Samen met een vriendin wil ik in november een reis met de transmongolie (of transsiberie) express maken. Wie kan mij daar zijn of haar ervaringen over vertellen? En hoe heb je de voorbereiding van de reis aangepakt? Kun je het best veel via een reisorganisatie regelen of kun je ook veel op eigen initiatief doen? Wat zijn jullie ervaringen met jullie reisorganisaties? Kortom, alle tips en ideeen zijn welkom.
En oja, wie kan mij vertellen of je inentingen moet halen? Hierover kom ik verschillende dingen tegen namelijk.
Dat is goed zelf te doen hoor. In Moskou koop je gewoon het treinkaartje. Niets bijzonders daar. Zelf heb ik Mongolie variant gedaan. Fantastisch!
Groet en vast een goede reis,
Kees
De TransMongolie Express ben ik razend nieuwsgierig naar. Dolgraag wil ik deze reis maken en dan nog eens wat reizen door Mongolie zoals Kees het al eerder had over samen met andere reizigers een auto met chauffeur huren die slaapplaatsen kan regelen bij nomaden.
Wat is de beste tijd om door Mongolie te reizen ? Als het maar niet te heet is, niet ijskoud en niet aldoor regent zodat je een goede indruk kan krijgen van het landschap en al het andere wat Mongolie te bieden is ?
We zijn begin oktober op de trein in Moskou gestapt. Herfstkleuren maakten de reis naar Ulan Baatar daardoor extra mooi. Het weer in Mongolie was toen niet al te koud en nog geen sneeuw. Prima tijd om het te doen.
Wij willen in november gaan. Het zal dan al behoorlijk koud zijn in Rusland en Mongolie, maar ondanks de kou zal het landschap vast prachtig zijn. Ik vind het eerlijk gezegd ook fijner als het koud is dan te warm, want dat lijkt me helemaal verschrikkelijk tijdens zo’n reis (heb denk ik door deze hete zomer hier mijn lesje wel geleerd ). Ik heb trouwens begrepen dat het in de trein zelf niet koud is, dus in de trein zelf is kou geen probleem.
Kees, zou je me wat kunnen vertellen over de vaccinaties die je nodig hebt voor deze reis?
Kijk, maar hoe zit het dan met Visums e.d.? Ik heb tevens begrepen dat je vantevoren moet laten weten wanneer, waar en voor hoe lang je een tussenstop maakt. Klopt dat?
Heb je al gekeken naar de mogelijkheden voor een startpakket. Daarbij kun je nog erg veel zelfstandig regelen, maar kun je zaken als een ticket, treinreis en visa wel door een organisatie laten regelen. Misschien is dat wel iets voor jou? Je zou even kunnen kijken op tiaratours.nl.
Een startpakket is idd mogelijk, maar tegelijkertijd ook erg duur. Want de mensen die het voor jou regelen moeten ook betaald worden, dan doe ik het liever zelf. Geeft ook een stukje extra dimensie aan het avontuur vind ik…
Dat is inderdaad waar! Ik ben alleen nog niet echt een ervaren reiziger, dus van de meeste zaken weet ik niet hoe ik het 't best/goedkoopst kan regelen.
Trouwens mochten er nog mensen zijn die een reisgenoot zoeken, mijn reisgenoot is inmiddels afgehaakt, dus medereizigers zijn welkom! Ik heb alleen nog geen idee wanneer ik het geld bij elkaar heb en wanneer ik precies wil gaan. Nog geen concrete plannen dus.
Maar waarschijnlijk houdt iedereen hier elkaar wel een beetje op de hoogte van de verschillende routes en data.
Groetjes en veel succes met de voorbereidingen iedereen!
Laten we contact houden zou ik zeggen?! Ik ben net als jij aan het sparen om te gaan reizen en heb nog geen idee wanneer ik kan gaan maar als voorlopige datum heb ik volgend jaar deze periode gesteld. Je moet toch ergens naartoe werken vind ik.
