Wereldreis Rusland-China-Vietnam-Laos-Thailand-Australie-VS

Dag allemaal,

ik ben Léonie en ik ben bezig met het plannen van ene wereldreis die ik na mijn afstuderen wil maken. Ik wil dit hoofdzakelijk met de trein doen. Maar ik heb nog geen idee wat dit gaat kosten en wat haalbaar is. Ik heb zeker een jaar de tijd en mijn basis budget is 10.000 euro.

De volgende (globale) route zou ideaal zijn:

Amsterdam - Moskou (vliegtuig)
Moskou - Beijing (Trans Mongolië Express)
Beijing - Xi’an
Xi’an - Shanghai
Shanghai - Hongkong
Hongkong - Hanoi
Hanoi - Vientiane (bus)
Vientiane - Bangkok
Bangkok - Singapore
Singapore - Melbourne (of nog naar Indonesië) (vliegtuig)
Melbourne - Sydney
Sydney - Brisbane
Brisbane - Honolulu
Honolulu - Los Angeles/San Francisco
Los Angeles/San Francisco - New York (Amtrak trein)
New York - Amsterdam (vliegtuig)

Wie heeft er een soortgelijke reis gemaakt en kan mij wat tips geven?

Groeten,

Léonie.

Hallo Leonie,

Erg leuk dat je een wereldreis gaat maken.
Ik ga ook een wereldreis maken. Maar dan in januari o.a. ook door China, Indonesie en Australie.

Lees zelf het boek “Handboek voor de Wereldreiziger” van Frans Timmerhuis.
ISBN: 9038909829

Het boek bevalt mij enorm goed voor tips en er staan dingen in zoals wanneer je het beste welk land kan bezoeken ivm weer omstandigheden. Maar ook hele praktische tips en hoeveel budget je ongeveer nodig hebt.

Heb hem zelf geleend bij de bieb.

Succes!!

Groet,
Mark

1 like

Leuke reis! Ik ga bijna dezelfde reis maken, dus ik lees dit topic mee.

Ik weet niet hoever je in je voorbereidingen bent?

In mijn geval is het deze route (in een globale lijn):
Sint-Petersburg- Beijing (Trans Mongolië express) -> Kuala Lumpur -> Thailand -> Australie -> New Zealand -> Amerika (een van de kusten, we zijn er nog niet uit welke).

Tot nu toe heb ik vooral de Trans Mongolie express helemaal geboekt. Ben je er al uit hoe je die gaat boeken? Reis je alleen of met andere?

Als je info wilt over de TransMongolie express, dan kan ik het je wel laten weten >>>

Groetjes!

1 like

Ik denk dat jouw blog een hele leuke gaat worden! Ik blijf je volgen :slight_smile:

Hi Leonie,

Wat een heerlijk vooruitzicht :-). Wij gaan binnenkort (in september) ook starten met de Transmongolië Express, dus houd vooral onze blog in de gaten (www.backpackgek.nl). Als je nog vragen hebt, neem gerust contact met ons op. :slight_smile:

Wat een heerlijke reacties allemaal!

Nu is het zo dat ik een ontzettende planning-freak ben als het op reizen aankomt.
Ik wil alle inns en outs weten voordat ik weg ga.

Het duurt zeker nog 2 jaar voordat ik vertrek want dan ben ik pas afgestudeerd maar ik heb
er nu al zo’n enorme zin in dat ik mezelf omgeven heb met atlassen en Lonely Planets.
Het plannen van zo’n reis is echt half the fun!

Helemaal mee eens!! De voorpret is al heerlijk en het is echt niet gek om je goed voor te bereiden voor zo’n grote reis :-). Geniet ervan!!

Ga ik zeker doen.
Het heeft inderdaad behoorlijke voorbereiding nodig.
Ik moet binnen kort maar eens even een blog starten.
Dan hebben anderen nog wat aan mijn bevindingen.

Als ik dat heb gedaan zal ik wel even een linkje posten.

Cool! Dan ga ik je volgen :slight_smile:

Ik vind de voorbereidingen eigenlijk best meevallen allemaal? Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik bij mijn ouders woon en bij hun in de verzekering zit, dus dat scheelt al een hoop geregel :slight_smile:
Ik ben trouwens ook van het geregel! Maar dat probeer ik wel iets te beperken. Alleen de trans-mongolie-express moet je wel een beetje uitzoeken vanuit waar je boekt enz. en of je losse tickets koopt of niet.

In mijn geval is één van de goedkoopste manieren (na mijn research) losse tickets via Trans-Sputnik. Ook die visa via hun. Verder geen extra kosten of gezeur of een groep waar je aan vast zit… gewoon wat je nodig hebt: tickets en visa. En ik weet niet of het vroeger of later kan, maar wij hebben in januari met Trans-Sputnik voor het eerst contact gehad en de tickets geboekt en we doen de reis in juli. Oftewel; een half jaar van te voren is voor de Trans Mongolie Express optijd.

Helemaal met je eens voor de Transmongolië Express en Trans Sputnik is helemaalt op. Wij moeten wel wat meer regelen, omdat we een eigen huis hebben, eigen inboedel etc. Dus er zit voor ons nog best veel tijd in zaken opzeggen en verkopen :-). Verder vooral niet té veel voorbereiden, want dat wijst zichzelf op reis allemaal ook wel uit :slight_smile:

Als je in juli in Mongolië bent, zou ik zeker ook het Nadaam festival bezoeken. Dat is zo bijzonder! Ik zou rond het Nadaam proberen accomodatie vanuit Nederland te regelen. Het is de drukste tijd van het jaar, en echt alles zit vol dan. Veel guesthouses nemen geen reserveringen aan via internet in die periode, maar degene waarbij je de treinreis boekt kan je zeker helpen.

Ik heb overigens de TME geboekt bij Tiara Tours.

Ik ben blij dat ik inderdaad ook gewoon los kan laten en wel zie waar het schip strandt.
Het is alleen zo leuk om plannen te maken!

Ik heb inderdaad gehoord dat je via Trans-Sputnik aan kaarten kan komen voor de Trans Mongolië.
Dit is een goede website voor treinen in China:
http://www.cnvol.com/
Dan krijg je een goed idee van de soorten treinen, kaarten, afstanden en prijzen.

Dit is een website voor openbaar vervoer over heel de wereld.
http://www.seat61.com/index.html
Erg nuttige informatie.

Voor informatie over de Amtrak routes in de VS is dit de website:
http://www.amtrak.com/servlet/ContentServer?c=Page&pagename=am%2FLayout&cid=1241267355261

Inmiddels heb ik een blog.
http://leoniereistdewereldrond.blogspot.com/

Veel plan-plezier!