Wereldreis 2-3 jaar, Feedback gezocht:)

Hoi

Ik ben Froek, 22 jaar, en ik wil graag een wereldreis maken vanaf Januari 2016 tot December 2017.
In deze 2 jaren wil ik zo’n beetje alles van de wereld zien. Religies, culturen, natuur, bijzondere plaatsen, ‘‘must see’’ plekken als de Machu Picchu. Ook wil ik activiteiten ondernemen als duiken en bungeejumpen, de mooiste dieren zien in Afrika (big five), andere bijzondere plaatsen, mooiste stranden, mooiste en leukste steden, landen/steden waar je kan feesten. Álles dus:)

Een goede combinatie van dit alles( relaxen, feesten, dingen zien, dingen ontdekken, (plaatselijke) mensen ontmoeten) zou tof zijn:)

Op grond van mijn mensen en na dit forum helemaal te hebben uitgepluist ( en andere fora) ben ik tot de volgende landen gekomen.
Achter elk land heb ik een aantal dagen gezet wat ik denk dat je er voor nodig hebt om ultiem te genieten.

Ik hoop dat jullie feedback hebben(het liefst qua land) hoelang je er per land voor moet uittrekken qua dagen en welke landen ik weg moet doen of welke landen erbij moeten.

PS: Ik weet dat VS 3 maanden max is, Visum gebeuren etc, maar ik bedoel gewoon wat er voor nodig zou zijn qua dagen om alles te zien:)

Wereldreis

Afrika;
Jordanie 5 dagen
Israel 10 dagen
Egypte 20 dagen
ZAfrika 20 dagen
Zambia 10 dagen
Tanzania 25 dagen
Kenia 25 dagen
Madagaskar 15 dagen

Antarctica 20 dagen

Oceanië;
Australie 120 dagen
Nieuw Zeeland 30 dagen
Atua(West-Samoa)15 dagen
Bora Bora 15 dagen

Azië;
China 45 dagen
Vietnam 25 dagen
Cambodja 10 dagen
Thailand 30 dagen
India 20 dagen
Nepal 10 dagen
Java-eiland 20 dagen
Tibet 10 dagen
Japan 10 dagen
Zuid-Korea 10 dagen
Noord-Korea 10 dagen
Sri Lanka 10 dagen

Z-Amerika;
Brazilie 70 dagen
Argentinie 40 dagen
Chili 20 dagen
Bolivia 20 dagen
Peru 20 dagen
Equador 20 dagen
Hawai 20 dagen

Midden-Amerika;
Mexico 30 dagen
Jamaica 10 dagen
Cuba 10 dagen
Panama 15 dagen
Costa Rica 20 dagen
Nicaragua 25 dagen

Noord-Amerika
VS 180 dagen
Canada 55 dagen

Greetz Froek

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar je budget???

Een groot aantal landen wat je wilt bezoeken grenst niet aan elkaar. Dat betekent veel vliegen, wat redelijk duur is. Waarom bijvoorbeeld voor zo’n korte tijd naar Jordanië?

Daarnaast heb je een aantal hele dure bestemmingen als Tibet en Antarctica op je lijstje staan. Dat kost zonder tickets die kant op al snel 5000 euro.

Los van het geld: ik vind juist de vrijheid van reizen erg fijn. Als je teveel plant ben je niet meer flexibel.

Hoi

Thanks voor de feedback.

1. Budget 50,000 euro voor 20 tot 30 maanden.
  2. Ik wil nog een aantal landen schrappen maar kan geen keus maken.
  3. Qua grenzen kijk ik later naar, ik wil eerst weten welke landen de wereldreizigers op dit forum aanraden en hoelang ze per land rekenen om alles te Bezichtigen inclusief relaxen etc.
  4. Zijn er nog toevoegingen qua landen die jullie aanraden ipv andere die hier tussen staan.

Greetz Froek

De vraag die ik mis hierboven: hoeveel wil je vliegen?

Het lijkt alsof je nu allemaal losse vakanties aan elkaar plakt, terwijl het leuke van een lange reis juist is dat je van dag tot dag kan beslissen. En zodra je dat beseft, merk je ook dat de vraag hoe lang je precies nodig hebt van land tot land ineens minder relevant is.

