Welke route is het handigst om te nemen vanuit BKK voor Laos, Cambodje & Vietnam?

Reageer ik op je bericht wordt het in een keer gewist:angry::thumbsdown::frown:!!

Maar 25,- tot 30,- euro is niet heel veel voor 2 personen p dag. Ik had het bedrag van rond de 35,-/40,- euro begroot voor 1 pers. p. dag, maar zoals ik jou dan hoor is dat wel misschien te veel. Dit is gewoon een gemiddelde dus wel ook met de laatste week daarin berekend omdat we dan gewoon een beetje luxe gaan doen en ook in een hotel verblijven i.p.v. in een hostel. Ik denk dat we misschien voor tijdsbesparing ook moeten vliegen maar dat maakt het helaas wel weer duurder.

Heb momenteel een backpack al maar dan van 65lit volgens mij ben benieuwd of ik dan genoeg ruimte heb om genoeg kleren mee te nemen. Want ik weet wel dat je daar alles goedkoop kan laten wassen maar het wordt daar niet gewassen zoals hier met heet water en zo gaan echte vlekken er niet echt uit hoe hebben jullie dit opgelost?

Neem niet je mooiste kleren mee, want over het algemeen worden je kleren veel te het gewassen. Bovendien vervagen de kleuren al door de zon, al zal dat in 7 weken wel meevallen. Je kan natuurlijk kiezen voor handwas, maar over het algemeen krijg ik mijn spullen dan minder schoon.

Ik ben zelf 9 maanden op pad geweest met een 55 liter rugzak, en dat lukte prima. Dan had ik nog als extra hindernis dat ik ook winterkleren mee moest nemen, omdat ik ook door Rusland reisde. Nee, 55 liter (en ongeveer 15kilo) moet meer dan genoeg zijn!!!

Ik zal ook zeker niet mijn mooiste kleren meenemen, gewoon veel linnenbroeken en truitjes en topjes en een paar jurkjes ofzo, maar zeker niks bijzonders. Maar als jij het met een 55lit redt dan moet het mij ook wel lukken met 10lit. meer!!!

Dat is zeker even minder dat je ook nog winterkleren moest meenemen, dus extra goed inpakken.

Maar jij zegt dat je kleren dus veels te heet worden gewassen? Want ik had echt vlekken op mijn kleren van mijn bergtocht en die zijn er niet uit gegaan…

ik heb ook een rugzak van 55 liter en dan heb je zo 15 kilo bij je.
je kunt beter minder meenemen dan heb je ook nog plaats om iets er in te doen wat je onderweg koopt. en als je een eindje moet lopen word 15 kilo eigenlijk in die warmte al snel te zwaar.

ik hoop dit jaar op zo’n 10-12 kilo uit te komen.

wat ik op de meeste plaatsen heb gezien is dat het koud wordt gewassen en met de machine of met de hand, dus de vlekken worden eruit geschropt , maar niet echt goed voor je kleding.

Toen ik namelijk in Thailand was kon je vaak gewoon je was laten wassen 30 baht p kilo en dan werkt het wel gewassen gedroogd en gestreken! Maar dat was met wasmachines…

Ik heb geen ervaring met het lopen met mijn rugzak op mijn rug, ja heel kort een paar 100 meter vanaf mijn kamer naar de taxi bus ofzo. Daar is het ook bij gebleven:hihi:!

Maar vind het wel knap dat je met zo weinig kunt trekken, nemen jullie alles mee of kopen jullie ook daar veel (body lotions, creme spoeling, shampoo e.d.) daar?

Heb trouwens de route voorgesteld aan mijn vriendin en haar leuk het een leuke route!

je moet niet te veel kleding . afritsbroek vond ik erg handig voor de jungle of als het 's morgens fris is. of als je bij een koninklijke plaats komt en je moet je knieen bedekken . verder een omsalg doek kopen is altijd handig op het strand, in de bus, of als je niets langs aan hebt. en je kunt overal alles laten wassen. in laos, cambodja, vetnam en thailand is dat heel gemakkelijk en je hebt het dezelfde dag weer terug dus je bent niet zoveel nodig.

en ik heb alleen mijn wandelschoenen aan als we gaan (en toen het koud was) maar verder ik alleen mijn teva’s aan.

je kunt alles daar kopen vooral in thailand en vietnam. maar nee ik neem het gewoon mee alleen deet koop ik daar. maar ik neem niet van die grote flessen mee, als het op is kun je daar zo weer kopen, alleen als je je eigen merk wilt gebruiken zou ik het maar meenemen.

ben benieuwd wat jullie nou uiteindelijk zullen gaan doen. je doet nog zoveel ideeen op denk ik voordat jullie gaan.

Hallo,

Ja ik heb zelf ook maar maximaal 15 kilo inderdaad alles meezeulen word je gek van. Als het te zwaar weer werd dan deden we een verzending of dan dumpte we weer wat spullen.
Veel lichtgewicht kleding en 1 vestje heb ik bij me en dan moet je nagaan dat ik zelfs nog grote maten kleding draag die vaak toch wel wat zwaarder is.

gr van Moira

Afritsbroeken zijn inderdaad ideaal, kon er vorig jaar alleen geen een meer vinden:hihi:, maar voor dit jaar ga ik er zeker een aanschaffen en verder linnen broeken zijn ook echt ideaal!!

Ik ken teva’s wel maar ben vergeten wat het zijn?
Deet is inderdaad beter als je dat daar koopt scheelt een hoop geld en je hebt ook nog een hoger % dan in NL!

Waarschijnlijk is het inderdaad handig om niet groot verpakkingen mee te nemen van dingen, maar gewoon om de eerste week mee door te komen e.d.!

Waarschijnlijk doen we (ik) nog heel veel dingen op om te gaan zien, maar moet ook een beetje kijken natuurlijk wat allemaal te doen is hihi.

voor Angkor Watt zijn jullie daar doorheen gefietst, gelopen of iets heel anders?

En op welke website’s heb je gekeken voor hostels?

teva“s zijn slippers. die prettig lopen ook op langere afstanden. ik vind ze lelijk maar ja bijna iedereen loopt er op.

de angkor wat hebben wij met een tuktuk gedaan. wij hadden een 2 dagen kaart, 1 dag zijn we naar de verre tempels geweest en 1 dag naar de tempels rond de angkor wat.
je kunt dit ook wel fietsen maar het is zo warm dat het wel lekker is om je te laten vervoeren. wij wilden eigenlijk een scooter huren maar dat mag in sien reap niet, is sinds een aantal jaar verboden, te veel ongelukken door toeristen.

wij kijken in de lp voor gh en gaan dan daar in de buurt gewoon zelf iets zoeken. ik vind meestal dat de gh uit de lp niet meer zo gezellig en schoon zijn zoals toen ze in de lp kwamen. en ze hebben hun prijs meestal hoog gemaakt.
dus gewoon zoeken waar wat zit en dan gaan er is genoeg je vind altijd wel een plaatsje om te slapen en je beslist per dag of je nog langer blijft.
wij hebben maar 3 keer in 6 mnd wat langer moeten zoeken omdat er veel vol zat.

Ik dacht al dat het slippers waren, maar ik wist het niet meer zeker! Volgens mij hadden mensen bij onze groepsreis ze ook en die liepen inderdaad lekker!

Angkor Watt met Tuk-Tuk is inderdaad wel slim om te doen zodat je niet zoveel hoeft te fietsen:king:

Je had verder van te voren in NL niet gekeken voor hostels ergens?
Want ik dacht dat het misschien wel handig is om hier te reserveren zodat we in ieder geval na 1 dag reizen gelijk voor de eerste nacht een hostel hebben…

Wel jammer dat de guesthouses vanuit de LP niet meer zo schoon en netjes zijn. Ook jammer dat ze de prijzen gelijk omhoog gooien maar ook wel logisch

Mijn kleding is met de tijd gekrompen, dus ik neem aan dat dat door heet water kwam? Het schrobben met koud water en stenen is idd de andere optie… Het hangt allemaal een beetje vanaf waar je bent hoe je was gedaan wordt. Gewoon oude of goedkope kleren meenemen, dan komt het goed.

Persoonlijk vind ik ecco sandalen (van leer) lekkerder zitten dan Teva’s. Maar om eerlijk te zijn loop ik meestal op flipflops.

alleen voor de eerste nacht hebben we afgelopen jaar wel een gh geboekt. het jaar daarvoor niet.
als je naar speciale evenementen wilt is iets boeken wel slim of op feestdagen zoals in april songranfestival. maar verder is er eigenlijk altijd wel iets te vinden. je kunt je niet voorstellen hoeveel gh er overal zitten.

Nee dat kan ik mij echt niet voorstellen! Heb het idee dat ik alles wel een beetje moet boeken, ook omdat we in het hoogseizoen in NL gaan en dan iedereen vakantie heeft.

Heb nog even informatie opgezocht over de plaatsen die zijn opgenoemd in de beschreven route, maar regel je het al vervoer naar plaatsen (waar geen treinen naartoe rijden) ter plaatse?

ja hoor naar ieder plaatsje rijdt wel een bus is makkelijk zelf ter plaatse te regelen. en als je perongeluk in de verkeerde bus zit ga je een andere route of moet je weer wat terug met een andere bus. maar meestal zit je wel waar je wilt komen hoor. alleen soms is onze uitspraak niet goed en denken ze dat je iets anders bedoeld. wij wijzen het dan meestal aan in de lp staat ook in thai de plaatsnamen.

Ja dat is misschien wel een handig idee op de plaatsnamen ook in de taal te hebben van het land anders kunnen ze je inderdaad misschien verkeerd verstaan, wat ook niet zo gek is want volgens mij heb je heel veel klanken in die landen binnen een taal en dialalecten.

