9 maanden de wereld over

Hola!!

In november vertrek ik samen met mijn vriend voor 9 maanden. Natuurlijk ben ik al druk bezig met voorbereidingen maar met name de route en het budget blijven lastig. Kortom ik ben opzoek naar tips & adviezen van jou!!

De volgende landen willen wij een bezoekje brengen:
Australie
Thailand
Laos
China
Vietnam
Cambodja
Maleisie
Singapore
Borneo
Filippijnen
Indonesie

Ook zaten wij te denken aan nieuw zeeland maar vanwege de hoge kosten laten wij dit waarschijnlijk achterwegen…

Wij hebben met ze 2e ong. 18.000 euro gespaard… Is dit genoeg??

Alvast bedankt!!

Groetjes Marije

Hoi Marije!!

Ik kan je alleen heel veel informatie geven over Australie aangezien ik daar 9 maanden ben geweest… de overige landen heb ik helaas niet gezien. ik zou het juist wel aanraden om naar Nieuw Zeeland te gaan aangezien ik daar echt heel veel verhalen positieve verhalen over gehoord heb.

Maar goed Australie… ja wat wil je?
Ik heb van Sydney langs de oostkust omhoog gereist naar Port Douglas.
Sydney, geweldige stad!
verder zijn leuke plaatsjes langs de kust: Byron bay, Fraser island ( een 4wdrive huren en 2/3 dagen op het strand rondrijden zeker een aanrader) Airly beach, cairns en natuurlijk een tochtje naar de Whitsunday Islands en naar Great Barrier reef.

Een vriendinnetje van mij is momenteel met haar vriend ook die route aan het doen… ( ongeveer dezelfde landen als waar jullie heen gaan)
Misschien vind je het leuk om haar reisverhalen te lezen…
http://henkiecynthia.waarbenjij.nu/

Verder zou ik voor je verzekering even kijken op www.joho.nl
En ook voor verdere tips en reispullen, boeken etc…

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel,

Groetjes Debbie

geweldige landen ga je aandoen! Je zult vast en zeker genieten. Een goede planning helpt echter wel alles wat relaxter te maken zo’n eerste grote reiz. Kijk voor tips een op www.xtreme-gap.nl!

Debby

Ik zou je over het budget niet teveel zorgen maken - met 18.000 euro kom je redelijk aan (het komt neer op 1000 euro per maand, wat zeker wel voldoende zal zijn!).

Kosten in de regio Zuid-Oost Azië zijn juist met zijn 2en beperkt omdat elke kamer die je boekt daar een is met een dubbel bed. De slaapkosten blijven hierdoor vaak beperkt tot een euro of 5-10 per nacht. Je zit vaak al in een hotel met zwembad tussen de 15-20 euro, wat in jullie geval neerkomt op slechts 7-10 euro per persoon!

Omdat jullie China willen opnemen in de reis dient het probleem van de route zich zeker aan, maar toch vallen alle landen op het lijstje goed te combineren. Er zijn momenteel veel tickets van +/- 900 euro die via Kuala Lumpur naar Australië gaan. Als jullie NZ laten vallen is dit dus een goede optie. Een stopover is vaak gratis of kost wellicht slechts enkele tientallen euro’s extra.

Australië spreekt voor zich. De route vanuit Kuala Lumpur naar China is een hele leuke en vrij eenvoudig af te leggen. Mijn suggestie is de volgende:

http://img200.imageshack.us/img200/8514/railroutesseasia.jpg

Vanuit Kuala Lumpur kun je in principe meteen een retourtje Maleisisch Borneo boeken (wat ik zelf nog nooit heb gedaan maar wat als het goed is niet veel hoeft te kosten). Je zou in dit stadium dan al door kunnen reizen naar Indonesië of niet, maar uiteindelijk moet je dan toch weer terug naar KL om je reis richting noordelijk Azië te vervolgen.

Vanuit KL kun je heel makkelijk per trein of bus richting Thailand gaan. Hierdoor kom je waarschijnlijk bij de grensstad Hat Yai. Reis verder naar het noorden om bij Surat Thani uit te komen, wat DE uitvalsbasis is om de befaamde eilanden van Thailand te bezoeken. Op die kaart heb ik enkel een route uitgetekent via Ko Samui, Ko Phangan en Ko Tao naar Chumphon, maar vergeet ook niet dat aan de westzijde je ook nog naar bijvoorbeeld Ko Phiphi en Phuket kunt gaan. Deze uitstapjes zijn dankzij de vele reisbureautjes supereenvoudig te regelen.

