Ik kan niet kiezen: Azië of Zuid-Amerika

Hi allemaal,

Ik heb hier voor het laatst ingelogd op 9-9-2009 wat een behoorlijke tijd geleden is. In 2008 ben ik 3 maanden naar Azië geweest: Thailand, Laos, Cambodja en Maleisië. Dat was fantastisch. Meteen besmet met het reisvirus ook natuurlijk dus ik heb vooral proberen te sparen voor een nieuwe reis toen ik terug was. Inmiddels ziet het er naar uit dat ik in januari weer weg kan voor een reis van iig 4 maanden en mogelijk langer als mijn budget dat toe laat ergens in de 3e maand. Ik wil misschien ook tegen kost en inwoning ergens wel een maand werken of iets in die trant maar alleen reizen en genieten is ook voldoende.

Nu zijn mijn vrienden op 1 juni vertrokken voor een wereldreis van en jaar en in januari zitten zij in Chili. Mijn plan was/is om naar hen toe te gaan (dus te vliegen op Santiago) en dan Chili samen met hen te doen. Van daaruit wil ik dan naar Argentinië gaan. Echter, ik spreek - momenteel - nog geen woord spaans en ik ben niet van plan DAAR een cursus te doen. Dat doe ik dan liever zelf in NL. Anyway, de taal is dus 1 ding waar ik wel een beetje tegenaan loop. Daarnaast is het ook niet zo goed qua klimaat-reistijd om Bolivia te gaan ontdekken. Sowieso heb ik het idee dat ik niet zoals in Azië echt volop zomer ga krijgen en ik hecht daar best wel veel waarde aan. Als ik reis, wil ik het liefste zon eigenlijk en niet zulk weer wat we hier nu in NL hebben, dat maakt alles toch een stuk beperkter en iets minder leuk. Daarbij komt ook dat de afstanden en landen dus behoorlijk groot zijn. Ik vind 4 maanden eigenlijk te kort voor Zuid Amerika. Welke landen adviseren jullie mij voor 4 maanden Zuid Amerika? Dat zou ik dus graag van jullie horen. Is Brazilië heel duur? Is het daar erg onveilig? Ik begreep dat de vluchten tussen de landen best duur zijn ook, een stuk duurder dan in Azië met AirAsia. Waarom ik wel naar Zuid Amerika zou willen is omdat de natuur er natuurlijk prachtig is en het iets heel anders is dan Azië. Tenminste, dat laatste denk ik.

De laatste paar dagen loop ik er stiekem toch een beetje aan te denken weer naar Azië te gaan. Een ticket naar India kost maar 550 euro, naar Santiago 1150 euro. En van India kan ik door naar Nepal en vanaf naar Vietnam en misschien ook nog even een korte stop in Thailand omdat ik daar nog een aantal dingen niet gezien heb die ik graag zou willen zien. India is een land waar ik heel erg nieuwsgierig naar ben en volgens mij kan ik daar makkelijk 2 maanden reizen om zo het hele land te zien.

Zijn er hier mensen die al in beide continenten zijn geweest en mij kunnen vertellen of zuid amerika veel duurder is om doorheen te reizen?

Ik hoor het graag!

Hoi,

Ik heb gereisd in Indonesië en in Laos en Thailand, en in Chili, Bolivia, Peru, Brazilië.

Ja, Azië is wel goedkoper en heeft over het algemeen lekkerder weer, en lekkerder eten ook nog. :slight_smile: En het is er veiliger. Toch ‘heb’ ik meer met Zuid-Amerika. Juist de ruigheid trekt mij wel, en het soort reizigers dat daar weer op af komt vind ik over het algemeen ook leukere mensen. In Azië word je op bepaalde plekken toch wel overspoeld met zuipende pubers.

