wie wilt er met een 21 (straks 22) jarige jongen mee gaan met de transsiberie express van rusland naar china…
het lijkt me leuk om samen met iemand te gaan
ik ben van plan rond april te vertrekken… mocht je intresse hebben laat het me weten
Ik heb het afgelopen zomer gedaan. Leuk dat je het ook gaat doen. Mongolie is zeker de moeite waard. Wat ook leuk is om een kleine stop te houden in Datong (naast Beijing). Voor vragen mail me op [EMAIL=“timonsloots@hotmail.com”]timonsloots@hotmail.com
Superreis! Vorig jaar gedaan met een groep. Stukken effectiever en scheelt een hoep gedoe bij de grensovergang. Alleen reizen is wel spannender.
Mongolie zal je hart stelen. Dat heeft het met mij ook gedaan. Geweldig land waar ik nog wel eens een tweeweekse wandelvakantie o.i.d. wil boeken.
De reis op zich is vrij prijzig, maar op de trein geef je amper geld uit. Onderweg kun je lokaal voedsel kopen tijdens de stops. Barboeshka’s verkopen daar zelfgemaakte lekkernijen. Heel goedkoop en goed te eten. De restauratie is ook niet duur, tenzij die geopend is. Van Moskou naar Irkutsk was de keuken niet geopend. Kennelijk vanwege gebrek aan belangstelling. Wij waren de enige toeristen aan boord en voor ons werd wel eten klaargemaakt.
Let wel op je spullen in de trein! De Provodnik houdt alles wel in de gaten en sluit op verzoek de coupe, maar erg wordt nog wel eens wat gejat. Handelaren weten precies wat ze moeten doen. Aangezien wij met 20 man waren sliepen we louter met groepsgenoten in de coupe. Je moet het net treffen met locals, maar degenen die later coupes met anderen deelden waren niet bepaald de gezelligsten. Maar verder is die trein een belevenis! Echt een unieke reis waar ik intens van genoten heb!
Klinkt allemaal erg goed wat jullie vertellen! Samen met een vriendin wil ik ook graag deze reis gaan maken. Kunnen jullie me nog een wat duidelijker beeld geven van de kosten (inclusief visa, overnachtingen, tranfers enz.) Timon, ik zag dat je via MEVO reizen bent gegaan. Hoe is dat bevallen? En is het verstandig om via hen de overnachtingen te regelen of lukt het makkelijk (en veilig) ter plekke? Mag ik vragen wat je ongeveer in totaal kwijt was voor je reis?
Verder hoor ik graag hoe jullie het ervaren hebben en zijn tips over de reis(organisaties) of andere regeldingetjes altijd welkom.
Leuk dat je deze reis gaat ondernemen. Je zult er geen spijt van krijgen. Ik heb helemaal uitgepluist hoe ik zo lang maar goedkoop mogelijk deze reis kan ondernemen. Ik kwam bij MEVO terecht. Tiara tours en de rest is toch wat duurder. Boek geen ger bij mevo. kost je 50 euro pppn. Boek gewoon geen verblijf in Mongolie. Dat komt echt goed, geloof me. als je de trein uitstapt wordt je bestormd door mensen die je naar hun guesthouse willen slepen. Dat komt in orde. Ik betaalde 4 dollar per nacht inclusief ontbijt. Een paar nachten naar Terelj valt ook te regelen.
Wat MEVO zelf betreft. Ik heb me mateloos geïrriteerd aan MEVO. Ik hoorde maar niks en het duurde tot 3 weken voor tijd totdat alles definitief was. Dus verwacht niet veel van de proffecionaliteit. Maar!! Alles was wel goed geregeld uiteindelijk. En goedkoop!!! Ik betaalde in totaal iets van 1350 euro voor 25 dagen excl. acc. in mogolie. Dus incl vlieg en treintickets hotels in Moskou, Datong en Beijing.
ik wil ook heel graag de Trans Mongolie Express doen… alleen op mijn terugreis… dus van Peking naar Moskou… Ik wil het eigenlijk ook zonder organisatie doen maar weet niet of dat te realiseren valt… zijn er mensen die het wel gedaan hebben en mij misschien wat tips kunnen geven. En zijn er mensen die hem ook andersom hebben gedaan? Kan je steeds losse kaartjes kopen of moet je elke keer reserveren? en is het dan wel te doen met de visa die je nodig hebt?
ik hoop dat iemand mij wat kan helpen met mijn vragen… lijkt me een geweldige reis!
Leuk dat je ook deze reis wilt gaan maken. Ik ben nog steeds bezig met rondkijken bij verschillende reisorganisaties en het lezen van reisgidsen enzo. Toevallig zag ik op de site van tozai (www.tozai.nl) dat zij reizen aanbieden van Peking terug naar Amsterdam. Via hen kan je dus in ieder geval zo’n reis boeken, maar ik neem aan dat het ook via andere organisaties wel moet lukken. Als je het allemaal zelf wilt gaan regelen (zonder organisatie dus) moet dat sowieso wel mogelijk zijn. Mag ik trouwens vragen waarom je de reis van Peking naar Amsterdam wilt maken en niet andersom?
Mocht jij nog tips hebben voor mij dan hoor ik het ook graag, want ik ben ook nog volop aan het rondkijken.
