Midden Amerika of toch weer Azie? (behalve thailand)

Hallo Allemaal,

Wij (ik en mijn vrouw) zijn dit jaar april naar Thailand geweest voor 3 weken en hebben hier zelfstandig een rondreis gemaakt.
Dit is ons zeer goed bevallen, eerste keer Azie! Vooral de natuur in de NP’s en de cultuur vonden we geweldig.

Voor volgend jaar heb ik een tijd gedacht aan Costa Rica vanwege de mooie natuur, afsluitend met een week florida, waar ik al eerder ben geweest.

Nu hoor ik vaak dat Costa Rica vrij duur is en er enkel en alleen natuur te zien is. Bovendien is de veiligheid niet geweldig

Dat is de reden dat we nu toch weer denken aan azie. Echter… Welk land in Azie?

We hebben in de 3 weken in Thailand geen dag stil gezeten en iedere dag wat ondernomen (buiten halve daagjes op het stand/zwembad)
Voor onze volgende vakantie hebben we dat dus ook in gedachten.

Natuur, Paar dagen strand, Cultuur, Activiteiten en goede accomodaties en natuurlijk veiligheid zijn belangrijk voor ons.

Tips zijn welkom!:zon02:

Heb je al eens een kijkje genomen op de verschillende landenfora? Daar staan heel veel suggesties voor routes, en dan weet je een beetje wat er per land te zien is.

Mijn eigen favoriet is Indonesie. Een land wat enorm divers is, met voor ieder wat wils. Ik ga volgende maand alweer voor de tiende keer die kant op :wink: Van eiland tot eiland zijn er verschillende dingen te doen, maar erg populair zijn de orangutans op Sumtra, de Borobudur tempel op Java en de stranden op Bali.

Maleisie heeft ook verschillende NP. Qua cultuur is het al heel anders dan Thailand, mede omdat Maleisie een islamitisch land is. Op Borneo zijn orangutans, maar vlakbij hoofdstad Kuala Lumpur is het Taman Negara NP.

Laos is ook prachtig. In het noorden kun je mooie trekkingen doen, en kom je interessante (berg)volkeren tegen. Qua dieren heeft Laos minder te bieden, maar je hebt natuurlijk wel de Gibbon Experience.

Als je van tempels houd, dan is Cambodja met Angkor wat een aanrader. Vanaf een bootje bij Kratie kun je de zeldzame zoetwaterdolfijn zien.

Myanmar is een stuk minder touristisch. Maar ook daar zijn prachtige tempels, onder meer bij Bagan. Mensen zijn heel vriendelijk. Rondom het Inle Lake zijn prachtige trekking te doen.

Vietnam heeft ook veel te bieden. Ik vond de dorpen in Sapa in het noorden het mooist, maar er is strand, je kan er trekkings doen, je kan er duiken, er is een rijke geschiedenis, enz.

Dit is maar een kleine greep uit de landen in Azie. China, Tibet en Nepal voldoen op zich ook aan je beschrijvingen. En vast nog een aantal andere Aziatische landen waar ik nog niet ben geweest.

Omdat je in je vraag nog wel zegt: “Midden-Amerika of…?”, kan ik je vertellen dat ik een heerlijke vakantie van 3 weken in Nicaragua heb gehad. Het buurland van Costa Rica, maar half zo duur! Althans dat vertelde iedereen ons die net uit Costa Rica kwam.
Voor ongeveer 20 euro per persoon per dag gemiddeld kun je een heerlijke afwisselende vakantie hebben. Het heeft jungle, caribische eilandjes, stranden aan de westkant, mooie bruisende Spaanse koloniale steden (vooral León en Granada zijn erg leuk), in het westen ook bossen die wat hoger liggen en minder regen krijgen en dus een andere vegetatie hebben (je hebt daar drie zones), je kunt daar (bv. in Miraflor national park) ook makkelijk bij gezinnen thuis logeren via een speciaal programma.
Verder heeft het land meer dan 70 vulkanen waarvan je sommige kunt beklimmen, en van eentje kun je zelfs met een houten bordje af ‘surfen’ al zittend op dat bord (of staand als je durft). In het grote meer ligt Isla de Ometepe dat bestaat uit twee vulkanen waarvan eentje nog actief is! Je kunt daar prachtige kanotochten maken, een vulkaan beklimmen, wandelen, fietsen, snorkelen… Er zijn ook veel koffiegebieden, en cowboy-achtige stadjes in het westen. In andere delen van Nicaragua kun je tokkelen (of hoe heet dat, aan zo’n kabel tussen boomtoppen roetsjen), andere vulkanen beklimmen, naar het strand, surfen, dansen op salsa in de steden, heerlijk eten (het lijkt op Mexicaans, maar biedt ook wel variatie en er zijn ook wel Chinese en Franse restaurants enzo).
De temperatuur en het weer variëren een beetje van gebied tot gebied, in Granada is het meestal 25-30 graden, in León en daar op het strand meestal 35 of meer, in Estelí meestal rond de 20… zo kun je ook wat afwisselen en heen gaan waar je zin in hebt.

Mijn Nicaraguafoto’s vind je hier voor als je een indruk wilt opdoen.

Oh ja, en met de criminaliteit valt het ook wel mee hoor, ook in Costa Rica voor zover ik hoorde, het is niet veel erger dan in Amsterdam of Rome. Gewoon geen gekke dingen doen, en 's avonds laat liever een taxi nemen. Managua kun je beter wel mijden; direct na aankomst een taxi of busje naar Granada nemen bijvoorbeeld.
Van de vriendin met wie ik reisde is wel haar cameraatje gepikt, maar van andere vriendinnen is in Thailand van alles uit hun koffers onderin de laadruimte van de bus gepikt, en zijn ze ergens anders ook weer afgezet / bedrogen. Overal komt wel diefstal en criminaliteit voor, een groot deel is te voorkomen en de rest is geluk hebben… maar thuis kunnen ook erge dingen gebeuren!
Lees de veiligheidstips op mijn website > Travel > Safety Tips.

In Azië vond ik Laos heel mooi en leuk, en aardige mensen. Lekker behapbare kleine steden, en overweldigend mooie bergen en grotten enzo. Mijn blog met verhalen en foto’s kun je hier bekijken. Meestal start en eindig je dan wel in Bangkok vanwege de kosten van een vliegticket. Maar je kunt natuurlijk ook starten of eindigen in Vietnam of Cambodja (eventueel een open jaw ticket, terugvliegen uit een andere plek dan de plek waar je landde).

Ik ben ook op Bali en Java geweest (ik heb ook zelf een beetje Javaans bloed via mijn vader). Bali vond ik leuk en mooi maar in het zuiden wel heel erg toeristisch. Het is wel prettig dat het hindoeïstisch is. Java vond ik wel mooi qua natuur, maar de mensen vond ik zelf wat lastig in de omgang, er werd veel tegen ons gelogen en ook waren de verkopers soms heel opdringerig, echt een half uur achter je aanlopen met hun horloges. Ook vond ik dat gejengel van de moskee om 5 uur 's ochtends niet zo relaxed.
Het schijnt er op de andere eilanden relaxter aan toe te gaan.

Er is niks mis met weer naar Azië gaan, maar ook Nicaragua vond ik echt heel leuk! :slight_smile: En is goed te combineren met Costa Rica, mocht je daar toch (kort?) een kijkje willen nemen.
Gewoon volgend jaar naar het ene continent, en het jaar daarop naar het andere? :wink: En dan is er ook nog Afrika… en ook nog… nee ik hou op! :slight_smile:

Veel plezier met de voorbereidingen, wat het ook wordt.

Aii het wordt er niet makkelijker op.

Ons spaans is niet geweldig dus Nicaragua valt dan af denk ik. Het schijnt in Costa Rica wel mee te vallen aangezien daar menig mens wat engels spreekt.

Ik denk dat het voor de volgende keer toch Azie wordt :slight_smile:

Ik vond het aantal dieren in Thailand in het oerwoud tegen vallen.
Is dit in Cambodja of Vietnam bijvoorbeeld beter?

Misschien is een combinatie van Vietnam, Cambodja en Laos een optie voor 3,5 weken?

Islamitische landen trekken me absoluut niet: Zowel de cultuur als de onverdraagzaamheid naar sommige groepen. Daardoor denk ik dat Maleisie en Indonesie af vallen.

Of valt dat mee op de andere eilanden behalve java?

Oerwoud met dieren is wel echt een pre voor ons namelijk…

Mensen redden zich in Nicaragua ook wel zonder Spaans. Van al die duizenden toeristen spreekt misschien maar een fractie de taal; de rest redt zich ook prima. Maar het reizen is wel wat makkelijker als je de taal spreekt. Eventueel kun je denken aan een Point It boekje (klik erop om te bladeren).

Maar zo te lezen gaat jullie eerste gevoel gewoon uit naar Azië. :slight_smile: (Dan heb ik de titel kennelijk verkeerd begrepen.)

3,5 week voor 3 landen vind ik zelf wat krap. Ik zou het dan houden bij maximaal twee landen, anders heb je maar een week per land en zit je in verhouding erg veel in de bus. Zelfs met ruim 2,5 week alleen maar in Laos (plus 1,5 week Thailand) had ik het gevoel dat ik ontzettend veel moest overslaan in Laos en dat ik maar een fractie heb kunnen zien.
Dat kan ook een doel zijn natuurlijk: van elk land een (nog veel kleinere) fractie zien, een ‘eerste indruk’ krijgen. Maar zelf vind ik het prettiger om langer in een land te blijven en dan ook een paar dagen per plek te hebben, in plaats van elke dag doorreizen.

Wat jungle en dieren betreft: dat is volgens mij de definitie van een jungle. Dat de meeste dieren zich goed verstoppen. In Costa Rica zul je vast ook wel even moeten zoeken voordat je een aap tegenkomt, of zo’n gifgroen kikkertje. In Nicaragua heb ik wel een paar apen gezien, en bijzondere vogels, en grote insecten. Maar ze lopen je niet continu voor de voeten. :slight_smile:
Wat je in Azië zou kunnen doen is naar opvangcentra op zoek gaan, bijvoorbeeld van orang oetans, olifanten of andere ‘rescue centers’ voor wilde dieren. Daar zijn de dieren minder schuw en kun je ze wel op je gemak bekijken. En eventueel ook olifanten zelf wassen en verzorgen enzo.

Waar je wel enorm veel dieren in het wild kunt spotten is in Afrika onder de Sahara. Al eens gedacht aan Tanzania, Namibië, Botswana, Zuid-Afrika? Weliswaar geen tropische regenwouden, maar wel afwisselend landschap en op veel plekken warm weer. Ook op cultureel vlak veel te zien/beleven.

Cambodja en Vietnam zijn geen langen die bekend staan om regenwouden met dieren, daarvoor moet je dichter naar de evenaar. Taman Negara in Maleisie staat bekend om zijn oude oerbomen en bijzondere vegatatie, maar als je dieren wilt zien dan kun je beter naar Borneo. Of naar Sumatra in Indonesie.

Zoals hierboven staat, er zijn opvangcentra die je kan bezoeken. Bijvoorbeeld in de buurt van Kuching in Maleisie, of bij Bukit Lawang in Indonesie.

Mijn mooiste ervaring was echter in Ketambe in Indonesie, waar ik met een gids het regenwoud inging en na ongeveer een uur een orangutan met jong tegenkwam. En een aantal gibbons en Thomas Leave Monkeys.

http://www.ikreis.net/main.php?cid=168 (orangutans Borneo)
IkReis - Doen in Bukit Lawang Sumatra: orang-oetans en jungle trekkings (Bukit Lawang en Ketambe)

3,5 week Laos is een optie.
3,5 week Vietnam is een optie.
3,5 week voor 3 landen met die grootte? Ik zou het niet doen!

Heb je de moeite genomen om de links aan te klikken die Cecilia en ik je gegeven hebben? Dan krijg je een beter idee van wat overal te doen is, en hoeveel tijd het kost.

Wat een vooroordelen maar weer… Inderdaad is een groot deel van de bevolking islamitisch, maar ik heb daar nooit hinder door ondervonden. Ik ben vrouw, ik reis alleen, ik draag GEEN hoofddoek, en ik ben met name vriendelijke mensen tegen gekomen.

Hoewel Indonesie het grootste moslimland ter wereld is, zijn er veel eilanden waar de mensen alleen op papier islamitisch zijn maar meer hechten aan hun eigen (animistische) cultuur.

Als ik aan Java denk, dan denk ik aan prachtige vulkanen, oude kratons en paleizen van Sultans, en aan oude tempels als de Borobudur, Prambanan en de onbekende tempels in het oosten.

Het wordt er niet makkelijker op om te beslissen!

Midden-Amerika schrijf ik zeker niet af maar voor het volgende jaar neig ik naar Azie… Misschien het jaar erop naar CR en Nicaragua! (we zijn nog jong!)

3 landen zou inderdaad iets teveel van het goede worden… het probleem is alleen dat we graag Angkor Wat zouden willen zien in Cambodja.
Toch eens kijken wat de mogelijkheden met een kortere stop per vliegtuig bieden.

Een collega vond Java tegenvallen door het irritante gedrag van verkopers en vaak onvriendelijke mensen doordat men vakantiegangers meer gewend is.

Andere eilanden zoals Sumatra waren beter bevallen!

Maleisie is misschien toch ook een optie, alleen hoorde ik van Maleisiers dat er weinig oerwoud over is. Daarvoor zou Borneo een optie zijn.

Dus het wordt… Vietnam-Laos Laos-Cambodja alle3 de landen - Maleisie - Indonesie een kans geven?

:chin:

Ik wil jullie ook bedanken voor alle links en tips, hierdoor wordt het kiezen nog moeilijker! We willen nog zoveel zien maar helaas maar 1x pj op vakantie!

Als ik die foto’s van oerang oetangs zie dan ga ik daar weer over denken :wink:

Misschien is een groepsreis een oplossing? Dan is alles al geregeld en die bezoeken vaak veel plekken in korte tijd. Je bent dan geen tijd kwijt aan buskaartjes regelen en hotels zoeken.
Kijk bijvoorbeeld eens hier.
http://www.rondreizenvergelijken.nl/rondreizen_azie.html#cambodja
en Groepsreizen: Azië
Zelf ben ik nog nooit op een georganiseerde groepsreis geweest (niks voor mij, althans nu nog niet).

Groepsreizen zijn niet aan ons besteed!
Ik regel liever alles zelf.

We denken erover om vanuit Bangkok direct door te vliegen naar Siem Reap om daar 2 dagen te verblijven voor Angkor. Vervolgens vliegen we door naar Luang Prabang.
Op die manier kunnen we vanaf dat moment noord laos zien en een stukje vietnam als afsluiting.

Idee?

Dubbele post, sorry.

Zoals ik al in je andere draadje postte: nee, je wilt nog altijd heel veel voor zo’n korte tijd.

Dit is denk ik m’n laatste advies aan jou. Ik kan jou niet vertellen wat je wilt horen.

Laten we een beetje vriendelijk blijven…
Misschien houden we het bij laos en camb, misscien niet.
Ik boek niet morgen de reis dus probeer alle opties te bekijkeb.

Pfff ik word hier ook een beetje moedeloos van. Eerst vragen naar Midden-Amerika en dan blijkt eigenlijk meteen al dat jullie daar helemaal niet heen willen. Heb ik dus voor niks een heel verhaal over Nicaragua uitgetypt (de goedkopere en cultureel interessantere variant op Costa Rica, jullie eigen suggestie).

Dan krijgen jullie allerlei adviezen van ervaren reizigers die je in de wind slaat… wat wil je dan nog? Dat wij zeggen: ja geweldig, prima te doen, 4 landen in 3,5 week? Ik ga dat niet zeggen… Ik hou niet van de Japanse klik-klik-klik reisstijl. Tuurlijk, alles kan, maar ik herhaal nog maar een citaat van een andere reiziger: “je zult dan een expert worden in het interieur van bussen, vliegtuigen en luchthavens.”
Zelf zou ik na zo’n veel te snelle reis aan vakantie toe zijn…

1 like

Nu hoor ik vaak dat Costa Rica vrij duur is en er enkel en alleen natuur te zien is

Oerwoud met dieren is wel echt een pre voor ons namelijk…

Volgens mij weten jullie nog niet helemaal wat jullie willen :wink:

Mijn ervaring met Costa Rica is goed en ik kan niet zeggen dat ik me ergens onveilig heb gevoeld. Wil je veel dieren zien, dan zit je daar zeker goed. Mijn voorkeur gaat dan overigens naar Panama, wat mij toch een stuk beter beviel dan Costa Rica. Als je denkt dat je in CR met Engels veel kunt, dan vergeet het maar. Het zijn hoofdzakelijk mensen in de toeristenindustrie, welke eventueel een beetje Engels spreken.

Duur is Midden-Amerika niet, maar gemiddeld wel duurder als ZOA.

Wel eens aan Mexico gedacht? Hoort cultureel bij Midden-Amerika en is veel meer dan twee bekende badplaatsen.

Laos vond ik echt te gek, maar neem je tijd, want reizen gaat niet snel. Vond ik trouwens heerlijk, zo’n dag in de bus van Vang Vieng naar Luang Prabang genieten van het uitzicht.

Thailand vond ik mooi, maar vaak teveel te georganiseerd allemaal. Ook heb ik me nergens zo’n wandelende geldbeurs gevoeld als in Thailand…

Cambodja heeft overigens wel wat meer dan alleen Angkor. Denk aan Phnom Penh, de Killing Fields en Tuol Sleng, de plaatsen aan de kust, het nog relatief rustige oosten en plaatsen als Battambang en Along Veng.

Maleisie is islamitisch, maar daar heb ik in al die keren geen enkele hinder van ondervonden. Blijft een prachtig land, met mooie natuur en heeft een indrukwekkende en leuke hoofdstad.

Overigens sluit ik me aan bij Cecilia en Jenny, want jullie lijken meer op een “visarun” uit te zijn, dan dat jullie een land willen bezoeken. Ik trek persoonlijk voor landen als Laos, Cambodja, Costa Rica en Panama minimaal 3 weken uit, wat ik binnenkort ook met Nicaragua doe. Veel landen bezoek ik nog minimaal een tweede keer, want drie weken blijken achteraf altijd te kort. Ik heb ook nog eens vakantie tijdens het reizen.

1 like

In Nicaragua vond ik het ontzettend meevallen en was ik ongeveer net zoveel kwijt als in Laos.

Leuk! Misschien heb je wat aan mijn verslagje over een homestay in Miraflor. De rest van mijn reisblog moet ik nog een beetje invullen.

Foto’s staan hier (met plaatsnamen erbij).

Hier in het kort mijn ervaringen:

• Granada vond ik leuk maar iets te opgepoetst en er zijn veel Canadese en Amerikaanse pensionados (niet storend hoor… en daardoor ook veel relaxte cafeetjes met goeie fruitshakes en lekkere stoelen/hangmatten en gratis wifi). Erg lekker gegeten bij een klein kneuterig Nicaraguaans restaurantje;
  • bootripje langs Las Isletas erg leuk vooral omdat de gids er veel bij vertelde (in het Spaans uiteaard… van welke rijke eigenaren elk eilandje was), ik zou wel eens op zo’n eilandje willen overnachten (eentje heeft een hotel);
  • Ik ben niet vanuit Granada gaan tokkelen (tussen boomtoppen aan kabels) want in Lonely Planet stond dat dat op Ometepe ook kon, maar dat kon niet meer, dus als je het wilt doen doe het dan bij Granada of Masaya;
  • Isla de Ometepe wel leuk maar ook wel erg veel reistijd in verhouding (ik bedoel ook die bootrit er naartoe), ik zat op het oostelijke deel, waar de wegen bizar slecht zijn, zelfs in Afrika heb ik nog nooit zulke slechte wegen gezien. In twee posts in deze thread lees je alles over ons 3,5 uur durende (!!) avontuur in een bus om 30 km (!) af te leggen. We hebben wel een superleuke kayaktocht gedaan ook daar op dat oostelijk deel, o.a. apen gezien. Lees je ook over in die thread. Het is wel een bijzonder gevoel om op een eiland te zijn dat uit een actieve en non-actieve vulkaan bestaat.
  • Estelí vond ik wel apart, een soort cowboy-plaatsje en heel anders dan Granada.
  • de homestay in Miraflor was erg leuk, zie blog.
  • León vond ik een heel leuke stad, daar zou ik makkelijk een half jaar of jaar kunnen wonen (als ik niet liever in Amsterdam woonde). Bruisend, veel muziek en kunst, aardig wat jonge expats (die bv. in hostels werken), leuke markt, beetje ruig, veel lekkere cafeetjes en restaurantjes. Elke vrijdagavond live muziek in ViaVia, dan dansen Nicaraguanen en expats en toeristen allemaal gezellig met elkaar. Het Chinese restaurant was grappig, alleen maar Nicaraguanen aten daar en staarden naar ons. Het Franse restaurantje Cosinarte was ook heerlijk met lekker eten en aardige mensen. Op de markt kun je ook lekker eten. Let wel op dat het goed gaar is.
  • Van die Cerro Negro vulkaan af boarden vond ik super!! Zittend op een speciaal bordje. Echt heel tof, ik ging 46km/u. Doe wel oude schoenen aan waarvan het niet erg is als de zool kapot gaat, of koop speciaal op de markt goedkope (dichte!) schoenen. Dat laatste had ik gedaan. De zool was al een kwart afgesleten na die rit de vulkaan af (de schoenen zijn je stuur en je rem).

• Las Peñitas strand is bloedjeheet (35-40 graden), alleen 's ochtends en eind van de dag kun je met blote voeten op het zand. Wel relaxed en rustig. Hotel Oasis is redelijk goedkoop en basic en met knullige service (wel aardig maar traag). Barco de Oro is professioneler maar een kattige eigenaresse… (in mailwisseling over reservering was ze echt niet aardig), maar als je daar niks mee te maken hebt: ze hebben wel leuke hutjes en een goed restaurant en goeie masseurs. In de overige winkeltjes en restaurantjes in dat plaatsje zijn ze duidelijk niet gewend aan toeristen of service bieden, ze groeten je niet of amper en gaan gewoon door met hun eigen dingen terwijl jij iets wilt kopen of vragen. Boottochtje daar in de mangroves viel een beetje tegen, wel een aardig mannetje maar niet zoveel te zien.

Heel veel plezier!

[ einde hijack thread ] :wink:

1 like

Roberts, je hebt inderdaad gelijk, we zijn er nog niet over uit.
Ik wil of komende vakantie of deze vakantie MiddenAmerika(Cr of Panama of Nicaragua) bezoekeb.
Misschien een slechte eigenschap van mij maar ik zoek altijd alles tot de bodem uit zonder al definitief te beslissen. De knoop doorhakken is het moeilijkst :wink:

Zoals ik al zei zou kunnen dat we kiezen voor Laos en Cambodja dus daar zoek ik nu info over, oa vervoer en bezienswaardigheden.

Mexico lijkt mij niet echt veilig momenteel maar miss is het een gevoel.

Maar als ik dan weer jullie info lees over Nicaragua en Panama weet ik t nog niet!

Beide bestemmingen zijn super maar ik kan ze helaas niet alletwee doen
Komende tijd wil ik zeker Nicaragua of Panama bekijken aangezien de prijzen daar zoals jullie zeggen stukken lager liggen dan Costa Rica.

Misschien toch weer ons spaans bijspijkeren! (al denk ik dat engels in laos ook niet zo gangbaar is :))

We willen het wel zsm beslisse ivm vakanties begin volgend jaar.
Vanavond maar weer ervoor zitten, wat overigens ook heel leuk is!

Dat kan natuurlijk, maar het gebied waar de drugsoorlog hoofdzakelijk woedt ligt bijna 3 dagen met de bus van Yucatan af.

In Panama liggen de prijzen ongeveer gelijk als in Costa Rica, maar is bijvoorbeeld eten vaak iets duurder en busvervoer meestal goedkoper.

De mensen met enige opleiding spreken wel wat Engels; de mensen die met toeristen te maken hebben (en dan vaak ook alleen over het onderwerp waarin zij hun business hebben, bv. massages of het hotel; woorden over andere onderwerpen kennen zij dan niet goed).
De oude mensen spreken nog goed Frans.

Met mensen die op markten werken of eten verkopen aan busreizigers, is het lastiger. Ook met wat schooljongeren was het behelpen met hun kennis van ongeveer 50 woorden Engels (die ze op mij wilden oefenen, ha ha). Een Point It boekje biedt uitkomst!

Wat wel heel handig is, is dat alle straatnaambordjes ook in Europese tekens vertaald zijn. De spelling is soms Frans (Louang Prabang geloof ik?), soms Engels (Luang Prabang), dus kan verschillen van je Lonely Planet. En Thakaek is hetzelfde als Tha Khek. Maar in ieder geval beter te lezen dan die Laotiaanse krulletjes.

Precies! Maar prop nou niet teveel in één reis… (snel reizen is behalve vermoeiend, ook veel duurder. En in verhouding houd je minder dagen van je 3,5 week over om echt mooie dingen te zien; in verhouding zit je meer dagen in bussen en vliegtuigen enzo. Heel logisch eigenlijk: meer reisdagen = minder relax- en rondkijkdagen). In Laos gaat alles wat langzamer en kunnen de bussen ook kapot gaan (wat vaak voorkomt; mij overkwam het ook, 2,5 uur vertraging maar het kan ook langer duren).

Ik begin nu ook te twijfelen of ik wel naar Vietnam wil gaan als ik voor Zo-Azie zou kiezen.

Als ik lees hoe veel mensen negatieve ervaringen hebben met de Vietnamezen in de toeristensector betwijfel ik of we dat wel willen: Vaak onaardig en uit op geld.
Daarnaast ook de verhalen over de criminaliteit in de steden.
Klopt dit of is dit een vooroordeel?

In Thailand waren onze ervaringen zeer positief over de Thai met een enkele uitzondering bij de Floating Market.

Hoe is dit gesteld in Midden-Amerika? Misschien een afweging om inderdaad Cambodja en Laos enkel te bezoeken zonder Vietnam?