Wereldreizen, hoe moet dat?

Hallo allemaal,

Nadat ik een aantal weken geleden klaar was met mijn examen, en ik nog steeds niet wist wat ik nu wilde studeren, zijn de ideeën van een wereldreis in mijn hoofd gekomen. Samen met een goede vriend, die ook nog niet weet wat hij wil, zijn we nu dus plannen aan het maken.
We zijn alleen beide op het gebied van reizen, en vooral verre reizen, echte leken. Ik wilde hier dus om wat tips en adviezen vragen.

Hier zijn de plannen (beter gezegd: ideeën) die we tot nu toe hebben:

  • We willen in ieder geval naar de VS om een vriend van ons beide te bezoeken in Denver. Als we dan toch in Amerika zijn willen we wel wat meer van het land zien (Miama lijkt ons leuk, maar ook bijvoorbeeld Dallas en de Rocky Mountains). Hebben jullie tips en adviezen van hoe, waar en wanneer?
  • Ik heb familie en Auckland, waar we hoogst waarschijnlijk mogen overnachten. Nieuw-Zeeland komt dus ook op het programma.
  • Over de rest hebben we hebben we nog onze twijfels. Azie trekt ons wel, Vietnam en India bijvoorbeeld, maar ook Australië en Zuid-Amerika interesseren ons.

Dit alles moet dan het komende jaar gaan gebeuren (we denken aan Januari of Februari vertrekken) en we willen er zo’n 3 maanden voor uittrekken.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Ik begrijp dat het allemaal nog een beetje vaag is, maar we weten zelf ook nog niet echt wat we precies willen. Er is ook zo veel te zien! Helaas groeit het geld ons niet op de rug…
Ik zou eerst graag wat algemene info en adviezen willen, dan plaats ik later nog wat verdere gevormde plannen en ideeën.

Bedankt alvast!

Jos en Joppe

Toffe plannen! Lastig hè, die keuze voor landen? Ik denk dat je nog flink wat keuzes moet maken, aangezien je in drie maanden echt niet de hele wereld kunt zien. Je kunt gemakkelijk al drie maanden verdwalen in Noord-Amerika.

Ook is het natuurlijk afhankelijk van jullie budget. Amerika en Nieuw-Zeeland zijn relatief duur, vooral in vergelijking met Aziatische landen zoals India. Ook het afleggen van grote afstanden maakt het duur. De reis zou goedkoper zijn, als jullie bijvoorbeeld vanuit Amerika doorreizen naar Zuid-Amerika en Nieuw-Zeeland dus nu niet bezoeken. Maar goed, dat kan ik wel makkelijk zeggen, maar ik weet natuurlijk niet hoe graag je jouw familie daar wil opzoeken ;-).

Verder raad ik je aan gewoon lekker rond te struinen op fora, blogs, etc. Ik kan je ook het boek “First-time around the world” van de Rough Guide aanraden. Hier staat echt onwijs veel informatie in.

Voor 3 maanden incl. vs zou ik aan die kant van de wereld blijven, behalve als je een geldboompje hebt dat lekker bloeit en heel veel wil zien in weinig tijd. Dat je in Auckland gratis kan overnachten is leuk maar het ticket er naartoe gaat je heel veel meer kosten dan dat je bespaard aan hostels. En het is een leuke stad maar als je er toch bent wil je vast veel meer van dat mooie land zien dus kost bij elkaar klauwen met geld. Maar weet ook niet hoe graag je je familie wil opzoeken.

En wat denk je van centraal amerika? van de VS naar Mexico en door naar Guatemala bijvoorbeeld. en als je snel reist heb je misschien nog tijd voor Cuba of duiken in Honduras.Of… tja, duizend en een ideeën… keuzes keuzes keuzes in het leven! Probeer in ieder geval niet teveel in je maanden te proppen, relaxed reizen is erg fijn en als het goed is heb je nog heel veel tijd om de rest van de wereld te zien!

groetjes Martine

Dank voor de reacties!

