Midden- & Zuid-Amerika vs. Oceanië

Hallo mede reizigers,

Eind aankomende zomer staat mijn volgende reis gepland. Waarschijnlijk de langste reis die ik zal maken; 8 - 12 maanden.

Ik zit echter erg te twijfelen aan de bestemming. Ik ben meerdere malen in Zuid-Amerika geweest en heb een liefde ontwikkeld voor dit continent, maar aan de andere kant wil ik ook iets anders proberen. Ik dacht aan Australië & Nieuw-Zeeland. Maar de twijfel blijft groot…

Ik heb zelf een paar pro’s en contra’s op papier gezet.

Australië:

• Weer eens iets anders
  • Mijn Engelse taal is toch beter dan mijn Spaans (ik ga alleen op reis)
  • Niet héél origineel. Ik wil niet mijn buurman tegenkomen op reis :wink:

Midden- & Zuid-Amerika:

• Waarschijnlijk goedkoper dan Australië (ik rook en drink als een malle :wink: )
  • Enige voorliefde voor en kennis van het continent

Ik zit eigenlijk te hopen dat jullie mijn rijtje mooi kunnen aanvullen en wellicht zo kunnen helpen in mijn beslissing :wink:

Bij voorbaat dank

Valentijn

Midden- en Zuid Amerika heeft duidelijk mijn voorkeur. Ben zelf in Zuid Amerika geweest (Peru, Chili, Bolivia) en daarnaast ook in Cuba en vond het gewéldig.

Australië lijkt mij te “gemakkelijk”, als ik het zo mag noemen. Een grote pro om naar Zuid- en Midden Amerika te gaan zou als ik jou was juist zijn om de Spaanse taal beter te leren spreken. Je zegt dat je het Engels beter beheerst, dus waar is de uitdaging?!

Persoonlijk trekt Australië mij helemaal niet. Ik ben niet zo’n natuur-freak en aan cultuur heeft het land een groot gebrek (hoeveel geschiedenis heeft het nu eenmaal?!).

Natuurlijk kan ik geen keuze voor je maken… Ben wel benieuwd welke landen in Zuid Amerika je al gezien hebt. En welke landen zouden je keuze hebben om dan nu heen te gaan?

Liefs,
Carolina

Ik ben op een losstaande reis geweest naar Venezuela. De keer daarop naar Colombia en Ecuador. En hierna nog een keer terug naar Ecuador.

Nog een pro Latijns-Amerika is dat Cuba erg hoog op m’n verlanglijstje staat. Net als Guatemala.

Het punt is een beetje dat ik nog nooit alleen heb gereisd en, hoewel ik Latijns-Amerika ken, Australië zo vertrouwd klinkt zeg maar.

Wat betreft de taal moet het niet echt een probleem zijn hoor. Ik kan me aardig verstaanbaar maken, maar het blijft toch een stuk onder mijn Engels haken. Maar inderdaad een mooie gelegenheid om daar verandering in te brengen :wink:

Waar ik sowieso nog naartoe wil;

• Guatemala
  • Costa Rica
  • Cuba
  • Brazilië
  • Argentinië
  • Chili
  • Peru
  • Uruguay

Nog een aardig lijstje af te werken dus :wink:

Hoi Valentijn,

na veel reizen in o.a. Latijns Amerika en Azie zijn we afgelopen jaar naar Australie gegaan en ik moet zeggen dat ik ook erg sceptisch was.

Het was een super vakantie! De grote steden zijn erg leuk, waar ik normaal al niet echt voor te porren ben, en de Outback was ook een andere ervaring dan vooraf gedacht. Het is er i.d.d. makkelijk reizen door de taal en het land is goed op backpackers etcetera ingestelt, maar dat het daardoor een mindere bestemming is kan ik niet zeggen. Vergelijk het niet met Europa, want buiten de steden ben je echt wel ver van huis hoor. Mocht je het doen, dan kan ik je buiten slapen(met een swag) in het “Red Centre” zeer aanbevelen.

Achteraf verkies ik Latijns Amerika ook boven Australie, maar ik had het zeker niet willen missen. We vonden het er zo leuk, dat we er zeker nog een keer naar terug gaan.

Misschien is een combinatie Azie en Oceanie een optie?

Overigens is de cultuur van de Aboriginals 1 van de oudste ter wereld. Als je de kolonisten neemt dan heb je een vergelijking met zoveel landen die vroeger deel uit maakten van Europeesche landen.

Ik begrijp trouwens ook niet waarom reizen een uitdaging moet zijn. Ik ga met een doel naar een bepaald land en of dat makkelijk of moeilijk is doet er voor mij persoonlijk niet toe.

Zuid en latijns amerika zijn uitermate geschikt om alleen te reizen. Ik ben zelf heel vaak alleen naar Cuba geweest, in eerste specifiek naar Santiago de Cuba voor taalcursus, maar later ook alleen rondgereist: er is geen veiliger land ter wereld! Bezoek het Cuba Forum van Wereldwijzer anders even. :wink:

Tja, het blijft natuurlijk altijd lastig. Uiteindelijk kun je gewoon niet voor een ander bepalen wat beter/leuker/goed voor diegene is. Dat kun je alleen voor jezelf en dan nog kun je fouten maken haha!

Je hebt in ieder geval een mooi lijstje voor latijns-amerika. Ja, ik zou het wel weten. :wink:

Succes!

Liefs,
Carolina

Een ‘fout’ zou ik nooit maken :wink: Ik denk dat alle reizen in principe mooi kunnen zijn, en ik wil nog genoeg zien.

Azië uit gesloten. Op de één of andere manier trekt me dat echt helemaal niet.

Ik weet niet waarom, maar ik neig toch heel sterk naar Latijns-Amerika. Ook omdat Australië me makkelijker bereisbaar lijkt als ik ouder ben. Of laten we zeggen; ik zie mezelf niet met een backpack rondtrekken als ik (laten we zeggen) 28 ben… Maar je weet nooit.

Ik ga me gewoon nog even goed orienteren, laat alles op me af komen en zie het uiteindelijk wel. Ik heb in principe nog tijd genoeg om te beslissen :slight_smile:

Dit is SPAM!!!
Oftewel reclame.