Ik zou graag vanaf Juli willen reizen, en om te beginnen wil ik dit met de Transsiberie Express (Moskou-Peking) om daarna verder te reizen door China en Azie.
Heeft iemand dit wel eens gedaan? Ik zou graag ervaringen horen! Ik ben zelf 21 jaar en reis waarschijnlijk alleen… Ids dit een beetje te doen? En zijn er veel reizigers uit andere landen dit deze route doen?
En heb je de rout via Mongolie, of via China gedaan?
Alvast bedankt!
alles is te doen-anders zouden er niet 10tallen reports hiervan zijn-waarvan vele op dit forum gepost met goede raad. lees eerst eens-dan weet je al de helft. die trein zit dus inderdaad vol met allerlei heel avontuurlijke (denken ze) travellers uit zowat alle landen van de wereld-hoewel scandinaviers oververtegenwoordigd zijn. Russky zelf (hier in deze ww-sjop in BKK zit er 1tje naast me) niet zo-die nemen de goedkopere lokale treinen.
het is dan top-hoogseizoen, alles volgeboekt en je moet allerlei visums regelen-dus begin NU daarmee om tenminste goed te orienteren.
de beste-engelse bron, die ik ken is het east-europe deel van loonelyplanet.com/thorntree-de sticky van mevr. everbrite. Uptodater als reisgidsen-omdat die meest niet heel nieuw zijn.
Nou ja ik bedoel eigenlijk voor mij als 21-jarige vrouwelijke reiziger Ik zag inderdaad wat meer topics, maar ik wilde dit specifiek vragen en de rest is allemaal van 2008.
In ieder geval bedankt voor de info, ben inderdaad al dingen aan het opvragen ivm hoogseizoen en visa etc.
dan-en dat valt me steeds meer op bij dit forum-zou je even kunnen overdenken voor je post wat je precies wil weten-en dat duidleijker vragen.
ALS je vantevoren je tix voor de trein boekt-en dat verstandig doet via een agent, zoals bvb rusreis in NL-kan je (als je dat wil) vragen om een lady-only coupe. Indien niet-is het altijd gemengd. Althans-ook daar was je nou niet zo duidelijk in of dat de bedoeling was. In China hoef je nooit bang te zijn voor wat vrouwen meest vrezen-in hard sleeper is alles open.
Plaatjes hoe het er uitziet en wat je kan verwachten: seat61.com
Overigens is die rit zonder onderweg break-7 dagen, geen douche, alles vol, met enkel dennen+berkenboompjes te zien, meer avontuurlijk lijkend dan ie in feite is.
Hmm oke, lijkt dus interessanter dan het is… Nou ja nog even goed over nadenken dan, aangezien een vlucht naar Beijing 3x goedkoper is… Ik vind het ook niet erg om een coupe te delen ofzo, vroeg me gewoon af wat ik kan verwachten. Miss is het toch handiger om een reisgenootje te zoeken.
Thanks voor de info.
Lijkt me trouwens een beetje gek als jij voor mij gaat zeggen hoe ik mijn vraag moet stellen? Heb jij trouwens zelf die trip gedaan?
Ik denk er ook al een hele tijd aan om eens naar China te gaan, en zou dit graag met de Trans Mongolie Express willen doen. Tot nu toe nog niks concreets, wil eerst namelijk nog wat meer info ed.
Ik ben 25 jaar, en ben al een paar keer naar Thailand geweest om daar rond te trekken, maar in China zou ik toch liever niet helemaal alleen willen rondreizen…
Ben nu dus vooral nog ff aan het orienteren…
Weet idd ook nog niet goed wat te verwachten van de treinreis, omdat ik toch ook wel tegenstrijdige berichten lees…
hey femke,
Mijn man en ik (25 en 27) gaan volgend jaar, nog zover weg :mad:, een jaar doorheen Azië.
Wij zullen Mongolië en China aandoen, en dan zo overland via Vietnam, Laos,…
Het leek me ook wel iets om idd met de trein vanuit Moskou Ulaan Bataar binnen te komen.
Ik heb niet zozeer iets met de ganse treinreis aangezien je vnl. alleen in de trein zit en voor elke onderbreking (bv. Jekaterineburg,Irkutsk) ferm moet bij betalen.
Wanneer je een offerte voor de trein aanvraagt (bv. transputnik of treinwinkel) dan zit je toch al snel aan een 600 euro.
Aangezien ik niet echt in Rusland wil verblijven gedurende een langere periode, behalve dan 1 of 2 stops, lijkt het me veel geld.
Tel hierbij dan nog eens je overnachtingen in Moskou, en ev.andere stops en je verteer voor voeding en bezienswaardigheden en dan loopt het wel serieus op.
Wij denken er ook serieus aan om een ticket te boeken op Peking ofwel Ulaann Bataar.
Als je wil stuur ik je de mails die ik van beide ticketbookers gekregen heb eens door, dan heb je alvast een idee van de kostprijs.
Ik ga inmiddels vliegen, omdat de treinreis me iets te duur was.
