Ai, zes maanden voor alles? Ik ben nu meerdere keren voor langere tijd geweest en heb nog steeds niet alles gezien;-)
In zes maanden kun je veel zien, maar je kunt niet én heel Australië én heel Nieuw Zeeland bekijken. Dan ben je echt alleen maar onderweg. De afstanden in Australië zijn enorm! Het land is even groot als heel Europa! Ik zou dus een beetje een keuze proberen te maken, als ik jou was. Vooral als je ook nog tussendoor wilt werken.
Grofweg:
oostkust: veel (jonge) backpackers, toeristisch, veel mooie plekken, goed bereikbaar, veel te doen, great barrier reef. In het noorden (Cairns) rekening houden met het regenseizoen tussen december en april.
westkust: iets oudere reizigers, langere afstanden, minder toeristisch, koraalriffen, walvishaaien, in het noorden prachtige Kimberley. In het noorden (Broome, Kimberley) rekening houden met het regenseizoen tussen december en april.
noorden: zeer warm, prachtig nationaal park Kakadu (ong. even groot als Nederland!), catherine gorge (ook hier regenseizoen), naar het zuiden toe Alice Springs met Uluru.
zuiden: in de winter (onze zomer) kan het echt goed koud zijn (incl vorst!) dus liever hier reizen in de zomer.
Veel mensen kiezen voor de D-ronde: Sydney, Melbourne, Adelaide, Alice Springs, Darwin, Cairns, Brisbane, Sydney. Dan maak je een mooi rondje. Mogelijk kun je Tassie dan nog mee pakken.
Of je neemt bijvoorbeeld de route Perth, Broome, Darwin, Alice, Adelaide, Melbourne, Sydney en dan naar NZ via Sydney. Maar dit is een veeeel groter stuk.
Ik ben zelf van het langzame reizen, maar misschien is er iemand anders hier die wel in een paar maanden heel Australie heeft gezien en die je tips kan geven.