6 maanden backpacken Australië / Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

Ik ben van plan december te vertrekken richting Australië. Het word mijn eerste keer backpacken, dus spannend maar vooral onwijs gaaf…

Mijn plan was om een maand of 4 in Australië te verblijven en dan nog 2 maanden in Nieuw-Zeeland…
Ik wilde in Cairns aankomen en dan in die 4 maanden naar beneden gaan richting Melbourne. Van Melbourne vlieg ik naar Auckland, NZ en vanaf daar richting Christchurch op bezoek bij familie.

Er kan nog van alles veranderd worden, maar dit is zo een beetje het globale plan. Als jullie nog tips / op of aanmerkingen hebben wat wellicht leuker zou zijn hoor ik het graag!

Nou zat ik met een paar dingen… Ik ben dus van plan een maand of 6 weg te blijven maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat voor een budget ik nodig heb… Ik wil wel gaan werken in Australië, maar ik heb geen idee of je makkelijk aan een baan komt. Daarbuiten wil ik dus ook in 4 maanden van Cairns naar Melbourne komen, maar dat is tijd zat lijkt mij? Zou je aan 7000€ voor die 6 maanden genoeg hebben?

Ik neem aan dat als ik een auto zou kopen ik mijn budget wel wat moet uitbreiden?
Opzich geen probleem, een auto lijkt mij ideaal. Het enigste nadeel vind ik dat als ik richting Nieuw-Zeeland ga ik de auto weer kwijt moet en dan heb ik in Nieuw-Zeeland weer geen vervoer… Hoe zou ik dat het beste kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Beste Wouter,

mijn vriendin en ik hebben in 2009-2010 ook een lange reis door Australie-NZ en ook ZO-Azië gemaakt. We zijn toen 90 dagen in Australië gebleven en 70 dagen in NZ. Op voorhand hebben wij ook nog getwijfeld of we een auto zouden kopen of er één huren. We hebben toch gekozen om er één te huren. Alles is technisch in orde, je bent verzekerd, kent je huurkost op voorhand, geen tijdverlies om te verkopen,… Zowel in Australië als in NZ huurden we een campervan en dat was super. Het geeft je alle vrijheid en in deze landen is dit echt de perfecte manier van reizen.

Over werken in Australië (working holiday visum) heb ik al heel veel slechte verhalen gehoord. Mensen vertrekken met het romantische idee: “beetje werken, dan met het verdiende geld verder reizen,…”. Dikwijs blijkt dat men in volle zon op het land moet werken en dan amper genoeg verdient om te kunnen leven, laat staan verder te reizen of een excursie te doen.

Als je zo’n reis wil doen is mijn beste advies dus simpel; huur je eigen wielen en ga niet werken.

Voor ons is het ondertussen al enkele jaren geleden maar de beslissing om deze reis te maken was (tot nu toe) de beste uit ons leven en het was dik elke cent die we eraan spendeerde waard.

Om de kosten wat te drukken kan je misschien overwegen om je reis wat in te korten. Wij reisden in 90 dagen van Brisbane - Cairns - Darwin - Alice Springs - Adelaide - Melbourne - Sydney - Brisbane en hebben echt niet moeten rushen. Uiteraard hadden we op die route nog meer kunnen zien maar ik denk als je een jar hebt voor deze route dat je nog niet alles kan zien. Er is gewoon zooooo veel moois te zien in dat land.

Ivm kosten hangt er natuurlijk héél veel vanaf hoe je reist. Ga je dikwijls uit eten, veel excursies doen, uitgaan,… Ik heb alle kosten bijgehouden en om een idee te geven spendeerden wij met 2 personen gemiddeld 185 AUD en 145 NZD per dag. Dit omvat alles (ook camperhuur) behalve de vlucht. Wij sliepen op campings, deden nu en dan een excursie en gingen 1 keer per week op restaurant.

Kijk gerust eens op onze blog om wat inspiratie op te doen:

Succes!