Reis Oz en Nz

Hallo Allemaal,

Wij (ik en mijn vriendin) zijn druk bezig met het plannen van onze reis Nieuw-Zeeland/Australië/Azie!! We zijn van plan om begin januari te vertrekken.
We vliegen eerst naar Hongkong (blijven we een paar dagen) en gaan dan door naar Auckland. We willen dan 6 weken door NZ backpacken en vervolgens naar OZ te gaan vanuit Christchurch. In Australië willen we in 5 of 6 weken de oostkust gaan bekijken en dan van Cairns binnenlandse vlucht naar Alice Springs om vervolgens naar Bali te vliegen en van daaruit Azie te ontdekken.
Nu hebben we natuurlijk een paar vragen:

  • Is 6 weken genoeg of juist teveel voor NZ?
  • Is 5 à 6 weken genoeg voor onze trip door OZ?
  • Welk vervoer raden jullie aan in OZ en NZ? We willen graag echt backpacken…
  • Kunnen we het beste de binnenlandse vlucht van Cairns naar Alice Springs nu al boeken of als we in OZ zijn?

Alvast bedankt!!

  • te veel tijd om een zo’n groot land als Nieuw Zeeland te bekijken heb je nooit. Zes weken is mooi. Meer zou altijd leuk zijn, maar in zes weken kun je heel wat zien. Vooral als je geen rondje maakt, maar aankomt en vertrekt vanaf een ander punt.
  • in vijf a zes weken kun je de oostkust (ik neem aan v.a. Sydney?) prima doen. Je hebt dan ook de tijd voor nog wat uitstapjes
  • vervoer: als jullie samen zijn en dus de kosten kunnen delen, zou ik voor een auto gaan. Lekker flexibel. Je kunt stoppen en vertrekker wanneer je wilt. Ik denk dat ik een auto zou huren. Mogelijk duurder dan kopen, maar je bent vrij zeker van een goede staat van de auto (stilstaan en wachten op onderdelen wil je niet als je maar een week of zes hebt) en je hoeft het ding niet weer te proberen te verkopen.
  • Je kunt goede deals in Oz tegenkomen, maar als je wat rondsjouwt op internet kun je ook goedkope vluchten boeken. Maakt, naar mijn idee, niet zo heel veel uit.
    Succes!

Bedankt!
We denken alleen dat als we een auto moeten huren in OZ en 1 in NZ dat we dan gelijk heel veel geld kwijt zijn. Is dan met de bus reizen een goed alternatief? We willen dan een ticket kopen voor een bepaald aantal mijl…

Van backpacken heb ik geen verstand (meer) maar ik wil wel even zeggen dat als je in februari en maart richting Cairns gaat je rekening moet houden met mogelijk tropical storms en overstromingen zoals dit jaar. Je zit in de Wet.
Yeehaw

Hallo,

Je zou ook delen van NZ met de auto kunnen doen dit valt nog best wel mee. Hertz heeft heel vaak een actie om 7 dagen te huren en 5 te betalen dan heb je al snel een auto voor rond de 200 euro voor 1 week wat volgens mij best oke is. Plus dus de benzine natuurlijk. Of een camper huren kan natuurlijk ook voor de tijd dat je daar bent.

Je hebt van die ‘hop on hop off’ bussen, zoals Kiwi (veel jonge, feestende mensen, 18+) en Magic (iets minder feestend en gemiddelde iets ouder 22+). Die rijden heel NZ heen-en-weer en je kunt in bepaalde plaatsen uitstappen. Een prima alternatief voor de auto, al vraag ik me af of het veel goedkoper is. Je reist samen, met een auto deel je dan veel kosten. Daarnaast kun je goedkoper overnachten op bijvoorbeeld campings ipv in een hostel.
Dit zelfd geldt voor Oz. Ook daar kun je ‘hop on hop off’ bussen nemen.
Je kunt ook de goedkopere lijnbussen nemen. Die komen op veel plaatsen. Dan zou je af en toe een tour kunnen boeken naar een mooie attractie of voor een dag of twee een auto kunnen huren.
Met een auto ben je wel veel flexibeler.

In je eentje zijn lijnbussen in elk geval goedkoper dan een auto. Misschien met zijn tweeen ook wel, maar de ‘hop on hop off’ bussen geven meer mogelijkheden, maar zijn ook duurder.

Kijk anders eens naar de prijzen op internet.