Ik ben me aan het orienteren op een reis van 6 maanden, een klein rondje wereld.
Mijn eerste route idee is:
Amsterdam (Of bijv. Dusseldorf of Londen) - Bangkok - Bali - Cairns - Sydney - Auckland - Fiji - New York - Amsterdam.
Het stuk Bangkok - Bali is overland of ik boek een goedkoop airasia ticket.
Cairns naar Sydney is ook overland waarbij ik nog twijfel of ik naar Uluru wil.
Nou ik wil er heel graag heen maar het is behoorlijk prijzig om en te vliegen en een tour te boeken…Dus als mensen goede tips hebben daarvoor?
In Azië wil ik ong 2.5/3 maanden blijven - Ik zat zelf te denken aan een rondje Thailand, Laos, Cambodja en dan vliegen naar Bali voor nog ong. 2 weken.
Australië - 2 maanden - Oostkust en misschien uitstapje naar Uluru.
Nieuw Zeeland - ong. 1 maand - Met een buspas een rondje maken.
Fiji - 1/1.5 week - Lekker relaxen.
New York - 1 week.
Een hele planning en ik heb wel wat tips nodig.
Zoals…waar kan ik het beste mijn RTW ticket boeken?
Met welk budget zou ik deze 6 maanden door kunnen komen? Wel beetje low-budget reizen maar wil ook wel eens een tourtje doen.
Nog tips voor de route?
Advies over wat te zien en te doen in de landen?
Ik zou dan waarschijnlijk in september 2013 willen vertrekken.
Qua seizoenen een beetje ok? Kwam al wel wat regenseizoenen tegen maar later vertrekken is vaak al een stuk duurder en eerder is geen optie.
Ik denk vooral dat de reis naar New York je vliegtickets ver gaat opschroeven, maar misschien dat ik dat mis heb. Zou even vergelijken of een retourtje Australie met 2 stopovers in Azie (bijv Bangkok en Bali) niet een stuk goedkoper is. En dan bijv Sydney - Auckland - Fiji - Sydney aan het eind. Is maar even een ideetje!
Verder is December-Februari een mooie tijd voor Australie/Nieuw Zeeland, alleen in Cairns is het dan regenseizoen.
Verder heb je geloof ik overal genoeg tijd ingepland.
Budget: 1000 euro per maand in Azie, 2000+ Australie, 1500+ Nieuw-Zeeland
Dankjewel.
Een RTW ticket met NY was niet duurder dan als ik het weg liet dus opzich klinkt het dan wel voordelig - tenminste dat was bij Travelnation zo.
Ik kan wel nog kijken naar jouw optie.
De offertes die ik heb gekregen voor RTW ticket met NY waren rond de 2000euro, is dat dan goede deal? Kan het veel goedkoper op de maner die jij aangaf al is het dan wel zonder NY?
Iemand ook nog tips voor mij over het stukje Azië.
Zal ik een rondje Thailand, Laos, Cambodja doen en dan doorvliegen naar Bali.
Of afzakken via Thailand, Maleisië, Singapore naar Indonesië en dus overland naar Bali reizen.
Wat is de mooiste route? Is die laatste ook makkelijk? Ik ben wel een meisje alleen.
Ik denk dat Greaea gelijk heeft.
Let er op dat je nu een volgorde kiest waarin je begint met de relaxte, goedkope landen, waar je enorm veel kunt doen voor weinig geld, en daarna naar veel duurdere landen reist. Dat heb ik ook een keer gedaan (eerst Indonesië en toen Australië) en dat is echt niet leuk! Dan moet je na al dat genieten, opeens ontzettend beknibbelen, in hostels slapen of couchsurfen in plaats van lekker een eigen kamer; zelf koken in plaats van uit eten (en lekker Aziatisch eten), met de bus naar plekken toe wat veel langer duurt omdat een tourtje te duur is… dat soort dingen. Echt balen als gewoon een nachtje slapen in een gedeelde kamer in een hostel al 20 euro ofzo kost, terwijl je voor dat geld in Azië kon slapen in een eigen kamertje, én eten én een tourtje doen of een massage nemen.
Is het rondje niet andersom te doen? NY - NZ - Aus - Azië?
In de dure landen kun je veel geld besparen door te couchsurfen maar daar moet je maar net zin in hebben, of in Australië zou je ook kunnen werken, als je van tevoren een Working Holiday Visum regelt. Is ook een leuke onderbreking van alleen maar ‘leuke dingen doen’, wat kan gaan vervelen en je een beetje hersendood kan maken.
Maar dan nog steeds zal het geld je portemonnee uit vliegen, gewoon even ergens een biertje drinken is nu eenmaal 4 tot 10x zo duur in Australië als in Laos.
Zie boven. Of een retour Australië met stopover, en NY laten zitten.