Vervolg je reis naar Bangkok. Neem de trein of bus naar de wat noordelijkere steden van Thailand (toppers zijn hier o.a. Ayuthaya (tempels en ruines) en Chiang Mai (trekkings), maar vergeet ook niet eventueel naar Lopburi (aapjes) en Sukhothai (nog meer tempels en ruines) te gaan. Reis vanuit Chiang Mai door naar Chiang Rai en kom in dit provinciale stadje nog even bij voordat je doorreist naar Laos, wat weer een compleet andere wereld is! De bus (het spoor stopt bij Chiang Rai) brengt je vanuit Chiang Rai naar Chiang Khong, een grensdorpje. Steek de grens over naar Huay Xai. Vergeet hier niet de zeer spectaculaire Gibbon Experience! Neem de slowboat over de rivier en kom in Louang Prabang uit. Dit is goed moment om een visum voor Vietnam (gewoon naar reisbureau gaan) te regelen. Een ticket vanaf Vientiane naar Phnom Penh hoeft in principe niet meer te kosten van 150 euro. Als alternatief kun je ook gewoon via Thailand reizen, het ligt er aan hoeveel tijd je over hebt. Huur aldaar je eigen prive taxi (wat voor paar dagen niet meer hoeft te kosten dan 40-50 euro) en laat je naar Angkor Wat rijden, en terug. Boek een cruise over de Mekong richting Ho Chi Minhstad.

Reis vanuit Saigon (HCMstad) met de trein langzaam richting het noorden van Vietnam. Hier kun je o.a. stoppen in Nha Trang (chillen op het strand, mits het goed weer is), Hoi An (goedkope plek om pak op maat te laten maken), Hue (oude ruines van keizerlijk paleis) en zo uiteindelijk naar Hanoi. Laat je visum voor China regelen (reisbureau) en regel alvast een ticket vanuit Hong Kong naar Singapore, de Filipijnen of Indonesië (Jakarta of Bali) (zo’n 200-300 euro pp). Wachten op het visum duurt even, wat je mooi zo’n week de tijd geeft uitstapjes te maken naar Halong Bay en Sapa. Neem de bus vanuit Hanoi naar Nanning, en je zit in China!

In China valt teveel te doen om op te noemen. Reis via Kunming richting noorden. Vergeet Guilin niet, een stad met een oud-Chinese sfeer. Maak vanuit Kunming een uitstapje naar Dali, voor de oude pagodas. Reis via de anonieme gigapolissen van China richting Peking (waarbij je o.a. Chongqing, Chengdu en Xian aan zult doen). Daal dan vanaf Peking dan weer via de Noordoost kust weer af naar het zuiden, waarbij je o.a. langs Nanking (oude hoofdstad) en Shanghai (moderne zakenstad met gigantische wolkenkrabbers) aandoet. Je komt uit in een gebied wat bij ons bekend staat als Kanton, en kom via de metropolen Guangzhou en Shenzhen uit in Hong Kong. Vlieg naar Singapore (ook dit is een goed moment om Indonesië bij te voegen, door bijvoorbeeld via Jakarta of Bali te vliegen, maar let wel op de kosten van dergelijk ticket!).

Vanuit Hong Kong zou je als alternatief, en liggend aan hoeveel tijd je overhebt, ook kunnen vliegen naar de Filipijnen, en vanuit daar weer naar Indonesie. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, dus ik kan je niet echt tips geven hoe te reizen. Misschien kan een ander weer hier op aansluiten.

Succes met je verdere planning!

Dit ziet er erg goed uit!

Ik ga zelf in februari samen met mijn vriendin een eindstage doen in Australie, Sydney. Dit zal dus rond de 5-6 maanden duren.

We zaten er aan te denken om hierna nog een doortocht te maken.

Dus vanaf Sydney de oostkust langs. Vanuit Darwin of Cairns naar Zuid-Oost Azie.
Dan bijv. iets van een route als bovenstaande, maar dat moeten we nog uitzoeken.

Bijv. van singapore naar hongkong trekken en van daaruit weer terug naar huis. Maar zouden ook een nog groter deel landinwaarts kunnen afleggen en kleiner deel vliegen.

Ik vroeg me nu af of iemand weet wat dan het beste en goedkoopste is qua vliegtickets. Kun je dan het beste alleen een enkeltje sydney boeken en vervolgens gewoon ter plekke boeken en last-minutes pakken, of toch al de globale vlucht van te voren op maat maken en plannen?

