Wereldreis

Dag iedereen

Mijn vriendin en ik zouden een Wereldreis willen plannen.

Hebben natuurlijk te veel landen voor de duur (1jaar)

• congo
  • tanzania
  • namibie
  • Zuid afrika
  • costa rica
  • Peru
  • Brazilie
  • Bolivia
  • Argentinie
  • chili
    Uraguay
    Paraguay
    Guadelope
    India
    China
    myanmar
    indonesie
    maleisie
    taiwan
    Australie
    nieuw zeeland
    Laos
    vietnam
    cambodja
    sri lanka
    belize
    nicaragua
    panama
    Senegal
    Gambia

Dus veel te veel landen wel te verstaan :smile:

Ik vroeg mij af hoeveel landen te doen is in 1 jaar tijd.

en ook qua veiligheid.

Iedere tip is welkom alsook eigen ervaringen van deze landen.

En als we de landen gekozen hebben kunnen we beginnen met de route uit te stippelen :wink:

alvast bedankt

Onderweg wordt je wensenlijstje waarschijnlijk nog langer, door alle andere reizigers die je ontmoet… :wink: (en die zijn allemaal op toffe plekken geweest)(of ze komen uit een interessante plaats)(of je raakt bevriend met ze en wilt ze later weer eens opzoeken).

Ik ben nu zelf een half jaar weg, en heb 3 landen bezocht (Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en Japan). Ik ben blij dat ik maar 3 landen gekozen heb, en langer op een plek te kunnen blijven. Lange reisdagen kunnen heel vermoeiend zijn, dus daarvan zou ik er in elk geval niet teveel achter elkaar plannen.

We gaan dus jaar op reis, en heb even van de verschillende landen de weken gezet hoe lang we daar zullen blijven. 20 weken azië (12 landen) veel kleintjes tussen. 13 weken afrika (9 landen) 16 weken zuid amerika (10 landen) en 8 weken oceanie (2 landen).

We willen inderdaad denk ik beetje te veel zien denk ik, maarja moet beetje voorruit gaan :slight_smile: :teeth:

Maar we willen per land de bezienswaardigheden zien die ons het meest interesseren. Als je wil, wil ik je wel eens de juiste landen met de weken zenden, dan kan je eens je gedacht zeggen en wat je zeker zou doen en zeker niet :wink:

Alvast bedanktr

Landen als Singapore en Hongkong gaan inderdaad snel, maar een land als Indonesie is groter dan Europa. Ik ben zelf gemiddeld meer dan 3 weken per land kwijt geweest, en dat is INCLUSIEF de kleine landen die het gemiddelde iets omlaag halen…

Voor Indonesië had ik 2 weken a 2.5 weken voorzien voor de bezienswaardigheden die we willen zien.

weet je wat het leuke is aan een jaar reizen? dat je de vrijheid hebt om te doen wat je wilt, af en toe eens wat langzamer te reizen, en verder komt dan alleen de hightlight van het land.

met het schema wat jullie nu hanteren ontkom je er bijna niet aan om te moeten haasten voor een volgend vliegtuig wat je moet halen. ben je alleen maar druk bezig met het vooraf regelen van je visa (wat niet in NL kan). je plakt eigenlijk heel veel korte vakanties aan elkaar, en je hebt geen lekker-lang-weg gevoel.

als jullie dat willen: prima, vooral doen. mijn keus zou het echter niet zijn.

1 like

Is het dan eens mogelijk om van deze landen jou aantal weken te vermelden dat jij zou nemen aub. ongeveer jaar de tijd. of wat zou je zeker doen en zeker niet

Thailand
Laos
Vietnam
Cambodja
sri lanka
Nepal
Bhutan
India
Myanmar
Maleisie
Taiwan
Malawi
Zambia
Tanzania
namibie
Botswana
Zuid afrika
Senegal
Gambia
Zambia
costa rica
Peru
Brazilie
Bolivia
Argentinie
Chili
Paraguay
belize
Nicaragua
panama
Australie
nieuw zeeland

Alvast bedankt :wink:

Lees eens reisverhalen van anderen om een idee van reistijden te krijgen.

Thailand: BKK en het noorden 2-3 weken. wil je het zuiden erbij, ndan zeker een maand

Laos: noorden alleen 2-3 weken. voor het hele land minstens 4 weken (langer is je visum niet geldig, ik heb echter een vlucht moeten boeken omdat ik te weinig tijd had).

Vietnam: van noord naar zuid (of andersom) minstens 3 weken. maar dan reis je behoorlijk snel

Cambodja: Siem Reap en Phnom Penh zeker een week

Nepal: ik ben in twee weken niet verder gekomen dan de Kathmandu-vallei en Bandipur. als je nog een trekking wilt maken, dan heb je al snel meer dan een maand nodig.

Bhutan: ? (meeste groepsreizen zijn ongeveer een week.)

Myanmar: alle dagen van het visum opmaken! ongeveer een maand dus.

Maleisie: voor de westkust het schiereiland 2-3 weken. ook aan de oostkust kun je een paar weken blijven, en op Borneo ook.

Zuid afrika: ik was er ongeveer 4 weken, en ik heb echt keuzes moeten maken. ik heb de omgeving van kaapstad gezien en het oosten, de rest wil ik een andere keer bezoeken.

De andere landen die je wilt zien heb ik niet bezocht. Ik reis niet zo snel, dus daar ben ik nog altijd niet aan toegekomen…

Alvast bedankt :wink:

Ik ben de planning wat aan het aanpassen dat er niet zoveel landen zijn, dat we meer op ons gemak kunnen reizen. Als die aangepast is zal ik deze hier wel nog even zetten om te informeren.

