Nieuw Zeeland & Australie

Beste,

Wij zijn van plan volgend jaar in oktober naar ofwel australie of nieuw zeeland te gaan (of een combinatie) voor pakweg 4 a 5 weken…
wat is er dan aan te raden?
Nieuw zeeland is dan een stuk kouder, je kan er niet in de zee zwemmen, … maar is goedkoper, en is te zien in 3 weken + dan nog een weekje of 2
Thailand, Fiji, Australie… ???
Australie (Oostkust) is duurder, maar warmer, maar is het niet hypertoeristisch of valt dit mee? (kan je nog ergens rijden zonder iets anders te zien?)

We zouden zoiezo een ‘fly & drive’ doen, met vb. een space ship ofzo

Voorstellen?

Hoi fanatix (weet niet wat je echt naam is???).

Ik ga zelf in mei naar Australie. Heb dan nog ongeveer drie maanden. Met betrekking tot Nieuw-Zeeland heb ik een beetje hetzelfde idee. Zou van die drie maanden Australie ook graag een maandje naar Nieuw-Zeeland gaan (in juli) maar dan is het daar dus winter. Weet niet of iemand ervaring heeft met tempratuur in Nieuw-Zeeland in juli??? Verder denk ik wel dat 4 a 5 weken te kort is om zowel NZ als Australie te doen. Ga zelf in Aus. van Sydney naar Cairns met huurauto (3 weken, schijnt ook in 2 weken te kunnen maar wij gaan nog familie opzoeken) en dan vliegen naar Darwin en dan vanaf daar in 2 weken naar Alice Springs (schijnt ook in 10 dagen te kunnen). die 2 weken en 10 dagen, weet ik van kennissen die het in die tijd hebben gedaan. En dan heb je nog maar een heel klein deel van Australie gezien, maar wel een redelijk gevarieerd beeld volgens mij. Ligt er een beetje aan hoeveel haast je wilt maken en hoeveel je van de verschillende landen wilt zien, maar denk dus wel dat 4/5 weken een beetje te kort is om een goed beeld te krijgen van zowel Aus. als NZ.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Groetjes,
Lisanne

Je kan natuurlijk zoveel tijd uittrekken voor een land als je wil. Been there, seen it maar om NZ enigszins te zien heb toch wel 4 weken nodig. 2 weken NI en 2 weken SI. Als je dan ook nog het gebied ten noorden van Auckland wil bezoeken is 5 weken niet te lang. BTW, juli in NZ is koud, zelfs soms heel koud op het SI. October is een betere maand voor Australia dan voor Nieuw Zeeland, zeker als je van warmte houdt maar als je dagtemps van 10-20 C prettig vindt is NZ een goede keus. Je kan natuurlijk een flits bezoek brengen aan beide landen maar ik zou mij beperken tot 1 land, en veel goedkoper zal NZ niet zijn. De AUD is ongeveer 15% in waarde gedaald. Als je de oostkust van Aus. wil bezoeken in october zou ik in Cairns starten en dan naar het zuiden rijden. Is ook prettiger met de zon in de rug. Vermijd schoolholidays. October in Cairns is nog voor het stingerseizoen en het water is heerlijk.
Lou, Far NQLD en Darwin/Uluru zijn prima in july maar ook druk. Je kan gemakkelijk een dag of 8 rond Darwin (Kakadu, Litchfield, Katherine etc.)doorbrengen en neem je tijd voor Alice en Uluru.
Yeehaw

Hi!

