Hoi, Misschien een tip voor degenen die richting Azie willen reizen?
Ik ben in 2014 4 1/2 week naar Maleisie, KL geweest, van daar uit naar Jakarta gevlogen, daarna met de trein dwars door Java gereisd en een paar leuke bezienswaardigheden bezocht zoals de Borobodur en nog andere plaatsen, een heilige grot waar ik je gezegend wordt, te veel om op te noemen.
Aan het eind de grootste shoppingmol van Java? in Soerabaja bezocht. We hebben diverse binnenlandse vluchten genomen, die waren best betaalbaar en goedkoop want het reizen per trein, hadden we inmiddels wel gezien.
Geen overbagage meenemen want dat kost geld in Indonesie! Neem Indonesich geld mee voor de Bellboys, die dragen je koffers omdat alles per trap gaat en als je een zware koffer hebt, dan ben je blij met ze. we moesten gemiddeld tussen de 10.000 en 20.000 rupia’s betalen, dat is normaal daar. Ze leven ervan.
Kijk eerst goed wat een taxi ongeveer moet kosten in Indonesie want je wordt ontzettend afgezet! Alles is op Internet te vinden, leer wat woorden voordat je op reis gaat, is altijd handig! Let op je spullen en sluit eerst een deal met ze voordat je met ze in zee gaat!
Op Bali ging dat veel efficienter! Dat ging ook veel eerlijker… daar zit een mannetje en die wijst de taxi aan die je moet hebben, de kortste route, zo komt iedere chauffeur aan zijn trekken/inkomen, dat zouden ze hier ook moeten doen!
Van Soerabaja naar Bali gevlogen voor een week, het was prachtig! van van daaruit weer naar KL gevlogen om vervolgens naar Pangkor Island te gaan om te relaxen voordat we terug vlogen.
Daar is er weinig verkeer en veel natuur en een oase van rust, Daar een Honda scooter gehuurd en enkele dagen getourd door het eiland, Geweldig
Jongelui gaan daar vanuit de stad massaal feesten in de weekenden, wij waren helaas doordeweeks maar we gingen voor de rust, dus het was genieten, We zagen diverse soorten apen langs de weg, de jungle was prachtig.
Pas op! de mensen zijn erg vriendelijk maar ze hebben wel mijn camera en mijn mooiste jurken gestolen!
Ik had alles afgesloten in mijn koffer bewaard, maar 1 dag vergat ik dit, omdat ik camera nog wilde opladen.
Ik had het heel erg goed verstopt, ze hebben net zolang gewacht totdat we vertrokken, ( midden in de nacht om 4 uur want de boot vertrekt maar 1 keer per dag!)
Ik kon geen aangifte meer doen en toen ik mij beklaagde bij de balie, toen lachten ze me gewoon uit… Bah!
Weer naar KL met de boot terug en daar de TWIN TOWER bewonderd! Adembenemend!
Het eten op Pangkor Iland was erg goedkoop en goed en bijzonder lekker zo ook in Maleisie.
Ik ben heel erg ziek geweest op Java, de ziekenhuizen daar zijn zeer goed! Je hebt binnen een uur uitslag en de medicijnen hielpen veel beter dan hier in Nederland!
Alles is daar veel efficienter en het is bijzonder schoon! Medicijnen en ziekenhuisrekening waren erg goedkoop!
Ik heb alles vanuit Nederland geboekt.
Goedkope ticket, 9 maanden eerder dan datum van de vlucht geboekt via Skyscanner.com en Cheaptickets.
Elke dag kijken naar aanbiedingen, je kan heel veel geld besparen. De binnenlandse vluchten daar geboekt behalve de belangrijke vluchten zoals van KL naar Jakarta, dat hebben we vanuit Nederland geboekt omdat we maar 1 dag in KL bleven alleen om te overnachten.
Als je nu al weet dat je volgend jaar weg gaat, begin met zoeken naar goedkope tickets.
Alles is die 4 en een halve week volgens plan gelopen en de hotels waren redelijk voor de prijs. Op die ene diefstal na, geen gekke dingen meegemaakt en we, 2 dames alleen, hebben ons nooit bedreigd gevoeld noch waren we in onveilige situaties. De mensen zijn bang voor de politie in Indonesie, heb ik gemerkt.
De totale reis heeft ons pp ongeveer 2.000.-- euro gekost.
Ik sta open voor mensen die richting Miamar, Cambodja en Vietnam reizen. Is het veilig voor 2 dames alleen?
Moeten we ons aan speciale regels houden mbt hoofddoek en andere gebruiken?
Ik weet dat je in heilige tempels niet al te bloot moet gaan etc. Dat mag je in Europa, Italie ook niet…
En wat zijn we ongeveer kwijt aan de reis, inclusief ticket en vlucht?
Dank voor je informatie.
Grt Peggy
Hebben jullie betrouwbare logeer adressen voor ons?