Ik vertrek 12 september voor een half jaar Azië, ik begin ook met deze trein.
Ik heb een individuele reis geboekt bij tiaratours.nl.
Voor een ticket naar Moskou, een hotelovernachting in Moskou, de treinreis met een stop in Ulaan Bataar in een Guesthouse voor 2 dagen en een 8 daagse expeditie door de Gobi Woestijn in een 4x4, was ik 1300 euro kwijt. Inclusief 1 persoonskamertoeslag en inclusief € 200 voor de visa. Tiara Tours regelt voor mij kosteloos de visa voor Rusland, Mongolië en China.
Tiara Tours biedt rondreizen met de de Trans Mongolië Express, maar
ook startpaketten.
Ik geloof dat het basis startpakket naar Bejjing € 695 bedraagd (zonder de woestijn expeditie, de 1 persoonskamertoeslag en de visa kosten).
Kies je voor een startpakket door Syberië naar Bejjing en laat je Mongolië links (rechts eigenlijk) liggen, dan ben je een dikke € 100 goedkoper uit als je een start pakket koopt.
bedankt voor de tips!!! waarom ik deze reis andersom doe is omdat ik in okt vertrek naar australie en dan verder reis naar azie en dan met de Trans Mongolieexpress richting huis wil. ik zal op die website gaan kijken!
ik heb idd ook van tiaratours info gekregen! staan ook nuttige dingen in! ik denk alleen dat ik het op eigen houtje wil gaan doen maar dat pakket van 1300 euro klinkt ook niet gek!
ben ook veel aan het rond kijken dus als ik nog leuke tips tegenkom zal ik het zeker ff melden!
Tiaratours lijkt mij ook een prima organisatie; veel keus en lage prijzen.
Mij lijkt de Trans-Mongolie-Express de mooiste. Is er iemand die deze reis heeft gemaakt en 'm vond tegenvallen; bijvoorbeeld dat het soms een beetje saai was?
Met een kindje van 3,5 jaar lijkt het mij vooral erg belangrijk om genoeg tussenstops te maken. Anders zou het voor haar misschien wel erg lang duren in een trein waar relatief weinig bewegingsvrijheid is. Toch gaan er ook veel gezinnen met de transsiberie express heb ik begrepen. Daar zijn ook vaak wel (jonge) kinderen bij. (Zou wel leuk zijn, heeft ze meteen andere kinderen om mee te spelen). Die kinderen zullen het in ieder geval wel gewend zijn om zo’n lange tijd achter elkaar in de trein te zitten denk ik. Als je genoeg afleiding voor haar hebt en voldoende meeneemt om in de trein mee te spelen, zal het denk ik wel lukken. Misschien dat iemand met meer ervaring met deze reis je nog wat tips kan geven.
De vraag is al eerder gesteld maar helaas kon niemand hier (tot nu toe?) antwoord op geven, maar kun je de reis ook helemaal zelf regelen (en dus goedkoper?!) of moet het via een reisorganisatie?
Volgens mij kun je de reis ook helemaal zelf regelen, zonder reisorganisatie. Het wordt geloof ik alleen wel aangeraden via een organisatie, omdat een treinkaartje op de TME/TSE anders werkt dan bij ons in Nederland. Het is niet zo dat je bijvoorbeeld in Moskou een treinkaartje koopt naar Peking en tussendoor zomaar uit en weer in kan stappen voor een tussenstop. Vooraf moet bekend zijn waar je in- en uitstapt. Dit zul je vast zelf ook wel allemaal kunnen regelen, maar daarmee kan ik je helaas niet verder helpen. Maar een ticket naar Moskou en eventuele transfers, overnachtingen en excursies kun je uiteraard wel allemaal zelf regelen.
Hoe het met de treinreis en het treinkaartje zelf zit weet ik dus niet precies. Hoe je dat zelf zou kunnen regelen kan iemand anders misschien vertellen. Dan ben ik daar ook wel erg benieuwd naar!
Dank je voor je antwoord. Dat maakt het een stuk duidelijker, dat je bijvoorbeeld niet zomaar in- en uit kunt stappen desgewenst is wel goed om te weten. Maar ik las op een site dat de locals uit Mongolië vaak dagelijks naar Siberië reizen om daar te handelen, dus moet er ook idd zelf ook kaartjes gekocht kunnen worden.
Ik lees nu een boek over de TSE/TME en hieruit komt steeds meer naar voren dat je wel veel zelf kunt regelen. Ik wil dus in Peking beginnen en ik kijk thuis alvast welke stops ik onderweg wil maken en zal denk ik elke keer losse kaartjes gaan kopen want 1 kaartje is denk ik niet mogelijk. Er rijden idd regelmatig treinen op dit traject! Je hebt de Trans Siberie Express, Peking Express, Rossia Vladivostock en de Trans Mongolie Express maar dat is dezelfde route als de Peking Expresss. Als ik op mijn kaartje van Tiara tours kijk splitsen ze pas in Ulan-Ude dus misschien is het door Rusland wel dezelfde trein en stap je dan over…? Er gaat in ieder geval regelmatig een trein… dat is wel duidelijk.
Ik hoop dat er nog iemand reageert die deze treinreis op eigen houtje heeft gemaakt… Die het ons kan uitleggen…