Tips voor route Australie

Hallo aus forum lezers!

Mijn plan is om begin november 6 weken naar australie te gaan en daarna een maand nieuw-zeeland aan te doen.
Ik ben echter nog wat onwetend over mijn route. Ik heb een ticket op het oog, heen adam-cairns, terug auckland-adam. Idee is dan in cairns te beginnen (nog niet al te heet hopelijk) en een camper te huren en richting het zuiden te rijden. Ik zou graag deze reis willen combineren met iets van het ‘echte’ Australië of de outback. Hebben jullie hier een goede tip voor?, inachtnemend dat ik nog naar Auckland of christchurch moet vliegen plus de wellicht hete periode dat ik reis.
Ik heb al gekeken naar de Ghan (voor $170 naar Alice springs), het lijkt me wel cool om zon treinreis te maken.

grt en dank voor de tips!
leuk forum hier btw

Hallo,

Kwa tijd zou ik alle tijd volmaken in Australie. Ik denk dat 6 weken wat kort is waarom niet gewoon 10 weken in Australie. Afstanden doen er echt toe de outback is vanaf Cairns nog best een end rijden. Wij hebben zelfs gereden in 1 week van Cairns naar Darwin en dat was al heftig kwa afstand. Ik zou voor Nieuw Zeeland alleen al 2 maanden uittrekken zou je alles willen zien. Hoorde pas nog mensen die waren ook 4 weken in Nieuw Zeeland en hadden bijna niets gezien door de korte tijd. Of je moet flink veel gaan vliegen binnen Nieuw Zeeland wat zonden is omdat het op de grond zo mooi is kwa natuur.

Hoe kan je nou in 4 weken niets zien in Nieuw-Zeeland?
Hebben ze daar zulke lange periodes met mist? :wink:

Je zegt zelf dat je 2 maanden nodig hebt om alles te zien maar als je 4 weken gaat dan zie je bijna niets??? haha

Maar even serieus;
Ik zou naar Sydney gaan en voor de route Sydney - Alice Springs kiezen.
Daar 6 weken aan besteden, dat is ongeveer 3400 km… en dat is wel te doen in 6 weken.
Daarna vanaf alice naar NZ en dan 4 weken daar rondcrossen, want NZ is ook gewoon heel mooi…

Succes met je keuze en ik zou zeggen; lekker blijven orienteren…

Ik weet niet of ik een camper zou huren voor de tamelijke drukke oostkust. Hier kun je je goed verplaatsen per bus. Het is namelijk een flink stuk duurder als je met een camper gaat. Het is wel leuker.
Ik zou in 4 weken afzakken naar sydney. Dan een retourtje van 4 of 5 dagen naar Alice om daar ayers rock en de olgas te bekijken. Misschien nog het mooie kings canyon. En dan nog een klein weekje rondom sydney. Vervolgens vliegen naar nieuw zeeland.
Nu is het de vraag van wat voor soort natuur hou je.
Hou je van lieflijke baaien en vulkanische gebieden, ga dan naar het noorder eiland. Hou je van ruigere natuur met gletsjers en fjorden, ga dan naar het zuider eiland. Misschien 1,5 week noorder eiland en 2,5 week zuider eiland.
Houd er rekening mee dat je niet heel nieuw zeeland zal zien in deze korte tijd maar je zal een goede indruk krijgen van dit prachtige land. Hetzelfde geld voor australie, Hier zal je maar een fractie van te zien krijgen.

[quote=“Tim-V, post:3, topic:87692”]

Hoe kan je nou in 4 weken niets zien in Nieuw-Zeeland?
Hebben ze daar zulke lange periodes met mist? :wink:

Je zegt zelf dat je 2 maanden nodig hebt om alles te zien maar als je 4 weken gaat dan zie je bijna niets??? haha

Dat komt omdat afstanden er nog al toe doen he. Dat bedoelde ik er mee te zeggen. Maar goed ieder moet het voor zich weten natuurlijk.
Ik denk dat 4 weken voor Nieuw Zeeland wat kort is dat is mijn persoonlijke mening. Ben zelf 9 maanden in Australie geweest en 3 maanden in Nieuw Zeeland en nu woon in Nieuw Zeeland en ga nog veel trips maken want wil nog meer zien van NZ.

gr van Moira

Je weet toch dat je in de drukste tijd van het jaar in NZ zal zitten?
Beginnen in Cairns in november kan nog voor de Wet. Zal al wel luchtvochtig zijn maar dat hoort erbij. En de stingers blijven ook niet weg.
De Ghan gaat tussen Adelaide en Darwin en stopt in Alice. Ik zou overwegen een binnenlandse vlucht naar Alice te maken en van daaruit Uluru en Kata Tjuta etc te gaan bezoeken bv met een RV. Waarom eerst naar Darwin en dan de trein?
En ja hoor, je kan heel wat zien in een maand in NZ.
Als je van treinen houdt zou je natuurlijk de Ghan kunnen nemen. Helaas is er weinig te zien onderweg. Je moet echt een treinbuff zijn imo.
Yeehaw

Wie heeft weleens de treinreis Adelaide - Alice Springs gemaakt. Er zijn nogal wat prijsverschillen zagen wij. Wij zouden dit o.a. eventueel volgend jaar willen doen
Wie maakt ons wijzer?

