Wereldreis

Hallo iedereen:)

Als eerst maar even voorstellen: Mijn naam is edwin en ik zou graag over een jaar of 3 met mijn vriendin op wereldreis gaan.
Het eerst wat ik heb gedaan is heel internet afspeuren om extra inspiratie en tips te verkrijgen…
De afgelopen tijd ben ik gaan brainstormen over waar ik graag heen zou willen, hoe lang en niet geheel onbelangrijk wat me dat gaat kosten.

Tot nu toe heb ik dit globaal bedacht:

• budget: €10.000,- pp

• tijd: +/- half jaar, hopelijk langer:P

• Landen die we sowieso willen bezoeken/dingen die we sowieso willen doen:
    -Rusland, Mongolie en China (met de transmongolie express van moskou, via mongolie naar peking)
    -australie (rondreizen met camper oid)
    -nieuw zeeland (rondreizen met camper oid)
    -een eiland in de pacific
    -indonesie(bali)
    -usa: van los angeles naar san francisco en las vegas

-nepal?
      -india?

nu de vragen:tongue::

1. is het mogelijk om met bovenstaand budget alle genoemde landen te bezoeken, of moeten we bijvoorbeeld kiezen tussen australie en nieuw zeeland?
  2. hoe lang heb je gemiddeld per land nodig om een goede indruk te krijgen
  3. welke landen in azie zijn naar de bovengenoemde nog meer haalbaar om te bezoeken?
  4. Welk eiland of eilandengroep in de pacific zouden jullie aanbevelen om te bezoeken? We zijn op zoek naar een bounty eiland, maar wel enigszins betaalbaar
  5. kunnen voor een dergelijke reis het beste een wereldticket boeken, of is het ook goed te doen met losse tickets?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Edwin

Goed plan en heerlijke landen! :slight_smile:

Wij zijn ook met de Transmongolië begonnen en dat kostte ons, in totaal voor de hele trip tot Beijing, bijna € 1300,- pp (dit is de uitsplitsing van onze kosten: Wat kost de Transmongolië Express?).

We hebben Australië drie jaar geleden bezocht voor een maand met een camper en tijdens deze wereldreis hebben we een maand Nieuw-Zeeland gedaan met campers en auto’s. In beide landen kostte dit ons ongeveer € 1500,- pp.

Als jullie ongeveer net als ons reizen, zit je dan al over de € 4.000,-. Ik kan niet zo goed inschatten hoe duur het leven in de Pacific is, maar ik weet wat dat Indonesië niet zo duur is. India en Nepal zijn heel goedkoop (en te gek!). Willen jullie in de USA ook gaan roadtrippen? Het loont wel om alvast even de huurprijzen van auto’s en campers te checken, zodat je een beetje een inschatting kunt maken.

Ook kun je bijvoorbeeld Kilroy vragen om een prijsopgaaf voor een Around The World Ticket en zelf intussen ook kijken voor losse tickets. Je kunt bijvoorbeeld vanaf Bangkok of Kuala Lumper met AirAsia heel goedkoop naar Ozzi en NZ vliegen. Wij hebben gekozen voor losse tickets, omdat wij vooraf nog niet zoveel wilden vastleggen en het voor ons vrijer voelde (en waarschijnlijk ook veel goedkoper is).

Geniet van de voorpret!!

Leuke plannen!

Voor veel landen vind ik een maand per land wel een mooie richtlijn, maar voor landen zo groot als Australië, India, Brazilië, VS is dat weinig tijd dus zou je eerder aan 2 maanden of meer moeten denken; of je beperken tot een bepaald gedeelte; of veel binnenlandse vluchten nemen maar dat is duurder.
Als jullie echt maar 6 maanden hebben zou ik het dus proberen te houden bij maximaal 6 landen. Maar dat is mijn smaak…
Bedenk ook dat sneller reizen duurder is: meer vliegtickets, meer bus- en treinkaartjes, meer visa. Vooral in landen als Australië en de VS kunnen de kosten dan hard oplopen.

Voor de kosten per dag gemiddeld, vind ik dat Lonely Planet reisgidsen altijd goeie richtlijnen geven die ook echt kloppen. Maar met Google kom je ook een heel end, vergeet niet ook in het Engels te Googlen.

In goedkope landen doe je veel langer met je geld en kun je je makkelijk prive hotelkamers en leuke tripjes veroorloven (dus dan is het reizen ook relaxter en leuker!), zelf kom ik daardoor al gauw op dat soort landen uit, ook omdat ik die vaak wat uitdagender vind qua cultuurverschillen enzo. Kijk dus goed naar die kosten en hoe lang je in goedkope landen wilt reizen, en hoe lang in dure. In dure landen kun je geld besparen door te kamperen (bv in een gekochte auto zoals ik heb gedaan), of in slaapzalen van hostels te slapen, onderweg te werken (wel werkvisum nodig), zelf te koken, dat soort dingen.

Dat eiland in de Pacific klinkt romantisch maar wat is je doel daarvan? Wil je die unieke cultuur meemaken omdat je over een bepaald eiland gelezen hebt, of wil je gewoon zon, palmbomen en strand? In het laatste geval kun je net zo goed een eiland van Indonesië (Lombok bij Bali?) of Thailand kiezen, of van een ander land waar je toch al heen ging.

Er bestaan speciale boekjes over het voorbereiden van een lange reis en waar je allemaal aan moet denken, ik kan je aanraden er eentje te kopen. Bijvoorbeeld bij een Joho winkel kun je die sowieso vinden, zie ook hun handige website vol tips www.joho.nl.

