Midden Amerika of Azie?

Hallo!
Ik ga samen met mijn zusje op reis en we zijn nog op zoek naar een bestemming. Vorig jaar heb ik een deel van azie gezien (thailand, maleisie, indonesie en borneo) nu dit jaar zijn wij aan het twijfelen tussen:

• Laos, Cambodja, Vietnam, de Filipijnen… Nepal…
  • Of Costa Rica, Peru, Guatemala, ecuador… nederlandse antillen

We hebben ons nog niet heel erg verdiept maar willen graag zowel natuur als cultuur zien. Azie vond ik bijzonder indrukwekkend maar vooral veel cultuur. Is midden amerika veilig voor 2 meiden om te reizen? en op hoeveel geld moeten we rekenen voor een periode van 3 maanden? Alle tips over landen zijn welkom en ook over waar we de goedkoopste tickets kunnen vinden :wink: groetjes!

Ik ga eind oktober naar Laos, Vietnam en Thailand, maar met een beetje pijn in mijn hart.

Ik ben namelijk twee keer in Mexico en Midden Amerika geweest. I love it!!!Zelf vind ik in midden amerika, Belize geweldig. Ik heb daar als vrouw alleen rondgereisd, zonder rare dingen!

1 like

heej heej,
Bedankt! Maar is het leven daar zelf ook duur? of vergelijkbaar met nederland? Ik vond het aan azie ook heel relaxed dat ik uit eten kon voor 4 euro… en ik vond de mensen daar super vriendelijk. Hoe zit dat dan in belize? en is t daar vooral mooi vanwege de natuur of wat vond je zo leuk daar dan kan ik daar op googlen :wink: groetjes!

Ik denk dat Azie goedkoper is…Belize is in vergelijking met Guatemala en de rest van de omliggende landen duur. Wel goedkoper dan Nederland, maar niet heel veel. Caye Cualker, Belize vond ik geweldig! Belize heeft jungle, mayacultuur, Mennonieten, Caribische stranden, eilanden…Ik heb de rest van midden amerika niet gezien op Guatemala na, ook mooi! 50% van de bevolking is inheems, en de meren en vulkanen zijn erg mooi. Ik geloof dat Costa Rica en en al natuurschoon is!

Tja, lastig te zeggen… bijvoorbeeld Laos en Nepal bieden prachtige natuur, én cultuur. Maar dat geldt ook voor Midden- en Zuid-Amerika.

Azië is wel goedkoper, en veiliger en eerlijk gezegd hebben ze wel lekkerder eten.
Maar ook in Latijns Amerika kun je prima reizen (en ook heus prima eten), ik heb alleen gereisd in Peru en Brazilië, en met een vriendin in Nicaragua, Bolivia, Chili. Sommige landen zijn duurder dan andere, bv. in Nicaragua en Peru kun je wel rondkomen voor ongeveer EUR15-20 per persoon per dag, in Bolivia voor EUR15, maar in Costa Rica voor EUR30-40. Van Chili weet ik niet hoe het op dit moment is, volgens mij ook wel zoiets als Costa Rica en de afstanden uin Chili zijn groot (dus busritten lang en duurder). In Lonely Planet (papieren) gidsen vind je de kostenindicaties, dus ga eens naar een bieb en zoek onder Costs. Vooral in Midden-Amerika verschilt het flink per land.

Het is wat ruiger, de mensen vind ik wel ‘eerlijker’… niet die nep-Aziatische lach :slight_smile: Als je gewoon streetsmarts hebt en geen domme dingen doet, alert bent op je waardevolle spullen, moet het geen probleem zijn (althans niet meer dan bv. in Rotterdam, Rome of New York). Veiligheidstips vind je op mijn website (zie handtekening).
Mijn hart gaat meer uit naar Latijns Amerika (en Afrika), dan naar Azië. Ik hou wel van het wat puurdere, ruigere, de vulkanische activiteit, bergen, andere muziek, katholieke kitsch, Spaanse koloniale architectuur, weer heel ander soort dieren enzo, Spaans spreken. Vooral Bolivia is echt spectaculair mooi (zoek maar eens Flickr foto’s van “Salar de Uyuni”, “Laguna Colorada” enzo).

In Peru liggen veel bezienswaardigheden hoog in de bergen en daar is het dus meestal ook kouder, vooral 's nachts. Maar zowel Peru als Ecuador hebben drie soorten natuur: kust, bergen en regenwoud. Nicaragua is tropisch maar heeft ook berggebieden waar het wat koeler is. En heel veel vulkanen. (Foto’s vind je op mijn site.)
Latijns Amerika trekt ook net een ander type reizigers, ietsje avontuurlijker en meer geïnteresseerd in cultuur en natuur, terwijl in Azië ook wel veel jongelui rondtrekken eigenlijk alleen omdat hun vrienden het ook doen en om lekker goedkoop te zuipen, en sekstoeristen (al denk ik dat het in Nepal nog wel meevalt en daar ook de wat avontuurlijkere types heen gaan).