**Geweldig wat een tips!! **

Vanuit hier kan ik verder plannen… Ja nieuw zeeland blijft nog steeds een vraagteken, met name omdat we 9.000 p.p hebben voor 9 maanden en NZ hakt behoorlijk in ons budget… Maar hoor wel veel positieve verhalen…

Sado, heel erg bedankt voor je route… we zullen er zeker gebruik van maken! Ook van de tips, die gibbon experience lijkt me geweldig!! Schijnt wel duur te zijn of valt dit in werkelijkheid wel mee?

Qua tickets zijn wij misschien van plan om alleen maar enkeltjes te boeken met airasia, is op dit moment erg goedkoop en zo zitten wij niet aan datums vast… Heeft iemand daar misschien ervaring mee??

Verder Debby leuke link stuurde je… Wij willen de oostkust van cairns naar sydney in 30 dagen doen… Is dit haalbaar?? Of missen wij dan te veel hoogtepunten?? En wat moeten wij rekenen per dag?? Onze begroting staat nu op 80 euro per dag met ze 2e… De bedoeling is om een camper te huren en om de drie dagen een excursie te doen(whitsundays, Zoo, Fraser Island, etc.)
Alvast bedankt voor al jullie tips!!

Groetjes Marije

Bijv. van singapore naar hongkong trekken en van daaruit weer terug naar huis. Maar zouden ook een nog groter deel landinwaarts kunnen afleggen en kleiner deel vliegen.

Vergeet niet dat je al vanaf Ho Chi Minhstad kunt beginnen aan een transsiberie-in-z’n-achteruit. Je kunt dus per trein het hele traject afleggen van Ho Chi Minh tot Rotterdam. Hierbij kun je dan eventueel ook nog Zuid-Korea en Japan meepakken. De route komt dan neer op Ho Chi Minh -> Nanning -> Hong Kong -> Shanghai -> Beijing -> Tianjin -> Incheon -> Busan -> Fukuoka -> Vladivostok -> Moskou -> Kiev -> Krakow -> Berlijn -> Rotterdam. Zonder Zuid-Korea en Japan kun je vanaf Beijing direct door naar Moskou via Mongolië. Eventueel kun je dan vanuit Moskou dan weer naar huis vliegen.

Ik vroeg me nu af of iemand weet wat dan het beste en goedkoopste is qua vliegtickets. Kun je dan het beste alleen een enkeltje sydney boeken en vervolgens gewoon ter plekke boeken en last-minutes pakken, of toch al de globale vlucht van te voren op maat maken en plannen?

Enkeltjes zijn vrij risicovol omdat je nooit weet wat je airliner zal doen (veel maatschappijen vliegen je alleen als je een retourtje hebt). Zorg er dus voor dat je ook even een printje maakt van de voorwaarden die omschrijven dat je Australie met een enkeltje in mag komen (wat wel degelijk mag) zodat je eventueel lastige check-in kunt omzeilen. Ik zou persoonlijk de globale vlucht voorboeken en de lokale vluchtjes aldaar regelen.

Sado, heel erg bedankt voor je route… we zullen er zeker gebruik van maken! Ook van de tips, die gibbon experience lijkt me geweldig!! Schijnt wel duur te zijn of valt dit in werkelijkheid wel mee?

Het komt al met al neer op zo’n 125 euro per persoon maar dan heb je ook echt meteen de trekking van je leven meegemaakt!

Qua tickets zijn wij misschien van plan om alleen maar enkeltjes te boeken met airasia, is op dit moment erg goedkoop en zo zitten wij niet aan datums vast… Heeft iemand daar misschien ervaring mee??

AirAsia is super en kan ik zeker aanraden. Zorg ervoor dat je een creditcard hebt, anders ben je gebonden aan hun sales-offices en die zijn er niet veel (en omdat ze geen commissie geven zijn er weinig travel agents die zo’n AirAsia vlucht voor je boeken).