Alvast bedankt voor de info

Ik reageer alleen even over de landen waar ik geweest ben of veel mensen ken die er geweest zijn.

Jullie eerste opsomming is inderdaad véél teveel landen! Ik citeer een andere reiziger: “je zult dan een expert worden in het interieur van bussen, treinen, vliegtuigen en luchthavens en stations”.
Kortom in verhouding breng je enorm veel uren door met onderweg zijn, ten opzichte van op mooie plekken zijn en die echt beleven. Een beetje zoals de cliché Japanners door Europa sjezen, klik-klik-klik, en thuis op hun foto’s gaan kijken waar ze nou eigenlijk geweest zijn. Het kan een keuze zijn… een dure en jachtige keuze, en ik zelf zou het als een straf beleven en niet eens willen doen als ik geld toe kreeg!!

Vergis je ook niet in de reistijden in ontwikkelingslanden. Slechte wegen en bergen met slingerwegen zorgen voor uuuurenlange busritten. In bv Peru of Laos is 9 uur of 12 uren heel normaal, in Brazilië is zelfs 20 uren helemaal niet raar. In Malawi is een vertraging van 4 uren (bovenop een rit van bv 7 uren) ook niet raar.

Okee, mijn aantal weken wat ik vind dat een land minstens waard is, als je echt dat land wilt bezoeken en leren kennen (waarbij voor elk land natuurlijk geldt dat je het zelfs met 10 jaar per land nog steeds niet goed kent, behalve dan Singapore):

Thailand
3-4 weken

Laos
Wat Jenny al zei: alleen al voor noord Laos zeker 2-3 weken (bussen zijn traag!), als je ook naar het zuiden wilt 3-4 weken.

India
5-8 weken

Maleisie
3 weken

Malawi
3-4 weken
Zambia
3-4 weken

Tanzania
3-4 weken

namibie
2 weken

Zuid afrika
4 weken

costa rica
2 weken
(Nicaragua is half zo duur en zeker zo interessant… Met meer dan 70 vulkanen)

Peru
4 weken

Brazilie
6 weken als je je beperkt tot een bepaald deel, 8-10 weken als je in alle uitgoeken wat wilt zien. Het is gigantisch groot. Let op dat het ook vrij prijzig is.

Bolivia
4 weken

Argentinie
4 weken, prijzig

Chili
3 weken, prijzig

Nicaragua
3-4 weken

Australie
6-8 weken, velen doen 6 tot 12 maanden

nieuw zeeland
3-4 weken

Niet alles hoeft toch in deze reis? Of zijn jullie van plan om na dat jaar te sterven? :wink:
Bewaar wat dingen voor later!

Ik heb in mijn reis van een jaar ‘maar’ 5 landen gezien en daar totaal geen spijt van. Less is more. Je beleeft een land en cultuur veel intenser en dieper.
Op reizen daarna heb ik nog veel meer landen kunnen zien, maar ook dan hou ik het meestal bij focus op 1 land per maand.

Als je supersnel reist ga je alles door elkaar halen, heb je amper tijd om te genieten, ben je de hele tijd bezig met visa regelen, zit je veel uren in bussen, ben je continu je tas aan het inpakken en aan het uitchecken vij hotels, ben je meer geld per week kwijt, kom je in de knel als er een keer ergens een staking of wegblokkade of modderlawine is, of 1 van jullie ziek wordt.
Alleen heb je dan wel een langer vinklijstje, maar wat heb je daar nou feitelijk aan? Na 20 tempels gaat de volgende tempel nog vervelen ook.

Dus mijn advies zou zijn, hou ruimte om regelmatig eens lekker 3-5 nachten op 1 plek te blijven, naar de markt te gaan, op een pleintje te zitten en met mensen te kletsen, uit te slapen, uit te gaan, wandelingen te maken.

Succes!

1 like

Lees ook eens deze thread. Hij gaat over Europa, maar geldt net zo goed voor de andere continenten.
(‘Itinerary’ = route / planning)

En vergeet ook niet dat veel highlights in de landen die jullie noemen, niet pal naast het vliegveld liggen. Vaak moet je daarvoor vanuit een stad eerst nog een halve of hele dag reizen. (Bv. voordat je bij de rand van Serengeti aankomt is het een dag reizen vanuit Arusha in Tanzania; Kuang Si watervallen zijn 2 uur met de bus buiten Luang Prabang in Laos, Machu Picchu is 5 uur met de trein vanuit Cuzco, voor de Salar de Uyuni in Bolivia moet je minstens 3-4 dagen uittrekken vanuit Uyuni; om vanuit Salvador in Brazilië bij het Chapada Diamantina national park en leuke stadje Lençóis te komen, moet je eerst 7 uren met de bus, en ga zo maar door).

En je moet ook weer terug reizen, of weer een dag reizen naar de volgende stad waar vanuit je naar andere steden of landen kunt. Dus ook al zou je per land maar 3 highlights willen zien, kan dat rustig 6 reisdagen kosten nog los van de tijd die je wilt hebben om dat highlight te bezichtigen.

Natuurlijk kun je die bus- en treinreizen ook ervaren als onderdeel van wat je meemaakt en beleeft, je ziet wat de mensen allemaal meenemen (levende kippen enzo), en je hebt vaak mooi uitzicht. Maar voor mij persoonlijk zijn drie lange verplaatsingen (meer dan 6-7 uren) per week wel zo’n beetje de max. Anders is het echt niet relaxed meer.

Nou goed, dit alles om hopelijk tot jullie door te dringen met: less is more.