Wereldreis 2015

Dag iedereen!

Zoals jullie zien ben ik van plan op wereldreis te gaan in 2015. Ik wil eerst nog mijn studie afmaken en het leek mij beter om ver van tevoren te plannen zodat ik op zo’n beetje alles voorbereid ben :slight_smile:

Mijn reisplan is als volgt:

Amsterdam - Moskou - (Transsib. express) - Mongolie - China (2,5 maand) - Noord-Korea (7 dagen) - Zuid-Korea (2,5 week) - Japan (1,5 maand) - Taiwan (3 weken) - Singapore (1 week) - Indonesie (3,5 week) - Australie (1 maand) - Nieuw-Zeeland (2,5 week) - Chili (2 weken) - Argentinie (2 weken) - Brazilie (3 weken) - Bolivia (2,5 week) - Peru (2 weken) - Costa Rica (2,5 week, logeer hier bij vriendin) - V.S. (2 maanden) - Canada (1 maand) - IJsland (1 week) - Amsterdam.

+/- 62,5 week in totaal.

Ik ben bezig nu een tijdelijk budget op te stellen zodat ik ongeveer weet wat ik kwijt ben. Nu weet ik zo ongeveer dat China en Zuid-Amerika redelijk goedkoop zijn en ik weet wat ik in Japan kwijt zal zijn (ben er al 5 keer eerder geweest) maar ik vroeg me af of jullie misschien wat advies voor mij hadden wat het ongeveer zal worden.

Mijn vragen:

• Heeft een rond-de-wereld ticket nut in dit geval of ben ik duurder uit?
  • Hoeveel denken jullie dat ik per land per dag kwijt ben voor eten + onderdak.
  • Is het een goed reisplan of ben ik ergens te kort/te lang?
  • Weet iemand de exacte prijs als je van Moskou - Ulanbataar - China reist per Trans-Mongolië express? Ik heb namelijk prijzen gezien van 450 - 2200 dus ik ben redelijk benieuwd wat de outcome is. Ik wil het liefst in een coupe met 2 bedden ipv 4.

Hoop snel iets te horen :slight_smile: dank jullie wel!

Je bent wel heel erg op tijd! Heb je ook al een idee in welke maand je zou willen vertrekken? Dan kan van belang zijn voor het weer: wel of geen regenseizoen, of bv in Rusland en zuidelijk Amerika wel of geen extreme koude.

Nu vind ik het regenseizoen nooit zo erg, en tegen kou kan je je kleden, maar niet iedereen heeft daar zin in!

Stop je niet in Mongolie? Dat zou echt zonde zijn!!! Als je de kans hebt zou ik daar een paar weken rondtrekken, met name de Gobi woestijn is erg bijzonder. In de zomer vindt in Ulan Baatar het Nadaam festival plaats, en dat vond ik ook echt een hoogtepunt. Een grootst sportevenement met dingen als worstelen, paaardrijden en boogschieten.

Kijk eens naar deze link: Goedkope Around The World tickets. Jij wilt naar een aantal bestemmingen die niet in een standaard Round the World ticket zitten, dus ik denk dat je de nodige losse vluchten nodig hebt.

Je hebt een aantal dure bestemmingen ertussen zitten. IJsland bv is echt niet goedkoop, en Noord-Korea is ook heel duur. Hier mag je sowieso als individu niet rondreizen, maar alleen in een groep.

Maak gewoon eens een mooi excell sheet van de landen die je wilt bezoeken, en van de uitgaven per dag. Ik ben niet in alle landen geweest die je wilt bezoeken, maar op dit forum is voldoende informatie te vinden. Ook kun je in de bibliotheek in de Lonely Planet van de desbetreffendr landen een indicatie vinden. Het maakt trouwens uit of je alleen of samen reist, alleen reizen is bijna 2x zo duur.

Wanneer je alleen reist zonder luxe (ook geen/weinig alcohol) dan zou ik voor Indonesie rekenen op 20 euro per dag, voor Singapore op 30-40 euro en voor China op 25-30 euro.

Ik zou korter door China reizen. Is ook makkelijker wat betreft je visum. Een week Singapore kan ook korter. Wellicht langer in Indonesie, tenzij je alleen naar Java en Bali wilt.

Over 4 jaar zijn de prijzen duurder dan nu, dus de exacte prijs wordt lastig :wink: Ik zou eens contact opnemen met Joho (www.joho.nl) en daar je wensen doorgeven. Zelf heb ik gereisd met Tiara Tours en daar ben ik ook zeer over te spreken. Zij helpen je ook met je visum, en regelen je overnachtingen.

Maar ik zou zeker stoppen onderweg!!!

1 like

Hai Jenny!

Je bent wel heel erg op tijd! Heb je ook al een idee in welke maand je zou willen vertrekken? Dan kan van belang zijn voor het weer: wel of geen regenseizoen, of bv in Rusland en zuidelijk Amerika wel of geen extreme koude.

Nu vind ik het regenseizoen nooit zo erg, en tegen kou kan je je kleden, maar niet iedereen heeft daar zin in!

