er zijn idd verschillende versies
naar beijing via mongolie utaan baator (transmongolie)
naar beijing via irkutsk (dus niet door mongolie) (transmantsjoerije)
naar vladivostok (transsiberie) dit is de echte route ook een heel stuk goedkoper en alleen door rusland, deze kan eventueel vervolgd worden tot aan beijing.
naar beijing via de zogenaamde zijderoute deze loopt via kazachstan.
trans mongolie en transmantsjoerije kosten 320 euro enkele reis 2de klasse en rond de 480 euro eerste klasse.
eventueel treinticket van nederland naar moskou kost 200 euro
Ik vond laatst de originele Russische site waar je de trein direct kon boeken, zonder tussenpersoon. Ik heb even gekeken, maar kan die stie nu even niet vinden. Maar het kan dus wel, en is ook goedkoper zag ik.
Wellicht interessant voor de mensen die kosten willen besparen en/of de reis van oost naar west willen doen:
Ik heb vorige week in Beijing in het Beijing International hotel (eerste verdieping; dit is in de buurt van het centraal station van Beijing) een treinticket van Beijing naar Irkutsk gekocht. Kostte 135 euro (via Mantsjoerije) en Moskou zou 252 euro kosten via de Transmantsjoerije (om Mongolie heen) en 214 via de Transmongolie (in dat geval moet je nog voor 30 dollar een transitvisum voor Mongolie kopen). Dit zijn ‘hard sleeper’ prijzen (is comfortabel genoeg). Deze kaartjes worden onmiddellijk verkocht (er worden geen vragen gesteld) en er stond geen rij. Zelfs voor dezelfde dag had ik een kaartje kunnen kopen. Deze prijzen zijn inclusief commissie voor het Chinese reisbureau (het CITS, een gerenommeerd reisbureau dat ook gebruikt wordt door allerlei Nederlandse touroperators die reizen naar China organiseren). Als je eenmaal in Rusland bent zijn de tickets goedkoper.
Een Russisch visum had ik in Hong Kong al aangeschaft bij het Russisch consulaat aldaar (dit kost 55 euro), waar geen vragen gesteld worden en accomodaties en tickets hoeven niet van tevoren geregeld worden. Alleen een ‘invitation’ moet je hebben (kun je via verschillende websites voor 15 euro laten toemailen en een uitgeprinte mail is genoeg). Een Russisch visum in Beijing schijnt moeilijk te zijn. In Nederland kan natuurlijk ook (ik weet niet hoe moeilijk of hoe duur het daar is).
Let op: ik ben in Beijing een meisje tegengekomen die daar via de Transmongolie heengekomen was en diverse stops in Rusland gemaakt had in allerlei Russische en Siberische steden aan de Transsiberische spoorlijn. Zij had van tevoren geen enkel ticket of accomodatie geboekt en dit was volgens haar geen enkel probleem. Zij vertelde mij, dat sommige reisbureau’s in West-Europa de klanten wijsmaken dat onafhankelijk reizen in Rusland onmogelijk/niet toegestaan is en dat alles van tevoren geboekt en geregeld moet worden, maar dat is niet zo. Zij was reizigers tegengekomen die eigenlijk veel liever zelfstandig hadden willen reizen en er gefrustreerd over waren dat hun door het reisbureau van alles wijs gemaakt was. Als je alles van tevoren regelt kost dit veel meer geld en word je bij iedere stop met een bordje met je naam erop van het station gehaald en moet je je strak aan het van tevoren bepaalde schema houden. Sommigen vinden dit prettig, anderen niet.
Wil je onafhankelijk door Rusland reizen, zie dan voor meer informatie de websites die je kunt vinden door op Google ‘everbrite travel’ in te tikken. Deze sites geven een goede indruk van wat je kunt verwachten en of je al of niet alles zelf wilt organiseren. En/of de Lonely Planet van Rusland natuurlijk.