Trans Mongolië Express

Hallo allemaal,

2011 komt alweer dichterbij en dat betekent dat het plannen van de vakanties ook weer kan beginnen.

Ik wil graag met een vriendin de Trans Mongolië Express vanuit Moskou naar Beijing nemen, met een stop in Ulaan Baatar.
Ik heb al aardig wat sites doorgespit, vliegtickets naar Rusland en terug uit China zijn niet zo duur, maar de prijzen voor de Express kunnen enorm verschillen per aanbieder!

Heeft iemand tips of ervaringen van of met bepaalde organisaties?
Is het makkelijker om alleen je treinticket(s) los te kopen en de rest (hotel en bezienswaardigheden etc) ter plekke wanneer je een stop hebt of is een volledig pakket via een touroperator beter en makkelijker?

Ik zou graag wat tips of ervaringen willen horen.

Zelf heb ik in 2006 alles via Tiara Tours geregeld. Het was niet mogelijk om met een standaard visum alles zelf te doen… Ik reisde toen van Beijing naar Moskou, met stops in krasnoyarsk, irkuts en Ulan Baatar.

Als je in de zomer reist, zou ik zeker het nadaam festival in Mongolië meenemen. Een toch door de Gobi is ook de moeite! Houd er wel rekening mee dat het heel lastig is om accomodatie in UB te vinden rond nadaam, alles zit vol. Vantevoren reserveren is lastig in die periode, maar de accomodatie van Tiara is heel redelijk.

Zie ook m’n site: www.ikreis.net

1 like

Het liefst ga ik net na het hoogseizoen (vertrek halverwege september), omdat dit goedkoper is, maar dat ligt een beetje aan de weersomstandigheden (regenseizoen in azie is dan natuurlijk al begonnen, hoewel ik daar zelf nooit veel last van heb gehad als ik daar was tijdens het regenseizoen). Nadaam is ergens in juli toch?

Nadaam is inderdaad half juli.

Regenseizoen verschilt van land tot land, in bv Thailand is het in onze zomer en in het grootste deel van Indonesië in onze winter…

Zelf in 2007 via tiara-tours geboekt. Geweldige reiservaringen.
Wij zijn zelf ook nog in Irkoetsk uitgestapt om het bajkalmeer te zien…

1 like

Hoi Dierk!

Dank voor je reactie! Hoelang is jullie reis geweest en kun je me wat ervaringen delen? Bijvoorbeeld vond je het een lange zit iedere keer een paar dagen in een trein opgesloten zitten. Waar zijn jullie allemaal uitgestapt?

Hi naaTb,

wij zijn in totaal ongeveer 3 weken op reis geweest.
Drie dagen in Moskou. Kremlin, rode plein, de mooie metro-stations, het overwinningspark, het novodevichy klooster etc.

Daarna in de trein tot Irkoetsk. 4 dagen trein lijkt lang, maar het landschap is mooi en aangezien wij met een groep van tiara-tours in een treinstel zaten was het leuk om de mede-reizigers te ontmoeten en hun (reis)verhalen aan te horen. De trein stopt een aantal keer per dag, soms een paar minuten maar soms ook een half uur. Je kunt dan wat rondkijken op het station en evt. wat eten kopen bij de vrouwen die op elk station hun waren proberen te verkopen.

We zijn in Irkoetsk uitgestapt (je moet de tussenstops trouwens van tevoren aangeven ivm. visum). 1 dag bij het bajkalmeer verbleven. 1 dag in Irkoetsk geweest.

Daarna door naar Mongolië. 4 dagen in een gertent overnacht in het Terelj national Park. Mooi natuurpark met veel bezienswaardigheden. 1 dag in Ulaanbaatar geweest. Veel historie over het boeddhisme en de vroegere overheersing door Rusland.

Daarna doorgereisd naar Peking. Je kunt na aankomst nog van alles door tiara-tours laten regelen, maar wij hebben zelf een hostel gezocht en de stad verkend. Mooie stad met veel historie zoals de verboden stad (hele dag voor uittrekken), zomerpaleis, veel tempels en het tiananmen plein. Ook mag een tour naar de Chinese muur niet ontbreken natuurlijk. Wij hebben er een geboekt bij een ander hostel en hebben een wandeling naar en over de muur gemaakt van 4 a 5 uur inclusief een traditionele Chinese lunch.