Ja, daar twijfel ik nu dus een beetje over. Ik wil het liefste eind maart in Japan zitten, dus dan zou ik met de winter in Rusland zitten, waar het berekoud is dan haha. Nou zit ik daar niet al te lang, ik wil graag St. Petersburg, Moskou, Yekaterinenburg en Irkutsk zien en dan zit ik eigenlijk alweer in Mongolië. :slight_smile:

Stop je niet in Mongolie? Dat zou echt zonde zijn!!! Als je de kans hebt zou ik daar een paar weken rondtrekken, met name de Gobi woestijn is erg bijzonder. In de zomer vindt in Ulan Baatar het Nadaam festival plaats, en dat vond ik ook echt een hoogtepunt. Een grootst sportevenement met dingen als worstelen, paaardrijden en boogschieten.

Eh, zie net dat ik dat ben vergeten! Haha. Mongolië is de hele oorzaak van de Trans-Mongolië express route! Ik wil daar tussen de 2,5 - 3,5 week blijven!

Ik zou korter door China reizen. Is ook makkelijker wat betreft je visum. Een week Singapore kan ook korter. Wellicht langer in Indonesie, tenzij je alleen naar Java en Bali wilt.

Ja, dat vind ik dus een beetje moeilijk in te schatten. Ik heb door het hele land heen wel bestemmingen waar ik heen wil en zou het liefste willen treinen of met de bus gaan, dus ik wist niet precies hoeveel tijd ik ervoor uit moet trekken om een beetje op mn gemak alles te zien.

Het zijn 25 bestemmingen die voornamelijk aan het westen/zuiden liggen en Tibet. :slight_smile:

Indonesië aan de andere kant ben ik al 2 keer eerder geweest en ik ken Bali en Java redelijk goed. Nou zou ik sowieso wel een tijd naar Bali gaan en Java (mn vriend is nooit in Indonesië geweest), maar ik ga ook wel wat tijd uitrekken voor Sumatra en Sulawesi dit keer :slight_smile: Dus misschien dat ik dat iets ga verlengen idd.

In Mongolie is het in de winter ook heel koud, hoor! Temperaturen van -20 zijn geen uitzondering.

Als je in Indonesie naar Java, Bali, Sulawesi en Sumatra wilt, zou ik eerder 8 weken daar blijven dan 3,5 week.

Ik kan niet op je bankrekening kijken, maar bestemmingen als Noord-Korea en Tibet kosten al snel meer dan 100 euro per dag. Mongolië kan ook redelijk prijzig zijn, zeker wanneer je geen groepje reizigers kan vinden om een jeep mee te delen, en met zijn tweeën rondtrekt. Openbaar vervoer in Mongolie is geen optie.

Je hebt ook een aantal trajecten die je wilt vliegen die voor de meeste luchtvaartmaatschappijen minder logisch en dus duurder zijn. Je zou voor de grap eens op bv www.cheaptickets.nl moeten kijken wat dat kost, en of het je dat waard is. Uiteraard kun je niet de data invoeren die je zou willen vliegen, maar je kan wel een zeer globale indicatie krijgen.

Hahaha, ja ik ben al van redelijk veel geld uit gegaan, ik wil namelijk in Usuaia ook nog een cruise maken naar Antartica :slight_smile: Vandaar dat ik nu al begin met sparen!

Over welke trajecten heb je het precies?

Volgens mij kun je niet van Noord-Jorea naar Zuid-Korea, maar moet je via China. Volgens mij valt dat tegen qua prijs. Prijzen naar Japan kunnen heel erg tegenvallen. Taiwan-Singapore lijkt ook ook redelijk duur. Niet veel mensen vliegen uit Canada via IJsland naar NL, al komt een vlucht naar New York via IJsland wel weer geregeld voor.

Maar vul gewoon eens alles in in een zoekmachine voor vliegtickets. Ik heb geen zin om dat voor je te doen :wink:

Haha ja dat wist ik al/ging ik al van uit. Noord-Korea is meer een weekje ergens tussen de bezichtegingen van China in.

Taiwan-Singapore valt gelukkig erg mee, 200 euro. De rest moet ik nog even onderzoeken. Dankje voor de tips!

Wat betreft je indicatie qua geld.
Zuid amerika was ik per dag gemiddeld 40 euro kwijt, maar sliep dan wel op slaapzalen. Argentinie was daarbij duurder dan bijvoorbeeld Brazilie.

In China ongeveer 25 a 30 euro en Indonesie kan voor 20 euro.

Ijsland is duur! En je hebt daar zeker een huurauto nodig wat vorig jaar ongeveer 100 euro per dag kostte. Backpacken is daar echt heel lastig, de busverbindingen zijn minimaal. Maar onderweg zie je juist de mooiste plekjes. Slapen is daar te doen in slaapzaal voor ongeveer 20 euro per nacht. Eten koken kun je zelf kostten zijn gelijk aan Nederland wanneer je naar goedkope supermarkt gaat. Maar zeker niet overslaan is echt geweldig mooi land!

costa rica vond ik ook prijzig, maar als je je ovenachting bij bekende kan doen scheelt dat weer. Volgens mij was ik rond de 45 euro per dag kwijt aan alles totaal (vervoer, entree parken, excursies enz) (deze reis is al even geleden).

Heel veel plezier!
www.elizabeth-ontheroad.nl