Hoi,
Ik heb gereisd in Indonesië en in Laos en Thailand, en in Chili, Bolivia, Peru, Brazilië.
Ja, Azië is wel goedkoper en heeft over het algemeen lekkerder weer, en lekkerder eten ook nog.
En het is er veiliger. Toch ‘heb’ ik meer met Zuid-Amerika. Juist de ruigheid trekt mij wel, en het soort reizigers dat daar weer op af komt vind ik over het algemeen ook leukere mensen. In Azië word je op bepaalde plekken toch wel overspoeld met zuipende pubers.
De landschappen vind ik heel erg mooi, en de Spaanse koloniale steden ook mooi en gezellig. Ook is er veel vulkanische activiteit daar in de Andes, wat ik altijd machtig vind. Ook hebben ze er leuke dieren die je in Azië niet zo gauw ziet, bv. condors, lama’s en andere lama-achtigen zoals alpaca’s en vicuña’s, zeeleeuwen, pinguins, in de jungle van die gekleurde ara’s / macaws, piranha’s, etc etc.
De mensen zijn - vooral in de bergen - wat stugger dan in Azië, maar ook veel eerlijker vind ik. Ik kan zelf niet zo goed tegen dat eeuwige nep-lachen van die Aziaten.
Ze lachen altijd maar ondertussen schelden ze je uit (als je wat woordjes hebt geleerd, merk je dat pas), of naaien je alsnog. In Peru zullen ze eerder gewoon in je gezicht zeggen dat ze je niet willen helpen ofzo. Maar als je zelf gewoon rustig en vriendelijk en respectvol bent, krijg je dat ook terug en zijn veel mensen gewoon wat verlegen (ook omdat zij bang zijn dat jij wilt dat ze Engels spreken) maar wel heel behulpzaam.
Qua cultuur is het natuurlijk ook heel interessant met een rijke geschiedenis, er zijn ook volop ruïnes te bezichtigen, en veel dorpsbewoners leven nog zoals hun voorouders eeuwen geleden deden. Vooral veel vrouwen in Bolivia en Peru kleden zich nog traditioneel. Chili is wel moderner.
Ik hou ook wel van warm weer en zon, maar als je in buitenaardse landschappen rondrijdt, is het niet zo erg om een paar daagjes wat meer kou te hebben. Bovendien zijn er genoeg gebieden waar het overdag gewoon 20 graden is of soms meer (bv. aan de kusten, maar ook in de bergen, alleen daar kan het 's nachts koud zijn), en je hebt in Bolivia en Peru (en uiteraard Brazilië) ook regenwoud waar het klam en 30 graden is.
In Argentinië ben ik nog niet geweest maar daar is het zomer als het bij ons winter is, dus volgens mij ook wel prima te doen. Ik heb me wel ingelezen maar uiteindelijk bleek het nog flink duur, en heb ik toen gekozen voor het goedkopere Nicaragua. Argentinië lijkt me wel een heel mooi land en ik ga er zeker eens heen. Misschien kun je wel geld besparen door te kamperen.
Bolivia en Peru zijn helemaal niet zo duur, voor ongeveer 15-20 euro per dag gemiddeld moet je wel rond kunnen komen, iets meer als je veel tourtjes boekt of erg snel wilt reizen.
In 4 maanden zou je ongeveer 4 landen kunnen bezoeken, 3 zou ook mooi zijn (vooral als je naar van die grote landen gaat). Grenzen over trekken zou je zoveel mogelijk over land moeten proberen, inderdaad om dure vluchten te voorkomen.
Enkele logische grensovergangen:
Brazilië - Bolivia: van de Pantanal naar Santa Cruz
Chili - Argentinië: via de zuidelijke punt… misschien ook in andere gedeeltes, weet ik niet
Chili - Bolivia: met een Uyuni-tour langs de zoutvlaktes enzo, start in San Pedro de Atacama (Chili) en eindigt in Uyuni (Bolivia), of andersom. Die tour kan je ook als rondje vanuit Uyuni doen maar dan doe je een hoop dubbel. Een van de mooiste landschappen ter aarde!!
Bolivia - Peru: via het Titicaca-meer, van Copacabana naar Puno.
Peru - Chili: Van Tacna naar Arica, er gaan internationale bussen door alle Andes-landen. Ter plaatse te boeken.
Brazilië - Peru: via de Amazonerivier naar Iquitos in noordelijk Peru, is wel een boottocht van 9 dagen ofzo. Je kan eventueel ook vliegen naar Rio Branco in Brazilië en dan over land doorsteken naar Puerto Maldonado in het regenwoud in Peru (ook volop jungle tours mogelijk, veel goedkoper dan in Brazilië). Van daaruit zijn wel redelijk goedkope vluchten naar Cusco.
In noordelijk Brazilië heb je al veel meer het klimaat zoals in Azië, met ook regenseizoen en droog seizoen in plaats van de vier seizoenen die wij kennen. Laat je niet teveel afschrikken door regenseizoen, ook niet voor Bolivia en Peru. Ik heb bv. in Peru 2x in het regenseizoen gereisd. Af en toe wel fikse buien en in sommige gebieden regende het dan bijvoorbeeld elke middag vanaf 4 uur. Maar omdat het zulke grote landen zijn, kun je ook makkelijk door reizen naar een gebied waar het droger is. Het verschilt echt heel erg. In Lima was het toen 30 graden en stralende zon, wekenlang. Ook is het in het regenseizoen groener, mooier, rustiger en goedkoper (maar nog steeds kom je genoeg andere reizigers tegen om mee te socializen).
Van tevoren wat Spaans leren is wel heel handig. Je kunt je wel redden zonder, met bijvoorbeeld een Point It boekje bij de hand (klik om te bladeren). Maar het reizen is wel leuker en makkelijker als je met de mensen kunt spreken. Ze zijn al snel tevreden en gewoon blij dat jij het probeert (unlike the French…).
Wat taal betreft zou Brazilië weer minder goed in je plannen passen. (En dat is ook flink duur, ik was daar wel 2x zoveel kwijt als in Peru.)
Dus als het lukt om nu nog een cursus te doen in Nederland of in Spanje(?), zou ik dat wel aanraden. En ook veel Spaanse films huren en heel goed luisteren, en proberen te oefenen met Spaanstalige mensen in je omgeving. Het is een taal waar je je hele leven nog plezier van zult hebben in vele landen (dus probeer de geldinvestering ook zo te zien). Ik ben er in ieder geval enorm blij mee.
Tja, en verder is het toch echt jouw eigen keuze…
Mij persoonlijk lijkt het leuk om bij die vrienden aan te haken en eens een heel ander continent te zien. Alhoewel India volgens mij ook best heel anders is dan zuidoost-Azië. Bedenk ook waar je in de toekomst nog makkelijk heen zult reizen… en of je dan weer zoveel tijd zult hebben. India is ook wel te doen in een ‘normale’ vakantie en dan is een ticket de moeite ook nog wel waard ook al heb je ‘maar’ 4 weken,… maar met 4 weken ga je misschien minder snel naar Zuid-Amerika?
Op mijn website kun je veel foto’s bekijken, wie weet geeft dat ook een beter beeld van het weer en wat er zoal te zien is. En kijk ook gewoon eens wat foto’s in reisblogs en op Flickr enzo, of in boeken in de bieb.
Oh ja en qua veiligheid moet je wel wat beter oppassen dan in Azië. Vooral in de grote steden in Bolivia en Peru. Chili valt wel mee. En Argentinië valt denk ik ook wel mee. In Brazilië ook in de grote steden goed alert zijn en geen domme dingen doen. Maar al met al vond ik het daar ook nog reuze meevallen en deed het me vaak denken aan Italië. Er zijn veel gebieden bv. in de dorpen of bij natuurparken, waar het hartstikke rustig en veilig is, soms juist ook omdat het hele dorp afhankelijk is van toerisme.
Nou, een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes met de keuzes, en laat weten wat het wordt!
Cécile