Ik vertrek in oktober voor een jaar op Working Holiday naar Australië. Nu vroeg ik me af wat zo ongeveer het budget zou moeten zijn waarmee ik naar ginder zou gaan. Dus hierbij geen rekening houden met de vliegtuig tickets. Ik was aan het denken aan een budget van een 8000 euro. Natuurlijk ga ik ter plaatse wel werken. Zijn er mensen onder jullie die een idee hebben van hoe duur het leven ter plekke is? Wat betreft slaapplaatsen en dergelijke. Ik neem aan dat het niet aangewezen is om voortdurend in hostels te verblijven (lijkt me redelijk duur?), maar ook bv een kamer huren voor een bepaalde periode.
8000 euro excl vliegtickets etc als je ook nog gewoon daar wil gaan werken is best veel hoor. Maar goed, als jij dat bij elkaar kan sparen zou ik het altijd mee nemen en kun je ruim leven. Maar de gemiddelde backpacker zal het met minder doen.
Het is wel natuurlijk niet de bedoeling, dat ik heel dat budget opgebruik tijdens mijn reis. Het is ook gewoon voor de zekerheid. De bedoeling is om te leven met het geld dat ik verdien, en de extra’s eventueel te betalen met geld dat i kgespaard heb.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoeveel je gaat werken. Het leven in Autralie is door de slechte koers met de euro flink duur geworden. Reken op zeker zo’n 1000 euro per maand. Zomaar een kamer vinden voor een periode is ook niet zo makkelijk. Vaak kun je een redelijke ‘deal’ sluiten met een hostel en daar dan een week- of maandprijs betalen die inderdaad minder is, maar je betaalt nog steeds redelijk wat. Ik zou zoveel mogelijk meenemen, zodat je daar lekker kunt genieten. Ik heb voor mijn reizen altijd flink in NL gewerkt zodat in down under geen leuke dingen aan me voorbij hoefde te laten gaan.
Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Als je voor een bepaalde tijd een kamer wil kun je ook eens kijken naar ‘house sitting’ of je kunt overwegen om te gaan WWOOFen (werken voor kost en inwoning).
Het is maar net met welke reden je die kant op gaat. Is het om een aantal maanden lang helemaal los te gaan en puur vakantie te vieren, of wil je het Australische (outback) leven beleven.
Helemaal met GwenvD eens! Zelf koken, zelf voor je brood zorgen, enz. is natuurlijk een stuk goedkoper dan regelmatig uit eten en vaak ergens in een stad een broodje kopen! Ik zou wel zeggen: ga WWOOF-en omdat je dit ook leuk vindt en niet alleen om geld te besparen. Voor jezelf en zeker ook voor je gastgezin/persoon leuker en eerlijker!
Even over de verhouding tussen Euro en Aud, hebben jullie gezien wat er het laatste half jaar is gebeurd, Scheelt zo maar ruim 10% op alles. In ons voordeel?
Zeker in ons voordeel!! Daarom ben ik nu ook al bezig om een bankrekening daar te openen, zodat ik alvast wat geld door kan sluizen voordat het weer zakt.
Ik schreef: In ons voordeel? Dat vraagteken moesten natuurlijk twee uitroeptrekens zijn, net als die van Gwen Ben even benieuwd. Indertijd (long time ago alweer) moesten we lijfelijk aanwezig zijn om een bankrekening bij de Westpac Bank te openen. Gaat dat nu ook op afstand?
Westpac weet ik niet… Ik zat toen bij CommonWealth bank en nu weer. Daar kun je heel makkelijk vanuit Nederland een rekening openen en geld storten. Als je dan in oz bent moet je langs het kantoor gaan op de brief, met de brief en je paspoort en dan wordt je account geactiveerd. Je kunt dus wel alvast geld overmaken (als de koers goed staat) maar je kunt niet meer bij dat geld, totdat je in persoon langs bent geweest.
Jeetje wat een geld!!
Ik vraag me af of ik überhaupt het bij elkaar krijg (heb hier ook gewoon vaste,lasten etc)
Hoe deden jullie dat? Sparen? of al je studie geld opzij zetten??
Ik werk, maar had wel mijn vaste lasten (huisje, auto, boodschappen, etc). Ik heb gekeken wat ik kon doen om zoveel mogelijk te sparen, en dat was voor mij mijn auto verkopen. Ik werk altijd in de daluren, dus a nu met de trein met een daluren abbo en dat scheelt me veel geld. Daarnaast ben ik 3 maanden voor vertrek terug bij mijn ouders gaan wonen om nog 3 maanden extra te kunnen sparen, omdat ik dan geen huur, internet en tv, gemeentelijke belastingen, inboedelverzekering etc had om te betalen.
In de tijd dat ik nog op mezelf woonde had ik een strak regime voor wat ik uit kon geven. Eerst pinde ik altijd en had ik geen idee van wat ik allemaal uitgaf. Toen had ik besloten om 50 euro per week voor boodschappen en 60 euro per maand voor iets leuks doen. Dus als mijn loon binnen was pinde ik 200 euro voor de boodschappen en 60 euro, en dat ging dan in een envelopje. Hierdoor had ik goed in de hand wat ik uitgaf, en zorgde ik dat ik de rest spaarde.
Als je niet goed bent in sparen (zoals ik), omdat je het geld toch elke keer weer snel naar je lopende rekening overmaakt, heb ik een tip: Open een (spaar)rekening bij een andere bank en vraag hier geen internetbankieren bij aan. Leg het pinpasje bij je ouders ofzo. Zo kun je elke maand geld overmaken naar deze spaarrekening, maar kun je er niet meer zo makkelijk bij. Tegen de tijd dat je het geld nodig hebt voor je reis ga je het pinnen, en stort je het op je lopende rekening bij je ‘eigen’ bank.