Hallo iedereen,
Even een inleiding. Ik ben 23 jaar oud, en zit in mijn laatste studiejaar. Ik woon samen met mijn vriendin (22), die sinds kort full-time aan het werk is. Onze wens is om, voordat ook ik de rest van mijn leven de arbeidsmarkt ga verkennen, wat van de wereld te zien.
Na dit besluit rest een gevoel van: Wat nu? H
et leek ons logisch om een termijn vast te stellen, voor het reizen. Samen hebben we het volgende besloten:
- Termijn: 3 maanden op reis.
Wanneer zouden we op reis willen?
- Rond oktober 2009.
Waarnaar toe is de eerst volgende logische stap:
-
Amerika trekt ons beide het meeste. New York en Washington hebben we al samen gedaan, in 2005. Dit vonden we prachtig, en we zouden graag meer willen zien van dit land / continent.
-
Australie en Nieuw Zeeland. Dit lijkt ons beide ook prachtig.
Gezien onze termijn, 3 maanden, leek ons een verdeling van anderhalve maand per continent realistisch.
Maar kan dit wel, budgetair gezien? Het budget hebben we vastgesteld op:
- €8000,- per persoon. (Waarom dit bedrag? We dachten 2000 per maand (max) + 2000 p.p. tickets. Daarnaast is dit overigens ook de grens, dus dit zal beperkingen met zich meebrengen. Hierbij moet worden aangetekend dat dit bedrag ook wel de nodige aankoopkosten moet dekken, denk wellicht aan vaccinaties / ruzakken etc.)
Grofweg zijn dit de enige zaken die we zeker weten. Omdat ik begrepen heb dat er ontzettend veel geregeld moet worden, wilde ik genoeg tijd nemen voor de voorbereidingen. Dit is ook de reden dat ik dit bericht post, zie dit als een eerste stap in de goede richting. Het is een droom van me (ons) om dit te gaan doen, en ik wil het goed doen.
Wat is onze volgende stap? Wat moeten we regelen? Hoe gaan we dat doen? Ik hoop dat hier wat mensen zijn die ons de juiste richting in kunnen helpen.
Hoe doen we het met het vliegen?
Waar kunnen we het beste vliegtickets kopen? Is een Round-The-World-Ticket een optie?
We zouden wellicht graag in Florida aankomen, om daar onze reis te starten om uiteindelijk in Los Angeles (of in ieder geval west-coast) het vliegtuig richting Australie te pakken. Is dit een mogelijkheid (ja, het kan wel…), maar is het realistisch? En met dit in ons achterhoofd, welke websites kan ik het beste raadplegen voor een order?
Afgezien van het vliegtuig, hoe doen we het met vervoer en slaapplek?
Zijn hier tips voor? Continent-specifiek? Hier loop ik persoonlijk geheel vast.
Hoe moeten we Amerika rondreizen? Diverse mogelijkheden spoken door onze hoofden:
1a) Auto huren en slapen in Motels / Hotels
1b) Auto huren en slapen in Motels / Tent die we meebrengen
1c) Auto kopen (eBay?) en matras erin…
2) Camper huren
3a) Openbaar vervoer (bus / trein) en slapen in Motels / Hotels
3b) Openbaar vervoer (bus / trein) en slapen in Motels / Tent
Zijn voor bovenstaande cases tips te geven? Websites te bezoeken?
Echte luxe hebben we niet nodig, wel vindt mijn vriendin het prettig om niet in de meeste gore omstandigheden te hoeven verblijven ;-). Een camper voor Amerika leek in eerste instantie ideaal, maar omdat we met zijn 2’en zijn lijkt het me erg duur, en geld hebben we amper. Dezelfde vraag hebben we voor Australie / Nieuw Zeeland.
Dan nog een los puntje:
Zijn we te ambitieus om in anderhalve maand van Florida (Everglades, Pretpark) naar het noorden te gaan, nogmaals NY, Niagra falls, dan (via Route 66?) naar het westen, LA, SF, Vegas, Grand Canyon en in de tussentijd hier en daar wat Nationale Parken?
Moeten we de scope wellicht verleggen naar enkel het westen? Eigenlijk hoop ik van niet
Verder willen we vooral een geweldige tijd gaan hebben. Eigenlijk is het wel de insteek om leuke dingen absoluut niet te laten schieten. Als we zin hebben in een duikcursus in Australie, gaan we dat doen. Willen we een helikoptervlucht over de Grand Canyon, doen we dat. We willen niet dit soort zaken niet doen (als we het willen op dat moment) omdat het budget het niet toelaat. Misschien vormt dit ook wel een probleem. Wat mij betreft kunnen we dit soort zaken buiten het budget om regelen, ik zorg wel voor een potje voor dat soort zaken
Daarnaast vinden we het belangrijk dat niet alles volgens een strakke planning verloopt. Leker doen waar we zin in hebben, eindelijk niets aan ons hoofd. Vandaar dat we niet alles willen plannen, maar uiteraard wel in hoofdlijnen.
Samengevat:
- Termijn: 3 maanden op reis.
- Rond oktober 2009.
- Amerika / Australie
- Budget: €8000,- p.p.
Mensen, nu al ontzettend bedankt voor jullie reacties, we waarderen het ten zeerste. Dit is allemaal relatief nieuw voor ons, ik hoop dat er mensen zijn die ons willen helpen. Nogmaals; Wat is onze volgende stap?
Groeten,
Mosselmaniac