Vaak stellen landen wel een bewijs van uitreizen verplicht, maar ik ben hier nog nooit naar gevraagd. Ik had bv. een ticket naar Brazilië en vloog terug uit Peru. Niemand heeft hier over gepiept. Dus ik zou me geen zorgen maken. Het is juist heel slim om zo’n ‘open jaw’ te doen zodat je over land van A naar B kunt reizen en niet dezelfde weg terug hoeft.
Mochten ze toch echt moeilijk gaan doen (of als je daar van tevoren echt bang voor bent) dan kun je desnoods een busticket kopen dat van Ecuador naar Peru gaat.
Met openbaar vervoer reizen gaat daar prima. Er zijn internationale bussen (bv. Ormeño heeft lange internationale ritten) en heel veel lokale bussen. Vaak kun je kiezen uit diverse maatschappijen. En meestal geldt: hoe duurder, hoe hoger de kwaliteit, en hoe meer kans op een nuchtere chauffeur die genoeg slaap krijgt.
In Peru is onder toeristen de maatschappij Cruz del Sur erg populair, maar Civa en Lineas en vele andere zijn ook prima. Ik vind zelf Cruz del Sur wel erg overdreven met hun bingo aan boord, niet eens een tussenstop, en foto’s van elke passagier (voor de veiligheid??). Ik vind het leuker om tussen gewone Peruanen te zitten, dan alleen maar toeristen (en rijke Peruanen).
In sommige steden heeft elke busmaatschappij een eigen terminal, soms niet zo dicht bij de andere, dus shoppen voor tickets kan dan tijdrovend zijn. Persoonlijk koop ik mijn ticket altijd het liefst een dag van tevoren zodat ik nog een fijne stoel kan kiezen (ik ben snel wagenziek).
Maar in sommige steden zitten ze wel allemaal bij elkaar in een grote terminal.
Ik ben niet in Ecuador geweest. In Peru en Bolivia zijn veel bergachtige gedeeltes, dus vergis je niet in de reistijden als je naar de kaart kijkt. Een rit van 300 km kan toch 9 uren duren.
Ook nachtbussen kun je in de meeste gebieden prima nemen, alleen rondom Ayacucho in Peru wel even navragen hoe het zit met de gewapende troepen (Lichtend Pad). Die zijn soms weer actief. Maar de meeste toeristen komen daar toch niet, de populairste highlights liggen elders.
Bij nachtbussen ook erg goed op je handbagage letten: als je slaapt, leg het dan niet op de grond of in het vak boven je hoofd, maar hou het in je armen. Er zijn (ook overdag) veel stiekeme dieven op de bussen.
Over het algemeen is je grote bagage wel veilig (in het ruim, meestal netjes met nummertje).
In Bolivia zijn de bussen flink slechter. De wegen zijn ook niet altijd even goed. In Peru wisselt het, in de populaire gebieden zijn de wegen tegenwoordig ook vrij goed. Wat wel kan betekenen dat je in de bergen erg misselijk kunt worden omdat de chauffeurs hard scheuren door de bochten, nu er asfalt ligt.
In Chili zijn ze weer prima, luxe en snel. De wegen zijn daar ook heel goed.
Binnenlandse vluchten zijn meestal ook redelijk betaalbaar, maar zodra je een grens over gaat, zijn ze erg duur. Dus soms is het gunstiger om naar vlakbij de grens te vliegen, met de bus de grens over, en dan weer door vliegen (mocht je haast hebben).
Er loopt een vrij gebruikelijke ‘gringo trail’ van Ecuador door Peru en Bolivia naar Chili en Argentinië, wellicht kom je telkens weer dezelfde reizigers tegen.
In bijvoorbeeld Lonely Planet zul je wel suggesties voor reisroutes tegenkomen die een handige weg langs de mooiste highlights zijn. Ook brochures van Djoser en Gap enzo kunnen hiervoor handig zijn, ook die kiezen vaak de logistiek gunstigste route… en die kun jij gewoon na-apen.
Lees je goed in over de kosten van elk land, en bepaal aan de hand daarvan hoe lang je kunt doorbrengen overal. Chili is flink duurder dan Bolivia bijvoorbeeld.
Ik heb tijdens mijn eerste reis door Zuid-Amerika ook een slaapzak mee gesleept. De tweede keer niet. Als ik jullie was, zou ik er echt niet mee gaan slepen. In Ecuador, Peru, Bolivia is kamperen echt niet goedkoper dan een hostel of hotel, en al helemaal niet veiliger. Ik heb trouwens nooit campings gezien ook, in Peru bijvoorbeeld.
Elk hotel of hostel of homestay heeft genoeg dekens en anders kun je er altijd meer vragen. Je kunt wel een zijden (of katoenen, maar zijden is lekkerder) lakenzak meenemen, voor in viezige bedden en ook voor ongeveer 5 graden extra warmte.
In Argentinië en Chili is kamperen wellicht goedkoper, maar kijk dan ook goed naar het seizoen. In hún zomer kan het wel maar daarbuiten is het erg koud. En inderdaad moet je dan veel meer spullen meeslepen… waarvan je je echt moet afvragen of je daar zo lang mee wilt slepen.
Ik weet niet hoe het zit met Argentinië maar bv. vanuit Peru is het enorm duur om post te sturen naar Europa.
Suerte & buen viaje,
Cécile