Ik ben Crane, 33 jaar en van plan om er een jaartje tussen uit te knijpen! Baan opzeggen, huis verkopen, alle spullen weg en dan maar zien hoe of wat wanneer ik terugkom. Dat zijn zorgen voor later (al denk ik er wel stiekem een beetje overna :))
Zoals de titel al zegt wil ik samen met mijn vriendin de volgende landen bezoeken: Australie, New-Zealand, Maleysie, Cambodja, Vietnam, Argentinie, Peru (optie was nog madagascar, maar die hebben we uiteindelijk toch maar buiten de reis gehouden)
Buiten alle andere dingen die geregeld moeten worden, denken we ook veel na en vragen informatie op over het ticket, het nadeel is dat je van oost naar west moet vliegen of van west naar oost. Dit zou voor ons inhouden dat we als volgt vliegen Azie - Australie - New Zealand en dan Zuid-Amerika. Ik weet niet hoelang het gemiddeld duurt om van Maleysie in Hong Kong te komen, maar ik had ongeveer gerekend op zo’n 3 maanden, maar als ik dat dan tel vanaf eind november, dan is de planning dat ik eind februari aan kom in Australie en daarna pas in New Zealand, en dan is daar al de winter begonnen. Maar ik zit nog steeds in mijn hoofd dat ik in Australie wil beginnen. Is dit handig en dan Azie buiten het ATW ticket laten, zodat we dan zelf een ticket boeken van Australie naar Maleysie en weer terug? Of is het dan toch slimmer om in Azie te beginnen?
Hoi,
ik ben zelf begonnen in Sept 2000 in Sydney (Olympische Spelen), 4 mnd rondgereisd en ben in Feb 2 mnd naar NZeeland gegaan. Daar bleef ik wat langer omdat ik gewerkt heb, maar van de meesten hoor ik dat je voor NZ 6 weken nodig hebt en dat vond ik wel kloppen. Iets langer als je wat blijft hangen overal natuurlijk. Ik ben daarna via LA, Montreal en NY terug naar A’dam gegaan. IN totaal was het 10 maanden.
Een vriendin van me heeft Azie voor Australie en NZ geplakt toen ze een jaar later vertrok, dat is haar prima bevallen, maar ik weet niet precies hoe haar reisschema eruit zag. Ik denk dat het uiteindelijk goedkoper is om alles in 1 ticket te combineren. Dat heb ik ook gedaan. Ik kon voor USD75 vluchtdata veranderen en dat was handig. Als je het zat bent vertrek je. Voor Australie heb ik ter plekke gebruik gemaakt van een aanbieding van 3 binnenlandse vluchten, heel goedkoop. hou de site van Virginblue in de gaten. Destijds was het een aanbieding via STAtravel in Sydney. Scheelde enorm veel tijd: Van Cairns naar Darwin gevlogen, van Darwin naar Alice Springs, en van Melbourne naar Tasmanie. Inmiddels ben ik 4 keer in Australie geweest, het is verslavend.
Ik snap nog niet goed waarom je het om wilt draaien: Of je nu Australie-Azie of Azie-Australie doet, dan ben je toch ook “laat” in Nieuw Zeeland?
In ieder geval een heerlijk plan zo’n reis! Ik heb me verheugd in de voorbereiding en het is absoluut het beste wat ik ooit gedaan heb! Ik zou zo weer gaan als het zou kunnen…
ik zie 2 punten die volgens mij niet helemaal kloppen:
1.je noemt opeens HKG-maar niet in je schema. China ook al niet.
Vanaf zowel Malaysia als SIN gaan diverse low-cost flights naar OZzieland-dus dat is veel meer op de route. Bvb met airasia (XL_tak) of V-australia of tigerair. Op een site als whichbudget.com kan je de meeste vinden. En uiteraard zeer vele van de normale airlines die in RTW-meedoen. 2.De winter in NZ begint niet in april-dan is het gewoon herfst. Winter is juni/juli/aug. NZ strekt ook nogal van puntje zuid tot noord en dat is net zoals in EUR het verschil tussen okt. in bvb Oslo of Spanje. Nou niet bepaald winter in okt in Espana.
Ik zal de reis even uit tekenen
Het was onze intentie om als volgt te gaan reizen:
November weg, dan naar New Zealand rondreizen ongeveer 6 weken, dan naar Australie te vliegen, daar zo’n maand of 4 a 5 maanden rond te reizen, vervolgens naar Maleysie te gaan hier het land doortrekken, dan naar Cambodja te gaan, vervolgens Vietnam door te reizen om zo uit te komen bij Hong Kong(zo’n 3 maanden). En daar een vlucht naar Argentinie te nemen om zo een deel van Zuid-Amerika rond te reizen, waaronder mogelijk Chili en Peru.
De RTW tickets maakte ons duidelijk dat je van oost naar west of west naar oost, als je onze route ziet voldoet die daar niet echt aan :D. Zo ben je dus heen en weer aan het wikken en wegen om je route aan te passen. Dus Azie beginnen en Zuid Amerika eindigen, als ik het Around the world ticket aan hou. Dus beginnen in Azie, daar 3 maanden rondreizen, dan Australie daar 4 a 5 maanden rondreizen en dan naar NZ, dan zit ik al op ongeveer juni a juli. Vandaar dat ik het over de winter had in NZ.
Maar ook het reizen van dure naar goedkope landen gaat in dit scenario niet op.
Zo zijn we dagelijks bezig om een goede en juiste route te maken hoe we onze reis willen gaan invullen.
