Ik ben 19, en ik ben van plan om volgend jaar (2009) oktober een mooie avontuurlijke reis te gaan maken van ik weet niet hoe lang maar ik denk maximaal 6 maanden.
Ik zal jullie de verdere details en mooie plannen besparen maar het komt er op neer dat ik wil kiezen tussen:
**Azie: **(Transsiberie Express, Mongolie, China, Zuid-Oost Azie en zien waar het schip strandt…)
of
**Zuid-Amerika: **(Vanaf Argentinie -Patagonie-, Chili, omhoog naar Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia)
Wat zouden jullie doorgewinterde reizigers aanraden, en waarom?!
dit zijn alle twee hele mooie reizen maar ook heel verschillend dus moeilijk te zeggen wat ik je zou aanraden voor mezelf zou het zuid amerika worden omdat ik daar nog niet zo vaak geweest ben maar dat is puur een persoonlijke insteek en dus niet zo intresant voor jou, vertel eens wat meer zoals wat voor dingen wil je zien/doen en wat is je budget want azie is wel goedkoper dan zuid america
ik zou als ik jou was op andere factoren gaan letten, dan de streek zelf. Iets zoals de kosten en kleine dingens zoals, staat het eten ginder je wel aan. Ook zou ik ervaringen gaan lezen van andere. Ik ben er beide nog niet geweest maar zou zelf voor zuid-amerika kiezen, gewoon omdat ik niet veel weet over azië.
Wat je ook kan doen is een lijstje maken met positief en negatief… Mischien cliché, maar het kan helpen
vorig jaar heb ik ook in 5 maanden o.a. de transsib express gedaan, daarna china, tibet, nepal en india. Wilde eigenlijk ipv india een stukje Z-O azie doen. Maar achteraf is het supergoed bevallen. In 2005/6 heb ik 5 maanden in Chili gezeten. Is heel anders, maar ook super mooi. Mijn volgende reis wordt weer Zuid-Amerika. Ik hou toch van die Spaans/Latijnse cultuur, maar ik denk wel dat in Azië je veel goedkoper kan reizen. Veel plezier met de voorbereidingen.
Moeilijk moeilijk… beide geweldig. Als ik zelf echt echt moet kiezen zou ik toch voor Azie gaan volgens mij. Voor mijn gevoel iets meer diversiteit in natuur / cultuur…
hoi!!
ik ben in zuidamerika en azie geweest,als je voor het eerst een verre lange reis gaat maken zou ik kiezen voor azie omdat je nog jong bent en azie is toch veiliger en het is er goedkoper,
succes
Mijn keuze zou ook op Azie vallen. Het is voordeliger, ik vind de mensen vriendelijker en de omgeving is een stukje veiliger. Zeker voor een onervaren reiziger, in z’n eentje (?), is Azie veel toegankelijker dan zuid-amerika. Maar joh, ook dat is allemaal voor een gedeelte gebaseerd op persoonlijke voorkeuren. Het is appels met peren vergelijken. Als ik jou was zou ik me gewoon erg goed verdiepen in beide reizen. Ga niet alleen af op de goedbedoelde adviezen van mensen als ik, maar bekijk ook vooral goed wat je zelf wilt zien en meemaken. Lees online over de ervaringen van anderen, stippel de verschillende mogelijkheden uit, pak er reisgidsen bij en bekijk goed wat je wilt. Ga je voor de natuur, cultuur, de mensen of een ander avontuur? En nog een tip: pak er ook eens de reisadviezen van het ministerie van buitenlandse zaken bij. Die zijn vaak een beetje te bangmakend, maar het geeft je wel een beeld van de veiligheden en onveiligheden in de verschillende landen.