Ik ben samen met mijn vriend van plan om een kleine wereldreis te maken.
We vertrekken begin oktober 2013 en komen terug in juli 2014 (ongeveer 10 maanden)
Onze interesses liggen bij Zuid Amerika en Zuidoost Azie.
We zouden graag beginnen in Buenos Aires om dan vooral via bus verder te trekken.
Van Buenos Aires richting Patagonie, zo terug naar boven.
Door Paraguay, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia (eventueel Venezuela)
Vanuit Colombia reizen we verder naar zuid oost Azie.
Daar staat op de planning: Laos, Maleisie, Indonesie, Borneo, …
We zijn van plan om vrij low budget te reizen… Niet te duur slapen en een beetje besparen op eten. Daarnaast willen we vaak de natuur in. We gaan ook vaak via bus reizen, alleen als het nodig is zullen we tussenvluchten nemen.
Nu zijn onze vragen;
wie heet er ongeveer al zo een reis gedaan?
is het haalbaar in 10 maanden? (niet alle landen gaan we even uitgebreid doen…)
zijn er speciale dingen die we moeten zien, of dingen waar we zeker op moeten letten?
maar vooral wat zijn de kosten?
waar kan je best een reisverzekering nemen?
Ik hoop enkele reacties te krijgen van jullie ervaren reizers
Wij Sabine en Michael maken op dit moment ongeveer de zelfde reis alleen doen wij het in 12 maanden en zijn in Azië gestart.
Om te beginnen zal ik is kijken voor een arround the world ticket. Deze hebben wij ook gekocht en hebben zo aardig wat vluchten voor niet teveel geld. Bijvoorbeeld bij via Kilroy travel.
Je plan is op zich goed haalbaar. Wij doen zo goed als alles over land en hebben meer landen gedaan als jullie.
Wij hebben als richtlijn 1000 euro pp per maand. Dit is zonder alle kosten vooraf zoals vluchten, verzekeringen en spullen. Wij slapen altijd in een privé kamer en in Azië is dat makkelijk te doen. In Zuid Amerika hebben wij een auto gekocht dus wij reizen nu iets anders op budget. Maar als je het goed doet is het haalbaar op Argentinië en Chili na.
Onze lang in het buitenland verzekering hebben wij afgesloten bij mondial assistance en die is naar onze mening wel goed.
Kijk wel even goed voor Patagonië. Volgens mij is het in de periode dat je gaat erg koud daar.
Mocht je wat ideeen willen op doen kijk dan op onze site en als je vragen hebt horen wij het graag.
Ik heb vroeger een keer een jaar lang gereisd en sindsdien veel korte reizen gemaakt (meestal ongeveer een maand, een keer 9 weken).
Ik heb ook een verzekering bij Mondial en die hebben netjes uitgekeerd toen laatst mijn iPhone was gepikt in Colombia en toen ik een politierapport had geregeld (en bewijs van aankoop nieuwe telefoon in Nederland).
Een Round-The-World ticket zou inderdaad het beste kunnen uitpakken maar laat alle opties goed en uitgebreid onderzoeken door bijvoorbeeld Kilroy. In mijn geval in 1997 was het goedkoper om terug te vliegen naar Nederland, en een nieuw ticket voor het andere continent!
Onderzoek ook open jaw tickets: heen vliegen naar een land, terug vliegen (of door vliegen) vanuit een ander land (of stad), zodat je niet per bus dezelfde weg helemaal terug hoeft.
Colombia vond ik duurder dan ik had verwacht. Zie tips via mijn website. Ik was daar in januari/februari 2013. Ook opmerkingen over hoeveel geld per dag ik kwijt was, vind je in mijn Colombia-blog.
Lekker om Azië voor later te bewaren: dan opeens lekkerder eten, veiliger, rustigere mensen… maar ook het ruige aan Zuid-Amerika vind ik heerlijk hoor! En de natuur vind ik daar diverser.
Kosten: kijk in een bibliotheek (of boekenwinkel) in de reisgids per land van Lonely Planet, zij hebben vaak suggesties voor een dagbudget per persoon, voor drie reisstijlen: low-budget, medium, luxe.
En verder: lees dus mijn duizend tips in het topic dat ik als eerste noemde, o.a. over reismoeheid voorkomen (of genezen) en Spaans leren etc etc.
Enorm bedankt voor het advies!
We zitten momenteel nog met een heel moeilijke vraag.
Moeten we een tent ‘meesleuren’ of is dat verloren moeite?
