Mijn naam is Emma en ik zit met een dilemma (haha). Ik zou daar graag wat advies over vragen!
Mijn vriend en ik hebben besloten om de zomer van 2011 (juli en augustus) te besteden aan een grote reis buiten Europa. We zijn beiden nogal onervaren met reizen, allebei nog nooit buiten Europa geweest, maar eens moet de eerste keer zijn! Nu twijfelen we tussen vier bestemmingen: de USA, Australië, Hawaii en Nieuw Zeeland.
Onze eerste keuze was Nieuw Zeeland, maar na enige research kwamen we erachter dat de winter daar hetzelfde is als de winter hier, en hoewel we geen enorme zonaanbidders zijn hebben we in onze zomervakantie liever wel een beetje mooi weer. De kans op sneeuw schijnt op het Zuidereiland nog best groot te zijn, terwijl dat deel van Nieuw Zeeland het meest de moeite waard is.
Mijn vraag is nu: wat is de beste keuze? Bij geen van de landen zijn we nog maar een beetje in de buurt geweest, dus we hebben geen idee welke bestemming ons het meeste aanspreekt.
Behalve met het weer hebben we natuurlijk nog andere factoren waar we rekening mee moeten houden. We zijn beiden studenten en hebben geen enorm budget, dus als het meer dan € 3000 per persoon zou gaan kosten wordt het een beetje moeilijk. Dat ligt natuurlijk ook aan hoe luxe we het zelf maken. We zijn geen enorme spenders en willen waarschijnlijk kamperen of in hostels/dorms slapen, maar we zouden wel graag een autootje huren en zo nu en dan een excursie maken oid.
Een andere factor is de tijd die we hebben. Twee maanden is aan de ene kant ruim, maar dat ligt natuurlijk helemaal aan hoeveel je van het land wilt zien.
Een combinatie van de landen is natuurlijk ook een idee, bijvoorbeeld het vasteland van Amerika combineren met Hawaii. Maar normaals, is 2 maanden genoeg hiervoor?
Ik heb wat op het forum rondgekeken, maar daar werd ik niet veel wijzer van (alleen maar enthousiaster om op reis te gaan ;)). Dus ik hoop dat jullie ons wat advies kunnen geven!
(Omdat deze vraag over 2 landen gaat heb ik hem in 2 fora geplaatst. Ik hoop dat dat mag!)
Mochten we voor Amerika kiezen, dan is een van onze opties om vanaf Canada (familie in Nova Scotia) naar Miami te reizen. Ergens las ik dat het erg duur is om in Canada een auto te huren en die te droppen in Amerika, dus dan zouden we met het openbaar vervoer of een vlucht naar NY gaan, daar een paar dagen verblijven en dan verder reizen met een gehuurde auto.
Klinkt dat als een goed plan? Zou (vanwege ons budget) anderhalf of één maand genoeg zijn om al het leuks te zien wat daar te zien is? En stel dat we vliegen van Nova Scotia naar NY, missen we dan veel leuks onderweg?
In twee maanden tijd kun je heel veel doen. In Nova Scotia een beetje rondtrekken, wellicht Québec en Ontario meepakken (vanaf Toronto kun je heel goedkoop met Porter vliegen).
Daarna kun je inderdaad naar New York, Boston is ook een optie om eerst te bezoeken. Wellicht kun je de eerste paar steden met een bus doen (bijv. MegaBus) of Amtrak.
Aan jullie keuze tussen amerika, australie, nieuw-zeeland of hawaii lijkt het voor mij dat jullie van natuur houden.
Als je echt voor mooie natuur gaat zou ik niet voor de noordoostkust van de usa kiezen. Deze is zeker mooi maar er zijn veel mooiere stukken te zien.
Ook gezien je budget is slapen in new york of een andere grote stad altijd vrij duur.
In het westen van de usa of canada is veel spectaculairdere natuur te vinden maar daar staat tegenover dat de vlucht natuurlijk wel duurder is.
Vliegen op new york is de goedkoopste manier om in de us te komen.
Maar voor 3000 euro per persoon zal het erg moeilijk worden om ergens in deze westerse landen langer als 2 maanden weg te blijven.
Als budget echt een probleem is kun je misschien overwegen om naar azie te gaan. Hier is alles spotgodkoop vergeleken met bijv. de usa.
Die 3000 euro is dat incl. vluchten??
In de us ben je met huurauto en slapen plus eten al gauw meer dan 1500 euro per maand kwijt. En dan heb je nog geen flinke excursies gedaan.
Na wat grondiger op dit forum te hebben rondgekeken en de reacties te hebben gelezen, zitten we nu inderdaad toch te twijfelen of we niet voor Azië zullen gaan. Budgetreizen is natuurlijk een mogelijkheid, maar het wordt niet leuk als we niks bijzonders meer kunnen doen of heel erg op de kosten moeten letten als we niet genoeg geld hebben gespaard.
Dus misschien zetten we de ideeën voor Australië en Amerika in de koelkast en gaan we nu voor Azië
Als je het meeste uit je budget wilt halen, moet je op dit moment niet naar Australië gaan. Ik ben net terug en ben geschrokken van de prijzen!
Amerika is een stuk vriendelijker voor de portemonnee, zeker op het gebied van accomodatie. Ook eten en drinken kan in Amerika goedkoop, al is alcohol best duur.
Iedereen: bedankt voor de reacties. Mede daardoor hebben we uiteindelijk toch besloten om (grotendeels vanwege het budget) voor Azië te gaan en onze plannen voor Amerika en Australië even uitstellen tot we student-af zijn en wat meer te besteden hebben