Een jaar op wereldreis

Hallo allemaal!

Mijn vriendin en ik willen vanaf september 2013 onderstaande reis gaan maken. Hierbij gaan wij uit van ongeveer 1 jaar.

3.5 week: Rusland (Moskou, transmongolie express)
Tussenstop in Mongolie (8 daagse tour Gobi dessert)
3 weken: China (Beijing, Xian, Chengdu)
1.5 week: Tibet (trein chengdu-lhasa, 8 daagse tour lhasa naar kathmandu)
3 weken: Nepal (14 dagen trekking, Chitwan NP)
2 weken: India
2 weken: Thailand
2 weken: Laos
3 weken: Vietnam
2 weken: Cambodja
3 weken: Filippijnen
0.5 week: Singapore
9 weken: Australie (sydney-melbourne-adelaide-alice springs-brisbane-sydney)
4.5 week: Nieuw Zeeland (van Christchurch naar Auckland)
1 week: Madrid
2.5 week: Ecuador (Galapagos eilanden)
3.5 week: Peru (Colca Canyon, Machu picchu, Lake Titicaca)
3 weken: Bolivia (Potosi mijnen, zoutvlakte, jungle tour)
3 weken: Brazilië (Pantanal en Iguassu Falls)

Wat vinden jullie van deze planning? Is dit haalbaar binnen een tijdsbestek van 1 jaar? Wat zijn jullie tips voor de landen die wij willen bezoeken, wat kunnen we echt niet missen tijdens onze reis?

In China willen we graag een visumverlenging doen, is dit mogelijk in Chengdu?

Welke trekking raden jullie aan in Nepal, we willen ongeveer 2 weken daarvoor uit trekken.

In Australie willen we graag een campervan huren. Is het verstandiger om een auto te huren of te kopen? En indien het beter is om te huren, welke maatschappij is er dan aan te raden?

Moet een 8-daagse tour op de Galapagos eilanden van tevoren geboekt worden als je in mei/juni gaat en wat gaat dit ongeveer kosten?

Is een budget van 15.000 pp genoeg voor deze reis ermee rekening houdend dat we vooral low-budget willen gaan reizen/overnachten/eten? Vliegtickets en de transmongolie express zijn hierbij niet meegerekend.

We zijn heel benieuwd naar jullie meningen over onze reis!

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Petrus

Ik denk dat het een vrij optimistische reis is. ik snap alleen niet waarom je vanaf Nieuw-Zeeland naar Madrid zou vliegen voor je naar Ecuador vliegt. Ik ben zelf van plan samen met een vriend van mij een soortgelijke reis te gaan maken vanaf oktober 2014 alleen wij denken er 2 jaar over te doen. De vraag die je jezelf moet stellen is dan denk ik wil je net als een heleboel Amerikanen op de Dam in Amsterdam gaan staan en daarna zeggen dat je Nederland heb gezien? Of wil je die landen ook echt zien? Ik ben al is eerder 3 weken in Thailand geweest en ik heb nog lang niet alle mooie dingen gezien. zoals je reis er nu uitziet zal het heel erg veel reizen worden op hoog tempo de wereld rond zeg maar.
Ook denk ik dat Z-Amerika en Australië een stuk(je) duurder zijn dan Azië en als je je reis andersom zou maken zal je denk ik beter uitkomen met je geld, je kan beter er in Azië erachter komen dat je per ongeluk te veel geld heb uit gegeven dan in Z-Amerika aangezien Azië toch wat goedkoper is.

Verder lijkt het me een fantastische reis om te maken. Heel veel plezier daarmee,
Milan

1 like

Allereerst bedankt voor je reactie!

Dan hebben jullie ook goede vooruitzichten! Ik wou dat we ook zolang de tijd hadden en het geld natuurlijk haha!

Als we via europa naar Zuid Amerika gaan zijn we goedkoper uit (traject Auckland- Zuid Amerika is erg duur en enkeltje terug van Zuid Amerika naar europa is vaak net zo duur als een retourtje). Ook kunnen we in Madrid even de familie zien (zonder dat ze de halve wereld over hoeven ;-). Een wereldticket bleek daarnaast duurder te zijn dan enkeltjes omdat we veel overland reizen.

Inderdaad doen we sommige landen misschien wat te kort aan (vooral Thailand, Laos en Cambodia denk ik). Als blijkt dat we het daar erg naar de zin hebben kunnen we er langer blijven en misschien wat weken van Australie schrappen (scheelt ook wat in de kosten haha). Het voordeel van de enkeltjes is natuurlijk dat we de reis makkelijk kunnen veranderen en dat niks ver vtv gepland is. De route andersom lijkt me wel lastig omdat we visa (Rusland, Mongolie en China) en treintickets dan onderweg moeten regelen. Ook zitten we nu overal goed qua klimaat.

