Leuke goedkope bestemming Azië/Z-Amerika

Yep, ik weet het een onozele vraag op zich want de wereld is zo groot… maar toch weet ik het niet voor dit jaar.

Dus ik zoek een reisbestemming voor 3/4 weken buiten de vakantieperiodes.
Wat vind ik belangrijk:
een andere cultuur dan onze Westerse cultuur (niet Amerika of Australië)
natuur (bvb snorkelen in Jordanië, Andes in Argentinië, woestijn, bergen)
vriendelijkheid mensen (bvb Birma)
lekker eten is een pluspunt (bvb Thailand)

Wat is niet belangrijk
uitgangsleven
luxe

waar stoor ik me aan
plaatsen die volledig verkracht zijn door het toerisme (bvb Full moon party’s in Thailand)
Een hele reis ALTIJD vastgeklampt worden (Gambië)
Geen slaapplaats vinden in budget/midden klasse met basishygiëne (bvb Senegal Ik ben echt geen luxe-beest maar daar heb ik geen enkele keer geslapen in een bed zonder vlooien of de muffe zweetgeur in lakens van 50 voorgangers)

Bestemmingen die ik al gedaan heb
Argentinië, Brazilië, Paraguay, Uruguay, Mexico, Birma, Thailand, Senegal, Gambië, Egypte, Tunesië, Turkije, Jordanië en Cuba geweest als we enkel met de niet-europese landen rekening houden.

Ik dacht in eerste instantie aan Nepal of Bolivië, maar heb voor beide landen een beetje schrik voor “massatoerisme”. Trektochten is voor mij helaas uitgesloten. Voor dit jaar of begin volgend jaar gaat mijn voorkeur naar Azië of Zuid Amerika. Ik heb de laatste jaren vooral Midden Oosten gedaan, dus wil wel weer eens een andere cultuur beleven. Noord Amerika en Australië/Nieuw Zeeland spreken me niet echt aan omwille van de cultuur. Met Afrika heb ik niet zo’n heel leuke ervaringen gehad.

Tips?

Misschien is Panama iets voor jou? Nog niet te toeristisch en heeft nog behoorlijk wat aan oorspronkelijke bevolkingsgroepen. Land zelf is ook prachtig. Lijkt optisch veel op Costa Rica, maar dan zonder die kluwe toeristen :wink:

Dank je, zal ik zeker eens bekijken! Aan Panama had ik alvast nog niet aan gedacht.

Robert,

Heb een beetje info opgezocht over Panama, is het niet duur?

Hoi Niemie,

ik vond het wel meevallen. Vooral eten en openbaar vervoer was makkelijk goedkoop te regelen. Omdat het niet zo toeristisch is, vind je ook niet overal een keur aan hostels, maar budget hotels zijn redelijk voorhanden.

Ik geloof dat Paraguay helemaal voldoet aan je wensen, maar ik zie net dat je daar al bent geweest…
:wereld:

Heb je wel eens aan Chili gedacht? Veel natuur… Jammer dat je geen trektochten wilt maken. En is wel wat duurder dan bijvoorbeeeld Paraguay…

Ons budget is maximaal 650 euro vliegticket, gemiddelde van 20 euro voor hotel/hostel voor een proper bed en douche voor 2 personen. Zo’n 1000 euro voor 3/4 weken per persoon om ter plaatse op te doen, alles in. (vervoer/eten/slapen/excursie)
En natuurlijk hangt dit van persoon tot persoon…

Paraguay… Asuncion, 1 ding staat nog vers in het geheugen een vrije campingplaats naast de zoo :slight_smile: Maar het is dan ook al maar dan 15 jaar geleden. We hebben toen Argentinië (boven Buenos Aires) en de rest al liftend gedaan en steeds vrij gecampeerd (zelfs op een kerkplein van een dorp)
Het was toen ontzettend duur, zelfde prijzen als bij ons, het is nu wel anders.

Iemand van jullie ook ervaring met Nicaragua?

Tsja, in Chili kom je niet voor 650 Euro, vrees ik…

Heb effectief al Chili gedacht, het is daar nu ook vrij goedkoop, maar ik denk dat het vergelijkbaar is met argentinië, vandaar zoek ik nog even naar iets anders.

Het idd spijtig van de trektochten, mijn lichaam deelt spijtig genoeg niet dezelfde passie als mijn geest, misschien later…

Ok, beslist! Vietnam, we hebben een ticket voor november voor minder dan 500 euro gevonden.
We gaan 3,5 weken en voor 1000 euro hebben we een ruim budget, we willen het zelfs voor minder doen.

Allen bedankt voor jullie advies!

grt Niemie

Hoi,

Ha ha, herkenbaar. En wat een luxeprobleem hè, ‘waar zal ik eens heen op vakantie??’. :slight_smile:

Wat ik in jouw geval altijd doe is een paar uren in de bieb zitten met allemaal reisboeken van landen die me trekken, en dan vergelijken. Eventueel ook op internet lezen (bv. Lonely Planet site > Destinations), en foto’s kijken via Flickr.com of Pbase.com.
Dan kom je altijd wel op punten die je minder trekken (duur; regentijd; islamitisch land dus jengelende moskeeën; druk) of juist op dat moment wel extra aanspreken.
Bv. ik ging Laos, Thailand, Cambodja, Vietnam vergelijken en kwam er achter dat ik Vietnam te druk zou vinden (heel veel brommertjes in de steden, verre technologische ontwikkeling), Thailand te toeristisch en druk en ontwikkeld, Cambodja wilde ik toen ook niet heen omdat ik vind dat je dan de Killing Fields niet over mag slaan maar daarvoor was ik echt niet in de bui.

Laos bleek precies te passen bij wat ik op dat moment zocht: weinig inwoners, weinig toeristen, supermooi landschap en rivieren en watervallen, heerlijk eten, diverse mooie maar kleinschalige plaatsjes (Luang Prabang is prachtig), vriendelijke mensen, goedkoop om te reizen, lekker weer, goedkope massages. Je kunt er alles over lezen in het blog op mijn website (zie mijn handtekening).

Dit jaar ben ik 3 weken in Nicaragua op vakantie geweest en ook dat was heerlijk, en helemaal waar ik nu naar op zoek was. Daarvan heb ik (nog) geen blog maar wel foto’s.
Het is een supermooi land waar je voor ongeveer 20 euro per dag wel kunt rondkomen als je het niet te gek maakt (en afhankelijk of je accommodatiekosten kan delen of niet). Veel vulkanen en vulkanische activiteit, jungle, strand, bos, eilandjes, mooie vogels, apen, koloniale steden, leuke markten, hele aardige mensen, lekker eten (tegen verwachting, ook tijdens een homestay!), cowboys, straatkunst, hippe lunchcafeetjes en overal gratis wifi. En Nicaraguanen snappen ook wat vegetarisme is.
En niet zo heel veel toeristen. Alleen in Granada zijn in de wandelpassage erg veel toeristen, én pensionados uit de VS en Canada; en in de stad Leon zijn best veel toeristen maar niet op een vervelende manier; Leon is echt een superleuke stad waar ik zo wel een paar maanden zou willen wonen. En het schijnt in San Juan del Sur wel heel toeristisch te zijn maar daar ben ik niet geweest. In plaats daarvan naar een strand bij Leon: Las Peñitas, heel erg rustig en on-ontwikkeld.
Vanuit Estelí kun je tripjes boeken naar het Miraflor-gebied met een homestay, een superleuke ervaring (wel een beetje afzien).
Ik had Nicaragua gekozen omdat ik bijna hetzelfde zoek in een vakantie als jij. Guatemala, Belize, Costa Rica bleken veel toeristischer en duurder (Costa Rica = twee keer zo duur als Nicaragua). In El Salvador is niet heel veel te doen, een groot deel is stad en niet zoveel natuur. In Honduras zijn meer problemen met criminaliteit en drugsbendes. Mexico viel ook af vanwege de vele honderden moorden en omdat de vriendin met wie ik ging daarvoor terugschrok.
Nou, kijk maar eens naar mijn Nicaragua-foto’s en of het je aanspreekt. Een vliegticket kan wel prijzig zijn als je kort van tevoren pas boekt.

Verder zou je best Bolivia best wel kunnen overwegen, dat is niet platgelopen door toeristen en daar is ook hele veel te zien waarvoor je geen trekking hoeft te doen. Bijvoorbeeld koloniale steden met mooie kerkhoven en leuke markten; mijnen bij Potosi; zoutvlaktes, gekleurde meren, en vulkanische activiteit op de toeristische maar buitenaardse, overweldigende Uyuni-vlakte; en als je wilt ook tropisch regenwoud (Amazonegebied) natuurlijk. En een van de populaire dingen om te doen daar is ‘downhill mountainbiking’, ik heb dat niet gedaan (dat was nog niet zo bekend toen ik er was).
Ook voor Bolivia zijn vliegtickets duurder dan bv. naar Lima. Bolivia en Peru zijn logistiek best goed te combineren (eventueel met ook nog noord-Chili) maar dan zou je toch beter 6 weken ofzo moeten hebben.

Wat je ook zou kunnen overwegen is Colombia. Iedereen die ik spreek die er geweest is, is er helemaal lyrisch over. Zo mooi, en zulke aardige mensen. Alleen wel opletten waar je NIET moet reizen.

En ik weet niet waar je al hebt gereisd in Brazilië, maar vast nog niet overal! :wink: Ik vond het noordoosten superleuk, echt mooie natuur (en dan juist niet het regenwoud maar allerlei andere landschappen). Ook daarvan foto’s te vinden.

En wat jammer dat jouw ervaringen in Afrika vervelend zijn. Ik zie wel dat die gebaseerd zijn op noord- en west-Afrika. Scheer niet het hele continent over één kam.
Ik heb fantastische vakanties gehad in Malawi, stukje Zambia, Tanzania, Kenia. Vooral Malawi kan ik echt van harte aanbevelen. De mensen zijn ongeveer net zoals in Brazilië (vond ik): heel open, nieuwsgierig maar wel beleefd, kletserig, gezellig, muzikaal, zonnig. En dan ook nog superbehulpzaam. Altijd als ik in de bus zat, begon degene naast me een praatje en was oprecht geïnteresseerd, maar stelde geen impertinente vragen en liet me daarna ook weer met rust. Gewoon leuke gesprekjes over hun leven en mijn leven. En het gebeurde me ook vaak dat iemand helemaal mee liep als ik de weg vroeg. Ook dan weer gezellig kletsen en op het eind: “dahag, veel plezier nog in mijn land!” In Malawi heb je ook mooie berggebieden (Mulanje, Zomba) en een groot meer waar je van alles kunt doen, of relaxen.
Je leest er van alles over in mijn blog en je ziet daar ook mijn foto’s (scans van analoge foto’s dus niet zo scherp). Je kunt er makkelijk voor ongeveer 15-20 euro per dag reizen, behalve safari’s, die zijn duur (maar de moeite waard).

Heel af en toe maakten mannen wel opmerkingen maar ik werd zeker niet de hele tijd aangeklampt. In de echte grote steden van Tanzania (Arusha, Dar Es Salaam) en Kenia (Nairobi) word je wel lastig gevallen door mannetjes. Maar ook in Indonesië heb ik wel meegemaakt dat mensen je letterlijk een uur achtervolgen met hun koopwaar.

Ook Mozambique schijnt erg leuk en mooi te zijn, met net zulke vriendelijke mensen als Malawi. Bij mij staat dat hoog op mijn lijst, evenals Ethiopië.

En wat dacht je van Mongolië?? :slight_smile: (Lijkt mij prachtig.) En een vriendin van me vond het noorden van India supermooi. Daar komen ook niet zoveel toeristen.

Nou misschien heb ik het nu alleen maar moeilijker gemaakt voor je. :slight_smile:

Veel succes,
Cécile

Ah dit zie ik nu pas. :frowning: Nou wellicht heeft een ander nog wat aan mijn epistel, of voor jullie volgende reis.

Cécile,

Bedankt voor jouw uitgebreide ervaringsadvies, ik kan het zeker gebruiken voor verdere reizen! Want als je idd vraagt aan iemand of hij/zij een bepaald land leuk/mooi vond die hij bezocht heeft zal die vaak zeggen JA, maar die heeft dan vaak maar 1 of 2 verre reizen gedaan… Tja
En elk jaar weet ik ongeveer welke richting ik op wil, maar heb nooit een echt doel, het is zonde om zich vast te pinnen op 1 land omdat er bijvoorbeeld al een vriend(in) er al naar toe is geweest. Dus ik kijk naar vliegtickets in combinatie of dat land op dat moment goedkoop is en uiteraard interessant.
Ik weet dat ik geen juist/volledig beeld heb van Afrika, het is een ervaring waardoor je dit ook anders gaat bekijken en zolang de wereld genoeg anders te bieden heeft gaat je voorkeur ergens anders naar toe. Veel mensen vinden het midden oosten maar niks, ik vind het vaak prachtig en helemaal niet erg om 5 keer per dag “allaaaaah akbar” te horen en met een sluier rond te lopen, ben toch geen zonneklopper :slight_smile:
Van Mongolië ben ik niet echt zeker, het lijkt me eerder saai. Maar wil wel dit ooit eens ervaren en heb tot nu toe altijd al 1 bestemming gehad die ik wil doen om die ervaring te evenaren, maar waar meer te zien is als in Mongolië. Die landen zijn momneteel niet echt stabiel en vragen veel reistijd en voorbereidig. Namelijk met de trein vanuit Moskou naar Kirgistan en Oesbekistan. Dit is tot nu toe mijn enigiste ‘droomreis’ wat voor velen klinkt als pure hel :slight_smile:

Voor dit jaat ticket Hanoi, we gaan nog zien waar we naar toe trekken, wat mogelijk is in die aantal weken, graag had ik Laos erbij genomen. Ik moet nog beginnen met de voorbereiding, het begin van de reis!

Wat jij met Afrika hebt, had ik heel lang met Azië. Veel slechte ervaringen op Java (continu bedrogen, belogen en afgezet, verkeersdoden gezien vanuit een busje met gek aan het stuur, die even ging kijken en vervolgens weer als een gek bleef rijden, midden in de nacht weggestuurd bij het enige hotel in het dorp omdat het zogenaamd ‘full’ was…), en onder andere daardoor niet zo’n zin om in Azië te reizen. Terwijl China natuurlijk totaal anders is en Laos ook en India wéér helemaal anders, enzovoorts. En per gebied in elk land ook weer totaal anders!

Maar het trok me ook niet zo omdat ik het idee had dat ‘iedereen’ al na zijn studie door Zuidoost-Azië gaat reizen. Maar het is vaak toch niet zo heel moeilijk om de ‘verkrachte’ plekken te mijden. Gewoon de top 10 lezen in een reisgids en daar niet heen gaan.
Ik vind het niet altijd erg als iets toeristisch is, als het wel de moeite waard is om te zien (bv. natuurschoon of bijzondere architectuur), maar Full Moon Parties gaan me wel te ver, en Khao San Road en omgeving vond ik ook verschrikkelijk.

Veel plezier in Vietnam, ik vond het Vietnamese eten in Laos heerlijk. :slight_smile: (En in Berlijn trouwens ook.) In Laos wonen veel Vietnamezen, Chinezen, Thai etc.