We willen graag wat nationale parken doen, maar ik weet niet of een tent effectief nodig is of je wel ergens daar kan slapen in een refugio of iets…
Ik zou beslist geen tent meenemen. Op veel plekken kun je redelijk goedkoop overnachten, hetzij in een dorm, maar vaak in een private room (met name in Azië kun je die vinden onder de 5 euro).
Als je naar een NP gaat, is dat vaak met een gids. Die zorgt dan dat er een tent meegaat, of er is standaard een tent oid aanwezig. Soms kun je ook kampeerspullen huren. Beter dan maandenlang slepen
Nee geen tent meeslepen. Campings kennen ze in veel van die landen niet of amper.
In national parks zijn accommodaties en zo niet dan boek je bij een tourbedrijfje dat tenten, slaapzakken en alles regelt.
Zuid-Oost Azië en Amerika voor de camping …! Cool idee. Het plannen van een reis is helemaal niet gemakkelijk. Zelfs van plan een kampeertocht in al deze landen vereist een andere strategie. Hoewel er waardevolle informatie online, vooral via blogs, kun je niet volledig plot uit je locaties of boek vooraf reserveren. Maar kamperen in gebieden waar de bevolking is minder als iets wilds is heel leuk. Als u de plaats te bezoeken op uw eigen gemak het zal geweldig zijn, zeggen door een fiets. De reden dat je moet in staat zijn om een camping ergens te spotten is dat reizen fiets is onvoorspelbaar. Je weet nooit hoe het weer, het terrein, energie-niveaus, lekke banden en andere factoren zullen je afstand van invloed voor de dag. Zelfs als u van plan op het vasthouden aan bevolkte gebieden en verblijft in campings of hotels, deze onzekerheden betekenen dat je moet bereid zijn als u niet uw verwachte bestemming te bereiken.
Camping out zal ook helpen u reist op een begroting, vooral in landen als Canada en Spanje, waar de camping heeft de neiging om zeer dure - soms bijna net zoveel als een goedkoop hotel.
Als je gaat voor wild kamperen dan bepaalde voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen, zoals geen enkele zaak, die de aandacht kunnen vangen (zeg met luide muziek) niet doen. Kamperen is geweldig, maar wees voorzichtig speciaal als het wild kamperen.
Bezoek voor meer informatie over camping in Spanje: villa spanje vakantie | villa lloret de mar
In Azië is camperen lastig maar in ZA is het geweld om met een te doen. Wij hebben op de meest geniale plaatsen gekampeerd en niet omdat het goedkoper is maar omdat het top is. We hebben langs meren, onder de rook van gletjers, in deserts, bergen en op de zoutvlakte gestaan met ons tentje. Wij zeggen dus meenemen als je een beetje meer sjouwen niet erg vind.
Als je zeker wil zijn dat je goed spul hebt dan kun je het misschien meenemen maar je kan het ook goed in ZA kopen. Wij hebben alles hier in ZA gekocht en zijn zeer tevreden. Let wel bij het kopen van een tent op de waterdichtheid.
Verbaas me een beetje over de negativiteit van een tent want Zuid Amerika is gewoon goed met een tent te bereizen. Wij hebben in chili, argentinie, brazilie, bolivia, ecuador en colombia gekampeerd. Als je vervolgens naar Azië gaat gooi of geef de spullen dan weg maar verzenden naar huis kan ook. In Azië heb je er gewoon niks aan.
Wat wel belangrijk is dat je wat avontuurlijk bent aangelegd en dat je er ook voor gaat om regelmatig te kamperen want anders sjouw je voor niks alles mee.
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.
Er wordt hier geroepen dat je in Azie niks aan een tent hebt (en ik geloof best dat dat in de meeste landen zo is) maar in Borneo, wat op jullie lijstje staat, heb je er zeker wat aan! Ik heb een klein stukje samen gereisd met iemand die een tent bij zich had en hij kon bijna overal kamperen. Borneo is best duur om te overnachten (vooral bijvoorbeeld in Mulu national park), als je een tent hebt betaal je ongeveer 1/4 van wat je in hostels betaalt. Hij was zeer tevreden.
Mijn vriend en ik vertrekken ook op 7 oktober tot juli 2014
Maar wij gaan de tegenovergestelde richting uit. Wij reizen eerst naar Australie en Nieuw Zeeland, vervolgens naar Midden Amerika en als laatste naar Zuid Amerika. Kochten ook ons ticket bij Kilroy.
Misschien is het wel leuk om contact te houden, tegen de tijd dat wij in BA aankomen hebben jullie natuurlijk massa’s tips voor ons
Houden jullie ook een blog bij of dergelijk?