6 Maanden reizen

Beste allemaal,
Wij zijn nieuw hier op het forum maar lezen al geruime tijd dankbaar mee in al jullie tips, trucs en mooie verhalen. Inmiddels hebben wij zelf ook besloten om op reis te gaan.
In december vertrekken we voor 6 maanden. Beide hebben alles al geregeld op ons werk (we kunnen onze banen houden). Ook ons huis kunnen we verhuren aan een expat via een bemiddelingsorganisatie (we wonen hartje Rotterdam dus dat gaat wel lukken). Onze voorbereiding is al in volle gang maar toch zitten we nog met een aantal vragen.

Reisschema:
Op 2 december vliegen we met een enkele reisticket Nepal en verblijven dan daar 2 weken. Vervolgens trekken we India in en gaan we daar via de kust naar Chennai en Puducherry om een vrijwilligersproject te bezoeken en geld te brengen naar een stichting van een vriendin van ons.
Vervolgens willen we vanuit India naar Laos vliegen en vanuit daar Vietnam en Cambodja aandoen. Vanuit Cambodja willen we de oversteek maken naar Maleisië om daar in Singapore familie te bezoeken. Vanuit Maleisië willen we naar Borneo gaan en vanuit daar naar Indonesië om ook daar weer familie te bezoeken. Vanuit Indonesië willen we ten slotte nog naar Australië of Nieuw-Zeeland gaan. Hierover later meer.

Samenvattend dus: Amsterdam, Nepal, India, Laos, Vietnam, Cambodja, Maleisië, Borneo, Indonesië, Australië of Nieuw-Zeeland

Dan nu onze vragen:
1: Wat denken jullie van dit reisschema?
2: Weet iemand hoe we het beste vanuit Cambodja naar Maleisië kunnen gaan?
3: We hadden 4 weken voor Australië of Nieuw-Zeeland bedacht. We weten dat dit tekort is maar we hebben helaas niet langer. Welke van de twee landen zouden jullie doen?

Budget:
Voor de totale reis gaan we uit van een budget van 15.000 euro per persoon. Niet alles hoeft luxe maar ook niet alles hoeft low-budget.
In onze begroting hebben we onder andere de volgende kosten opgenomen (in euro):
Nepal: 25 p.p.p.d
India: 20 p.p.p.d
Laos: 20 p.p.p.d
Cambodja: 20 p.p.p.d
Vietnam: 20 p.p.p.d
Maleisië: 20 p.p.p.d
Borneo: 20 p.p.p.d
Indonesië: 20 p.p.p.d
Australië/Nieuw-Zeeland: 60 p.p.p.d

Dit is puur bedoeld voor eten/slapen en over land reizen. Want daarnaast hebben we nog de volgende posten erop staan:

Bijzondere activiteiten: 1.000 per persoon
Onvoorzien: 1.500 per persoon
Visa: 60 euro per land
Reisverzekering: 300 per persoon (50 per maand)
Vlucht: Cambodja – Maleisië 100 per persoon
Vlucht: Singapore – Borneo 100 per persoon
Vlucht: Melbourne – Amsterdam 1.200 per persoon
Voor een aantal vluchten zijn we het nog aan het uitzoeken.

Onze vragen:
4: Zijn de dag budgeten realistisch?
5: Kloppen de overige posten met jullie ervaringen?
6: Kloppen de vluchtkosten met jullie ervaringen?

Er zullen de komende tijd vast nog wel meer vragen bij ons opkomen maar we hopen dat jullie hier ons alvast mee kunnen helpen. En tussendoor hopen we natuurlijk ook andere reizigers te kunnen helpen met onze kennis en ervaringen die we opdoen!

Alvast super bedankt voor jullie antwoorden!

Groeten,

Evi & bram >>>

Mooie reis, het zal wel tegenvallen om met een duur land te eindigen. Of je australie of nieuw zeeland moet doen? Ligt eraan waar je van houdt. Als je echt een natuurliefhebber bent en van rust houdt en geen feestende jeugd wil zien. zou ik NZ aanraden. In aus. kun je weer lekker op het strand liggen of snorkelen in het great barrier reef. het kan allebei. het zal ook voor allebei te kort zijn.

in azie moet je grote afstanden absoluut vliegen met airasia. dit is spotgoedkoop. de vluchten die jullie aangeven kunnen al vanaf 20 euro pp. gemiddeld zal het iets van 50 euro pp zijn. ligt aan de datum.
jullie budget is meer als voldoende.