De landschappen vind ik heel erg mooi, en de Spaanse koloniale steden ook mooi en gezellig. Ook is er veel vulkanische activiteit daar in de Andes, wat ik altijd machtig vind. Ook hebben ze er leuke dieren die je in Azië niet zo gauw ziet, bv. condors, lama’s en andere lama-achtigen zoals alpaca’s en vicuña’s, zeeleeuwen, pinguins, in de jungle van die gekleurde ara’s / macaws, piranha’s, etc etc.
De mensen zijn - vooral in de bergen - wat stugger dan in Azië, maar ook veel eerlijker vind ik. Ik kan zelf niet zo goed tegen dat eeuwige nep-lachen van die Aziaten. :slight_smile: Ze lachen altijd maar ondertussen schelden ze je uit (als je wat woordjes hebt geleerd, merk je dat pas), of naaien je alsnog. In Peru zullen ze eerder gewoon in je gezicht zeggen dat ze je niet willen helpen ofzo. Maar als je zelf gewoon rustig en vriendelijk en respectvol bent, krijg je dat ook terug en zijn veel mensen gewoon wat verlegen (ook omdat zij bang zijn dat jij wilt dat ze Engels spreken) maar wel heel behulpzaam.
Qua cultuur is het natuurlijk ook heel interessant met een rijke geschiedenis, er zijn ook volop ruïnes te bezichtigen, en veel dorpsbewoners leven nog zoals hun voorouders eeuwen geleden deden. Vooral veel vrouwen in Bolivia en Peru kleden zich nog traditioneel. Chili is wel moderner.

Ik hou ook wel van warm weer en zon, maar als je in buitenaardse landschappen rondrijdt, is het niet zo erg om een paar daagjes wat meer kou te hebben. Bovendien zijn er genoeg gebieden waar het overdag gewoon 20 graden is of soms meer (bv. aan de kusten, maar ook in de bergen, alleen daar kan het 's nachts koud zijn), en je hebt in Bolivia en Peru (en uiteraard Brazilië) ook regenwoud waar het klam en 30 graden is.
In Argentinië ben ik nog niet geweest maar daar is het zomer als het bij ons winter is, dus volgens mij ook wel prima te doen. Ik heb me wel ingelezen maar uiteindelijk bleek het nog flink duur, en heb ik toen gekozen voor het goedkopere Nicaragua. Argentinië lijkt me wel een heel mooi land en ik ga er zeker eens heen. Misschien kun je wel geld besparen door te kamperen.

Bolivia en Peru zijn helemaal niet zo duur, voor ongeveer 15-20 euro per dag gemiddeld moet je wel rond kunnen komen, iets meer als je veel tourtjes boekt of erg snel wilt reizen.

In 4 maanden zou je ongeveer 4 landen kunnen bezoeken, 3 zou ook mooi zijn (vooral als je naar van die grote landen gaat). Grenzen over trekken zou je zoveel mogelijk over land moeten proberen, inderdaad om dure vluchten te voorkomen.
Enkele logische grensovergangen:
Brazilië - Bolivia: van de Pantanal naar Santa Cruz
Chili - Argentinië: via de zuidelijke punt… misschien ook in andere gedeeltes, weet ik niet
Chili - Bolivia: met een Uyuni-tour langs de zoutvlaktes enzo, start in San Pedro de Atacama (Chili) en eindigt in Uyuni (Bolivia), of andersom. Die tour kan je ook als rondje vanuit Uyuni doen maar dan doe je een hoop dubbel. Een van de mooiste landschappen ter aarde!!
Bolivia - Peru: via het Titicaca-meer, van Copacabana naar Puno.
Peru - Chili: Van Tacna naar Arica, er gaan internationale bussen door alle Andes-landen. Ter plaatse te boeken.
Brazilië - Peru: via de Amazonerivier naar Iquitos in noordelijk Peru, is wel een boottocht van 9 dagen ofzo. Je kan eventueel ook vliegen naar Rio Branco in Brazilië en dan over land doorsteken naar Puerto Maldonado in het regenwoud in Peru (ook volop jungle tours mogelijk, veel goedkoper dan in Brazilië). Van daaruit zijn wel redelijk goedkope vluchten naar Cusco.

In noordelijk Brazilië heb je al veel meer het klimaat zoals in Azië, met ook regenseizoen en droog seizoen in plaats van de vier seizoenen die wij kennen. Laat je niet teveel afschrikken door regenseizoen, ook niet voor Bolivia en Peru. Ik heb bv. in Peru 2x in het regenseizoen gereisd. Af en toe wel fikse buien en in sommige gebieden regende het dan bijvoorbeeld elke middag vanaf 4 uur. Maar omdat het zulke grote landen zijn, kun je ook makkelijk door reizen naar een gebied waar het droger is. Het verschilt echt heel erg. In Lima was het toen 30 graden en stralende zon, wekenlang. Ook is het in het regenseizoen groener, mooier, rustiger en goedkoper (maar nog steeds kom je genoeg andere reizigers tegen om mee te socializen).