Er mag ook wat over blijven voor een volgende reis :wink:

Hoi
Ik dacht als ik nou eerst per land weet hoelang je er voor nodig hebt landen te bezichtingen kan ik beslissingen nemen

Ik heb niet alle landen bezocht die je wilt zien, toen ik een jaar op reis was ben ik niet verder gekomen dan Azie en een klein deeltje van Europa. Zie mijn website als je wilt weten hoe lang ik in ieder land was.

Tip voor nieuw zeeland (beide eilanden dan) minimaal 6 weken. Ik zou die zeker niet schrappen ;). Top tijd gehad!

Via Wereldwijzer app

Ik zou de halve wereld uit het programma gooien (het hele Amerikaanse continent bv). Het is geen wedstrijd ten slotte. En je bent nog jong, er volgt nog een heel leven van reizen. Ik ben 14 maanden weg geweest, alleen naar Azie, en heb zelfs toen landen als Laos, Vietnam, Cambodja, Tibet niet bezocht wegens tijdsgebrek. Alleen in India kun je al een half jaar reizen zonder je te vervelen en zonder in herhalingen te vallen…

Hoi,

Denkt iemand dat deze aangepaste wereldreis haalbaar is in 2 jaar. Ik wil in ieder land alle ‘‘must sees en dos’’ meepakken en genieten.
Zo niet, in welk land zou ik langer moeten blijven om de must sees en dos mee te pakken.

Europa:
Amsterdam-Kopenhagen-Stockholm-Helsinki-St Petersburg-Moskou-Trans-Mongolië Express van Moskou naar Peking. 35 dagen
Noord-Korea 7 dagen
Japan 7 dagen
China 35 dagen
Vietnam 21 dagen
Cambodja 7 dagen
Thailand 35 dagen
Indonesie 35 dagen
Australie 84 dagen
Nieuw Zeeland 28 dagen
West Samoa 14 dagen
Bora Bora 7 dagen
Zuid-Afrika 21 dagen
Zimbabwe 4 dagen
Zambia 3 dagen
Tanzania 21 dagen
Kenia 14 dagen
Madagaskar 7 dagen
Brazilië 35 dagen
Argentinie 28 dagen
Antarctica 21 dagen
Chili 21 dagen
Bolivia 14 dagen
Peru 14 dagen
Brazilie ( Amazone) 7 dagen
Equador 14 dagen
Hawai 7 dagen
Mexico 21 dagen
Jamaica 7 dagen
Cuba 7 dagen
VS 84 dagen
Canada 35 dagen

GR Froek

Je moet eerst voor jezelf bepalen wat voor jou de must sees zijn. Dat verschilt van persoon tot persoon.

Je wilt bijvoorbeeld 35 dagen in Indonesië blijven. Prima als je je wilt beperken tot Java en Bali. Maar het land is groter dan Europa, ik kan zonder veel moeite een lijstje met must sees maken waar je een half jaar mee bezig bent.

Nogmaals, je hoeft niet nu alles al te plannen! Vertrek gewoon en plan maximaal 2-3 maanden vooruit. Plan niet van dag tot dag (het is geen werk) en houd ruimte over voor spontane ontmoetingen en routewijzigingen.

Wat betreft Kenia zou ik zeggen dat veel mensen hier voor een vakantie van 2 weken komen. Ze liggen aan het strand, gaan een keer stappen, doen misschien 2-3 dagen safari, misschien nog een dagje Mombasa en een dagje Wasini Island en dan is de vakantie alweer voorbij. Wil je meer zien dan alleen het strand en de standaard tripjes hier, wil je ook meer het binnenland intrekken bijv. (op het Kenia forum kan je genoeg aanraders vinden voor de Great Rift Vally, Nairobi, Ruiru enz) of kennismaken met het echte lokale leven (daarvoor kan je ook zeker contact met mij opnemen, want woon hier al een tijdje) dan zou ik zeggen kom zeker die 25 dagen die je eerst van plan was, misschien zelfs wel een maand. Tanzania zou ik juist weer veel korter doen. Maar dat komt voornamelijk doordat ik Tanzanianen echt helemaal niets vind… Wilde er ook wat gaan rondreizen toen ik al in Kenia woonde, maar merkte dat Tanzanianen veel geslotener en minder vriendelijk en gastvrij zijn dan Kenianen. Wist niet hoe snel ik weer terug naar Kenia moest komen :wink:
Hoor het vaker van mensen die zowel in Kenia als Tanzania zijn geweest.

