Ik zou naar Nieuw Zeeland gaan …:
Als ik Nieuw Zeeland zou moeten beschrijven, dan kom ik op de volgende statements.
Stel je voor dat je Europa beter zou willen leren kennen en alle natuurverschijnselen wilt bekijken die er in Europa zijn. Ga dan naar Nieuw Zeeland, want:
A - De Fjorden van Noorwegen, vindt je in het Fjordland National Park dat in het uiterste zuidwesten van NZ ligt.
B - De geisers en andere actieve vulkanische verschijnselen van IJsland die vindt je bij Rotarua op het Noordereiland.
C - De ruige natuur zoals Schotland die kent kom je eigenlijk overal op het Zuidereiland tegen.
D - Inactieve vulkanen met hun meertjes (maren), zoals we die veel in Duitsland tegenkomen, kom je overal in NZ tegen. Heel NZ is immers vanuit vulkanisme ontstaan.
E - De alpen zoals wij die kennen uit Zwitserland en Oostenrijk, komen we zowel op het Noordereiland (Nothern Alps) in het Tongariro National Park als op het Zuidereiland (Southern Alps) tegen. Op het Zuidereiland dat de lengte heeft van Frankrijk lopen ze van noord naar zuid over een lengte van ongeveer 800 km. Over de hele lengte van het Zuidereiland gaan maar 4 wegen van west naar oost.
F - Gletsjers zoals in de Alpen. De bekendste gletsjers van NZ, op het Zuidereiland, de Franz Josef, de Fox en de Mount Cook gletsjer zijn te voet en per helicopter te beklimmen/bezoeken. De Franz Josef Gletsjer loopt bijna door tot de kust, op een breedte waarop in Europa Cannes ligt.
G - Skiën kun je er 9 maanden per jaar, zowel op het Noorder- als het Zuidereiland.
H - Op het Zuidereiland, in de omgeving van Mount Cook kune je een dagtocht maken die heet The Four Seasons. Hierbij doe je – voor je gevoel – alle 4 jaargetijden in een dagtocht aan, dus zomer, herfst, winter en voorjaar.
I - De subtropische kusten, ons welbekend van de Franse en Italiaanse Riviera vinden we in The Bay Of Islands en ook vaak in the Coromandel, Bay of Plenty (allemaal het Noordereiland) en ook in het Abel Tasman National Park en langs de oostkust van het Zuidereiland tussen Kaikoura en Dunedin.
J - Zwemmen met dolfijnen en zeehonden behoort op veel plaatsen tot de mogelijkheden.
K - Nergens ter wereld komen Walvissen het gehele jaar door binnen 2-6 km aan de kust. Alleen in NZ.
L - Eilanden voor de kust. Alleen al in de Bay Of Islands zijn er 150.
M - Tracks voor de wandelaars. Elk National Park, en dat zijn er in NZ al 14, heeft een special track om te gaan lopen. Zo heb je de Abel Tasman Track, 4 dagen langs hutten door het Abel Tasman National Park; de Milford Track (genoemd als de mooiste track ter wereld) , de Kepler Track, The Tongariro Crossing, etc. Bij al deze tracks ga je echt de natuur in. Wij hebben bijv. een Cruise and Walk in het Abel Tasman National Park gedaan van slechts 3 uren wandelen en 2-maal 0,5 uur met een boot. Alles kan, alles kan voor je geregeld worden.
Zie ook eens de slideshows die je via een Webshots-site van mij kunt bekijken:
community.webshots.com/user/jaappostma
of
een volledig reisverslag met 400 foto’s, vele links, routekaarten, etc op:
groups.msn.com/JaapEnSonjaNZ
en
[SIZE=3][COLOR=#000000]groups.msn.com/JaapNZ2008[/COLOR][/SIZE]
Succes
Jaap Postma
Drachten