Van tevoren wat Spaans leren is wel heel handig. Je kunt je wel redden zonder, met bijvoorbeeld een Point It boekje bij de hand (klik om te bladeren). Maar het reizen is wel leuker en makkelijker als je met de mensen kunt spreken. Ze zijn al snel tevreden en gewoon blij dat jij het probeert (unlike the French…).
Wat taal betreft zou Brazilië weer minder goed in je plannen passen. (En dat is ook flink duur, ik was daar wel 2x zoveel kwijt als in Peru.)

Dus als het lukt om nu nog een cursus te doen in Nederland of in Spanje(?), zou ik dat wel aanraden. En ook veel Spaanse films huren en heel goed luisteren, en proberen te oefenen met Spaanstalige mensen in je omgeving. Het is een taal waar je je hele leven nog plezier van zult hebben in vele landen (dus probeer de geldinvestering ook zo te zien). Ik ben er in ieder geval enorm blij mee.

Tja, en verder is het toch echt jouw eigen keuze… :slight_smile: Mij persoonlijk lijkt het leuk om bij die vrienden aan te haken en eens een heel ander continent te zien. Alhoewel India volgens mij ook best heel anders is dan zuidoost-Azië. Bedenk ook waar je in de toekomst nog makkelijk heen zult reizen… en of je dan weer zoveel tijd zult hebben. India is ook wel te doen in een ‘normale’ vakantie en dan is een ticket de moeite ook nog wel waard ook al heb je ‘maar’ 4 weken,… maar met 4 weken ga je misschien minder snel naar Zuid-Amerika?

Op mijn website kun je veel foto’s bekijken, wie weet geeft dat ook een beter beeld van het weer en wat er zoal te zien is. En kijk ook gewoon eens wat foto’s in reisblogs en op Flickr enzo, of in boeken in de bieb.

Oh ja en qua veiligheid moet je wel wat beter oppassen dan in Azië. Vooral in de grote steden in Bolivia en Peru. Chili valt wel mee. En Argentinië valt denk ik ook wel mee. In Brazilië ook in de grote steden goed alert zijn en geen domme dingen doen. Maar al met al vond ik het daar ook nog reuze meevallen en deed het me vaak denken aan Italië. Er zijn veel gebieden bv. in de dorpen of bij natuurparken, waar het hartstikke rustig en veilig is, soms juist ook omdat het hele dorp afhankelijk is van toerisme.

Nou, een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes met de keuzes, en laat weten wat het wordt!
Cécile

Ik zit me hetzelfde miserie: mijn echtgenoot wilt naar Azië (ik ben helemaal niet tegen) en ik wil naar Zuid Amerika; dus, er wordt iedere jaar “gevochten” en ik heb de probleem opgelost: 1 jaar gaan we waar hij wilt en volgend jaar is mijn beurt. Democratischer kan niet, hé ?

Afgelopen jaar heb ik een rondreis gemaakt door zowel Azië en Zuid Amerika. En Azië is zeker een heel stuk goedkoper.

Ik ben begonnen in India wat echt een onbeschrijfelijke ervaring was, Ontzettend indrukwekkend!!! na nog een aantal landen in Azië te hebben bezocht (China(prachtige natuur), Filipijnen (super leuke mensen), Japan ( een beetje vreemd)). Ben ik in NZ en Australië geweest om de reis af te sluiten met Zuid Amerika. Wat echt prachtige natuur kent maar wel een heel stuk toeristischer is.

Als ik terug kijk op mijn reis heb ik de bijzonderste indrukken op gedaan in Azië ook heb ik mij veiliger gevoeld in Azië.

Tja ik zou zeggen ga naar Azië!!! ook al is Zuid Amerika ook wel heel mooi :slight_smile:

Ik ben ronduit jaloers op je ! moest ik niet getrouwd zijn, zou ik je pad zeker volgen.
Ik hou van Azië, er zijn zoveel dingen die je kunt bij leren en smaken, en relaties met de “locals”, kortom, je hebt nooit genoeg tijd om Azië goed te bekijken.
Zuid-Amerika (de schrik van mijn echtgenoot en ik zou niet weten waarom) is vol geschiedenis en gewoontes (tradities) die je nergens ter wereld tegenkomt.
…en ja, ik kan ook niet kiezen, maar ik moet het kerk in het midden houden !:wereld:

Mijn voorkeur gaat uit naar Zuid Amerika. De natuur en het wildlife zijn vele malen indrukwekkender daar. In zuid oost azie kun je amper een wild dier vinden. Behalve apen dan. Je ziet amper een vogel in de lucht.
In Azie is het eten wel veel lekkerder, en alles is inderdaad goedkoper daar.
Vooral vliegen is super goedkoop met airasia.
Zeker omdat je al wat van Azie hebt gezien zou ik adviseren om zuid amerika te kiezen.
In zuid amerika zijn brazilie, venazuela en Patagonie de duurste streken.
Bolivia en Peru zijn de goedkoopste.
Busreizen in de “dure” landen zijn gemiddeld 2 euro per uur en in de “goedkope” landen 1 euro per uur.
Vliegen in Argentinie is weer duurder als in Chili, Bolivia en Peru.
succes.