Dag Schoentje,

Dank voor je reactie! We zijn alle twee nog heel erg aan het twijfelen of we nu Australië of Nieuw-Zeeland moeten doen. We houden van de natuur maar hebben beide ook duik ervaring…
Super bedankt voor je reactie qua budget. We vinden het behoorlijk lastig. Goed om te horen dat dit reeele bedragen zijn voor de tickets. We waren zelf aan het twijfelen of ze niet te laag waren hahaha. Goed te horen!

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom! :wink:

Wat een mooie reis gaan jullie maken!!!

Ik ben in veel van deze landen geweest en jullie gaan echt een geweldige tijd hebben! Ook qua budget zitten jullie goed.

Om antwoord te geven op jullie vraag of OZ of NZ. Ik ben zelf 10 jaar geleden alweer, een jaar die kant op gegaan. In Australie ben ik mijn hartje verloren maar ook NZ was helemaal geweldig. Zo’n mooie natuur! Jullie geven aan dat je een maand hebt voor een van beide. Dan zou ik voor NZ kiezen. Ik heb toen zelf drie weken door NZ gereisd en ik moet zeggen, zonder al te veel gehaast te hebben hebben we de meeste dingen gezien. Dus met een maand zou het best moeten lukken, misschien een beetje doorreizen, maar dat is dan niet anders.
Voor Australie is een maand echt veeeeel te kort aan de Oostkust heb je zoals Schoentje al zegt, veel feestende backpackers, maar Oh Oh oh, wat is het daar mooi. Sydney, Byron Bay, Fraser Island, whitsunday island en cape tribulation…
Nu ik dit zit te typen bedenk ik me ineens dat jullie schrijven voor zes maanden te gaan reizen en jullie vertrekken in december…dat wil zeggen dat jullie in de winter naar NZ/OZ gaan. Misschien dat dat de doorslag voor jullie kan maken…of in de kou/sneeuw NZ (voornamelijk zuider eiland) of met 20 graden beginnen in Sydney en de warmte tegemoet reizen…

Mochten jullie wel naar OZ gaan; dan effe een tip. Zorg dat wanneer je een toer kiest naar de Whitsunday islands dat je wel naar het ‘echte’ Whithavenbeach gaat…een vriend van mij liet in die tijd heel enthousiast een foto zien van (wat ze hem wijs hadden gemaakt op de boot) whithaven beach was…maar dat was dus niet het echt ‘WHITHAVEN beach’…toen ik mijn foto’s liet zien, was hij dan ook erg teleurgesteld.

tip 2: Cape tribulation NIET overslaan! Ik ben daar toen drie keer geweest en ik werd telkens verliefder op dat gebied. Helemaal geweldig.

Ik hoop jullie een beetje te hebben geholpen.

Laat ff weten wat jullie keuze is geworden. Ben erg benieuwd!

Dank voor je reactie Emeliet!
We zitten met een glimlach achter de computer als we zo’n reactie lezen. We hebben er ook echt super zin in. Wat betreft de winter heb je wel een goed punt. Wij zijn nog steeds gigantisch aan het twijfelen en het zou me niet verbazen als we ter plekke pas een keuze gaan maken (tips en meningen blijven welkom!) :cheer:
In ieder geval staan je tips genoteerd zodat als we gaan ze zeker gaan uitvoeren (en je hier natuurlijk laten weten hoe het was!). Ook super fijn om wederom de bevestiging te krijgen dat ons budget goed is.

Heb jij (of iemand anders natuurlijk) nog ervaring met de transfer van Cambodja naar Maleisië? Wij komen er nog niet echt uit hoe dit te doen.