Voor meer informatie over de treinreis zelf kun je bij Tiara-tours hun reisgids aanvragen, die is gratis en staat vol informatie. Ook worden vragen over een eventuele reis snel en duidelijk beantwoord.

Ik hoop dat je/jullie wat aan de informatie hebben.

Gr.

Hee,

Leuk dat je dit jaar ook deze reis gaat doen! Ik ga dit jaar voor het eerst de Transmongolie express ook doen. Heb er echt zo’n zin in!

Wij zijn van plan om ook Sint Petersburg erbij te doen, aangezien we dan toch in Rusland zijn, dan ook goed ;).

Na research voor onszelf is Trans-Sputnik (ofzo) volgens mij het goedkoopste. Losse tickets zijn sowieso het goedkoopst dat je kunt krijgen. Ik hoor echt overal verhalen en tips over Tiara tours, maar als je low budget wilt reizen, zijn losse tickets toch de beste oplossig denk ik. (en ik ben een low budgetter, ook tours wil ik terplekke pas boeken. Dat is makkelijker en goedkoper heb ik al gelezen).

Ik twijfel nog wanneer ik de tickets zal kopen. Want ik lees soms dat je ze pa 45 dagen van te voren kunt kopen. Weet iemand dit toevallig? Het liefst heb ik ze gewoon nu alvast gekocht :vak01:

succes met de voorbereidingen!

Wij denken erover om de reis te boeken via Vamonos. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Heb afgelopen zomer deze reis gemaakt (als start van een wereldreis;-).
Vergelijkbare reis gemaakt als dierk013, geboekt via treinreiswinkel.nl.
Ik was zelf erg tevreden over organisatie, werken ook met goede locale agents, en deze reis was vorig jaar goedkoper dan de andere reisbureau’s die hier genoemd staan.

Wij waren net paar dagen te laat voor het Nadaam festival (ivm verplichtingen thuis…), maar heb van mede treinreizigers begrepen dat het rond deze periode erg druk is in de treinen, en wij hoorden van verschillende mensen dat ze beroofd zijn tijdens deze periode in Ulaan Bator. Dus ff goed navragen. Hebben zelf niets vervelends meegemaakt in Ulaan Bator, maar vond het geen heel fijne/bijzondere stad. Zo gauw mogelijk naar Terelj gaan!!

Wij gaan deze reis ook maken begin september wij willen ook een paar dagen in mongolie blijven het zou leuk zijn om met iemand samen te reizen.

Wij willen onze kaartjes via familie in rusland kopen veel goedkoper dan maar op die info wachten we nog

Ook ik ga waarschijnlijk vanaf oktober op wereldreis en dan starten met de Trans Siberie of Trans Mongolie Express!
Ben ook nog aan het twijfelen tussen een pakket waar de overnachtingen in Rusland en Mongolië bij zitten of losse treintickets. Tiara Tours heeft trouwens ook de prijzen van losse treintickets op de website staan, maar dan kunnen ze geloof ik geen visum regelen voor Rusland.

NaaTb en 1Ineke, zijn jullie er al uit of jullie op de bonnefooi gaan of met een pakket?

Leuk dat je de reis ook gaat maken!
Ik ga voor losse tickets en geen pakket, omdat losse tickets toch nét weer iets goedkoper zijn. Er zijn verschillende sites waar je losse tickets kunt kopen en de visa erbij kunt krijgen (meestal rond de 200 euro totaal). Ik moet nog wel even alles vergelijken, want je hebt: trans-putnik (of zo iets ;)), treinreiswinkel, Joho en Way to Russia. (dit is even uit mijn hoofd, kan zijn dat ik iets vergeet dus). En de prijzen van de losse tickets verschillen soms nogal. Zoals van Sint Petersburg (die doe ik dan ook erbij) naar Moskou. Op de ene site kun je al voor 40 euro, terwijl je op de andere 100 euro moet betalen. En dat is ook zo op andere trajecten. Dus het wordt nog even rekenen allemaal :vak01:

Wij zijn destijds met www.vnc.nl naar Vladivostok gegaan (de echte Transsiberie Express dus). Alles was prima geregeld. Wel tevoren goed bekijken waar je tussenstops wilt maken (Irkutsk moet je zeker even stoppen) want eenmaal onderweg kun je dat niet meer.
Probeer in een cabine met echte Russen te komen, vermijdt de toeristen. Neem ook geen luxe cabine voor jezelf alleen, dan mis je erg veel. De Russen zijn namelijk heel erg gastvrij en betrekken je overal bij. Het is veel handen en voeten werk dus neem ook een woordenboekje Russisch mee. Voor je het weet ben je alweer bij de volgende stop! Er is een restauratiewagon om heel erg lekker te eten … (niet dus: eten wat er nog over is, maar dat maakt het juist zo leuk). Je kunt van alles kopen onderweg op de perrons van de locals (broodjes, worst, kaas, ja zelfs bananen). Blend in zou ik zeggen en beleef de treinreis ipv deze ‘uit te zitten’. Neem zelf wat noodle-soepjes of zo mee. O ja, een douche is er niet, al zijn er mensen die van de beschikbare ‘natte cel’ toch een douche weten te maken.
De omgeving is voornamelijk: berkenbomen en berkenbomen, niet erg spectaculair dus eigenlijk.

Heel erg veel plezier in Siberië!

Wij hebben het helaas even een jaartje op moeten schorten ivm de aankoop van een nieuw huis, maar ik hoor graag jullie ervaringen als jullie terug zijn!

Wij hebben de reis via de Treinreiswinkel.nl geboekt. Wij hadden hier het hele pakket geboekt, incl. de treinreis van Amsterdam naar Moskou.

Alles was top geregeld! Het enige minpunt vonden wij de Gobi-woestijn. Hier hadden wij een tour van 8 dagen geboekt, maar dat was echt te lang. Een dag of 4 is lang zat. Verder regelt treinreiswinkel het echt top! Een aanrader!

Hallo allemaal,

Ik heb gelezen dat er 3 soorten van trans sibirie express bestaan namelijk een Trans Mantsjoerije Expres en een trans mongolie.
En ik vind die tickets best prijzig ( namelijk rond 800 euro)

Ik wil namelijk een reis maken door Azie en dan afsluiten met bejing en daarna met zo’n hobbeltreintje door rusland. Dus ik wil op ene van de andere manier op eigen gelegenheid naar vladivostok of chabarovsk gaan en daar een locale trein pakken die kost namelijk 110 euro.

Heeft iemand hier ervaringen mee?? want 700 euro verschil vind ik wel een hoop. Alleen ik weet dus niet hoe de verbinding tussen bejing en de grens van Rusland is…

Zoals je hierboven wellicht hebt gelezen ben ik in 2006 vanuit Beijing met de trein naar Nederland gegaan, in mijn geval was dat de TME. Dat was aan het eind van een trip van 9 maanden door Azië.

Je loopt tegen een visum probleem aan als je zelf wilt regelen. Voor m’n Russische visum in Beijing had ik o.a. een reservering voor de trein en m’n overnachtingen in Rusland nodig. Ik ben reizigers tegengekomen die dat niet hadden, en die moesten ter plaatse alles regelen. Dat duurden weken, met als gevolg dat een aantal van hen maar China per vliegtuig heeft verlaten omdat hun Chinese visum verliep en een verlenging niet mogelijk was.

Ik heb tijdens deze reis eigenlijk alleen maar op de bonnefooi gereisd, maar ik was blij dat ik m’n treintickets via Tiara tours had geregeld!

Ik heb in Ulan Baatar een trip van 8 dagen door de Gobi bezocht. We hebben door de woestijn gereden, zand en rotsen gezien, maar een kloven met ijs en met bloemen. We bezochten soms een stadje, en we hebben het Erdenu Zuu klooster gezien. Soms sliepen we in tentjes in de natuur, soms in een ger bij de lokale bevolking. Ik vond het geweldig, en wil zeker nog een keer terug! Zie hier m’n uitgebreide verslag:
http://ikreis.net/main.php?cid=323

En als je nou al vanaf Nederland een russische visum regelt en dan gewoon in China even moet wachten tot dat die ingaat?? Gaat dat ook problemen op leveren??

Want er rijden treinen van beijing naar harbin en van harbin naar vladivostok en vanaf vladivostok naar moskou voor maar 100 euro…