Oh, hulp van een onverwachte hoek ! Zou je bereid zijn mijn echtgenoot te kunnen overtuigen?
Ik zou Zuid-Amerika zelfs te voet willen “veroveren” !

Laat maar komen!!!:smiley:

Helpt het ook niet als je vertelt dat ik als vrouw in mijn uppie 9 weken door Brazilië en Peru heb gereisd en het helemaal geweldig vond? En ook 5 maanden met een vriendin door Chili, Bolivia en Peru? Vooral Bolivia is extreem mooi maar Peru en Brazilië vond ik ook fantastisch. Van Chili schijnt vooral het zuiden heel mooi te zijn, daar ben ik niet geweest. In het noorden vond ik wel de woestijn en geisers heel gaaf.

Inderdaad zijn er veel meer dieren te zien. En die koloniale stedenbouw vind ik ook heel mooi. De mensen vind ik ook prettiger in de omgang dan in Azië.
Succes met overtuigen van je man! Anders moet je maar een keer zonder hem gaan! :slight_smile:

Ik ben geneigd te zeggen dat Kim haar eigen antwoord al gaf, maar toch een beetje aan het twijfelen is geslagen :wink:

Ik zou je ook adviseren om voor Zuid-Amerika te gaan. Ik vind Azie prachtig en het Aziatische eten heerlijk, maar net als Cecilia al schrijft iets nepper m.b.t. omgang met de bevolking. Latino/a’s zijn veelal recht voor z’n raap, wat soms als brutaal wordt ervaren, maar wel duidelijk is.

Qua sfeer kan Azie het m.i. niet halen van de latijns Amerikaanse landen, wat vooral in de steden tot uiting komt. De mensen gaan er vaak lekker los tijdens partijtje voetbal (kijken) of tijdens een feestje.

Afgelopen jaar voor het eerst in Brasilie geweest, wat i.d.d. niet goedkoop was, maar het was wel een fantastische ervaring. Ook Sao Paulo en Rio zijn goed te doen, maar je moet er wel je gezonde verstand gebruiken. Dat ik in steden als Phnom Penh, Bangkok of Kuala Lumpur deels wel 's nachts over straat kan is natuurlijk mooi meegenomen, maar de steden in Latijns Amerika leven gewoon meer.

Qua natuur durf ik niet direct te kiezen voor een continent, want ze zijn beide prachtig op hun eigen manier.

Succes met je keuze!

Ik ga toch proberen, hoor; misschien als je van iemand hoor die met zijn ogen al de pracht van Peru gezien heeft, zal hij toch toegeven! Bedankt voor de steun! Het zal van nut zijn…:wereld:

Nu ik ben een enorme fan van het oosters kultuur,laten we zeggen het rustige leven. Qua budget is Azie echt heel veel goedkoper dan Zuid Amerika!.Ook de veiligheid is in Azie beter dan in Zuid Amerika.Qua eten is Azie echt heel veel lekkerder en gevarieerder, Qua communicatie in het engels kom je in Azie heel veel verder. Wat betreft infrastructuur en toertjes gericht op backpack toeristen is het in Azie ook een stuk gemakkelijker.
Ik vind ook persoonlijk dat de mensen in Azie veel vriendelijk zijn qua omvang met de toeristen als in Z-Amerika.(mijn mening)

…en ik ben volledig met je eens. Het is misschien daarom dat mijn echtgenoot zo “verliefd” is op Azië, maar ik moet toegeven dat Azië laat me ook niet koud.
Ik wil gewoon andere plaatsen van onze planeet ook zien.
Ik wil niet denken aan het 2013, als we onze bestemming moeten kiezen; de “oorlog” zal lang en haart verscheurend zijn !
Er is nog wat tijd…en met de hulp van alle collega’s van “Wereldwijzer”, het gaat toch iets uit bus komen, niet?>>>

Sopirla, om en om kiezen, lijkt mij?? Het ene jaar een bestemming waar hij het liefst heen wil, het volgende jaar jouw keuze?

Ja Azië is makkelijk en lekker en mooi en veilig. (Alhoewel net twee vriendinnen in Thailand hun koffers in de laadruimte van een bus zijn leggeroofd, en de tassen en koffers van iedere andere passagier ook.)
En Zuid-Amerika is ook mooi en ruig en interessant en spannend. En op veel plekken ook gewoon veilig. En op veel plekken hebben ze ook best lekker eten. En als je Spaans spreekt is het juist handig dat je ook alles kunt lezen (in Azië niet). En bepaalde landen zijn ook helemaal niet zo duur. En tourtjes zijn ook heel makkelijk te boeken, en nog lang niet zo duur als een Afrikaanse safari.

Keuzes, keuzes! Juist de afwisseling vind ik leuk. Het ene jaar dit, het andere jaar weer heel wat anders.

Oei, heb je nare ervaringen gehad in Zuid-Amerika Georges?

Mijn ervaringen zijn grotendeels ook zoals men het hier schrijft, maar qua taal heb ik in Azie vaker problemen gehad dan in Latijs Amerika. Ik spreek echt bij lange na geen vloeiend Spaans, maar heb in Azie wel eens iets moeten tekenen in het zand… :wink:

Het is een lastige keuze als je ergens nog niet bent geweest, maar dat is juist het leuke van reizen. Ik heb ook wel eens landen bezocht die lang niet bovenaan in mijn lijstje stonden (bv Brazilie en Australie), maar wel op die van mijn vriendin. Achteraf vond ik beide landen geweldig, wat wellicht ook door het minder voorbereiden kwam en je vaker een verrassing hebt.

Cecilia…nog een collega die gelijk heeft; aan die afwisselende optie heb ook gedacht (voor de goede vrede in huis te houden !).
Hoe dan ook, in 2013, de keuze is nog niet gemaakt, maar mijn echtgenoot twijfelt tussen Cambodja en Vietnam (oh, waarom hebben sommige zo veel geld en andere niet?); als ik een super-super rijke zou zijn, ik zou de hele wereld kunnen helpen en “smaken”.
Als de “grootste democratie ter wereld” ( iedereen weet over wie ik heb ) geen 2 miljard dollars per dag (!!!) x 365 dagen, niet zou besteden aan idiote zakken, dan zou de wereld anders uitzien, beter, bedoel ik; waar of niet ?>>>

…en ja, ik spreek een beetje Spaans, d.w.z. dat ik mijn plan kan overal trekken.

We hebben de beslissing van mijn echtgenoot gevolgd om naar Costa Rica te gaan; geen spijt, zeker niet, vooral voor hem, omdat hij heel mooie foto’s kon trekken; maar ook een miserie die hij had met een tandzenuw; als hartpatiënt, moest ze een toelating krijgen van zijn cardioloog, die natuurlijk niet gaf. Als we in Azië waren, hadden we meer mogelijkheden om zeer snel naar huis te komen.

Nu wat betreft ervaringen Zuid Amerika geen enkel(maar er zijn wel verschillende mensen die op mijn werk naar Z-Amerika op reis zijn geweest)ze klagen niet over de warme temperaturen,of over de mooie landschappen,maar in het algemeen over gastvrijheid,vriendelijkheid,alsook het eten(turista)Deze mensen zijn ook al naar Azie geweest tijdens hun vakantie,hun uitleg’we komen precies in een andere wereld terecht"!Hun ervaringen zijn dan(goed eten,vriendelijke mensen,veiligheid op en top etc…nog 2 vellen papier als het moet!:smiley:
Nu om weeral geen polemieken te scheppen,de ervaringen betreffende Zuid -amerika komen van mensen die er al zijn geweest(betrouwbare mensen)
Over mijn ervaringen met Azie,tsja moest ik dit vertellen dan zijn we morgen nog bezig vrees ik!één woord “toppie!!”

Ik kan niet schrijven dat ik Azië helemaal bezocht heb, maar ik weet een ding en ik zal het nooit vergeten: toen we terug naar huis moeten, na 3 weken Bali (het was de eerste keer, maar niet de laatste) zat in de vliegtuig te janken (mijn zonnebril opgezet dat het niemand zou zien !) en toen heb ik in mijn eigen belooft :“I’ll be back, soon!”; de volgende reis naar Bali heeft 3 maanden geduurt en de belofte is nog steeds geldig !>>>