**Budget: **

Duur Land Dagbudget

4 weken Australië: 28 x 45 = 1.260
4 weken Nieuw Zeeland 28 x 45 = 1.260
4 weken Thailand 28 x 25 = 700
3 weken Laos 21 x 25 = 525
3 weken Vietnam 21 x 25 = 525
2 weken Cambodja 14 x 25 = 350
2,5 weken China 18 x 25 = 450
3 dagen Hongkong 3 x 40 = 120
2,5 weken Filippijnen 18 x 25 = 450
2 weken Borneo 14 x 25 = 350
4 weken Indonesië 28 x 25 = 700
2 dagen Singapore 2 x 40 = 80
2,5 weken Maleisië 29 x 25 = 475

Totaal: 35 weken 13 landen 7245,-

Tickets 1400,-

Visa 200,-

Excursies (als duiken, gibbon experience en white sundays) 500,-

Totaal: 9345,-
**Hierboven staat een globale indeling van tijdsduur, land en budget per persoon… Kan iemand mij vertellen of dat ik een beetje in de goede richting zit… Of zijn sommige landen veel duurder of misschien juist wel veel goedkoper?? **
**Alvast bedankt! **
**Groetjes Marije **

Je moet eens kijken op de site van Cebu pacific air, die heeft heel goedkope tickets.
Wat betreft het dag budget wat je hebt opgesomt, daar kom je heel ver mee maar je moet ook rekening houden met evt. binnenlandse vluchten. En ook met kosten zoals 11 of 12 euro om bijvoorbeeld de Filippijnen te verlaten(terminal fee)

Je kunt vrij goedkoop via Thailand en omgeving naar Australie. dit heb ik gedaan voor 200 euro p.p ( enkel ticket). Vanuit Australie is alles goed te bereizen, vooral met de bus. Kijk naar de aanbeidingen die er zijn bij bv. Virginbleu. vliegen scheelt tijd. Australei is prachtig ( en ik was sceptisch hahah), maar ook erg goedkoop. De meeste zaken zijn op dit moment goedkoper dan in thailand!!Men zegt dat NZ nog goedkoper is… Ik ga het over een jaar mee maken. ( nadat ik mijn rijbewijs uit nederland heb opgehaald). Ik ben vanuit Australie naar Bali gevlogen, ook met jetstar, maar moest wel een ticket laten zien om aan te tonen dat wij Bali weer uit gingen. Deze heb ik geboekt bij airasia. 70 euro met zijn tween naar KL, vanuit Bali. Aanstaande zaterdag vliegen wij met airasia naar Borneo, kosten rond de 50 euro met zijn tweeen, om vanuit daar 6 weken rond te trekken.
Gemiddeld zijn wij rond de 50 euro per dag kwijt ( Thailand) en in Bali waren wij rond 25 euro per dag kwijt. hierin zit dan ontbijt, lunch en avondeten, daarnaast verblijven wij in hotels die redelijk tot goed zijn. Het kan dus goedkoper!!!. (Australie is wat betreft verblijf duurder, mits je op campings gaat staan, zijn meestal gratis, goede backpackers hostels hebben ook geweldige aanbiedingen voor weinig, wij verbleven bij familie en hadden die kosten niet.)

gemiddeld zijn wij rond 1500 euro met zijn tween per maand kwijt.

Groet Loes

Als je toch 9 maanden tijd hebt en je wilt avontuurlijk reizen dan is het misschien ook een keer leuk als je eens niet maanden lang informatie gaat verzamelen maar gewoon 2 of 3 reisboeken gaat kopen en proberen om zelf die route uit te stippelen. Het is leuk om te doen en in combinatie met het internet waarbij je informatie uit die landen haalt maak je een soort basis reis. Maar dan ook basis, globaal de hoofdroute zonder de tijd erbij.

Als je eenmaal daar bent dan kom je zoveel mensen tegen die je tips kunnen geven en dan is het leuk om spontaan wat van de route af te wijken.

Het is leuk om alles voor te bereiden maar om nou 9 maanden te moeten plannen…, lang leve de lol en gaan met die banaan. Gewoon kijken hoe het loopt en zien wat je wilt zien op het moment dat je er bent. Nu plan je bijvoorbeeld 4 weken NZ maar misschien blijf je er maar 3 weken, wie weet?
Er zijn ook altijd wel plekken dat je denkt, he hier wil ik langer blijven, dus als je naar je zin hebt, blijf dan ook langer!

een langere reis gaat gepaard met veel flexibiliteit vind ik en een reis plannen van 3 weken hier, 2 weken daar, 3 dagen hier enz. daar zou ik wat flexibeler in zijn. Iets wat je niet kunt zien dat is jammer maar geeft je altijd weer een mooi excuus om een volgende reis te maken en terug te keren. Je kunt toch niet alles zien in 9 maanden en deze reis die je gaat maken pakken ze je niet meer af, gewoon een geweldige ervaring waar je ook naar toe gaat!

Succes met plannen,

Gr. Frank