Ik zou niet voor een combinatie gaan. Zoals al gezegd heb je voor NZ als je het echt wilt zien wel zo’n 4 weken nodig ( beide eilanden) Ook is NZ niet goedkoper dan Australie als je praat over levensonderhoud etc. juist het tegenovergestelde. Ik zou inderdaad de oostkust bezoeken en dan beginnen in Cairns. Misschien zou ik zelfs even door reizen naar Cape Tribulation want dat is echt helemaal geweldig. Tropisch regenwoud, supermooi en niet druk. Onderweg kom je langs Port Douglas en vanaf daar gaan veel (goedkopere toen wij er waren) boottochten naar het Great Barrier Reef. Oostkust is altijd drukker dan de rest van Australie maar je komt zeker op gebieden waar je niemand tegenkomt en veel ( voor ons idee) verlaten stranden. Buiten het hoogseizoen ( december-februari) zijn de prijzen redelijk. Het is niet echt superduur. Wij hebben ongeveer 5 weken gedaan om vanaf Cape trib naar Melbourne te rijden met een Ford Falcon. De meest toeristische plaatsen zijn we niet lang blijven hangen. Je hebt er zoveel te zien en te doen, De Whitsunday islands, Fraser Island. Ik zou voor de oostkust gaan en Nieuw Zeeland bewaren voor een andere keer.
Zelf gaan we ook in oktober 2009 terug voor 5 weken , deze keer naar de Westkust. De rest hebben we afgelopen jaar in 3 maanden gedaan. Eind 2010 gaan we naar Nieuw Zeeland :slight_smile: Dus nog veel leuke dingen in het vooruit zicht.
Ik zou me concentreren op 1 land en in dit geval dus Ozzie.

Als je iets wil weten over WA laat dan maar horen Larissa. Dit jaar gaan we er voor de derde keer naar toe.

Thanks!
We gaan van Perth naar Darwin of andersom :slight_smile: Ik heb me er al wel in verdiept en net zoals onze vorige trip gaan we gewoon rijden en zien wel waar we terecht komen. Wil natuurlijk wel bepaalde dingen zien. Het enige waar ik nog over twijfel is of we dit per camper of per auto gaan doen. Heb gehoord dat WA ietd duurder is en dat het aanbod qua hostels wat minder is. En met een camper kunnen we gaan staan waar we willen ( wel veilig ofcourse) Nadeel van de camper is weer dat we iets moeten verzinnen voor the gibb rover road. Heb jij die gereden? Is het de moeite? En alle tips zijn natuurlijk welkom!

Wij hebben GRR niet gereden (nou ja een klein stukje) maar zijn van Broome naar Fitzroy Crossing en naar Kununurra gereden en nog veel verder. GRR kan je meestal met een normalke auto doen maar ja, er kunnen omstandigheden zijn waarvoor je een 4x4 nodig hebt. Australiers roepen altijd over GRR, een must etc en je zou 4 dagen nodig hebben. Kan er niet over oordelen. Staat wel op het programma samen met andere delen van de Kimberleys en bv ook naar Bungle Bungle. Wat die weersomstandigheden betreft…de laatste week van october 2006 reden wij de route. Prachtig weer, maar in Fitzroy begon het te hozen en tussen Fitzroy en Broome stopte iedereen langs de kant van de weg want je zag geen hand voor ogen en in Broome hadden de een tropical storm. Prachtig maar we waren blij niet ergens in de Outback te zitten. Wat ik maar wil zeggen, kom goed voorbereid. Lodging is duur, veel duurder dan in het oosten en minder accomodatie. Ook vaak bezet ivm de werkers in de mijnindustrie bv in Karratha en Port Hedland.
Yeehaw

Ik had al zoiets verwacht, dat het aanbod van slaapplaatsen vele malen minder zou zijn. We willen of gewoon in hostels verblijven en anders wordt het een camper. Wel zo makkelijk en geen gesleur meer met je spullen :slight_smile:

Als zij zeggen dat je er 4 dagen voor nodig hebt dan zal ik er waarschijnlijk 2 over doen haha.
Wij blijven nooit zolang ergens hangen behalve dan als het de moeite is. We hebben over het stuk Alice Springs, Tennan Creek, Mount Isa, Townsville 2 dagen gedaan. Alleen maar gereden, we wilden zo snel mogelijk de outback uit. Het was behoorlijk heet en die vliegen…ppfff…

Komt helemaal goed, heb er nu al weer zin in :slight_smile:

Hoi,

Wij hebben in augustus de route Perth-Darwin gereden. Ons vervoer middel was een 4WD type “adventurer” van Britz. Bij een andere posting van mij heb ik hier wat over geschreven. Wij hebben een stukje van de GRR gedaan. Heb daar heel weinig niet4WD wagens gezien. Is ook niet echt prettig rijden. Weg was toen een groot wasbord en als je 70-80 km reed ging het nog net en voor de rest veel losliggende grind en zand. Soms merk je dat ook een 4WD dan moeite heeft om op de weg te blijven. In het begin durfde ik inderdaad niet te hard te rijden maar dan komen de vullingen zo uit je kiezen van het rammelen, nog erger de vullingen die je nog moet gaan krijgen vallen er alvast uit. De dag voor ons had een Frans koppel hun wagen op de kop geparkeerd (te hard rijden) en dat kost je dus veel geld. Ik persoonlijk zou deze weg niet zonder 4WD rijden. Wij hebben onderweg met diverse koppels gesproken, het lichtste wat ik heb gehoord was degene die met een Subaru forrester + caravan het stuk hebben gedaan.
Wat een optie zou kunnen zijn is huur een camper voor de grote reis en huur in Derby een 4WD om in een dag op en neer te rijden naar Windjana gorge en Tunnelcreek. Dit is in een lange en leuke dag te doen. Wel bij zonsopgang vertrekken en laat terug. Vervolgens kun je dezelfde truc uithalen in Kununura en van daaruit met een 4WD naar El Questro rijden. Moet wel zeggen, wat ik van GRR heb gezien is voor mij een aanleiding om ook daar een keer terug te keren en verder dit gebied in te trekken. Ik vond het daar mooi (erg mooi). Uiteraard kun je ook een tour boeken in Broome, Derby of Kununura maar die zijn redelijk prijzig. Als je meer vragen hebt, aarzel niet om contact op te nemen. De rest van de rit heb je eigenlijk geen 4WD nodig. Zeker niet in Kakadu NP, Litchfield NP kan ik niet beoordelen. Trouwens van Broome naar Port Hedlund naar Karatha (of omgedraaid) is saai. Via Tom Price moet vele malen mooier zijn.

Hi Wim,

Thanks voor je reactie!
Persoonlijk heb ik het niet zo op tours. Voel me dan net klapvee :slight_smile: Aan de oostkust vond ik ze ook vrij aan de prijs en wij hebben alles zelf gedaan/gereden. Op fraser hebben we ook een 4wd voor een dag gehuurd.
Zo te lezen moet ik mijn vullingen in de gaten houden :slight_smile:
We hebben een beetje zitten bedenken wat we willen en kwamen op een camper uit om in te reizen en dan inderdaad voor de stukken waar je 4wd voor nodig hebt een dag of 2 te huren. Wil het ook weer niet al te moeilijk maken, wij zijn simpele reizigers en zien met de dag wel wat we doen en waar we terecht komen ( of niet). Thanks voor de tips!

G’day Larissa,

Wij hebben in 2006 Perth - Darwin gedaan incl. de GRR en de Bungle Bungles, Cape Leveque en Karijini.

De GRR en de weg naar de BB zijn met gewone wagen haast niet te doen, maar wij hebben 4WD Adventure Camper van Apollo gehad.
Was voor ons een perfekte oplossing om overal lekker te overnachten zonder ergens zorgen over te hoeven maken.

Overal zijn zogenaamde bushcamps waar zeer goed onderhouden droog toiletten zijn en welke op de meest mooie plekken liggen.
Zo zaten we in Karijini voor ons campertje en kwamen er dingo’s voorbij snuffelen.
Zo stil mogelijk blijven zitten en genieten!!!

Wanneer je WA ECHT wilt ontdekken zou ik de GRR en de Bungle Bungles zeker doen en het klopt, touren doen, wanneer je het op eigen houtje zeker zo goed kunt doen, …!!!

De GRR is zeker een must wanneer je van de echte Outback wilt genieten.

Wanneer je wat meer wilt weten, gil maar.

reetz,

Flyboy:wereld:

Ik zou naar Nieuw Zeeland gaan …:

Als ik Nieuw Zeeland zou moeten beschrijven, dan kom ik op de volgende statements.

