Reis via Zuid-Laos & Cambodja naar Bangkok

Later dit jaar (september, oktober) wil ik met mijn vriendin de volgende reis maken:

Tijd: 3 á 3,5 weken
Te bezoeken landen: Zuid Laos, Cambodja, Thailand (Koh chang)
Route/plan: vliegen op Bangkok, meteen doorvliegen naar Pakse. Van daaruit Zuid Laos (4000 Islands, Bolaven plateau) in ca. 5-6 dagen. Door naar Cambodja voor ca. 10 dagen. Dan overland naar Thailand om te relaxen op Koh Chang. Via daar terug naar Bangkok en naar huis.

  • Heeft iemand adviezen v.w.b. dit reisschema?
  • Welke plekken in Cambodje moeten we zeker zien?
  • Waar op Koh chang is het nog enigszins rustig en authentiek? Las dat het steeds meer richting Phuket-achtige taferelen gaat.
  • Iemand adviezen voor Zuid-Laos wat we, behalve 4000 Islands, zeker moeten zien/bezoeken?
  • Alle opmerkingen welkom.

Ter info: we zijn het type reiziger dat het niet zo heeft op megatoeristische sights als Angkor Watt. Sterker nog: we overwegen om het helemaal over te slaan. Meer dan de nog enigszins onontdekte plekken, motortje huren en de binnenlanden in. Maar er moet anderzijds ook wel weer íets zijn qua hotel, barretje hier en restaurantje daar. Maar niet te massaal. We zijn qua budget van het backpacking deluxe. We gaan maar kort en werken de rest van het jaar, dus kijken niet heel erg op het geld.

???

Niet doen! Er is een klein aantal tempels dat door alle reizigers bezocht wordt, maar er zijn heel veel tempels waar bijna nooit iemand komt en waar je het rijk voor je alleen hebt. Ikzelf heb me ongeveer een week in Angkor vermaakt, gewoon een brommertje huren en tempels ontdekken. Echt prachtig!

Vanuit Pakse kan je naar Tha Khaek, al is dat wel 10 uur met de bus. In Tha Khaek een brommertje huren en in drie dagen een loop rijden, mooi maar pittig omdat asfalt grotendeels ontbreekt. In Pakse kun je ook een brommer huren en een dag langs echt mooie watervallen rijden.
Vanuit 4.000 islands gaan jullie waarschijnlijk naar Strung Treng, van daaruit kan je naar Ban Lung, en daar wederom brommeren. Daar sliepen we in geweldige bungalows net buiten het dorp, ik weet alleen de naam niet meer:confused:. Daar heb je wat aan, zulke tips.

Angkor zeker niet overslaan! Ga in ieder geval een dag, en sla de beroemdste tempels maar over. Ik vond de boot van Siem Reap naar Battambang ook mooi.