4 weken backpacken, maar waar?

Twee jaar terug heb ik (nu 21) samen met mijn broer (nu 22) 4 maanden door zuid-amerika getrokken wat ons uitstekend beviel! Dit jaar willen we daarom in juli/augustus 4 weken op reis gaan. Nu hebben we enigszins een budget en daarom zullen we waarschijnlijk naar een plek in Azië gaan. Het zal gaan om 1500 euro exclusief ticket. We hebben dus een goede portie reis ervaring, zijn jong en avontuurlijk ingesteld. Het probleem is dus dat we niet zo goed weten welk land het beste bij ons gaat passen. We zitten zelf te denken aan India of Vietnam. Misschien dat iemand kan helpen met het maken van deze keuze? Er is geen enkel land dat we uitsluiten!

Leuke plannen! Na Zuid-Amerika wordt Azië een makkie. Lekkerder eten, meer infrastructuur voor reizigers, veiliger, goedkoper (ongeveer prijsniveau van Bolivia), over het algemeen ook mooier weer (ligt eraan waar in Z-Am jullie zijn geweest) en ook erg veel te zien en doen. En voor 3-4 euro een massage van een uur… :slight_smile:

Wat ik altijd doe is dat ik in de bibliotheek ga zitten en allerlei Lonely Planets en reisboeken en fotoboeken over diverse landen pak. Al lezende kom je er vanzelf achter waar je hart op dat moment het meeste naar uit gaat en dat is puur persoonlijk.

Je ziet dan ook wat voor klimaat het op dat moment is en welke dus het beste past bij juli/augustus.

Ik kijk ook op internet, bijvoorbeeld bij voorbeeldreizen van Djoser enzo, ik boek niet via zo’n organisatie maar zij hebben in 1x alle highlights op een rijtje staan en veel foto’s. En ik kijk via Google Images of Flickr naar foto’s van landen, er is altijd wel een land dat mij op dat moment het meest aantrekt (en een jaar later kan dat weer een heel ander land zijn).

Je kunt wel op adviezen van anderen in dit forum afgaan maar het is maar net toevallig wie hier deze post leest, en dan mis je misschien het land wat hier niet genoemd wordt!

Ik neem aan dat je bedoelt 1500 euro per persoon, los van de tickets? Daarmee kun je 4 weken lekker comfortabel reizen en veel leuke dingen doen, en wellicht nog eens een goedkope vlucht ter plaatse boeken, zowel in India als Vietnam.

Zelf vond ik Laos superleuk. Ik had het destijds (in de reisgidsen en verhalen op internet) vergeleken met Vietnam (klonk heel druk, en met veel stinkscootertjes in de steden, en ik had verhalen gehoord over onvriendelijke Vietnamezen), Cambodja (ik had toen geen zin in zware dingen zoals de Killing Fields, maar schijnt wel heel mooi te zijn en met vriendelijke mensen; alleen bij Angkor Wat erg druk en toeristisch en duurder), en Thailand (mij te druk en toeristisch). Om in Laos te komen moet je sowieso vliegen op Bangkok dus je kan toch bijvoorbeeld eindigen met een Thais eiland.
Je kunt er alles over lezen en inspiratie opdoen in mijn Laos blog.

Maar ik zou dus gewoon via reisgidsen of internet wat lezen over alle landen in die regio, dan kun je vanzelf landen afvinken of juist toevoegen aan je shortlist. :slight_smile:
Kijk bijvoorbeeld ook naar Maleisië, Indonesië, de Filipijnen. Ik zou het met 4 weken houden bij 1 land, of hooguit 2 (bijvoorbeeld combi met Thailand omdat je via Bangkok moet reizen).
India is gigantisch groot. De meeste mensen gaan geloof ik naar het Zuiden.

Misschien kun je nog iets meer uitleggen wat voor soort dingen jullie leuk vinden om te doen en zien tijdens een reis, dat helpt ons ook met beantwoorden. Als je bijvoorbeeld persé een duikdiploma wilt halen, vallen al een hoop landen af. Vind je drukte wel gezellig (India), of zoek je juist rust en kleinere stadjes en natuur (Laos)? Heb je iets met de Nederlandse koloniale tijd (Indonesië), of wil je een land zien dat nooit gekoloniseerd is geweest (Thailand)? Of wil je naar een land waar nog amper toeristen komen (Birma)?

Ik denk dat het sowieso een mooie reis wordt! Veel plezier.

Ik zeg INDIA!

Al 2x geweest. Dit jaar start onze wereldreis daar.
In dit land heb je van alles wat; woestijn, jungle, bergen, Ganges, wilde dieren. EN HEERLIJK ETEN
Laten we de gekte en drukte van India zelf niet vergeten; dieren op straat, geuren en vooral een hoop dingen waarvan je mond open valt.

I love india.
Mijn 1e jaar ben ik er in mijn eentje 4 weken geweest.
2e jaar ging ik met een vriendinnetje. Zij vond de shock te groot (blijft wel een heel arm land) Hebben toen een vlucht genomen (onder de 100 euro) naar Nepal. Vanaf Varanasi.

Veel mooie plaatsen om te bezichtigen en veel diverse dingen om te doen.
Van slapen in de woestijn, lokaal bier drinken, kookcursus, trekking maken door de bergen ga zo maar door.

Ik vond Laos veel toeristische. Ook prachtige natuur, rustiger dan India.
Rondreizen daar doe je met de bus! India veel treinverkeer mogelijk.
Dingen daar zijn wat makkelijker te regelen.
Vanuit Laos ook makkelijk uitstapjes te maken naar andere landen.

Qua vliegticket is India goedkoper: afgelopen maand een ticket geboekt voor 350 Euro.
Vroeg boeken is erg handig.

Als je meer wil weten, let me know!

Groetjes
Femke

Hee Rikroll,

In je bericht geef je niet echt aan wat je zoekt. Natuur, cultuur, uitgaan, er is zoveel wat mogelijk is.
Wanneer je aangeeft wat je precies zoekt, kunnen we je beter van dienst zijn.

Hans.