Heb wel een offerte opgevraagd via Transsputnik, is wel heel handig om alvat een prijs op te vragen!
Ik ga 5 juli weg en dan 2 maanden door China en Tibet reizen om daarna door te gaan naar ZO Azie Hoe vond je Thailand?
Bedankt voor je info. Inmiddels heb ik ook zelf besloten om te vliegen, omdat de trein idd iets te duur was, miss ooit een andere keer ofzo! Ik kwam via Transsputnik idd op ong 800/900 euro incl overnachting in Moskou excl vlucht naar Moskou dus die moest er dan ook nog bij…
En het idee van 7 dagen + nachten in een trein trok me ook niet heel erg… Kreeg wel een reactie dat je bijv. bij stops kan uitstappen en dan de volgende dag weer instappen om ook nog wat van Rusland te zien, maar dat ging ook niet echt, volgens mij mag dat ook niet.
Heb zelf een ticket naar Beijing geboekt met Aeroflot met een overstap in Moskou, zeer goedkoop!
Ik ga naar China en Tibet , hoop ik 2 maanden over te kunnen doen.
Dan door naar Vietnam, Cambodia en Laos, ik ben er nog niet helemaal uit hoe lang dit gaat duren, ik hoop ook iets van 2 maanden. Daarna naar Thailand en Maleisie 1,5 maand denk ik. Misschien daarna nog naar India maar daar ben ik nog niet helemaal uit… Miss blijf ik overal iets langer of korter.
Heb een budget uitgerekend van ong. 30euro per dag, ik wil best wel heel erg budget gaan leven daar :P. Wel excl. extra vluchten en vervoer…
Even wat comments van een ervaringsdeskundige. Ik heb de transsiberische express gedaan van moskou naar mongolie en ben daarna met de ‘gewone’ trein naar Beijing. 600 euro transib?? ech nie. Wij hebben het via de treinreiswinkel gedaan en betaalde 200 euro. Als je het plaatselijk regelt is dat zelfs 100 euro maar dat is niet te doen als je in het hoogseizoen gaat. Ook alleenreizend te doen en ik vond het een one-of-a-kind ervaring. Je ontmoet genoeg andere backpackers.
Nou ja als je verder nog vragen hebt, hoor ik het wel.
O oke! Nou dat is goed nieuws voor degenen die het nog willen doen natuurlijk :D. Het goedkoopste wat ik kreeg was echt stukken duurder… ik ga dan ook gewoon vliegen, misschien een volgende keer met de trein, wil het op zich ooit nog wel eens doen… :vak01:
Als je echter de andere kant op reist, van China naar Moskou, dan kun je in Nederland ALLEEN tickets boeken via Tiaratours… Een die kosten meer dan 200 euro.
Ik heb echt genoten van Thailand, een heel fijn land om als vrouw alleen rond te reizen, en je ontmoet echt heel veel andere backpackers!!!
Waar ik heb overnacht was het altijd heel schoon, en de mensen zijn er ook vriendelijk en meestal kan je met engels wel terecht… Dat lijkt me een stuk moeilijker in China (de taalbarriere) weet nog niet wat dat gaat geven…
Vooral in de grote steden is dat wel te doen hoor. Lonely Planet is the answer. Hier staan vaak plaatsen in chinese tekens zodat degene (taxichauffeur/buschauffeur) precies weet waar je heen wilt. Een andere optie is het laten uitschrijven in chinese tekens door iemand van je hostel en natuurlijk gewoon vragen. Vooral jongere chinezen kunnen soms wel een woordje chinees en zijn zo gastvrij. Ook al spreken ze geen engels. Ze willen je juist heel graag helpen.
Ja zoiets had ik al gehoord, dat het ook makkelijk is om met kaartjes dingen aan te wijzen uit bijv. de lonely planet. Ook dat je bij hostels de receptionisten vaak naar andere hostels kan laten bellen om je volgende verblijf alvast te reserveren…
Als toevoeging… ik ben twee keer per Transsib naar Beijing gereisd.
Zoals hierboven ook staat is het vooraf boeken aan te raden. Niet dat het onmogelijk is ter plaatse een ticket te krijgen… je zit vast aan een visum en je wilt graag wat zekerheid als je in Moskou bent. In de zomer zitter de treinen nogal eens vol! Losse tickets kan je o.a. via Mevoreizenof transputnikboeken.
Succes!
Wat een azijn zeikerd zeg die bkkflyer. Heeft hij het wiel uit gevonden of zo? Toch jammer dat je dit soort mensen altijd bij die forums hebt. Je moet van hen eerst duizenden paginas lezen voor je het "recht"hebt om hulp te vragen. Ik denk dat die bkkflyer vroeger flink onder de duim zat bij zijn ouders, hahahaha
Kan je dat ook niet regelen bij de treinreiswinkel? Ik ben namelijk van plan om van peking naar moskou te reizen komende zomer. Alleen daar is nergens iets over te vinden. Is daar een reden voor? afgezien dat het logisch is dat je eerst met de trein gaat.