Welke dingen mogen we niet missen in Thailand? We zijn nu van plan alleen naar het noorden te gaan. Of kunnen we ook beter naar het Zuiden gaan?

Jullie ook veel plezier alvast met de voorbereidingen!

Gaaf dat je een jaar op reis gaat. Leuk dat je veel met de trein doet.

Naar mijn smaak is het veel te snel en teveel in korte tijd. Dan spendeer je in verhouding veel meer tijd in bussen en vliegtuigen, en minder tijd ‘buiten’. Mijn richtlijn is minstens een maand per land voor landen van ‘gemiddeld’ formaat zoals Laos, Vietnam, Peru. En nog meer tijd (2 maanden of meer) voor erg grote landen zoals Australië, Brazilië, China, India.

Snel reizen is ook veel duurder. Ik denk dat 15.000 heeeeeel optimistisch is, je zult dan in de dure landen alleen maar kunnen kamperen (camper huren wordt lastig denk ik) en couchsurfen en zelf koken. Moet je voor dat geld ook nog je vliegtickets kopen??

Australië is erg duur:
*"At the low-cost end of travel, if you camp or stay in hostels, cook your own meals, restrain your urge for entertainment and move around by public transport, you could probably eke out an existence on $70 to $80 per day; for a budget that realistically enables you to have a good time, aim for $100 per day.
*Read more: http://www.lonelyplanet.com/australia/practical-information/money-costs#ixzz2Lx2r0JND "

In Zuidoost Azië heb je al ongeveer 1000 euro p/p per maand nodig als je rustig reist; jullie reizen snel dus je hebt meer geld nodig. En al die andere landen (inderdaad ook Zuid-Amerika) zijn duurder dan Azië. Alleen Bolivia is misschien even duur. Brazilië is twee keer zo duur, ook bussen zijn daar duur.

Vliegen over de grens binnen Zuid-Amerika is duur, dus probeer de landsgrenzen per bus over te gaan. Vergis je niet in de reistijden en afstanden. Zoek bijvoorbeeld eens in een Lonely Planet op hoeveel bus-uren het is van plaats naar plaats. Door de bergen kost het veel tijd. Om-de-dag 7 uren of langer in een bus zitten is in mijn ogen de hel. In Brazilië zijn ritten van 20 uren heel normaal.

Madrid lijkt mij ook nogal een omweg, maar jullie zullen dat wel uitgezocht hebben.

Voordeel van de volgorde: afwisseling tussen groot cultuurverschil > minder cultuurverschil (Aus + NZ) > meer cultuurverschil.
Nadeel van de volgorde: je begint met het meest relaxte en goedkoopste continent, waar het eten het lekkerst is, waar het veilig is, het weer goed… en daarna ga je naar duurdere en/of moeilijkere landen met minder lekker eten.

Verder zou ik je aanraden om Spaans te leren. Daar heb je nog je hele leven wat aan.

Succes met alle plannen!

1 like

Bedankt voor je reactie,

Waarschijnlijk is de planning idd wat aan de strakke kant. Voor de grotere landen als China en Brazilie hebben we ook maar kort de tijd genomen. Al zijn we ook niet van plan het hele land te bezoeken ;-). In Zuid Amerika willen we het traject Peru naar Rio de Janeiro overland afleggen, waardoor we ook maar een stukje van het zuiden van brazilie zien (vandaar de 3 weken). Al zijn deze busreizen idd nog erg lang. Heb zelf rondgereist in Mexico, Belize, Indonesie en Maleisie waarbij soms ook wat lange reizendagen waren. Maar het moet idd niet te veel worden. We zullen onderweg kijken welk tempo ons bevalt en dan kunnen we dan nog altijd keuzes maken.

Gelukkig zijn de vliegtickets en transmogolie express niet meegeteld met het budget. Hebben waarschijnlijk nog wel een extra buffer van 5000 euro als we flink doorsparen ;-). En als we Australie wat inkorten scheelt dat ook weer.

Nogmaals bedankt voor je tips!

Hi Petrus, wat een mooie planning! Ik ben een soortgelijke reis aan het plannen nu, allemaal iets ingewikkelder, omdat mijn zusje een tijdje meereist, en ik een aantal delen al heb gezien en niks dubbel wil zien. Word op het moment nog heel erg duizelig van alle verschillende tickets en alles, maar zie dat jij hebt gezegd dat enkeltjes uiteindelijk goedkoper waren. Hoe heb je dat uitgezocht en waar heb je uiteindelijk geboekt? Ik wil ongeveer dezelfde route gaan doen namelijk, alleen dan andersom :slight_smile: