Hoi,
Ha ha, herkenbaar. En wat een luxeprobleem hè, ‘waar zal ik eens heen op vakantie??’. 
Wat ik in jouw geval altijd doe is een paar uren in de bieb zitten met allemaal reisboeken van landen die me trekken, en dan vergelijken. Eventueel ook op internet lezen (bv. Lonely Planet site > Destinations), en foto’s kijken via Flickr.com of Pbase.com.
Dan kom je altijd wel op punten die je minder trekken (duur; regentijd; islamitisch land dus jengelende moskeeën; druk) of juist op dat moment wel extra aanspreken.
Bv. ik ging Laos, Thailand, Cambodja, Vietnam vergelijken en kwam er achter dat ik Vietnam te druk zou vinden (heel veel brommertjes in de steden, verre technologische ontwikkeling), Thailand te toeristisch en druk en ontwikkeld, Cambodja wilde ik toen ook niet heen omdat ik vind dat je dan de Killing Fields niet over mag slaan maar daarvoor was ik echt niet in de bui.
Laos bleek precies te passen bij wat ik op dat moment zocht: weinig inwoners, weinig toeristen, supermooi landschap en rivieren en watervallen, heerlijk eten, diverse mooie maar kleinschalige plaatsjes (Luang Prabang is prachtig), vriendelijke mensen, goedkoop om te reizen, lekker weer, goedkope massages. Je kunt er alles over lezen in het blog op mijn website (zie mijn handtekening).
Dit jaar ben ik 3 weken in Nicaragua op vakantie geweest en ook dat was heerlijk, en helemaal waar ik nu naar op zoek was. Daarvan heb ik (nog) geen blog maar wel foto’s.
Het is een supermooi land waar je voor ongeveer 20 euro per dag wel kunt rondkomen als je het niet te gek maakt (en afhankelijk of je accommodatiekosten kan delen of niet). Veel vulkanen en vulkanische activiteit, jungle, strand, bos, eilandjes, mooie vogels, apen, koloniale steden, leuke markten, hele aardige mensen, lekker eten (tegen verwachting, ook tijdens een homestay!), cowboys, straatkunst, hippe lunchcafeetjes en overal gratis wifi. En Nicaraguanen snappen ook wat vegetarisme is.
En niet zo heel veel toeristen. Alleen in Granada zijn in de wandelpassage erg veel toeristen, én pensionados uit de VS en Canada; en in de stad Leon zijn best veel toeristen maar niet op een vervelende manier; Leon is echt een superleuke stad waar ik zo wel een paar maanden zou willen wonen. En het schijnt in San Juan del Sur wel heel toeristisch te zijn maar daar ben ik niet geweest. In plaats daarvan naar een strand bij Leon: Las Peñitas, heel erg rustig en on-ontwikkeld.
Vanuit Estelí kun je tripjes boeken naar het Miraflor-gebied met een homestay, een superleuke ervaring (wel een beetje afzien).
Ik had Nicaragua gekozen omdat ik bijna hetzelfde zoek in een vakantie als jij. Guatemala, Belize, Costa Rica bleken veel toeristischer en duurder (Costa Rica = twee keer zo duur als Nicaragua). In El Salvador is niet heel veel te doen, een groot deel is stad en niet zoveel natuur. In Honduras zijn meer problemen met criminaliteit en drugsbendes. Mexico viel ook af vanwege de vele honderden moorden en omdat de vriendin met wie ik ging daarvoor terugschrok.
Nou, kijk maar eens naar mijn Nicaragua-foto’s en of het je aanspreekt. Een vliegticket kan wel prijzig zijn als je kort van tevoren pas boekt.
Verder zou je best Bolivia best wel kunnen overwegen, dat is niet platgelopen door toeristen en daar is ook hele veel te zien waarvoor je geen trekking hoeft te doen. Bijvoorbeeld koloniale steden met mooie kerkhoven en leuke markten; mijnen bij Potosi; zoutvlaktes, gekleurde meren, en vulkanische activiteit op de toeristische maar buitenaardse, overweldigende Uyuni-vlakte; en als je wilt ook tropisch regenwoud (Amazonegebied) natuurlijk. En een van de populaire dingen om te doen daar is ‘downhill mountainbiking’, ik heb dat niet gedaan (dat was nog niet zo bekend toen ik er was).
Ook voor Bolivia zijn vliegtickets duurder dan bv. naar Lima. Bolivia en Peru zijn logistiek best goed te combineren (eventueel met ook nog noord-Chili) maar dan zou je toch beter 6 weken ofzo moeten hebben.
Wat je ook zou kunnen overwegen is Colombia. Iedereen die ik spreek die er geweest is, is er helemaal lyrisch over. Zo mooi, en zulke aardige mensen. Alleen wel opletten waar je NIET moet reizen.
En ik weet niet waar je al hebt gereisd in Brazilië, maar vast nog niet overal!
Ik vond het noordoosten superleuk, echt mooie natuur (en dan juist niet het regenwoud maar allerlei andere landschappen). Ook daarvan foto’s te vinden.
En wat jammer dat jouw ervaringen in Afrika vervelend zijn. Ik zie wel dat die gebaseerd zijn op noord- en west-Afrika. Scheer niet het hele continent over één kam.
Ik heb fantastische vakanties gehad in Malawi, stukje Zambia, Tanzania, Kenia. Vooral Malawi kan ik echt van harte aanbevelen. De mensen zijn ongeveer net zoals in Brazilië (vond ik): heel open, nieuwsgierig maar wel beleefd, kletserig, gezellig, muzikaal, zonnig. En dan ook nog superbehulpzaam. Altijd als ik in de bus zat, begon degene naast me een praatje en was oprecht geïnteresseerd, maar stelde geen impertinente vragen en liet me daarna ook weer met rust. Gewoon leuke gesprekjes over hun leven en mijn leven. En het gebeurde me ook vaak dat iemand helemaal mee liep als ik de weg vroeg. Ook dan weer gezellig kletsen en op het eind: “dahag, veel plezier nog in mijn land!” In Malawi heb je ook mooie berggebieden (Mulanje, Zomba) en een groot meer waar je van alles kunt doen, of relaxen.
Je leest er van alles over in mijn blog en je ziet daar ook mijn foto’s (scans van analoge foto’s dus niet zo scherp). Je kunt er makkelijk voor ongeveer 15-20 euro per dag reizen, behalve safari’s, die zijn duur (maar de moeite waard).
Heel af en toe maakten mannen wel opmerkingen maar ik werd zeker niet de hele tijd aangeklampt. In de echte grote steden van Tanzania (Arusha, Dar Es Salaam) en Kenia (Nairobi) word je wel lastig gevallen door mannetjes. Maar ook in Indonesië heb ik wel meegemaakt dat mensen je letterlijk een uur achtervolgen met hun koopwaar.
Ook Mozambique schijnt erg leuk en mooi te zijn, met net zulke vriendelijke mensen als Malawi. Bij mij staat dat hoog op mijn lijst, evenals Ethiopië.
En wat dacht je van Mongolië??
(Lijkt mij prachtig.) En een vriendin van me vond het noorden van India supermooi. Daar komen ook niet zoveel toeristen.
Nou misschien heb ik het nu alleen maar moeilijker gemaakt voor je. 
Veel succes,
Cécile