Ik reageer alleen even over de landen waar ik geweest ben of veel mensen ken die er geweest zijn.
Jullie eerste opsomming is inderdaad véél teveel landen! Ik citeer een andere reiziger: “je zult dan een expert worden in het interieur van bussen, treinen, vliegtuigen en luchthavens en stations”.
Kortom in verhouding breng je enorm veel uren door met onderweg zijn, ten opzichte van op mooie plekken zijn en die echt beleven. Een beetje zoals de cliché Japanners door Europa sjezen, klik-klik-klik, en thuis op hun foto’s gaan kijken waar ze nou eigenlijk geweest zijn. Het kan een keuze zijn… een dure en jachtige keuze, en ik zelf zou het als een straf beleven en niet eens willen doen als ik geld toe kreeg!!
Vergis je ook niet in de reistijden in ontwikkelingslanden. Slechte wegen en bergen met slingerwegen zorgen voor uuuurenlange busritten. In bv Peru of Laos is 9 uur of 12 uren heel normaal, in Brazilië is zelfs 20 uren helemaal niet raar. In Malawi is een vertraging van 4 uren (bovenop een rit van bv 7 uren) ook niet raar.
Okee, mijn aantal weken wat ik vind dat een land minstens waard is, als je echt dat land wilt bezoeken en leren kennen (waarbij voor elk land natuurlijk geldt dat je het zelfs met 10 jaar per land nog steeds niet goed kent, behalve dan Singapore):
Thailand
3-4 weken
Laos
Wat Jenny al zei: alleen al voor noord Laos zeker 2-3 weken (bussen zijn traag!), als je ook naar het zuiden wilt 3-4 weken.
India
5-8 weken
Maleisie
3 weken
Malawi
3-4 weken
Zambia
3-4 weken
Tanzania
3-4 weken
namibie
2 weken
Zuid afrika
4 weken
costa rica
2 weken
(Nicaragua is half zo duur en zeker zo interessant… Met meer dan 70 vulkanen)
Peru
4 weken
Brazilie
6 weken als je je beperkt tot een bepaald deel, 8-10 weken als je in alle uitgoeken wat wilt zien. Het is gigantisch groot. Let op dat het ook vrij prijzig is.
Bolivia
4 weken
Argentinie
4 weken, prijzig
Chili
3 weken, prijzig
Nicaragua
3-4 weken
Australie
6-8 weken, velen doen 6 tot 12 maanden
nieuw zeeland
3-4 weken
Niet alles hoeft toch in deze reis? Of zijn jullie van plan om na dat jaar te sterven? 
Bewaar wat dingen voor later!
Ik heb in mijn reis van een jaar ‘maar’ 5 landen gezien en daar totaal geen spijt van. Less is more. Je beleeft een land en cultuur veel intenser en dieper.
Op reizen daarna heb ik nog veel meer landen kunnen zien, maar ook dan hou ik het meestal bij focus op 1 land per maand.
Als je supersnel reist ga je alles door elkaar halen, heb je amper tijd om te genieten, ben je de hele tijd bezig met visa regelen, zit je veel uren in bussen, ben je continu je tas aan het inpakken en aan het uitchecken vij hotels, ben je meer geld per week kwijt, kom je in de knel als er een keer ergens een staking of wegblokkade of modderlawine is, of 1 van jullie ziek wordt.
Alleen heb je dan wel een langer vinklijstje, maar wat heb je daar nou feitelijk aan? Na 20 tempels gaat de volgende tempel nog vervelen ook.
Dus mijn advies zou zijn, hou ruimte om regelmatig eens lekker 3-5 nachten op 1 plek te blijven, naar de markt te gaan, op een pleintje te zitten en met mensen te kletsen, uit te slapen, uit te gaan, wandelingen te maken.
Succes!