tips voor land in zuid of midden amerika?

Hallo,

Ik ben monica en nieuw op dit forum. Mijn man en ik willen komende winter een mooie reis maken in midden- of zuid-amerika. We hebben al best veel reiservaring, maar zijn nooit in midden- of zuid-amerika geweest.

Welk land kunnen jullie ons aanraden? ik zit zelf aan belize te denken, argentinie, peru. Maar alle opties staan nog open.

Wie kan ons tippen??

Ik kan Brazilië warm aanbevelen. Het is een groot land met prachtige natuur, interessante steden en een bruisende cultuur. Brazilië heeft voor iedereen iets te bieden. Een aantal suggesties:

[ul]
[li]Rio de Janeiro
[/li][li]Watervallen van Igauçu
[/li][li]Bonito (zuidelijke Pantanal)
[/li][li]Op avontuur over de Transpantaneira (noordelijke Pantanal)
[/li][li]Florianopolis
[/li][li]Ouro Preto / Diamantina / Mariana (historische stadjes)
[/li][/ul]

Argentinië is ook zeker de moeite waard. Er is veel te zien en het is wellicht iets goedkoper dan Brazilië. Overigens is een reis door Argentinië heel goed met een reis door Brazilië te combineren. Dus als u dat zou willen zijn daar goede mogelijkheden toe.

Mocht u nog iets willen weten (over Brazilië), ik deel graag mijn ervaringen en geef graag advies.

Hoi Monica, welkom op het forum!
Kijk ook eens in het Zuid-Amerika forum (in de Continenten forums), en in de forums per land.

Als ik niet weet welk land ik moet kiezen, ga ik naar de bibliotheek en pak ik allerlei reisgidsen en fotoboeken over de landen die mijn interesse wekken. En dan plaatjes kijken, vergelijken.
Dat kan natuurlijk ook online maar ik vind boeken prettiger.

Je zou eens op www.lonelyplanet.com onder Destinations al die verhaaltjes kunnen lezen en de foto’s kunnen bekijken van de landen in Latijns Amerika.

Voor mij geldt dat er altijd vanzelf al wat landen afvallen vanwege de hoge kosten, of bijvoorbeeld omdat het seizoen/klimaat niet uitkomt of ik zin heb in warmte. Of bij de ene vakantie wil ik vooral veel mooie natuur zien, en een andere keer heb ik wel zin om me te verdiepen in een (oorlogs)geschiedenis. (Bijvoorbeeld voor Cambodja vind ik dat ik wel in een bepaalde bui moet zijn voordat ik daarheen ga, ik vind niet dat ik de Killing Fields mag overslaan… maar toen ik juist zin had in een relaxvakantie, ben ik dus naar Laos gegaan… wie weet gelden voor jullie ook dergelijke criteria / belevingsgevoelens / ‘nu meer zin in…’ gevoelens).

Zelf kan ik Nicaragua, Brazilië, Peru of Bolivia van harte aanbevelen. In Chili ben ik ook geweest maar dat is best duur en de noordelijke helft vond ik vrij saai (alhoewel San Pedro en omgeving in het noorden wel mooi is). Argentinië heb ik wel eens overwogen maar toen bleek Nicaragua half zo duur te zijn en is het dus Nicaragua geworden. In Colombia ben ik dit jaar 5 weken geweest maar zou ik niet aanraden als eerste land, vooral vanwege de relatief hoge kosten en de grote reisafstanden, en dan vond ik eerlijk gezegd Brazilië leuker en mooier (wat ook duur is en grote reisafstanden heeft).

Nicaragua: relatief klein dus korte reisafstanden voordat je weer bij het volgende leuke stuk bent; veel vulkanen waarvan een deel nog actief, op sommige kun je klimmen, van eentje kun je ook af boarden zittend op een bordje; leuke behapbare koloniale stadjes; stranden; jungle en hoger gelegen mistbossen; koffieplantages waar je kunt kijken hoe koffie verwerkt wordt; een eiland in een meer dat bestaat uit twee vulkanen; erg aardige mensen; goed te doen voor ongeveer €20-25 per persoon per dag gemiddeld*

Peru: enorm rijke cultuur en geschiedenis; kuststrook (maar niet echt een strandland! koud) hoog Andesgebergte (daar liggen veel bezienswaardigheden); Amazone-regenwoud (goedkoper te bezoeken dan in Brazilië); mooie koloniale steden; veel Inca-ruïnes en ruïnes van andere volkeren; bizarre drijvende rieten eilanden waar mensen op wonen in het Titicacameer (die eilanden bouwen ze zelf); hot springs om in te badderen; zeeleeuwen op eilanden aan de kust; condors zien opstijgen uit een canyon, en nog veel meer. De mensen in de bergen kunnen wat stug lijken maar het is ook verlegenheid / geen Engels spreken. Redelijk toeristisch ontwikkeld dus veel hotels en bussen, maar ook veel andere toeristen op de zuidelijke standaard route. Maar makkelijk te ontwijken door af en toe eens een blokje om te lopen. Ongeveer €25 p/p/p/d gemiddeld*, al zijn dagen voor Machu Picchu wel duurder.
http://www.pbase.com/cile/peru

Bolivia: een van de mooiste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien: Salar de Uyuni en alles er omheen, met een gigantische zoutvlakte met patronen, een raar eiland met metershoge cactussen, een knalrood meer (Google maar eens plaatjes van Laguna Colorada) en een knalgroen meer (Laguna Verde), bizarre Dalí-achtige rotsen (hij heeft daar inspiratie opgedaan), maan-achtige landschappen, flamingo’s en lama’s in al die leegte. En dan verder ook leuke koloniale stadjes; een zilver- en tinmijn die je kunt bezoeken om de barre omstandigheden te ervaren; Andesgebergte (veel bezienswaardigheden op grote hoogte, overdag ongeveer 15 graden, 's nachts erg koud) en Amazone-regenwoud (schijnt nog mooier en goedkoper te zijn dan in Peru). In dit land leven meer mensen op traditionele wijze (zoals honderden jaren geleden) dan in de andere landen. Ook in Peru zijn die er wel hoog in de bergen, maar in Bolivia meer. Meer armoede… Bolivia trekt iets minder toeristen doordat vluchten op La Paz duurder zijn en doordat Machu Picchu in Peru nu eenmaal een grote trekpleister is. De mensen in Bolivia zijn over het algemeen wat stugger en afstandelijker. Vanuit het verleden én het heden nog aardig wat wantrouwen naar buitenlanders. Bolivia: ongeveer €20 p/p/p/d*.
http://cile.home.xs4all.nl/photos/world_trip_97-98/bolivia.htm

Met ongeveer 6-8 weken zijn Bolivia en Peru goed te combineren (liever 8 weken natuurlijk), met eventueel een stukje noordelijk Chili erbij. Ik raad dit altijd aan als ideale route, maar dan dus zelf nabootsen en veel meer tijd ervoor nemen:
http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes/reisbeschrijving

Brazilië: heel anders dan de Spaanstalige landen; de mensen, de muziek, het eten zijn allemaal anders; wel ook mooie koloniale steden en dorpen (Portugese en Hollandse stijl); supervriendelijke mensen die veel houden van kletsen met jan en alleman, dus vooral leuk als je ook wat Portugees spreekt! Duizenden kilometers geweldige warme mooie stranden, en behalve natuurlijk het Amazonegebied, hebben juist de andere national parks mij erg positief verrast; tafelbergen, grotten (in sommige kun je snorkelen), watervallen waaronder je kunt zwemmen; gekleurde riviertjes; gekke rotsformaties; duinen met meertjes… en natuurlijk muziek, capoeira, carnaval. Ik vond het carnaval in Olinda superleuk want daar lopen de bands door de straatjes en kun je dus gewoon meelopen en -feesten, in plaats van dat je geld moet betalen en vanaf een tribune kijken (Rio, Salvador).
Brazilië kost zeker €40 p/p/p/d gemiddeld*, of meer als je veel wilt zien en dus veel moet vliegen.
http://www.pbase.com/cile/brazil

(van mijn blog gekopieerd) COLOMBIA =…
… amazing nature and wildlife (mountains, lakes, jungles, deserts, birds and other animals)
…hot springs and coffee plantations
…not that cheap
…sunny, friendly people
…overwhelming and bustling cities
…sleepy towns with cowboys
…Caribbean north with different music and food and people
…hard to find good food
…diversity! (in weather, culture, scenery)

Read more: http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html#ixzz2Nbp4R1LR

http://www.pbase.com/cile/colombia

Colombia: ongeveer €45-55 p/p/p/d*

  • Al die prijzen die ik noem zijn ongeveer voor deze reisstijl: privé kamertje in simpel hotel, goedkoop uit eten, 2-3x per week een busrit, af en toe een georganiseerd tourtje.
    Als je ook vluchten wilt boeken, of veel sneller reist (meer dan 3 busritten per week) is het dus duurder. Ook dingen als Carnaval, Machu Picchu zijn duurdere dagen.

In al die landen geldt wel dat je in de grote steden goed op je veiligheid en je spullen moet letten.

Hopelijk heb je wat aan deze indrukken, maar ga ook echt meer lezen en plaatjes kijken, en vooral ook kijken naar het prijsniveau in elk land want dat verschilt enorm, ook voor landen die tegen elkaar aan liggen! Zo zie je dat Brazilië, Argentinië twee keer zo duur zijn als Bolivia, en Costa Rica twee keer zo duur is als Nicaragua.

Oh ja en ik weet niet hoe lang jullie willen gaan, maar Spaans leren kan echt de moeite waard zijn, vooral als je denkt dat je in de toekomst nog naar andere landen in Latijns Amerika wilt, of naar Spanje. Bijna niemand spreekt Engels in heel dat continent… Je kunt er wel reizen hoor, zonder de taal te spreken, maar het is zóveel leuker mét. En je zult je vanzelf ook veiliger voelen want je snapt beter wat er om je heen gebeurt en kunt hulp vragen aan mensen.

Veel plezier met de voorpret en alle plannen!

bezoek costa rica stranden. er is geen grotere plaats dan het strand.

Monica is nooit meer teruggekomen… verzwolgen door een orkaan in Belize? :wink:

Ik weet niet of Monica nog bericht van het plaatsen van een reactie krijgt. En wat de reden van haar wegblijven dan ook is, kan natuurlijk heel ernstig of dramatisch zijn, laat het dan even kort weten. Hoeft echt geen uitleg over persoonlijke omstandigheden bij. Ben blij dat ik er mijn beetje informatie over Costa Rica niet aan heb verspild. Dit is naar mijn mening een van de grootste ergernissen op het forum.
Is het geen idee voor een topic: waar erger je het meest aan op het forum?

Zo’n discussie bestaat al en krijgt af en toe weer nieuw leven: Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

quid erat demonstrandum est

dank je Cecilia