Ik heb je tip om misschien te reizen van dure naar goedkope landen, thuis een besproken.
Dit zou voor ons kunnen inhouden dat we de reis andersom gaan maken. Dus beginnen in Zuid-Amerika en eindigen in Azie. En we moeten zeggen dat deze route ons toch eigenlijk ook wel erg toespreekt.
Ik vroeg me 1 ding af waarom wil je een RTW ticket aanschaffen? Het geeft je namelijk net wat meer flexibiliteit en als je dan ergens langer wilt blijven moet je toch weg vanwege je ticket. Ik weet dat je het kunt wijzigen tussentijds maar zover ik het weer kost je dat weer geld. Voor dat geld vlieg je in Azie zeer makkelijk rond.
Er zijn voor ons nog diverse vragen die open staan en daaronder valt ook wel of geen RTW. De keuze voor een RTW-ticket is nog niet gemaakt. We zijn nog aan het uitzoeken of het voor ons een uitkomst zou zijn.
Voor onze route zou je met een ticket van zo’n 1505,- excl luchthaven belasting op alle plaatsen kunnen komen. En dat valt dus echt wel mee kwa prijs, aan losse tickets ga ik dit naar mijn mening niet halen. En we zitten helaas toch met een soort van budget voor de reis.
Maar onderzoek loopt nog
En inderdaad is het nadeel dat je toch enigszins aan een tijdschema gebonden zit, daar geef ik je direct gelijk.
Het struinen naar informatie op deze site biedt steeds nieuwe inzichten.
En tips zijn zeer welkom.
Ik denk dat als je naar Azie vliegt dat je voor 2 personen via dusseldorf al snel er kunt komen voor 1200 euro voor 2 personen. Voor Azie is het vaak goedkoper om gewoon met Airasia vluchten te boeken die je al snel hebt voor tussen de 30 en 50 euro one way voor 2 personen.
Verder kun je met Airasia ook naar Australie vliegen voor vrij weinig met airasia zo zijn mijn man en ik wel eens voor 125 euro one way van Perth naar Kuala lumpur gevlogen deze prijs is voor 2 personen.
Je moet gewoon handig worden met zoeken via internet. Je kunt trouwens ook met ze vliegen van Londen naar Kuala lumpur. Dan koop je een ticket naar Londen vanaf Amsterdam die ook niet heel duur zijn.
Dus ik denk dat het niet altijd zo dat een RTW ticket goedkoper is.
je kunt ook even informeren bij het WTC (WorldTicketCenter) in Amsterdam, daar krijg je meestal snel antwoord.
Ik verwacht dat een RTW ticket goedkoper dan de combinaties van steeds enkele-reis-tickets, omdat de reis over zoveel landen gaat.
Ik heb net een offerte opgevraagd voor een zgn Open-jaw-ticket (aankomen in equador, vertrekken vanuit costa rica). Dat is dan wel goedkoper dan een RTW, omdat je dan maar 2 landen combineert. Maar als je Azia, Australie, NZeeland en ook nog Amerika wilt aandoen…Door het aantal landen was in mijn geval destijds voor de grote afstanden een RTW voordeliger…
Las je post en zat gelijk weer in Zuid-Amerika! Mijn vriend en ik hebben 6 maanden door Zuid-Amerika gereisd. De landen die jij noemt, Peru, chili, Argentinië zijn zeker de moeite waard. Zeker Chili heeft ons verrast aangezien wij gepland hadden er maar 2 weken te blijven… Het zijn er uiteindelijk 4 geworden.
Afijn, als je op zoek bent naar een goedkoop ticket richting Zuid-Amerika dan raad ik Iberia aan. Deze Spaanse luchtvaartmaatschappij scheelde ons honderden euro’s met andere maatschappijen, een ander mogelijkheid is TAM. gewoon ff googlen. eerst in het engels de lijst invullen opslaan en daarna in het spaans, ook dit scheelt je weer enkele euro’s.
Mocht je nog suggesties willen voor Zuid-Amerika laat maar horen. Veel plezier en succes met het plannen
Jij hebt dus ervaring met reizen in Zuid-Amerika?
Wij willen van Lima naar Buenos Aires, dit willen we doen zonder te haasten. We hebben er zo’n 2 a 3 maanden voor uit getrokken, is dit haalbaar of zeg je eerder dat het onbegonnen werk is.
Het is goed te doen, zelf hebben wij over het stuk, Peru, Bolivia, Chili Argentinië, ruim 3 maanden gedaan.
We hebben veel met de bus gedaan, alleen zijn we van Ushuaia naar Buenos Aires gevlogen, anders kwamen we in tijd nood.
Ik weet niet wat je allemaal onderweg wil zien, want er zijn genoeg highlights.
Ik denk wel dat je keuzes moet maken, wat je wel en niet gaat bezoeken.
Verder moet je misschien nadenken of je van duur naar goedkoop reist of juist andersom…
Voorlopig ziet de route er als volgt uit.
Beginnen in Lima dan naar Pisco/Ayacucho/Cusco/Puno/Arica en dan naar Chili.
Van Arica richting Antofagasta, vanuit daar de bus van San Pedro Atacama - Salta pakken. Van Salta naar Cordoba zo naar Buenos Aires.
Dit is een globale planning en afhankelijk van de tijd die we hebben uitstapjes maken naar wat in de omgeving (waar we dan zitten) te doen is.
Daarna staat Nieuw Zeeland op de planning.
Zo zie je, toen ik de deze post begon, zouden we nog als eerste naar Azie gaan en eindigen in Zuid-Amerika, inmiddels is dat omgedraaid