s op dat moment en op t beetje strand dat er was, continu bedelende mensen die van geen ophouden weten. Die kinderen gingen overigens heel erg ver, TE VER!

Tip in Cambodja de boottrip van Siem Reap naar Battambang. Zowiezo Battambang vond ik leuk, wat meer platteland gevoel & vandaaruit ben ik ook naar Koh Chang gegaan de 2e keer. Cambodja heeft mijn hart gestolen, dit jaar ga ik weer terug!
:zon02: Groetjes Tourtje

@ …M…
Waarom Koh Samet i.p.v. Koh Chang… ben heel benieuwd naar je argumentatie!
Ik zelf vind Koh Samet een erg slechte prijs-kwaliteit verhouding hebben… maar dat kan inmiddels wel veranderd zijn, dat weet ik niet! Verder heb ik veel verhalen gehoord over vieze stranden op sommige plekken.

:chin:Je wilt wel heel veel in een korte tijd probeer gewoon te genieten van deze landen ik zelf zal het bij 2 houden is persoonlijk en Angkor wat zeker niet overslaan zeer in drukwekkend :thailand::cambodia:

Waarom Ko Samet? Relaxed sfeertje, leuke stranden al heb je gelijk over de viezigheid van sommige stranden.
Het is klein en knus. We zaten in een soort van bungalow met fan en eigen badkamer op 50 meter van het strand voor 500 baht. Simpel maar goede prijs/kwaliteitverhouding vond ik zelf (backpackers he).
Verder (heeft niet veel met t eiland zelf te maken maar goed) hebben we veel leuke mensen leren kennen plus omdat het zo klein is, “ken” je de locals ook sneller (en zij jou).

We waren begonnen op Ko Samet. Wilde daar 3/4 dagen blijven omdat de verhalen over Ko Chang zo positief waren en zodat we dus daar langer konden blijven… 2 dagen op Ko Chang geweest maar toch weer teruggegaan naar Ko Samet. Ik voelde me redelijk jong op Ko Chang. Het was vooral 55+ wat wij tegenkwamen. Het strand vond ik minder in vergelijking met het strand waar wij waren op Ko Samet.
Ik vond Ko Chang gewoon anders dan verwacht.

Maar goed, uiteindelijk zijn dit soort ervaringen heel persoonlijk en kan de topicstarter er wel heel anders over denken. :wink: