Omdat je in je vraag nog wel zegt: “Midden-Amerika of…?”, kan ik je vertellen dat ik een heerlijke vakantie van 3 weken in Nicaragua heb gehad. Het buurland van Costa Rica, maar half zo duur! Althans dat vertelde iedereen ons die net uit Costa Rica kwam.
Voor ongeveer 20 euro per persoon per dag gemiddeld kun je een heerlijke afwisselende vakantie hebben. Het heeft jungle, caribische eilandjes, stranden aan de westkant, mooie bruisende Spaanse koloniale steden (vooral León en Granada zijn erg leuk), in het westen ook bossen die wat hoger liggen en minder regen krijgen en dus een andere vegetatie hebben (je hebt daar drie zones), je kunt daar (bv. in Miraflor national park) ook makkelijk bij gezinnen thuis logeren via een speciaal programma.
Verder heeft het land meer dan 70 vulkanen waarvan je sommige kunt beklimmen, en van eentje kun je zelfs met een houten bordje af ‘surfen’ al zittend op dat bord (of staand als je durft). In het grote meer ligt Isla de Ometepe dat bestaat uit twee vulkanen waarvan eentje nog actief is! Je kunt daar prachtige kanotochten maken, een vulkaan beklimmen, wandelen, fietsen, snorkelen… Er zijn ook veel koffiegebieden, en cowboy-achtige stadjes in het westen. In andere delen van Nicaragua kun je tokkelen (of hoe heet dat, aan zo’n kabel tussen boomtoppen roetsjen), andere vulkanen beklimmen, naar het strand, surfen, dansen op salsa in de steden, heerlijk eten (het lijkt op Mexicaans, maar biedt ook wel variatie en er zijn ook wel Chinese en Franse restaurants enzo).
De temperatuur en het weer variëren een beetje van gebied tot gebied, in Granada is het meestal 25-30 graden, in León en daar op het strand meestal 35 of meer, in Estelí meestal rond de 20… zo kun je ook wat afwisselen en heen gaan waar je zin in hebt.
Mijn Nicaraguafoto’s vind je hier voor als je een indruk wilt opdoen.
Oh ja, en met de criminaliteit valt het ook wel mee hoor, ook in Costa Rica voor zover ik hoorde, het is niet veel erger dan in Amsterdam of Rome. Gewoon geen gekke dingen doen, en 's avonds laat liever een taxi nemen. Managua kun je beter wel mijden; direct na aankomst een taxi of busje naar Granada nemen bijvoorbeeld.
Van de vriendin met wie ik reisde is wel haar cameraatje gepikt, maar van andere vriendinnen is in Thailand van alles uit hun koffers onderin de laadruimte van de bus gepikt, en zijn ze ergens anders ook weer afgezet / bedrogen. Overal komt wel diefstal en criminaliteit voor, een groot deel is te voorkomen en de rest is geluk hebben… maar thuis kunnen ook erge dingen gebeuren!
Lees de veiligheidstips op mijn website > Travel > Safety Tips.
In Azië vond ik Laos heel mooi en leuk, en aardige mensen. Lekker behapbare kleine steden, en overweldigend mooie bergen en grotten enzo. Mijn blog met verhalen en foto’s kun je hier bekijken. Meestal start en eindig je dan wel in Bangkok vanwege de kosten van een vliegticket. Maar je kunt natuurlijk ook starten of eindigen in Vietnam of Cambodja (eventueel een open jaw ticket, terugvliegen uit een andere plek dan de plek waar je landde).
Ik ben ook op Bali en Java geweest (ik heb ook zelf een beetje Javaans bloed via mijn vader). Bali vond ik leuk en mooi maar in het zuiden wel heel erg toeristisch. Het is wel prettig dat het hindoeïstisch is. Java vond ik wel mooi qua natuur, maar de mensen vond ik zelf wat lastig in de omgang, er werd veel tegen ons gelogen en ook waren de verkopers soms heel opdringerig, echt een half uur achter je aanlopen met hun horloges. Ook vond ik dat gejengel van de moskee om 5 uur 's ochtends niet zo relaxed.
Het schijnt er op de andere eilanden relaxter aan toe te gaan.
Er is niks mis met weer naar Azië gaan, maar ook Nicaragua vond ik echt heel leuk!
En is goed te combineren met Costa Rica, mocht je daar toch (kort?) een kijkje willen nemen.
Gewoon volgend jaar naar het ene continent, en het jaar daarop naar het andere?
En dan is er ook nog Afrika… en ook nog… nee ik hou op! 
Veel plezier met de voorbereidingen, wat het ook wordt.