Zijn je plannen al concreter? Ik heb plannen om in juli/augustus 2008 de reis Moskou - Beijing te gaan maken, met de nodige tussenstops. Onder andere in Mongolie voor de zonsverduistering. Verder heb ik de nodige ideeën opgedaan bij Tiaratours (Gobiwoestijn, Baikalmeer en wandeltocht op de Chinese Muur)
Ik heb hem ook ‘andersom’ gedaan! Wel vantevoren mijn tickets geregeld via Tiara Tours, ook ivm uitnodigingsbrief voor Rusland visum.
Ik kan je aanraden op verschillende plekken een stop te maken. Zelf ben ik 3.5 week in Mongolie geweest (prachtig!) en een paar dagen in Irkuts (Baikalmeer) en Krasnoyarsk (Stolby NP). Wij waren trouwens de enige touristen in de trein (Zie ook Out of Asia.nl - Trans Mongolie Express)
Begrijp ik dus goed dat je wanneer je ook wilt van de trein kan afstappen en weer op kan opstappen? Moet je dan een dag van te voren je plaats weer bevestigen of hoe moet ik dat zien? Wil nameijk mijn wereldreis beginnen met deze trip, maar wil dus tegelijkertijd ook mongolie goed bekijken.
nou ja
in PRINCIPE kun je er overal uit waar die trein stopt, maaaarrrrrrrr
je koopt niet 1 kaartje met de mogelijkheid ‘hop on/ hop off’
wij gingen st petersburg, moskou, irkutsk en ulaanbatar bekijken, dus we hadden kaartjes:
st. petersburg- moskou,
moskou- irkutsk,
irkutsk, ulaanbatar,
ulaanbatar- beijing
dit soort dingen moet je van tevoren boeken, je kunt niet zeggen, ik vind het hier leuk, ik blijf een dag langer, want alle plaatsen zijn gereserveerd
2e punt is, dat je rusland niet in komt zonder visum, en een toeristen visum krijg je NIET, als je niet precies de datum van inreis aangeeft, en de datum van uitreis aangeeft. bovendien krijg je het visum alleen als je een uitnodiging hebt (toeristen uitnodiging krijg je als je hotel reservering hebt)
of te wel, je moet precies weten van wanneer tot wanneer je in rusland bent en de hotelovernachtingen al vast leggen
wat je wel kunt doen is de reis tot aan ulaanbatar al boeken, en ter plekke in ulaanbatar je treinticket pas komen naar beijing. in principe gaat die trein maar 2 kanten op, terug of verder naar beijing, dus daar kan weinig mis gaan
mongolie is absoluut een aanraden. wij hebben een 7 daagse gobi desert tour gedaan, maar wil graag nog het groene noorden bekijken. magisch land!!
Super thanks voor de info… Heb er nu al zin in, maar moet helaas nog enkele maanden sparen. Ach je weet waar je het voor doet!
Als jullie zin en tijd hebben, wil je dan wat meer info zoals highlights, prijzen van de treinreis en de kosten van een week in de woestijn van Mongolie opschrijven? Dan kan ik dat ook meenemen in mijn financiele plaatje. Zo kom ik zeker niet voor verassingen te staan.
De prijs van de reis hangt heel erg samen met het aantal stops wat je maakt. Op http://www.tiaratours.nl/ kun je een idee krijgen van wat je kwijt bent per stop. Ik was voor de trip Peking - Ulan Baator - Irkuts - Krasnoyarsk - Moskou - Sint Petersburg - Riga zo’n 1700 euro kwijt. Inclusief overnachtingen.
De woestijntrip in Mongolie heb ik ter plekke geregeld. Veel leuker, omdat je dan niet in tentenkampen slaapt maar gewoon met je eigen tentje in de woestijn of bij Mongolen in hun ger. De prijs hangt af van de precieze trip en het aantal mensen met wei je een busje deelt, maar ik was zo’n 230 US$ kwijt voor 8 dagen.
Voor de highlights verwijs ik naar de reisverslagen op mijn website.