Of Australië en Nieuw Zeeland overslaan, en Midden- of Zuid-Amerika toevoegen (bv. Peru + Bolivia). Dan kun je waarschijnlijk ook met hetzelfde geld, veel langer wegblijven.
Ik ben een groot voorstander van ‘de dure landen voor later bewaren’ als je oud bent, en waarschijnlijk meer geld te besteden hebt. Zelf ben ik ook op jonge leeftijd in Australië geweest, 3 van de 4 maanden moeten werken… maar ik zou het nu jonge mensen niet aanraden.
*“I always recommend Southeast Asia. It’s good for a bunch of reasons. Most of them hinge on the assumption that you’re young, broke, and hail from a westernized culture. First off, Southeast Asia is cheap. Probably less so than it was a few years ago, but you can still get good value for your money. I once stayed in a Cambodian guest house for $3 a night – and that included laundry. Save Europe for when you’re old and rich. I promise it’ll still be there. It’ll look much the way it does now, and your frail, elderly body won’t have any trouble managing the subways and escalators. Southeast Asia, on the other hand, is going to demand a lot more from your body and a lot less from your wallet. Another reason it’s good: it’s a million miles from anything you’re used to. Stepping out of your comfort zone is really important – seeing whole other ways of living.” *
(En waar hij het heeft over Europa, geldt natuurlijk voor ons juist Australië en Nieuw Zeeland, VS, Canada… bewaar die landen voor als je oud bent!)
Dat wat hij zegt over ‘stepping out of your comfort zone’ ben ik het ook mee eens. Ik vind het zelf leuk om te reizen ergens waar het echt héél anders is, ook qua cultuur en omgangsvormen. Dat geldt niet voor Aus en NZ en NY.
Dat is een kwestie van persoonlijke smaak, en vind je in reisgidsen, zoals Lonely Planet of Rough Guide. Daarin vind je ook goede indicaties voor het kostenniveau en hoeveel geld je nodig hebt.
Dat eerste rondje is heel mooi, althans ik vond Laos fantastisch. 3 maanden is een mooie tijd voor die drie landen.
Maleisië en Singapore ken ik niet. Singapore is gewoon een moderne stad voor zover ik het hoor. Overland zal toch niet echt lukken want Java en Bali zijn eilanden. Er gaan ook veerboten, en goedkope vluchten, zoals je zelf al aangaf.
Ik denk dat het allebei mooie routes zijn.
Als meisje alleen daar reizen is geen probleem. Zuidoost Azië is over het algemeen veiliger dan Europa, maar ook daar worden wel dingen gestolen, mensen opgelicht, of soms drugs in drankjes gestopt en mensen beroofd of verkracht. Over het algemeen geldt: hoe toeristischer een gebied / stadje / strand, hoe meer criminaliteit (bijvoorbeeld Kuta, Bali).
Geen domme dingen doen zoals erg dronken worden of drankjes van vreemden aannemen, of midden in de nacht met je smartphone buiten op straat spelen. Een goeie reisverzekering nemen. Uitstralen alsof je de weg weet, ook al ben je verdwaald, en dan discreet in een cafeetje de weg opzoeken of vragen.
Het kan handig zijn om het risico van bankpassen te spreiden (bv. als een pasje wordt ingeslikt door een geldautomaat, of geskimd wordt), dat je bijvoorbeeld twee rekeningen gebruikt en dus een ander pasje hebt. En iemand thuis die gemachtigd is om geld over te boeken.
Verder ook oppassen voor het gevaar dat je het reisvirus oploopt.
En enorm oppassen dat je niet verliefd wordt op een Australiër want dat is zo’n gedoe daarna.
Er bestaan ook speciale boekjes over het voorbereiden van zo’n lange reis en waar je allemaal op moet letten.
Is het klimaat technisch dan goed om het om te draaien? met vertrek in september.
Mij maakt het opzich niet heel veel uit hoe ik ga, al vind ik eindigen met Fiji en New York wel weer fijn.
Ik heb me al ingesteld op eerst goedkoop en daarna duur dus hopelijk damt dat de reactie een beetje in, haha.
NY laten zitten is voor het ticket niet meteen goedkoper dus ja het is wel heel erg verleidelijk om dat er dus gewoon bij te doen voor een weekje.
Ik had mijn tekst nog iets aangepast terwijl jij reageerde… Zie boven.
(Ik zou Australië en Nieuw-Zeeland helemaal overslaan, en bv. Zuid-Amerika toevoegen. Of meer maanden in Azië.)
@Cecilia: Ik zie het…Ik ga het wel overwegen. Misschien dat ik Australië skip maar NZ wel doe.
Dan kan ik of langer in Azië blijven of er Zuid Amerika aan vastplakken wat mij ook wel echt super gaaf lijkt om erbij te doen.
@Saywhat: De offerte vanuit UK was niet goedkoper dan die uit NL maar ik ben er inderdaad wel naar aan het kijken.