Het is wel spannend het komt steeds dichterbij.
Zijn er dingen de je misschien snel vergeet die wel echt belangrijk zijn?

hoi juud en aim.ik ben geen ervaren backpacker maar wou even zeggen dat je in die 7 weken echt de tijd van je leven kan hebben.ik ben namelijk verleden jaar 5weken geweest en ben in thayland cambodja en laos geweest,heb het waanzinnig gehad.je moet het wat sneller doen dan de rest want haast iedereen die je spreekt is er 3 maanden een half jaar een jaar.maar ja als je niet meer tijd hebt.ik ben toen 3dagen in bangkok geweest en toen met bus en boot naar kho panghang(weet niet of goed schrijft)geweest op strand releaxen en naar fullmoon party geweest,zijn daar 5dagen gebleven en toen terug naar bangkok vanaf daar op eigen houtje met openbaar vervoer naar grens van cambodja,visum aan de grens geregeld en 1 nachtje in niemandsland geslapen omdat het al donker werd en we nog een taxirit van 3uur voor de boeg hadden op wegen met kuilen en gaten haha,echt waanzinnig om mee te maken want als je gaat vliegen zie je dat niet.ben totaal zo,n 10 dagen in cambodja geweest en vanuit phom phen met vietnam airlines naar laos gevlogen in zo,n anderhalf uur wij gingen vliegen omdat we allebei paar daagjes ziek zijn geweest en anders wel beetje in tijdnoot kwamen met wat we nog in laos wilde doen.maar vliegen vanuit cambodja naar laos gaat dan heel makkelijk,wel je visum tijdig aanvragen want duurde een dag of vier.ongeveer ook tien dagen in laos vertoefd ook waanzinnig en vanuit laos met nachttrein weer naar bangkok,reis duurde zo,n 13 uur maar het is snachts en je kan slapen dus je verspilt ook geen dag.dus ik heb in 5 weken heel wat gezien en leuks gedaan wat ik nooit vergeet.groetjes sharon

Hee Sharon,

ja als ik meer tijd had gehad dan was ik ook zeker langer gebleven, maar dat laat de tijd en het budget niet toe haha!

Ik ben vorig jaar ook op dat eiland geweest en ook in BK maar ik heb het wel gehad met BK ben er toen te lang geweest. Nu is het noodzakelijk dat we daar 1 dagje blijven i.v.m. de aankomsttijd en de vertrektijd van de trein naar Laos.

@Karin:

Je had toen een mooie route beschreven er staat dan 2 dagen (bedoel je daarmee 1 dag slapen of 2 dagen slapen?) want daar zat ik even over na te denken haha

het hangt er een beetje vanaf hoelaat jij vertrekt uit de vorige plaats. als je vroeg gaat heb je nog de hele middag dan moet 2 dagen genoeg zijn ipv 2 nachten.

ik zou nu even de hele dagen dat je in een plaats die ik zeker zou nemen opschrijven,dan heb je dus per plaats 1 hele dag en dan de middag of avond nog dat je aankomt.

siem reap ben je 2 dagen min nodig (grote ronde en kleine ronde tempels)
phnom phen 2 dagen (ivm aanvraag visum , killing fields en gevangenis en phnom phen bezoeken)
hcmc 2 dagen (dagje naar de tunnels, dagje hcmc)
dalat 2 dagen (omgeving)
nha trang (strand en modderbad)2 of 3 dagen
hoi an (1 of 2 dagen)
hanoi (incl 2 dagen halong bay ) 4 dagen
sapa 2 dagen
dien bien phu 1 dag
laos muang kua er gaat om de dag een bus vanuit dien bien phu naartoe 1 of 2 dagen
luang prabang 4 dagen
phonsavan 1 dag
vang vieng 2 of 3 dagen
vientianne 2 of 3 dagen
pakse 1 of 2 dagen
don det 2 of 3 dagen (of een ander eilandje of tat lo)
en dan terug naar pakse en met de bus over de grens trein naar bkk en dan naar het eilandje wat je wilt . bv vliegen naar ko samui.

ik vertek op 7 juli om 18:20 dus ik kom 8 juli in de middag rond 13:00/ 14:00 uur aan in BKK, ik wil daar dan 1 nacht slapen zodat we de volgende morgen de trein kunnen nemen in alle vroegte naar het station om naar de grens van Laos te vertrekken.

Dus zoals jij de dagen hebt nu beschreven zijn echt 2 hele dagen en dan de 3e dag in de ochtend weg bijv. of 1 hele dag en dan evt. dag 2 in de avond weg?

als je ,s avonds weg gaat moet dat ook lukken. maar is wel vermoeiend hoor want slapen in een bus valt niet mee. en in laos rijden niet overal “s nachts bussen. je komt er vanzelf achter en mss zijn er plaatsen die jij niets vind of waar je langer wilt blijven.
planning veranderd altijd.