Natuurlijk is zes weken Oz en vervolgens een maand NZ niet heel erg lang, maar helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om veel vrij te nemen, natuurlijk.

Als je per sé naar Alice Springs wilt dan zou een vlucht en dan een trip naar Uluru e.d. (met een tour of een zelf gehuurde auto) het snelst zijn. Alleen: als je dit vliegt, heb totaal het gevoel van de outback niet (vind ik persoonlijk). Je maakt een vlucht, stapt uit in het hete Alice, ziet wat rood zand, een mooie, rode rots en dat is het dan…als je het stuk rijdt v.a. Cairns (niet een heel veel gebruikte route, zou ik wel samen met iemand doen), Darwin of Adelaide beleef je de enorme afstanden veel beter.
Misschien is het volgende iets: vlieg aan op Darwin, bekijk Kakadu NP in een dag of drie, maak vervolgens een reis naar Alice met de trein, eigen auto of tour. Bekijk de bezienswaardigheden en neem vervolgens een tour (er zijn meerdere aanbieders) naar Cairns (of toch het vliegtuig om tijd te besparen). Reis vervolgens van Cairns langs de oostkust naar het zuiden naar Brisbane of Sydney en stop bij de hoogtepunten langs de kust.

Vervolgens een maand Nieuw Zeeland. Ik zou inderdaad kiezen voor ong 1 tot 1,5 week noorden en de rest voor het zuiden. Ik heb zelf vijf weken in NZ gereisd en vond dit te weinig, maar kreeg wel een redelijke indruk van het land.

@Serooskerke: ik heb de reis van Adelaide naar Alice per trein gemaakt. Ik had een zeer goedkoop ticket en had dus geen eigen coupe, maar gewoon een stoel, waar je dus ook in slaapt. Ik vond het wel een bijzondere reis. Je tuft lekker door het landschap, ontmoet onderweg weer allemaal mensen, slaapt en wordt wakker te midden van … niets … ik vond het een mooie ervaring en zag flinke kuddes dromedarissen, kangoeroes en grote wedgetailed eagles. OVeral om je heen rode grond en graslanden terwijl je lekker achterover leunt in je stoel.

1 like

Bedankt voor de reacties!

Ik zit ind gewoon aan 2,5 maand vast eigenlijk, ben al lang blij dat ik zon periode deze reis kan maken!

Francien grappig dat je dit zegt. Was ind een beetje het idee nu, alleen dan eerst de oostkust en daarna vliegen van Melbourne/Sydney naar darwin, dan van AS naar NZ. Ik denk dat jou route nog beter is, zit er nog een vlucht minder in. Ik vond de afwisseling van eerst oostkust, dan red center, dan nz wel mooi, maar het maakt het voor mijn gevoel wel lastig met binnenlandse vluchten dat daardoor jou volgorde beter lijkt :), en maar meteen met de tour in het midden te beginnen!
Toch twijfelen we een beetje, omdat de tour van Darwin behoorlijk prijzig is (800e) en het dan een beetje te gek wordt wat betreft de kosten. Een ander idee was om op perth te vliegen en een tour hier aan de westkust te doen, maar mijn gevoel zegt dat het of de midden tour wordt en anders toch alleen het oosten en meer in het zuiden dan.
maargoed we gaan verder met orienteren en beslissen!

Misschien kun je een auto huren in Darwin en zelf naar Alice rijden. Dan kun je Kakadu NP, Katherine Gorge, e.d. meenemen en de auto inleveren in Alice (kijk even naar de voorwaarden, maar als je in het Northern Territory blijft zou het wel eens kunnen dat dat gewoon kan). Dan hoef je geen dure tours te betalen.
OF huur een auto in Darwin, rij via Kakadu naar Katherine, lever daar je auto in en stap op de train naar Alice.
Ik denk niet dat er rechtstreekse vluchten zijn van Alice naar NZ (weet ik niet zeker hoor!) maar anders ben je weer veel wachttijd kwijt op vliegvelden (en als je ergens niet wilt zitten, zijn het vliegvelden;-)
Succes met het nemen van beslissingen. Voorbereiden is altijd leuk, maar lastig.