Nogmaals super bedankt voor je enthousiaste reactie :cheer:

Wat een superreis inderdaad! Ik ga zelf vanaf juli 6 maanden reizen, waarbij ik ook een maand in Nieuw Zeeland wil zijn (ben er in 2010 ook een maand geweest) en ook nog ongeveer een maand in Australië. Natuurlijk is dat veel te kort voor OZ, maar ga je altijd naar een land om alles te zien? Dan kun je overal wel een jaar voor uittrekken…
Ik zelf wil heel graag de outback in, met een bushcamper over de dirtroads. Daar heb je na 1,5 a 2 week wel genoeg van. Daarna zoeken we nog wat uit aan de Oostkust denk ik.
Qua klimaat is het inderdaad warmer in OZ, maar ook in NZ is het zomer in december. Dus met die sneeuw valt reuze mee, behalve in the southern alps natuurlijk. Wij zijn er toen in november geweest en overal prachtig weer gehad, gemiddeld rond de 20-25 graden. Zelfs in Milford, waar 7 meter regen per jaar valt, maar 1 nacht en ochtend regen gehad. Wat de Sounds des te mooier maakt, veel watervallen! Qua natuur zul je je ogen uitkijken in NZ… ik ben er verliefd op geworden!
Verder kun je heel goed ter plekke verzinnen wat je wilt, wij gaan ook pas onze tickets naar NZ boeken in australië via Jetstar denk ik, lekker goedkope vluchten, prima te doen. Veel succes en plezier alvast!!

Groetjes Baukje

Is het doel van je reis met name mensen bezoeken, of ook echt om dingen te zien en de landen te ervaren? Wanneer je dat laatste wilt, dan denk ik dat je veel te veel landen in een korte tijd wilt zien. Je gaat uit van 9 landen in 6 maanden, dat is gemiddeld dus 3 weken per land. En dat terwijl er landen tussen zitten (India, Indonesie, Australie) waar je je met gemak 6 maanden kan vermaken.

Ook voor eten, slapen en verplaatsen over land is je budget niet al te ruim. Maar je hebt een hele grote reservepot, dus uiteindelijk zal het wel goed komen. (Visa zijn gemiddeld goedkoper dan 60 euro per land.)

Vliegen kan goedkoop met bijvoorbeeld Air Asia. Houd er wel rekening mee dat de tickets goedkoper zijn als je ze vroeg boekt. Bovendien moet je voor sommige landen bij aankomst al een bewijs hebben dat je het land verlaat, anders krijg je geen visum.

Wat leuk om dit te lezen! Mijn planning lijkt redelijk op die van jullie. ( hij veranderd nogal eens :wink: hihi)
Ik wil ook voor 6 maanden weg, vooral Azie trekt mij ontzettend maar dit vind ik nog wel spannend om alleen te doen. Daarom is nu een beetje mijn idee om te beginnen in Nieuw Zeeland of Australie (ook ik heb moeite met kiezen) maar Nieuw Zeeland klinkt de Kiwi expirience wel intressant voor mij, je bent dan met allemaal backpackers en ontmoet dus mogelijk direct mensen die ook naar Azie willen.

Ik vind ook wel dat jullie veel willen zien in korte tijd, het is eigenlijk zonde als je een soort door een land moet “haasten” ivm de planning. Ik boek misschien alleen een ticket naar Nieuw Zeeland of Australie en zie dan daar wel verder, voordeel is dat je dan zolang kan blijven als je zelf wilt.

Alvast succes met plannen & heel veel plezier!

Wat een heerlijk vooruitzicht en wat een prachtige reis gaan jullie maken!

Jullie dagbudgetten herkennen wij heel erg. Alleen in Indonesië gaven wij wat meer uit. In Nepal zaten wij zelfs maar op 15 euro per persoon per dag.

Ik denk dat jullie al een supermooi overzicht voor jullie zelf hebben en al veel goed hebben uitgezocht. Don’t worry! :slight_smile:

Hoi,

Gaaf hoor! Ben net terug van een 3 maanden trip in Z-Afrika, Indonesie (Java / Bali), Cambodja en Laos.

Mijn belangrijkste tips:

• budget gaan jullie het zeker mee redden. Alleen Australie / NZ lijkt mij erg aan de krappe kant gebudgetteerd (Indonesie (m.n. Bali) ook, maar is nog steeds een stuuuuuuuuk goedkoper dan Aussie)
  • te veel landen in 6 maanden. Alleen voor Laos / Cambodja / Vietnam kun je al 3 maanden uittrekken, wil je de landen op je gemak kunnen zien. Vervoer is erg tijdrovend daar, ook als je het vliegtuig pakt. Die landen zijn simpelweg niet zo goed met OV verbonden als wij gewend zijn. Hoeveel UUUUUUREN ik niet in de bus heb gezeten in Cambodja… daarentegen zie je veel van het landschap en ontmoet je locals. Leuk!
  • De prijzen van tickets in Azie vielen mij tegen. Ik boek dan ook niets vooruit, dus ja, dan ben je iets meer geld kwijt. Wij waren 2x gedwongen om met Lao Airlines te vliegen (er was geen andere maatschappij op die routes) en we betaalden 170 dollar p.p. Ik had verwacht dat het goedkoper kon. Maar als concurrentie ontbreekt… tja. Dit waren trouwens de trajecten Pakse - Vientiane en Luang Prabang - Bangkok.
  • niet teveel vooruit plannen! Go with the flow en laat je leiden door het moment en vooral door de ontmoetingen die je hebt. Maar ik besef me ook…Het moet natuurlijk wel je stijl zijn om ‘met de dag’ te leven (als ik zie hoe jullie al dagbudgetten hebben berekend etc. ben je al zoveel verder dan ik me ooit heb voorbereid :-)) Ik had echter wel al onze internationale vluchten al ver vooruit geboekt. Dus in die zin hadden wij ook gewoon een schema om ons aan te houden (wij vlogen eens per maand van het ene naar het andere continent / land).
  • houd een blog bij! De herinneringen, namen en plekken verdwijnen anders heel, heel snel uit je geheugen.

groet Ezzzter

Hoi,
Wat een heerlijke plannen.
Hierboven hebben jullie al veel goede adviezen gekregen.
Ik kan beamen wat Schoentje zegt: het zal een tegenvaller zijn om te eindigen met een flink duurder land. Die ‘fout’ heb ik zelf ook eens gemaakt. Na maanden in gebieden waar je een privékamer met badkamer hebt voor 7-15 euro, opeens nog méér dan dan moeten betalen voor een bed in een slaapzaal met andere mensen… bah! :frowning:
En aangezien het qua klimaat misschien ook beter is om Aus/NZ eerst te doen… denk daar nog eens over na. :slight_smile:

Verder denk ik dat het budget wel realistisch is. Soms zal het wat plussen en minnen zijn, niet alles is van tevoren dicht te timmeren en vaak lopen de dingen anders dan gepland, zowel qua tijd als qua kosten. Maar jullie hoeven niet op een houtje te bijten.
Maar inderdaad best veel landen voor 6 maanden, zeker als het gaat om die hele grote landen. Kies dan voor een bepaald gebied van India of van Australië, anders reis je je helemaal suf en ben je dodelijk vermoeid en geniet je nergens meer van. Zorg dat je sowieso af en toe wat rustmomenten hebt, even 4 dagen op 1 plek blijven die goed bevalt… even niks doen behalve misschien naar markten gaan of wat rondwandelen…

Die oversteek van Cambodja naar Maleisië weet ik niet… ik hoor ook vaak dat Air Asia goedkope tickets heeft. Maar misschien komt het handiger uit om eerst Thailand in te reizen en van daaruit een vlucht te boeken??

Wat duiken betreft: ik zou eerder kiezen om dat her en der in Azië te doen, in plaats van Australië. Niet dat ik er ervaring mee heb… maar ik lees regelmatig dat het Great Barrier Reef niet meer zo mooi is (veel al kapot), en ook dat er gevaarlijke haaien zitten. Ook zal het duiken daar waarschijnlijk veel duurder zijn dan bijvoorbeeld bij Indonesië, denk ik. Daar kun je vast wel achter komen via internet of reisgidsen.

Wat betreft keuze Australië versus NZ: zelf ben ik wel in Aus geweest en niet in NZ. Maar Australië leent zich niet echt voor kort bezoek. Dan kun je alleen wat steden aandoen eigenlijk, maar die zijn dan ook weer niet zo bijzonder om helemaal voor naar dat land te vliegen, vind ik… Juist de outback is écht wat Australië Australië maakt, maar met maar 2 weken ben je dan net in de outback en moet je meteen weer terug.
NZ leent zich volgens mij beter voor een relatief kort bezoek, als ik het zo hoor en lees van anderen. Al zul je dan misschien moeten kiezen voor een van de eilanden.
En nogmaals, overweeg om daarmee te starten, en daarna lekker genieten van goedkoop Azië en de warmte en de fruitdrankjes en de goedkope massages enzo… :slight_smile:

Veel plezier met alle plannen!