Wereldreis: beginnen in Azië of Zuid-Amerika?

Beste forumlezers,

Ik ben een wereldreis aan het plannen en wil de volgende continenten/landen aandoen: Zuidoost Azië (Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Indonesië), Oceanië (Australië oostkust) en Zuid-Amerika (Peru, Bolivia, Ecuador).

Mijn vraag is: in welke volgorde zouden jullie deze reis doen? Eerst Azië, dan via Australië naar Zuid-Amerika of beginnen in Zuid-Amerika en dan via Australië naar Zuidoost Azië? En wat is de reden van je aanbevolen route?

Groeten,
Flora

Er zijn mensen die beweren dat Azie gemakkelijker te bereizen is dan Zuid-Amerika. Dat zou een reden zijn om daar te beginnen. Ik heb niet veel in Zuid-Amerika gereisd, maar wel in Peru en Bolivia. Die twee landen vond ik op zich ook makkelijk te bereizen (ook als je geen Spaans spreekt.)

Azie is gemiddeld wat goedkoper.

Je kan ook kijken naar de klimaten (temperatuur, regenseizoen) en daar de volgorde vanaf laten hangen, of van ticketprijzen.

Bedankt voor de tip @Jenny. Ik ga even kijken naar het klimaat van de drie continenten en landen.

Zuid-Amerika is heel gemakkelijk om in rond te reizen, ik heb geen ervaring in Azië dus ik kan wel niet vergelijken.
Het is zo dat je in elke stad in Zuid-Amerika een soort van grote bushalte hebt, dit maakt het heel simpel om van stad tot stad(en van land tot land) te reizen, dit is bovendien ook spotgoedkoop! Het is hiervoor wel handig als je al wat Spaans praat, want veel Engels spreekt de lokale bevolking niet. Op heel toeristische plaatsen wordt dan weer wel meer Engels gesproken. In Zuid-Amerika reizen ook veel backpackers rond die vaak dezelfde route (of een deel ervan) als jij zullen volgen, waardoor je gemakkelijk mensen leert kennen en al snel niet meer alleen bent! Maar ik weet dus niet hoe dit allemaal in Azië is… Succes!

Ik heb voor mijn reis gekeken welk land ik per se in de beste reisperiode wilde bezoeken. Dus die bestemming stond voor een bepaalde maand vast. De rest heb ik daaromheen gepland. Bleek dat veel bestemmingen nog heel gunstig uitkwamen! Ik zou het vooral laten afhangen dus van klimaat en wat jouw hoogtepunt is :slight_smile:

Ik zou kijken welke periode gunstig is om in een land te reizen. Daaraan zou ik mijn reis aanpassen. Dus net als de rest zegt, af laten hangen van het klimaat. Je zult nooit altijd in goede periode kunnen reizen, maar zo kun je situaties vermijden. Zo heb je te maken met regenseizoenen of orkaan seizoenen.
Ook zou ik letten op bijvoorbeeld dieren, waar kun je wat zien en in welke periode. En wat wil je graag zien. Wil je bijvoorbeeld walvishaaien spotten in Filippijnen dan zul je in de periode Januari t/m maart daar heen kunnen gaan.

Verder vond ik het fijn om tijdens het plannen te kijken naar budget. Zuid Amerika is duurder, dus mijn voorkeur zou eerst naar Zuid Amerika gaan. Om binnen budget te blijven moest ik slapen op slaapzalen. Op zich niet zo’n probleem, maar na verloop van tijd wilde ik mijn eigen plekje hebben en vond ik het fijn dat daar in Azië wel weer budget voor was, toen was ik er ook echt aan toe.