Ik kan me voorstellen dat het best duur is om Midden- en Zuid-Amerika te combineren (want je moet dan nog een keer vliegen), maar dat zou je ook eens moeten uitzoeken qua tickets.

Het is denk ik vooral een kwestie van waar je op dit moment zin in hebt, qua sfeer en cultuur. En bewaar het andere gebied dan voor een toekomstige vakantie!

En misschien ook nog een factor: de taal. Latijns Amerika is veel leuker als je een beetje Spaans spreekt (en dat is echt een fijne taal om te leren: je hebt er je hele leven nog wat aan in vele landen!). In Azië kun je makkelijker terecht met Engels.

super bedankt voor je verhaal! ik ben wel overtuigd over het leuke reizen in midden en zuid amerika, moet me er even echt in gaan verdiepen… vind het altijd lastig zoeken op internet dus ga vooral veel af op ervaringen van andere mensen. (ookal kunnen die compleet verschillend zijn!) Zelf heb ik ook zoiets van, een deel van Azie heb ik al gezien… mijn zusje alleen niet, amerika hebben we beide nog niks van gezien maar puur vanwege veiligheid en geld leek mij azie een betere keus. Nu ben ik toch aan het twijfelen omdat ik juist wel een andere cultuur en natuur wil zien… mochten er nog tips/adviezen binnen komen dan zijn ze welkom!

Op www.waarbenjij.nu kun je natuurlijk superveel ervaringen lezen, en ook op andere (anderstalige) blogs bijvoorbeeld www.travelpod.com.

Hm lastige keuze inderdaad. Beide delen zijn zo verschillend.

In midden- en zuid amerika moet je zeker wat kennis van spaans hebben. het is anders zeer lastig je verstaanbaar te maken.
Wanneer je naar midden amerika gaat, zou ik kiezen voor landen die dichter bij elkaar liggen. Bijvoorbeeld reizen van panama naar mexico of bolivia, peru ecuador. Zo bespaar je veel reistijd en geld. Reizen in deze delen zijn zeker duurder dan wanneer je in Azie reist. maar over het algemeen geld, hoe meer je reist hoe duurder het wordt. Neem dus de tijd en blijf wat langer in een plaats om zo geld te besparen.
De natuur vind ik mooier in zuid- en midden amerika. Het is net wat spectaculairder met gletsjers en vulkanen. Ook is de kans op het zien van dieren groter dan in Azie. Zeker in Costa rica had ik veel dieren gezien.

Azie is goedkoper. En persoonlijk vind ik het reizen hier aangenamer. Het voelt veiliger aan, in midden- en zuid amerika ben ik veel alerter. Toch moet je overal op je hoede zijn.
Dat van die neplach herken ik niet zo. maar ik denk dat dat ook een kwestie is van wie je op welk moment tegen komt
Vaak is er veel te regelen, dus wanneer je graag iets wilt zien, maar er geen tour gaat doen ze er toch van alles aan om maar wat geld te verdienen. Dat vond ik in midden amerika wat minder geregeld. Wanneer er geen tour gaat, gaat er ook echt geen en kun je datgene wat je wilt zien alleen op eigen gelegenheid bekijken, wat vaak moeilijker is.

Maak beide een lijstje met wat je echt graag wilt zien in een land, en vergelijk de lijstjes. Zo weten jullie beide waar jullie voorkeur naar uit gaat en kun je makkelijker kiezen naar welk werelddeel jullie willen.

Veel succes met kiezen en geniet van jullie reis!

MM midden-Amerika met Azië vergelijken is zoals appelen en peren naast mekaar leggen denk ik… ikzelf heb van mijn reis Laos-Cambodja-Thailand enorm genoten, vooral omdat het een van mijn eerste reizen was en ik het gevoel had dat alles kon. Ik had daar niet meteen het gevoel dat ik overal mijn reisgids nodig had, integendeel, ik ging de andere kant op dan al de rest, en dat maakte de reis zo heerlijk! De vrijheid die ik daar ervaren heb vond ik erg aangenaam. Voor een beginende reiziger vind ik Azië echt prima en bovendien erg mooi, zolang je maar van de gelopen paden gaat… Veel plezier!

Leuke vergelijking temeer nu ik zelf daar ook naar kijk in het kader van een wereldreis. Na de USA wil ik met mijn gezin nog drie maanden naar M-Amerika of naar Indonesie/Thailand.
Mijn overwegingen zijn hetzelfde: ik denk dat Azie wat relaxter reizxen zal zijn en al met al ook wat goedkoper zal uitpakken dan M-Amerika.

Misschien wordt het toch M-Amerika als het mogelijk is een auto te kopen in de USA.
Mijn vraag in dit kader: heeft iemand ervaring met eigen vervoer in M-Amerika ??

mvg
Herman