In ieder geval ben je van harte welkom om voor Kenia-advies of hulp bij boekingen enz contact met me op te nemen!

Succes met je plannen!

Groetjes Marriette

Via Wereldwijzer app

Thanks!

@Jenny, Ik wil idd alleen naar Java eiland ( bali komodo en jakarta) dus vandaar die 35 dagen
@Mariette, Ik denk dat ik dan Kenia 4 weken doe en Tanzanie 1 week (voor de safari’s)

Ehhhh, Komodo en Bali is niet hetzelfde als Java. De meeste mensen bezoeken Komodo als bootrip vanuit Lombok. Dat is een trip van 6 dagen. Daarbij heb je 2 dagen nodig om vanuit Bali van en naar Lombok te reizen. Zit je in totaal op 8 dagen.

Tenzij je gaat vliegen. Dan kan het uiteraard in 3 dagen.

Jakarta zou ik trouwens over slaan. Dat is toch wel het minst aantrekkelijke stukje Indonesie wat er is. Daarnaast zou ik zo plannen dat je binnen de 30 dagen blijft, omdat je dan een visum on arrival krijgt. (Uiteraard is het mogelijk om langer te blijven en een visum van 60 dagen aan te vragen, maar daar zou ik voor die paar dagen geen tijd en geld in willen steken.)

Naar mijn mening een betere verdeling van je tijd!
Mocht je tegen die tijd safari‘s willen uitzoeken/boeken, accommodaties, lokale tripjes, neem dan zeker contact op! Ik heb zo hier en daar mn contacten :wink:

Via Wereldwijzer app

Wauw, wat fantastisch!

Ik zie dat je India geschrapt hebt uit je lijstje? Als je een intense cultuur wilt beleven is het zeer interessant, maar het is niet een land dat voor iedereen geschikt is… En al zeker niet voor 2 weken!! Ik heb veel mensen ontmoet die het land daardoor niet konden waarderen. In India moet je echt wennen, ook al ben je al even op reis!

Plan inderdaad niet teveel vooruit… Daar is niks aan en je houdt je er waarschijnlijk ook niet aan :wink: Maak een inschatting van waar je ongeveer heen wilt de komende 2 maanden, en ga gewoon. Je hebt zoooooveel tijd…

Hoi Froek!

Waaw! Een reis van 2 jaar! Dat wordt beslist de tijd van je leven! :slight_smile:

Ik heb zelf de voorbije drie jaar in Peru gewoond en het is een prachtig land met veel bezienswaardigheden, alle soorten klimaten en boordevol cultuur! Als je aan Peru denkt, denk je natuurlijk onmiddellijk aan Machu Picchu, een must om te bezoeken! Machu Picchu bezoek je vanuit Cusco, je kan trekkings doen of het met de trein bezoeken. Cusco is ook een supermooie en gezellige stad met veel Inca-ruines om te bezichtigen (sommige erg mooi) die ook wel de moeite waard zijn als je van cultuur houdt. Verder is Cusco ook een dikke uitgaansstad, van maandag tot zondag kan je op de hoofdplaats, de “Plaza de Armas”, heel goedkoop feesten. De “place to be” voor vele toeristen, maar ook vind je er veel locals!
Naast Machu Picchu kan je ook in Puno het Titicacameer bezoeken, het hoogste meer ter wereld. En de Colca Canyon in Arequipa (2 keer zo groot als de Gran Canyon in de VS)! Verder heeft Peru ook een prachtige amazone (ik raad dan vooral Puerto Maldonado aan!) en talrijke tropische stranden, zo is Peru toch wel mijn favoriete land :slight_smile: Het heeft alles: bergen, oerwoud en kust!