En zie ook gratis tips op mijn website http://cile.home.xs4all.nl

Veel plezier met de voorbereidingen en als je nog meer vragen hebt, post maar hieronder.

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe! fijn dat jullie de moeite nemen om beginnende reizigers van handige tips en info te voorzien!

we gaan eerst maar verder met onze wensenlijst… en daarna zullen we kijken wat een handige route hierbij is en welke vervoersmiddelen we hierbij gaan gebruiken.

Wat geniet over het algemeen jullie voorkeur bij een reis die met de trans mongolie express begint? losse vliegtickets, ATW ticket? bus/trein?

Groeten,

Edwin

Uit de FAQ van Matt Harding, een superleuke reiziger:
Fine. Will you at least give some advice to a first time traveler? That I can do. What do you want to know? Well, where should I go? I always recommend Southeast Asia. It’s good for a bunch of reasons. Most of them hinge on the assumption that you’re young, broke, and hail from a westernized culture. First off, Southeast Asia is cheap. Probably less so than it was a few years ago, but you can still get good value for your money. I once stayed in a Cambodian guest house for $3 a night – and that included laundry. Save Europe for when you’re old and rich. I promise it’ll still be there. It’ll look much the way it does now, and your frail, elderly body won’t have any trouble managing the subways and escalators. Southeast Asia, on the other hand, is going to demand a lot more from your body and a lot less from your wallet. Another reason it’s good: it’s a million miles from anything you’re used to. Stepping out of your comfort zone is really important – seeing whole other ways of living.”

Dat is wat ik ook probeerde uit te leggen met dat Australië en de VS zo duur zijn. Met bijvoorbeeld US$1000 kun je in Laos een maand lang lekker eigen privékamers nemen, leuke tripjes boeken, uit eten gaan 3x per dag, en elke dag een massage nemen. Met hetzelfde geld kun je misschien twee weken reizen in de VS. En als je elke dag 3x uit eten gaat en ook veel tripjes en privékamers boekt is het binnen een week op. Kortom je zult in de VS dan moeten schipperen met gedeelde kamers in een hostel, kamperen of couchsurfing (kan leuk zijn natuurlijk), zelf koken, en niet teveel georganiseerde tours, om 4 weken vol te maken met US$1000.

Dus, net zoals Matt zegt: bewaar die dure landen voor later als je rijk en oud bent. :slight_smile:
Nu zijn je lijf en geest nog flexibel genoeg voor de cultuurverschillen en de soms oncomfortabele bussen in ontwikkelingslanden. Als je oud bent niet meer. En je doet dus veel langer met je geld en kunt langer wegblijven.

De rest van zijn site is ook erg leuk. http://www.wherethehellismatt.com > wellicht ken je zijn dansfilmpjes al via YouTube. Eigenlijk het leukst om met de oudste filmpjes te beginnen en dan pas de recente te bekijken.

Succes met jullie plannen! En als je nog meer vragen hebt dan lezen we het hieronder wel.

Haayhaay,
Ik ben zelf een maand naar indonesie geweest. Ik ben na me examens heengegaan en ik heb daar niet 1 keer in een hotel geslapen. Ik ben bijna heel indonesie doorgereisd, dit omdat ik via de lokale bevolking steeds verder werd gestuurd naar een volgend familielid.
Ik ben op veel plekken geweest waar niet zoveel toeristen komen dus het was een vrij goedkope vakantie. Ik ben die maand ongeveer 2000 euro kwijtgeweest. Hiervan was 800 voor mijn ticket, ook heb ik daar reizen voor lokale bevolking betaald zodat die mij verder brachten naar hun familielid. Ik heb dit gedaan op de manier van hun, dus busreizen van 24 uur en bootreizen. Het zijn zware reizen maar zeer de moeite waard om te zien. Voor eten en drinken ben je bijna niks kwijt.
Toen ik daarvoor met mijn ouders in Indonesie was hebben we bij Bali gegeten met 6 personen voor ongeveer totaal bedrag van 25 euro. Dit was met 2 drankjes, hoofdgerecht en nagerecht. Dus wanneer je alleen Bali wilt zien dan is het alleen een zaak om goedkope slaapplekken te vinden. Al raad ik het je aan om wanneer je er toch bent, verder te reizen. Vliegreizen van het ene eiland naar het andere kosten ongeveer 50 euro per persoon.
Veel plezier!!
Ohja en als je nog meer vragen heb over Indonesie qua visum enzo kan dat altijd.

Ik heb nog een vraag over visums:

Voor de landen die je als eerst bezoekt regel je de visums vanuit NL. Maar regel je een visum voor een ander land, terwijl je onderweg bent?
Moet je dan altijd fysiek langs de ambassade, of kun je de visums laten opsturen naar een hostel oid waar je op dat moment bent?
Is er ergens een handige website waarop je kunt zien voor welke landen je een visum nodig hebt, hoe lang de aanvraag duurt, wat je hiervoor nodig hebt en of je een bewijs nodig hebt dat je het land ook weer verlaat?

Alvast bedankt!

Gr. Edwin

nog een reden om niet teveel landen in 6 maanden te proppen… :slight_smile:

Maar wat als je wel langer dan 6 maanden gaat reizen en meerdere landen gaat bezoeken waarvoor je een visum nodig hebt? :wink:

Dat is niet met één antwoord te zeggen. Voor sommige landen moet je het van tevoren regelen, voor andere is niks nodig of kun je gewoon aan de grens een stempel krijgen. Voor andere landen kun je kiezen: van tevoren of aan de grens.

Even per land googlen.

Maar ga je nou nog steeds 10 landen in 6 maanden proppen of heb je de plannen aangepast?