Dat we nog flink wat keuzes moeten maken begin ik me nu ook te beseffen. En Nieuw-Zeeland is bij nader inzien inderdaad toch niet zo verstandig. Als je aan reizen en mooie landen denkt denk je al snel ook aan Nieuw-Zeeland, en als je daar dan nog familie hebt zitten waar je kunt overnachten dan is dat hele mooie kans, zo dachten wij. Maar voor de relatief korte tijd die we er dan zouden doorbrengen, is het die dure vliegtickets toch niet waard denk ik…

Ons grootste probleem (of mijn grootste probleem) is simpelweg geld. Ik zou heel graag langer dan 3 maanden op reis gaan, en een stuk meer van de wereld zien, maar ik ben bang dat ons budget dat niet toelaat. We willen dus zo goedkoop mogelijk reizen, goedkoop eten, en zo goedkoop mogelijk overnachten. Hebben jullie hier nog tips voor?

We dachten door Amerika te gaan reizen met Amtrak. Hoe groot ons budget precies is weten we zelf ook nog niet. Dat zal in de komende maanden bij elkaar gesprokkeld moeten worden, maar 5000-6000 euro is waarschijnlijk wel haalbaar. Voor Amerika zouden we dan ongeveer een maand willen uittrekken. We hoeven dan niet heel Amerika te zien, maar bijvoorbeeld Miami-Jacksonville-Washington-Chicago-Denver. Treintickets zouden totaal dan rond de de 350 dollar kosten bij amtrak. Een vliegticket naar Miami is via Airberlin ook wel voor 350 euro te krijgen.
Wat zou het verblijf in Amerika verder kosten? Als we dit weten kunnen we verder gaan kijken naar wat de mogelijkheden zijn!
We blijven lekker verder fantaseren en het internet afstruinen en de bibliotheek zal ik ook eens in duiken om wat handige boeken om te zoeken.

Gaaf dat de plannen meer vorm krijgen :-). Je zou er ook nog over kunnen denken om onderweg te gaan werken om zo de reis wat te kunnen verlengen. Reken je niet rijk hiermee, maar wie weet :slight_smile:

Hoi hoi, misschien een idee om 3 maanden in azie te reizen ( als je eerste verre reis), om twee redenen: het is heel goedkoop en zeer makkelijk reisbaar voor toeristen

veel plezier je voorpret,

groetjes

Een paar idee-en om je reis langer dan 3 maanden te laten duren of 2 x een periode weg te gaan:
http://www.activityinternational.nl/Verenigde_Staten/Summercamp_USA.aspx kan via verschillende organisaties, dit is maar een voorbeeld.

Canada lijkt me ook goed te doen Home - De Internationale Emigratiebeurs

Om langer in Nieuw Zeeland te kunnen blijven… Work in New Zealand | Immigration New Zealand

Iets dichter bij huis, waarschijnlijk kun je na de zomer solliciteren www.olympischespelenlonden.nl

En een overzicht van allerlei opties, denk ook bijv aan de antillen Horeca, Hotel, Hostel en werk en baan op een duikschool of entertainment

En zoals hierboven aangegeven, plak er evt een reis door Midden-Amerika aan vast. Mexico, Guatemala, Nicaragua, Panama zijn de iets goedkopere landen.

Succes!

Wat leuke plannen zeg! Ik kan je denk ik wel aanraden om het backpack concept te doen. Ergens naartoe gaan, beetje werken, en met dat geld verder reizen naar de volgende bestemming. Zeker in Australië is dit het beste. Maar 3 maanden is dan wel heel kort. Misschien kun je dan beter een onderscheid maken tussen de landen. Reis eerst bijvoorbeeld 3 maanden door de VS kom terug, ga wat werken, ga dan weer voor een tijdje naar een ander land, etc.

Maar als je naar Australië gaat zou ik er zeker langer vooruit trekken, je moet namelijk een Working Holiday Visum hebben anders mag je niet werken daar. Deze is 12 maanden geldig MAAR je kunt deze ook maar 1 keer in je hele leven krijgen!! Tenzij je 6 maanden op een boerderij of fruitplukkerij hebt gewerkt, dan kom je in aanmerking voor een 2de.( ik weet niet de precieze voorwaarden, alleen dit). Maar het zou dus echt mega zonde zijn om een WHV aan te vragen voor misschien 1 maand en je zou daarna nooit meer terug kunnen om daar te gaan backpacken.

Voor Nieuw Zeeland ook…net als Australië HET land om te backpacken. Alleen hoe daar de regels zijn voor een working holiday visum weet ik niet want daar ben ik niet geweest.

Ik weet niet of het backpacken ook echt bestaat in de VS hoor, want ik ben daar nog nooit geweest, maar zo ja, zou ik dat toch eerder aanraden, dan kun je tijdens je vakantie geld verdienen en hoef je niet mega veel te sparen voor vertrek en kun je altijd extra dingen doen.

Hopelijk heb je hier wat aan :slight_smile:

Nogmaals dank voor alle reacties! Hier hebben we echt wat aan.
We zijn vorige week zaterdag naar een Joho dag geweest, dat was ook erg leerzaam. De plannen hebben zich al iets verder gevormd. Uit al jullie reacties blijkt wel dat wij iets te veel willen zien, in te weinig tijd.

Van die 3 maanden hebben dus we nu toch minimaal 4 maanden gemaakt, en we hebben keuzen moeten maken met wat we allemaal willen zien. Wat minder tussenstops en vooral de echte hoogtepunten van een land bezoeken.

Een hele strakke planning hebben we nog niet, maar we willen in Ho Chi Minh City beginnen. Vanuit daar met bus en trein Cambodja doorreizen. Dan naar Thailand. Vanuit Bangkok naar het Noorden van Thailand, en vervolgens helemaal naar het Zuiden en dan vanuit Kuala Lumpur naar Sydney vliegen. Vanuit Sydney de oostkust naar Cairns reizen (wat zou goedkoper zijn, camper huren of met bus en trein?). Dan vanuit Carins vliegen naar San Francisco, dan met Amtrak naar New York, (onderweg een aantal tussenstops waaronder Denver voor schoolvriend) en dan vanuit New York weer naar Amsterdam.

Is dit te doen in 4 maanden of is dat gekkenwerk? Hebben jullie nog andere tips? We hebben een aantal offertes aangevraagd voor een round-the-world ticket. Dan komen we op zo’n 1600 euro. Treinreis door Amerika kost zo’n 300 euro. Wat zou het reizen door Azie kosten? Heb daar echt geen idee van. En in Australië? Werken in Australië ook wel wat. Maar hoe makkelijk vind je daar een baantje? En verdien je ook genoeg dat je er echt wat aan overhoudt en met een zakcentje weer verder kunt reizen?

Alvast bedankt!

Lees eens mijn gratis reistips (zie handtekening), over waar je begint met zoiets te plannen. Er bestaan ook allerlei boekjes over. En ga eens naar www.joho.nl en naar een van de JoHo winkels voor een gesprekje.

Een oplossing voor jullie geldprobleem kan zijn om met een working holiday visum onderweg te werken, bijvoorbeeld in Australië of Nieuw-Zeeland. Dit mag tot een bepaalde leeftijd. Het is meteen ook een leuke culturele ervaring.

En/of maak gebruik van couchsurfing.org, gratis slapen bij mensen thuis.

En/of ga naar goedkopere landen, bv. in Zuidoost Azië kun je veel en veel meer doen voor hetzelfde geld.

Begin NU met sparen. Ga niet meer (zo vaak) uit bier drinken in de kroeg, maar koop bij de supermarkt biertjes en drink thuis met vrienden. Net zo met uit eten gaan, naar de film gaan etc… er zijn allemaal goedkopere manieren voor leuke avonden met vrienden, gewoon bij jou of die ander thuis.
Misschien heb je ook spullen die je kunt verkopen via Marktplaats, en abonnementen die je alvast kunt opzeggen of verlagen.

Succes!
Cécile