Ik denk dat 20 dagen wel te doen is, als je aan een redelijk tempo doorreist enkel het voornaamste doet. Het reizen gaat er heeel gemakkelijk en is heel goedkoop als je het zelf doet (in tegenstelling tot georganiseerde reizen). Maar als je een maand zou nemen heb je wel meer tijd om ook wat te relaxen tussendoor.

Nog enkele aanraders verder in Peru:

• Huacachina, een oase midden in de woenstijnen in Ica waar je kan sandboarden en buggyriden
  • Paracas en zijn Islas Ballestas: eilanden met pinguins, zeehonden etc. Heel goedkoop en erg mooi! Tegen Ica.
  • Mancora: Tropisch dorpje in het noorden van Peru met heerlijke vismaaltijden en zalige stranden!

Heeeel veel plezier!!

Het is hierboven al gezegd… Maar je plant echt te veel (in mijn optiek). Het is goed om een globaal idee te hebben van dingen die je wilt doen en zien maar 2 jaar zo gestructureerd een plan afwerken… Nee, dat zou ik niet doen. Na 3 maanden indrukwekkende tempels, grote moskeen en andere indrukwekkende dingen te zien ga merken dat het allemaal niet meer zo speciaal is (voor mij was dat al veel sneller dan 3 maanden). Dus relax, je hebt tijd en geld zat, dus houd die tijd. Het mooie van reizen is juist dat je ergens langer kan blijven dan gepland. Misschien wel maanden langer. Dat je je hele planning overhoop kan gooien. Niet omdat er een mooie tempel dichtbij is, maar gewoon omdat de vibe en de mensen van de plaats je aanspreekt. Dit kan je niet inplannen

Oh, ik vind grote steden zelf ook altijd cool (voor niet te lang dan). Singapore, Dubai en ook het land Brunei zijn leuke korte stops.

Wauw wat een tijd om te reizen zeg!
En wat een ambitieuze plannen haha.

Mijn advies: trek ongeveer een maand per land uit. Dat klinkt misschien heel lang, maar je hebt echt geen zin om 2 jaar lang 3 a 4 hele dagen per week in een gammele bus te moeten zitten om maar door te kunnen reizen. Je hebt echt tijd nodig om af en toe bij te trekken en misschien zit je maandelijks aan de wc gekluisterd vanwege reizigersdiarree. De ‘must sees’ van alle zijn vast absoluut de moeite waard (staan ook vaak niet voor niks op de lijst van Unesco), maar de onverwachte momenten blijven toch vaak het meeste bij.
Kies per continent een aantal landen die je perse wil zien (stuk of 3, 4) en verdiep je daar een beetje in. Misschien wordt je daar zo enthousiast van dat de rest vanzelf wat minder prioriteit krijgt.

Ik ga zelf in september een jaar op reis en weet dat het lastig is om je bucketlist in te korten :slight_smile:
Maar ik denk dat het uiteindelijk veel leuker is om een land echt een beetje te kunnen ervaren dan om vooral een lijstje af te kunnen vinken.

Veel plezier nog met de voorbereidingen!

Via Wereldwijzer app

Hey,
Wat een grote plannen, leuk maar je wil wel veel.
Ik zou een aantal gebieden kiezen en langer bezoeken omdat je ook af en toe gewoon rustig wil genieten en niet alleen maar onderweg wil zijn. Soms moeten ook de nieuwe indrukken op je inwerken, vergeet dat niet. Reizen kost veel energie maar is het zeker waard!
Australië in 84 dagen kan op zich wel, maar denk wel goed na over de seizoenen en je vliegroutes.
Nieuw Zeeland moet langer, het is veel te mooi om zo snel door heen te gaan (mijn idee tenminste).
Besef je goed dat in Afrika reizen vaak langzamer gaat (tenzij je de hele tijd op en neer vliegt maar dan zie je zo weinig en maak je niets mee) omdat de wegen bijvoorbeeld niet zo goed zijn. Ook in bergachtige gebieden (zoals in Zuid Amerika) gaat reizen langzaam door de hoogte, wegen etc.
Misschien vliegen naar Sint-Petersburg of Moskou om daar wat dagen te sparen, immers steden als Stockholm liggen niet zo ver weg en kan je altijd nog eens bezoeken…
Veel plezier met plannen, ideeën opdoen, sparen, spullen inslaan etc.