Stel je voor dat je Europa beter zou willen leren kennen en alle natuurverschijnselen wilt bekijken die er in Europa zijn. Ga dan naar Nieuw Zeeland, want:

A - De Fjorden van Noorwegen, vindt je in het Fjordland National Park dat in het uiterste zuidwesten van NZ ligt.

B - De geisers en andere actieve vulkanische verschijnselen van IJsland die vindt je bij Rotarua op het Noordereiland.

C - De ruige natuur zoals Schotland die kent kom je eigenlijk overal op het Zuidereiland tegen.

D - Inactieve vulkanen met hun meertjes (maren), zoals we die veel in Duitsland tegenkomen, kom je overal in NZ tegen. Heel NZ is immers vanuit vulkanisme ontstaan.

E - De alpen zoals wij die kennen uit Zwitserland en Oostenrijk, komen we zowel op het Noordereiland (Nothern Alps) in het Tongariro National Park als op het Zuidereiland (Southern Alps) tegen. Op het Zuidereiland dat de lengte heeft van Frankrijk lopen ze van noord naar zuid over een lengte van ongeveer 800 km. Over de hele lengte van het Zuidereiland gaan maar 4 wegen van west naar oost.

F - Gletsjers zoals in de Alpen. De bekendste gletsjers van NZ, op het Zuidereiland, de Franz Josef, de Fox en de Mount Cook gletsjer zijn te voet en per helicopter te beklimmen/bezoeken. De Franz Josef Gletsjer loopt bijna door tot de kust, op een breedte waarop in Europa Cannes ligt.

G - Skiën kun je er 9 maanden per jaar, zowel op het Noorder- als het Zuidereiland.

H - Op het Zuidereiland, in de omgeving van Mount Cook kune je een dagtocht maken die heet The Four Seasons. Hierbij doe je – voor je gevoel – alle 4 jaargetijden in een dagtocht aan, dus zomer, herfst, winter en voorjaar.

I - De subtropische kusten, ons welbekend van de Franse en Italiaanse Riviera vinden we in The Bay Of Islands en ook vaak in the Coromandel, Bay of Plenty (allemaal het Noordereiland) en ook in het Abel Tasman National Park en langs de oostkust van het Zuidereiland tussen Kaikoura en Dunedin.

J - Zwemmen met dolfijnen en zeehonden behoort op veel plaatsen tot de mogelijkheden.

K - Nergens ter wereld komen Walvissen het gehele jaar door binnen 2-6 km aan de kust. Alleen in NZ.

L - Eilanden voor de kust. Alleen al in de Bay Of Islands zijn er 150.

M - Tracks voor de wandelaars. Elk National Park, en dat zijn er in NZ al 14, heeft een special track om te gaan lopen. Zo heb je de Abel Tasman Track, 4 dagen langs hutten door het Abel Tasman National Park; de Milford Track (genoemd als de mooiste track ter wereld) , de Kepler Track, The Tongariro Crossing, etc. Bij al deze tracks ga je echt de natuur in. Wij hebben bijv. een Cruise and Walk in het Abel Tasman National Park gedaan van slechts 3 uren wandelen en 2-maal 0,5 uur met een boot. Alles kan, alles kan voor je geregeld worden.

Zie ook eens de slideshows die je via een Webshots-site van mij kunt bekijken:
community.webshots.com/user/jaappostma
of
een volledig reisverslag met 400 foto’s, vele links, routekaarten, etc op:
groups.msn.com/JaapEnSonjaNZ
en
[SIZE=3][COLOR=#000000]groups.msn.com/JaapNZ2008[/COLOR][/SIZE]

Succes

Jaap Postma
Drachten

Hi Flyboy,

Thanks voor je reactie!
Ga er zeker over na denken om een 4wd camper te huren want we willen eigenlijk zeker wel de GRR gereden hebben. Moet even kijken hoe we het gaan doen.
De tours vind ik te duur en wij zijn niet helemaal niet van de tours. verplicht met anderen mee en niet even stil kunnen blijven staan om ergens langer van te genieten. We willen lekker alle vrijheid hebben :slight_smile:

Cheers!